MSC Cruises is de grootste privé-cruiserederij in Europa en Zuid-Amerika. Het hele jaar vaart MSC Cruises in de Middellandse Zee en Caribbean. Seizoensgebonden worden er cruises aangeboden naar Noord-Europa, Cuba en de Franse Antillen, Zuid-Afrika, Dubai, Abu Dhabi en India. De geschiedenis van MSC Cruises loopt ruim 300 jaar terug in de tijd tot 1675. In 1970 werd MSC officieel opgericht en sindsdien is de organisatie enorm gegroeid. Inmiddels bestaat de vloot uit 16 moderne cruiseschepen: MSC Bellissima, MSC Seaview, MSC Seaside; MSC Meraviglia; MSC Preziosa; MSC Divina; MSC Splendida; MSC Fantasia; MSC Magnifica; MSC Poesia; MSC Orchestra; MSC Musica; MSC Sinfonia; MSC Armonia; MSC Opera en MSC Lirica.
Aan boord zijn altijd verschillende restaurants, zwembaden, winkels, bars en lounges aanwezig. Ook zijn er opties om naar de spa te gaan en te fitnessen. Kinderen tot en met 12 jaar cruisen gratis met MSC Cruises. Er is een Kids Corner, Mini Club en Juniors Club voor kinderen van verschillende leeftijden en ook voor tieners worden leuke activiteiten georganiseerd zoals feesten, danswedstrijden en diverse sporten. Ga je vaak met MSC Cruises? Het loyaliteitsprogramma MSC Voyagers Club biedt je de mogelijkheid om punten te sparen. Ook krijg je toegang tot exclusieve aanbiedingen, kortingen en andere privileges. MSC Cruises is gevestigd in Hoofddorp, Nederland.
Ervaringen met MSC Cruises
Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 174 reviews over MSC Cruises lezen. Het gemiddelde cijfer is een 6,2. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 23 november 2016 door wilma.
Deze organisatie zit in de categorie rederijen. Hierin zitten 11 organisaties; o.a. MSC Cruises. Al deze organisaties samen hebben in 204 reviews een gemiddelde gescoord van 5,9. MSC Cruises scoort dus gemiddeld 0,3 hoger dan het gemiddelde cijfer in de categorie rederijen.
Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. MSC Cruises heeft deze publieksprijs gewonnen in 2017.
MSC Cruises krijgt gemiddeld een 6,3
op basis van 173 ervaringen:
6,3
+ Ervaring delen
Liefst Anoniem
op 8 juli 2025
bestemming: Barcelona / Meditraanse zee, reisperiode: juli 2025
Vorig jaar ben ik met de MSC Grandiosa op cruise geweest, en dat was over het algemeen een goede ervaring. Daarom besloot ik dit jaar voor een “betere” cruise te gaan, en was ik bereid om meer te betalen. Helaas was de MSC Seaview een echte tegenvaller.
Het begon al bij de boeking. Je boekt vroeg in de hoop op een vroegboekkorting, maar de prijzen zijn nadien gewoon gedaald. Dat voelde oneerlijk aan.
Het schip zelf viel enorm tegen in vergelijking met wat beloofd werd. De ramen waren vuil, overal op het schip waren vingerafdrukken en stof te zien — op de liftknoppen, schermen, spiegels en leuningen. In mijn kajuit was de telefoon zó vies dat ik ze niet aan mijn oor durfde houden. Ik heb hierover gebeld met de receptie, die beloofde iemand te sturen, maar er kwam niemand opdagen.
Het zwembadwater was vuil, en in de jacuzzi leek overdreven veel chloor gebruikt. Bij het binnenkomen van mijn kajuit hing er een onaangename geur. Het eten was minder gevarieerd dan bij mijn vorige cruise, en hoewel vuile glazen op cruises vaker voorkomen, viel het me nu nog meer op.
De zeepdispenser in mijn badkamer was leeg en werd ook na herhaald vragen niet bijgevuld. De matrassen aan het zwembad waren vies, gescheurd en duidelijk verouderd. Alles op dit schip oogde versleten en slecht onderhouden.
Wij zijn hier momenteel nog aan boord (begin juli), maar ik kan nu al zeggen dat ik de MSC Seaview absoluut niet aanbeveel. Dit was het geld echt niet waard.
