Maleisië heeft het allemaal!

Bestemming: A. Kuala Lumpur (Maleisië) , B. Tanah Rata , C. Taman Negara , D. Pulau Tioman , E. Kuala Lumpur
Periode: april 2016
Vervoer: vliegtuig, taxi, bus
Accommodatie: hostels

Afgelopen april 2016 heb ik samen met mijn broertje Bram een fantastische backpackreis gemaakt door Maleisië (2 weken) en Borneo (2 weken). Gelet op de hoeveelheid avonturen en prachtige bestemmingen, is dit reisverslag gebaseerd op onze avonturen in Maleisië.

Op zondag 10 april waren we geland op Kuala Lumpur Airport. Daar stonden we dan, als beginnend backpackers, zonder concreet plan midden in Kuala Lumpur. En nu? Stap 1 was het zoeken van een hostel. Na een veel te dure taxirit kwamen we bij het eerstgenoemde hostel in de Lonely Planet. Een in verhouding veel te duur armzalig hostel met een minikamer (backpacks sliepen bij ons in bed) en een gedeelde wc en douche. Aangezien we geen zin hadden om met onze zware backpack nog verder te gaan struinen door de hete straten van Kuala Lumpur, hadden we het armzalige hostel maar genomen. Na even op de wc te hebben gedoucht, waren we een busticket gaan scoren voor onze volgende bestemming. Dit klinkt simpeler dan het was... Nadat we hadden geïnformeerd bij een politieagent, centraal station medewerker en ticketverkoper bleek iedereen ons andere, maar vooral verkeerde informatie te geven over waar we ons buskaartje konden vinden! “Joe, dan zoeken we het zelf wel uit!” Uiteindelijk hadden we na 3 uur zoeken (en ons eerste diner in Maleisië bij de Burger King te hebben gegeten) een buskaartje bemachtigd. Wat een geluksmomentje was dat zeg! Inmiddels waren we ongeveer al op elke plek van Kuala Lumpur geweest en kende we het trein/metrostelsel uit ons hoofd.

De volgende dag hadden we onze wekker vroeg gezet want we hadden een volle dag activiteiten gepland. Om 8 uur opstaan was de planning, maar door de jetlag en een wekker die op onhoorbare stand stond hebben we ons verslapen en zijn we de dag om 11 uur begonnen! Het leukste van de dag waren de Batu Caves. Nadat we de 247 trappen van de Batu Caves hadden beklommen (op het heetst van de dag...) konden we de grot in! Bij de ingang stonden foto's van mega grote spinnen, slangen en vleermuizen. Met een bonkend hart kochten we kaartjes. Tijdens de tour bleken de 'mega grote spinnen' van de foto's de grote van ongeveer 2 cm te hebben en veel dieper in de grot te leven. Wat een opluchting! De grot tour was erg interessant en zeker een aanrader! Verhit en bezweet kwamen we een uur later de grot uit! We ploften op een steen en dronken wat. Om wat energie te krijgen probeerden we een banaan te eten... Maar voor ik het wist kwam er een aap op ons afgevlogen, waarna Bram zijn banaan in zijn mond propte en de schil weggooide en ik mijn hele banaan afstond. Vol trots en met een denkbeeldige grijns ging de aap in de boom voor ons de banaan afpellen en opeten. Nu hebben we zelf mogen meemaken waar de uitdrukking 'brutale aap' vandaan komt!

Batu Caves

Andere highlights in Kuala Lumpur waren voor ons de Petronas Towers en the Golden Triangle. De Petronas Towers zijn in het donker prachtig. Achter het winkelcentrum dat zich in de torens bevindt, is er een park met een grote fonteinshow. Compleet met bijbehorende muziek en lichten is dit een groot spektakel, dat zich elke avond herhaalt. Zeker de moeite waard om een kijkje te nemen! De Golden Triangle is een heel gezellig stuk van Kuala Lumpur waar veel winkeltjes en gezellige restaurantjes te vinden zijn. In dit gedeelte van de stad had ik echt het idee dat ik op vakantie was. Fantastische sfeer en heerlijk eten. Wil je ook nog iets van andere culturen meepikken in Kuala Lumpur, dan is ook zeker China Town en Little India de moeite waard. Wij hebben door beide plekken een wandeling gemaakt welke aanbevolen was in de Lonely Planet. Erg leuk, maar doe de 6 kilometer lange tocht vooral niet zoals ons op het heetst van de dag (lees: 40 graden)...
De Petronas Towers

