Een maand in Ghana

Bestemming: A. Accra (Ghana) , B. Ho , C. Bolgatanga , D. Wa , E. Mole N.P. , F. Kumasi , G. Akwidaa
Periode: juli 2006
Vervoer: Vliegtuig, auto
Accommodatie: Diverse

In juli en augustus 2006 hebben wij vier maanden lang door Ghana gereisd, waar we veel geleerd en gezien hebben. Dit willen we via dit verhaal en de bijbehorende foto’s met jullie delen.

Met Air Afriqiyah, de Libische luchtvaartmaatschappij, vlogen we van Amsterdam in ongeveer 3,5 uur naar Tripoli. Jammer genoeg was Kadaffi niet thuis, anders hadden we hem wel een bezoekje gebracht en over de wereldpolitiek gepraat onder het genot van een kopje thee. In Tripoli moesten we ongeveer 1,5 uur wachten voordat we weer konden boarden. Het tweede deel van de vlucht duurde ongeveer 4,5 uur, waarna we landde in Accra, de hoofdstad van Ghana.

Verwacht niet al teveel van deze vliegmaatschappij. Het was echter wel de goedkoopste manier om in Accra te komen. Ze hebben ons wel veilig heen- en teruggebracht. Maar dus zonder in-flight entertainment. De service tijdens de vlucht was ook minimaal. Maar zoals ik zei, het was de goedkoopste manier die we konden vliegen. Hoewel: een glimlach kost toch niets? Vertrek trouwens niet zonder ‘the Bradt guide’. Die vinden wij beter dan de gids van Lonely Planet.

Accra
We hebben een paar dagen in Accra doorgebracht. Als we eerlijk zijn is het echter hetzelfde als elke andere grote Afrikaanse stad: lawaaierig, stoffig, vies en stinkend. Ghana’s hoofdstad is volgens ons een leuke plek om te blijven... voor maximaal een dag. Daarna heb je er genoeg van en wil je de juweeltjes die de rest van Ghana te bieden heeft zien.

Akosombo Dam
De volgende plek die we van ons lijstje wilden strepen was de grote Akosombo Dam. Deze gigantische dam (370 x 124 m) zorgt voor de meeste elektriciteit in Ghana en “exporteert” ook wat naar Burkina Faso, Togo en Ivoorkust. Dankzij deze dam is het stuwmeer erachter een van de grootste door de mens gemaakt meren ter wereld: Lake Volta heeft een oppervlakte van ongeveer 850.000 ha.

Boti Falls
De tweede helft van deze dag hadden we uitgetrokken voor een bezoek aan de Boti Falls en het Shai Hills Resort Reserve. De watervallen waren ongelooflijk. Het ligt ergens ten noordwesten van Koforidua, ongeveer 1,5 uur rijden per auto van Accra. De waterval is ongeveer 30 m hoog en is onderdeel van de Pawnpawn rivier. Als je hem bezoekt in het droge seizoen moet je echter niet zoveel water verwachten als wij tegenkwamen. Het water zelf was fantastisch om te zwemmen, maar kom niet te dicht bij de krachtige waterval zelf.

Shai Hills Resort Reserve
Dit leuke reservaat is net ten noorden van Accra en ligt aan de weg richting Akosombo. Het reservaat beschermd een gebied van kustsavanne. Dit is niets vergelijken met de bekende savannes die je in Oost-Afrika ziet, maar is niettemin een leuke plek om een paar uurtjes in te vertoeven. Lang geleden behoorde dit deel van Ghana tot het Shai volk. Deze stam woonde in deze heuvels, tot ze, net als zoveel andere stammen in 1892 door de Britten werden weggedreven. In het park bezochten we een klein stuwmeer, hopende wilde beesten te zien. Helaas waren deze afwezig en dus gingen we naar de Bat Cave, die zoals de naam suggereert, vol zit met vleermuizen.

De Oostkust en de Volta regio
Eerst wilden we de oostkust van Ghana bezoeken, maar toen we in dit gebied rond aan het rijden waren begon het zo hard te regenen dat we besloten door te rijden naar onze volgende bestemming, ten oosten van Lake Volta. Na een lange, natte dag kwamen we in Ho terecht, een klein, relaxed dorpje in het oosten.