Willemina
op 7 juli 2025
bestemming: Noorwegen, reisperiode: september 2025
We moeten nog gaan, maar hebben nu al spijt dat we deze MSC cruise hebben geboekt. Wat een slechte service hebben we tot nu toe al ervaren! O ja, ze zijn vriendelijk genoeg aan de telefoon, maar meedenken? Ho maar. Allereerst is het dus niet mogelijk om, als je 2 hutten hebt geboekt, verschillende drankpakketten te nemen. Ja, we weten: iedereen in een hut moet hetzelfde pakket nemen, maar dit geldt ook als je meerdere hutten in 1 boeking hebt. Onbegrijpelijk vooral omdat in ons geval een medische reden (maagbuis) de reden is dat het geen zin heeft voor 1 persoon om een drankpakket te nemen. Dan het bijboeken van een excursie: staat duidelijk op de website dat dit persee wél per hut moet. Wij een excursie geboekt, onze vrienden 5 min. na ons: excursie vol?!
Andere excursie: vanmorgen stond die voor € 144,- op de site, wij willen vanmiddag reserveren: € 255,-. Niet te filmen toch? Op deze manier ontgaat je de voorpret.
Wordt vervolg als we de cruise achter de rug hebben.
Wilhelmina
op 23 juni 2025
bestemming: Italië / Sardinië, reisperiode: mei 2025
Het is bijna om te lachen ….. zo slecht ! ….. alles ….. personeel lief maar amateuristisch….. mijn binnen hut had aan iedere zijde een opklapbed tegen de wanden …..kon net in bed maar eruit was wel een dingetje….. geen goede keuken …… geld terug storten van mijn kaart kreeg ik geen hulp bij en heb het geld nooit gezien . Diefstal
Lloyd
op 5 juni 2025
bestemming: IJsland / Reykjavík, reisperiode: mei 2025
Allebei covid opgelopen tijdens de reis.
Zeer ziek bij thuiskomst.
Kajuiten komen niet overeen met betaalde.
Timo Kras
op 27 mei 2025
bestemming: Italië / Rome, reisperiode: mei 2025
Heel veel slechte ervaringen"o.a. ontschepingsdag niet goed af kunnen rekenen waardoor transfer a weg as, buffet veel minder van kwaliteit, stervensdruk ook daar. We ebben zelf 3 keer a la carte gegeten en daar zat bijna niemand behalve ons. Soort gasten was heel anders dan vorige trip naar Noorwegen, heel veel luidruchtige Italianen.
Evelien
op 27 mei 2025
bestemming: Noorwegen / Geiranger, reisperiode: mei 2025
Het gaat hier in feite over een opeenstapeling van ondermaatse dienstverlening (dewelke ik hieronder zal opsommen); maar de hoofdreden waarom ik jullie aanschrijf is omdat 4 dagen voor vertrek de reisroute door MSC werd gewijzigd. Het is te zeggen de bestemming Geiranger werd niet aangedaan. Reden, ik citeer: "Vanwege veiligheidszorgen in verband met onvoorspelbare natuurlijke en weersomstandigheden in de regio, waaronder het risico op lawines, hebben wij echter besloten de aanloop in Geiranger te annuleren en zult u daarom de gehele dag in Hellesylt blijven."
Dit blijkt een drogreden te zijn. De ware toedracht om niet naar Geiranger te varen, is omdat de maatschappij te lang gewacht heeft om een vergunning aan te vragen. Waardoor het schip geen toelating had om de geul binnen te varen en aan te meren in de haven.
Het bezoek aan Geiranger was de hoofdreden om deze reis te boeken, het is namelijk een reis naar de Noorse fjorden. Ook onze 2 excursies ter plekke vielen hierdoor in het water. De Seven Sisters, Unesco werelderfgoed, hebben we hierdoor gemist.
We voelen ons bedrogen. En dit was niet het enige.
Daarnaast kan ik ook nog het volgende meegeven in verband met ondermaatse dienstverlening:
1) het personeel aan boord was super vriendelijk, maar werd niet goed opgeleid.