Kalapka Resource Reserve
Maar 10 km ten zuiden van Ho ligt een prachtig park, het Kalapka Resource Reserve. Ze vertelden ons dat verschillende diersoorten in het park leefden, maar aangezien het regenseizoen was zouden we deze dankzij het hoge gras en het vele water niet makkelijk te zien krijgen. Toch was het de moeite waard: we maakten een 2 uur lange wandeling met een boswachter door het park, waar we soms ons eigen pad moesten maken.

Kalapka Resource Reserve, Ghana

Kente-weven
In een klein plaatsje dat Tafi Abuife heet, ten zuidwesten van Tafi Atome (tussen Ho en Hohoe), bezochten we een van Ghana’s vele Kente-weef centra. Kente is een bepaalde manier van weven die alleen in de ze regio en in de Kumasi regio van het Ashanti volk gevonden kan worden. Hier leren ze mensen van andere dorpen, en zelfs ander landen, deze meesterlijke vorm van weven. Van de stof die ze hier weven wordt in andere dorpen kleding en dekens van gemaakt.

Wli Falls en omgeving
Onze volgende stop was Waterfall Lodge, een kleine maar leuke lodge dat door een Duits paar wordt gerund. De lodge is gelegen op een plaats waarvan, als het weer goed is, je in de verte twee grote watervallen kan zien. Het eten is uitstekend en de accommodaties zijn goed. Zeker waar voor je geld. Jammer genoeg waren alle vijf kamers al bezet toen wij aankwamen. Gelukkig hadden we onze tent bij ons. We waren hem aan het opzetten toen we erachter kwamen waarom het Waterfall Lodge heet: het regende de hele nacht door. We hebben geen oog dicht gedaan. Toch is het een mooie plek om te verblijven. De wandeling naar de Wli waterval duurt maar drie kwartier, en wel door een heel mooi bos.

Wli Falls, Ghana

Bolgatanga
In het noorden, in de Upper East regio, ligt Bolga, zoals het door de inwoners wordt genoemd. Het is een stad vol leven en veel leuke dingen om te zien zoals oude, lemen moskees, mooie landschappen en interessante dorpjes met aardige mensen. Plaatsjes als Sirigu, met zijn geschilderde huizen, Bongo en zijn rots, de Tongo en Tenzug heiligdommen (dicht bij de grens met Burkina Faso) en Paga met zijn heilige krokodillen.

Walewale
Tamale verlatend, richting Bolgatanga rijdend, kwamen we langs een klein dorpje genaamd Walewale. Er is niets speciaals aan het dorpje, afgezien van de zeer oude, lemen moskee. Hij is niet meer in gebruik, maar wel een bezoek waard.

Bongo
Bongo is een klein dorp. Ook hier is niet veel te doen, maar een 20-30 minuten durende wandeling er vandaan vind je een prachtig landschap terwijl je naar de Rots van Bongo zoekt. De ‘Bongo Rock’ zijn twee grote steden, waar je op kan klimmen. Als je op de top van de ‘mannelijke’ Bongo Rock drumt zul je aangenaam verrast zijn. Hier ontmoette we een aardige mevrouw. Ze was een lerares in het dorp en liet ons de mooie omgeving rondom haar dorp zien.

Tongo
In dit kleine dorpje hadden we een gids die ons over het dorp en haar geschiedenis vertelde. Hij liet ons enkele mooie plekjes zien en gaf ons uitstekende uitleg. Hij was zonder twijfel de beste gids die we in Ghana hebben gehad. Hij liet ons ook het paleis van de plaatselijke koning zien, waar de Chief en zijn vijftien (ja, vijftien!!!) vrouwen wonen. We bezochten ook het huis van de Chief Linguist. Hij is bijna even belangrijk als de Chief zelf, en hij heeft twaalf vrouwen. Stel je voor: zoveel vrouwen is een ding, maar het betekent vooral dat je vijftien schoonmoeders hebt...

Een grappig weetje over de Chiefs in Ghana is dat ze nooit met hun mensen zelf praten. Daar hebben ze iemand voor die dat voor hun doet, de eerder genoemde Chief Linguist.

We eindigden onze dag met een fijne wandeling langs de grens met Burkina Faso. Niet alleen was de wandeling spectaculair, maar ook de manier er naartoe. Soms moet je ‘boldy go where no man has gone before’ om op bepaalde plekken te komen. Ook wanneer de weg op een gegeven moment ophoudt en je een eigen weg moet banen, ook al moet je daarvoor over een voetpad door maïsvelden.

Paga
Een van de gekste plaatsen die we in Ghana hebben bezocht is Paga. Waarom? Daar hebben ze heilige krokodillen die ze met kippen voeren. Het is het beste om je eigen kip mee te nemen, want ze vragen er veel voor in dit dorpje.

Zoals je kunt zien is er in het gebied rondom Bolgatanga veel te zien. Dus als je ooit in Ghana bent, is het de moeite waard om helemaal naar het noorden te gaan. Veel plezier!

Krokodil, Pagu, Ghana

Wa
We bleven nog een paar dagen in Bolgatanga en besloten dat Wa onze volgende bestemming zou zijn. Het zou een stop zijn (en een goede slaapplek) op onze weg naar Mole National Park.

Nakori
De volgende dag, op onze weg naar Mole National Park, hebben we twee plekken rondom Wa bezocht. De eerste was de lemen moskee in Nakori, met de kenmerkende uitstekende palen. Daar waren we zeer welkom. Ik heb daar ook nog gevoetbald voordat we deze mooie moskee konden bezichtigen. Ik vraag me af waarom ze aan de Franse keeper Bartez dachten, toen ik daar in de goal stond.

Wechiau Community Hippo Sanctuary
Dit 40 km lange stuk van de Black Volta, de rivier die de grens is tussen Burkina Faso en Ghana, is het thuis van ongeveer vijftig nijlpaarden (op Bui National Park na de grootste populatie). Als je denkt dat je er ook maar een te zien krijgt te zien tijdens het regenseizoen… denk nog maar een keertje. Wil je echter een ontspannen boottocht in een mooie natuurlijke omgeving, dan zit je hier goed. Hopelijk heb je het geluk om een nijlpaard te spotten.

Mole National Park
Mole NP is Ghana’s grootste wildreservaat. Als je grote, wilde dieren zoals olifanten, antilopes en soms zelfs leeuwen en luipaarden, wilt zien moet in dit park zijn. Maar het was uiteindelijk wel een ‘hobbelige ritje’ voordat we daar kwamen. Als je naar Mole gaat, vergeet dan niet een kamer te reserveren. Er is maar een motel en toen we er aankwamen was het helemaal volgeboekt. We hadden onze tent bij, maar we kwamen erachter dat we niet bij het motel mochten kamperen (2 jaar eerder mocht het wel nog).

Wat een avontuur! Nu we hier zitten, met een warm kopje koffie in veilig en ontspannen Nederland. Wat gebeurde er precies? Laat ik het je vertellen. Nadat ze ons vertelden dat er geen kamer was en we niet konden kamperen, werd ons geadviseerd om naar het dichtstbijzijnde dorpje te gaan. Maar, de receptioniste kwam met een andere, veel spannendere optie: in het park kamperen!

Het enige wat we moesten doen was een boswachter vinden die ons naar de dichtstbijzijnde kampeerplek kon brengen. Die was 12 km verder en kon alleen maar met een fourwheeldrive bereikt worden. Aangezien het al donker aan het worden was, moesten we opschieten. We vonden een boswachter en nadat we wat dingen bij zijn huis hadden opgepikt, gingen we op weg. Het ging goed... totdat we met onze fourwheeldrive vast kwamen te zitten in de modder. Het duurde bijna twee uur om eruit te komen. Maar het lukte en dankzij de boswachter en zijn geweer, leven we nog en zijn we niet opgegeten door leeuwen of hyena’s.

Kumasi
Na Mole NP was Kumasi onze volgende bestemming. Kumasi is de tweede stad van Ghana en de hoofdstad van de Ashanti regio. Het is een hele levendige stad, met veel mensen en heel veel (stilstaand) verkeer. Het centrum is één grote markt. Sommigen vertelden ons zelfs dat heel Kumasi eigenlijk een grote markt is. Als je ooit naar Ghana gaat, moet je Kumasi niet overslaan. Ook al is het voor een dag (wat genoeg is).