2) buffetten zijn ondermaats, lauw eten en al zeker niet kwalitatief. Pizza, hamburgers, pasta (zonder vlees of vis), bonen, eieren uit bussen, ingevroren fruit,....
3) tijdens de safety drill van de passagiers die in Kopenhagen aan boord zijn gekomen, kregen we gedurende 1,5 uur geen drank. De zon scheen, we zaten op terras op het bovenste dek, ver weg van het hele gebeuren, en dan zo lang geen bediening. Onbegrijpelijk
4) winst casino werd afgerond op ronde getallen. Dus we hadden een keertje € 43,xx gewonnen en kregen maar € 40 uitbetaald. De rest moest je maar opnieuw vergokken.
5) de fietsen aan boord, gebruikt tijdens de excursie hadden geen spatbord noch een kettingkast - gevolg; teruggekomen met vuile kleren
6) minibar werd afgesloten om 15u, terwijl we pas de dag nadien om 10u30 het schip konden verlaten
7) MSC permitteert zich om zomaar €1 van de kredietkaart te halen bij elke gast zonder toestemming en dit ten voordele van hun MSC Foundation (reken uit 6000 man aan boord, is zomaar eventjes € 6000)
Ik voel me bedrogen en gediscrimineerd, zeker als het gaat over de hut met balkon die ik als alleenstaande, niet kon boeken en de reisroute die zomaar gewijzigd werd. Nu de reis achter de rug is, wou ik het hierbij niet laten. Ik schreef MSC aan, maar ik kreeg een mailtje terug dat er aan boord geen klacht van me werd ontvangen en dat ze dus niets voor me kunnen betekenen.
OPLICHTERS!!!!
Robin
op 6 april 2025
bestemming: Middelandse zee / Barcelona, reisperiode: april 2025
Met de Fantasia naar de Middelandse Zee. We hadden al een cruise gedaan mar Aida en we hadden grote verwachtingen. Al snel bleek alles wat we ons hadden voorgesteld en was aangeboden door MSC één grote leugen was.
Een belangrijke reden om dit schip te nemen was de mogelijkheid om te lopen op een walking/ jogging track. Bij aankomst eerste waar ik op zoek ben gegaan. Na 2 uur nog steeds niet gevonden dus maar gaan navragen en medewerker beweerde dat dit er was. Zo 3x opnieuw gaan kijken maar niets gevonden. Elke keer veranderen ze hun verhaal. Tot ik het beu was en eiste dat één medewerker het me toonde waar het was. Hij is meegegaan en heeft ook vastgesteld dat dit er niet was. Terug aangekomen bij de receptie veranderde hij zijn verhaal en vertelde dat het een rechte lijn was om te lopen en geen cirkel. Waar het moest zijn stonden allemaal ligbedden, waren spelende kinderen en de vloer was nat. Je kan geen meter lopen daar. En de medewerkers maar lachen.... echt degoutant.
Dan blijken de 4 restaurants geen 4 restaurants te zijn maar slechts 2. Zanzibar en afrikana buffet zijn dezelfde restaurants. Als je het al een buffet kunt noemen tenminste. Er zijn 2 sterren hotels waar de kwaliteit vele malen hoger ligt. Je mag hier blij zijn dat je niet ziek wordt.
Red velvet en il cherio restaurant bevinden zich dan wel op verschillende plaatsen maar de menukaart is net hetzelfde. En je hebt geen keus waar je gaat eten. Dit wordt toegewezen.
Dus een gouden raad als je wilt cruisen met MSC, geloof niet wat op hun site staat. En ze willen uit alles, maar dan ook uit alles munt slaan.
En ja, als je de yachtclub niet neemt, stoppen de liften niet voor u als er een lid van de yachtclub in de lift staat.
Gelukkig hebben ze mijn klacht die ik heb ingediend aan de receptie niet opgemaakt. Ik kreeg ook geen nummer van heg dossier of een bewijs.
Voppen gerhardvoppen692@gmail.com
op 16 maart 2025
bestemming: Noorwegen, reisperiode: juni 2025
Personeel uitstekend
Alleen te druk tijdens eten
Genoten in de bar en sportcafe
Yvonne Boelen
op 8 maart 2025
bestemming: Dubai / Dubai, reisperiode: februari 2025
Voedselvergiftiging, een bed van 1.80 en.mijn zoon is 195 in 1 persoons.buitenhut en heel erg onbeschofte receptiemedewerkers, te druk en slechte shows eten heel matig. Zware afrader
William Born
op 5 maart 2025
bestemming: Nederland / Rotterdam, reisperiode: februari 2025
MSC neemt geen enkel verantwoordelijkheid.