Kumasi, Ghana

Westkust
Elke vakantie komt tot een einde en de laatste week besloten we een kijkje te nemen aan de kust van Ghana. Het land ligt aan in de Golf van Guinee, een onderdeel van de Atlantische Oceaan. Onze eerste stop: de Green Turtle Lodge bij Akwidaa (dat ligt bij het zuidelijkste stukje van Ghana). Hoewel het strand uitnodigend lijkt, moet je oppassen in de oceaan. De stroming is heel sterk en zelfs ervaren zwemmers hebben hun leven verloren in deze wateren. De enige plekken waar het veilig is om te zwemmen in Ghana heten… het zwembad.

De Green Turtle Lodge was een goede plek om te verblijven. Ze hebben aparte bungalows, maar ook simpele tenten die je kunt huren. Boek wel van tevoren als je in het weekend wil blijven, of doe zoals ons en neem je eigen tent mee. Er is genoeg plaats op het strand. We hebben er een leuke tijd gehad; beach volleybal gespeeld met een basketbal en de avond doorgebracht met gasten van over de hele wereld. De weg naar de lodge toe is een uitdaging, maar het is het wel waard. Veel plezier… wij hadden het in iedere geval.

Nzulezo
Een van de hoofdattracties in het zuidwesten van Ghana is dit kleine dorp op palen. Ik vraag me precies af wat de attractie is. Het voetbalveld is onderwater tijdens het regenseizoen (iemand moet ze waterpolo leren). Is het het feit dat de huizen op palen staan? Het kanoritje er naartoe? Dat uur durende ritje was eigenlijk best wel leuk. Eenmaal aangekomen in het dorp kwamen we erachter dat het een typisch Afrikaans dorp was. Mensen sliepen op de gangpaden, luisterden naar de radio, kinderen speelden en het stinkte omdat het water vervuild was.

Kakum National Park
Dit mooie park is makkelijk te vinden en maar een uur rijden van Cape Coast. Het heeft een modern informatiecentrum waar je kunt lezen over het park, haar historie, de flora en fauna van het park en hoe alles met elkaar verbonden is. Zeker een bezoek waard. De hoofdattractie is de 350 m lange canopy walk. Dit is een touwbrug op 40 m hoogte, tussen de boomtoppen. Dit is dus niet voor mensen met hoogtevrees. Als je het wel aandurft... zeker doen. Hoewel het korter is dan die ene waar we in het Nationale Park van Maleisië overeen hebben gewandeld, is het zeker de klim waard.

Nog een advies: Probeer er zo vroeg mogelijk te komen, het liefst rond acht uur ’s morgens. De reden? Dan kom je niet in de file terecht op de touwbrug als de grote groepen (van wel meer dan twintig man) de canopy walk bezoeken.

Elmina
Dit kleine vissersdorpje zal over vijf jaar een van Ghana’s grootste toeristenattracties zijn. Op het moment zijn ze namelijk bezig met het restaureren va enkele historische gebouwen. Elmina is een leuk klein stadje, waar je veel van dit zal horen:

“Obruni - how are you - I am fine - Thank you”
(Obruni betekent ‘blanke man’ in het Twi)

Loop gewoon rond in dit stadje en geniet vooral van de kleurrijke vissersboten, de levendige vismarkt, en natuurlijk het fort. Gebouwd door de Portugezen, veroverd door de Nederlanders en verkocht aan de Britten na 250 jaar. Neem de toer en leer over de slavenhandel en een stuk van onze geschiedenis waar we niet erg trots op kunnen zijn.

We hebben vier weken rondgereisd in Ghana en hoewel we tijdens de eerst drie dagen onze twijfels hadden, moeten we allebei zeggen dat Ghana een prachtige ervaring was. Als je een keer naar Afrika wilt gaan en je bent er nog nooit geweest, dan kunnen Ghana zeker aanraden om de Afrikaanse cultuur te leren kennen. Er is kleine beetje van alles daar: mooi natuur, parken, redelijk goed openbaar ervoer, maar het belangrijkste: de fantastische mensen. Zelden zijn we zulke aardige, beleefde en vriendelijke mensen tegengekomen als in Ghana. Afgezien van… de politie.

Elmina, vissresdorp, Ghana

Dankjewel.

Door Hilke Tol & Paul van Diepe

Heb je interesse in een reis naar Ghana? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Ghana, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.