Onze west Europese reis vanaf Rotterdam zag op papier rooskleurig uit. De ene upgrade naar de ander kwam voorbij. De verwachtingen waren dus hoog. Zeker naar aanleiding van onze vorige reis naar de Fjorden met de MSC Euribia
Dag 1 voordat we aan boort waren kregen we te horen dat le Havre werd overgeslagen. Dus 2 dagen Zeebrugge en de aanleiding was. Haven Stakingen.
Nadat we Hamburg waren uitgevaren, keerde we in de nacht terug naar de haven van Hamburg. Het verhaal hier was, dat de navigatie systemen het niet deed. Na terugkomst in de haven waren er duikers bezig en hierin werd de communicatie stil gehouden. Ondanks dat we deze beslissing uit veiligheidsredenen zeer zeker begrijpen. Dat ze terug zijn gevaren. Daar is geen discussie over mogelijk.
Een dag voor ontscheping kregen alle passagiers die naar Rotterdam moesten de mededeling om bij elkaar te komen in het theater voor een briefing, waarin verteld werd dat er problemen waren met de MSC Preziosa. En dat er 2 opties waren.
Optie 1: Binnen 1.5 uur ontschepen en per direct het schip te verlaten en vanaf Hamburg met shuttle bussen te vertrekken naar Rotterdam. Met als extra gevolg 1 dag minder vakantie dan geboekt. ( Met als extra optie om uit te stappen in Rotterdam centraal, Rotterdam cruise terminal, Amsterdam Centraal en of Schiphol).
Optie 2: Een dag langer op het schip en vanaf Zeebrugge het schip verlaten. Verdere briefing omtrent, hoe dan verder horen jullie morgen om 10:00.
Wij hebben net als zovelen voor optie 2 gekozen. Omdat optie 1, ruim 6 uur in de bus zitten excl eventuele files naar Rotterdam een lange reis zou worden. Om vervolgens vanaf Rotterdam de auto te pakken richting Almelo. Dit zou een minimale reis zijn van 8 a 9 uur.
De volgende ochtend kwam er geen briefing vanuit MSC. Sterker nog de communicatie was er helemaal niet. Aan individuele gasten werd vertelt dat de reis van Zeebrugge naar Rotterdam nu voor eigen rekening en op eigen houtje geregeld moest worden.
Deze mededeling wilde MSC schriftelijk niet bevestigen. ( Na meerdere verzoeken gevraagd te hebben bij de receptie). Als we dit van te voren hadden geweten hadden we wellicht toch voor optie 1 gekozen.
Conclusie: Je kan bij MSC niet je verhaal kwijt en ze zijn en blijven star omtrent het gebrek aan communicatie. Ze laten bejaarde mensen met rolstoelen en rollators gewoon stikken. U zoekt het maar uit. Als je dan om een schriftelijke bevestiging vraagt, omtrent de gang van zaken waarin letterlijk staat dat MSC afstand doet om transfer te regelen, dan zijn ze niet thuis. Je krijgt gewoon geen bevestiging van ze. (Bang dat er klachten en claims komen).
Wat ze wel hebben gedaan is dat iedere hut maximaal € 150 mogen besteden aan boort om retail artikelen en souveniers te kopen. En deze voucher op de cruise card is niet refundable. Dit is natuurlijk geen oplossing, want hier zitten mensen niet op te wachten. Ze willen alleen maar veilig van Zeebrugge naar de Terminal van Rotterdam gebracht worden. Zoals de reis ook geboekt is.
Ondanks deze zeer onsmakelijke ervaring hebben we geen enkele klachten over het Personeel aan boord. Daar hebben wij alleen maar respect voor. Maar de organisatie MSC en het hoger management van de MSC Preziosa hebben lak aan haar gasten. En laten ze gewoon in de kou staan.
Bekijk 173 ervaringen over MSC Cruises