Op 12 april waren we aangekomen in de Cameron Highlands. Dit is een prachtig jungle-achtig gebied met grote oppervlaktes met theeplantages in de bergen. We hebben hier twee dagen ontzettend genoten van de prachtige wandelingen door de natuur. In één dag konden we wandelen door verschillende landschappen, variërend van jungle tot theeplantages tot regenwoud en langs watervallen, gaaf toch?! Ook hebben we hier onze eerste wildlife gespot (de brutale apen bij de Batu Caves tellen niet). Tijdens de wandelingen hebben we van alles gezien: een familie met wilde aapjes en vliegende insecten.
Theeplantages van de Cameron Highlands
Waterval tijdens trail 7 in Cameron Highlands

De Cameron Highlands waren prachtig, maar wat wij nog veel mooier vonden was Taman Negara. Op 14 april waren we aangekomen in de jungle van Taman Negara. In de bus erheen hebben we drie gezellige Nederlanders (Ruth, Ian en Danny) ontmoet waarmee we besloten om die avond de nightwalk door de jungle te doen! In het pikkedonker met een paar zaklampen en een gids de jungle in en spotten maar! 'Mini' was het thema van de avond: we spotten een mini boomslang en een baby tarantula (vogelspin). Degene die mij persoonlijk kennen zullen nu denken: Wat? Lotte, je zag een vogelspin? En je bent niet bezweken aan een shock?” Nope, i didn't. En sterker nog: de volgende dag zijn we met z'n 5en diep de jungle ingegaan om daar in een observatietoren te gaan slapen. Jup, midden in de jungle in een hutje zonder ramen en een open deur... Het observeren vanuit de toren was één groot succes: we zagen een mini wild zwijntje en that's it. Er was wel meer wild wat we vooral van dichtbij hebben gezien of gehoord. Bij schemering stonden Bram, Danny, Ian en ik onder de observatietoren wat te kletsen tot we opeens een soort gil en geblaas hoorden... "RUN!" En binnen no time stonden we op de trap naar het hutje om ons heen te kijken of we niet achtervolgd werden. Het was waarschijnlijk een aap, maar we hebben hem niet gezien. Wat wel duidelijk was, is dat we niet bepaald met open armen ontvangen werden in zijn territorium!

Na een nacht beter dan verwacht geslapen te hebben werden we abrupt gewekt door een hard ritselend geluid naast Brams hoofd. Gelijk zaten Bram en ik rechtop in ons bed in het pikkedonker. Na een paar seconde in stilte afgewacht te hebben pakte Bram een zaklamp! Wat bleek, ons ontbijt was gejat! Het ritselend geluid was de plastic zak die het halve hutje door gesleept werd. Nog enigszins geschrokken ging Bram naar buiten om te plassen en wat denk je? Daar betrapte hij een grote wilde kat (Malaysian Serval) op het oppeuzelen van ons ontbijt. Betrapt sprintte hij er vandoor, mét cake! Bizar idee dat dit wilde beest in onze hut heeft rondgelopen en zo dichtbij is geweest! Van Ian hoorden we dat er 's nachts ook nog twee apen hadden rondgelopen in onze hut. Ondanks dat er heel wat spannende momentjes zijn geweest deze avond en nacht was het een ontzettend gave ervaring om eens een nacht midden in de jungle door te brengen, letterlijk tussen de natuur en de wilde dieren!

De 2,5 dag in Taman Negara zijn echt dagen geweest om nooit meer te vergeten. Buiten bovenstaande activiteiten hebben we ook nog een tracking gedaan over wiebelende hangbruggen op 45 meter hoogte in de toppen van de bomen (de Canopywalk), een berg beklommen en in de jungle in de rivier gezwommen. Allemaal super tof en het belangrijkste: we survived the jungle!
Canopywalk
Rivier door de jungle van Taman Negara

Na de zware tochten door de jungle vonden wij het hoog tijd om maar eens te gaan relaxen op een bounty eiland! We hadden gehoord dat Pulau Tioman prachtig moest zijn, dus pakte we onze backpack in en na een volle dag in de bus, taxi en boot arriveerden we op het eiland. Het was inmiddels donker, dus veel zagen we niet, maar het zag er al gelijk erg gezellig uit. Bram en ik wilden heel graag in een beachhut slapen en aangezien Ian en Danny ook mee naar Pulau Tioman waren gegaan, besloten we een beachhut te delen. Na verschillende accommodaties afgestruind te hebben vonden we de perfecte beachhut, ABC beachhut. Dichter bij zee was vrijwel niet mogelijk: missie geslaagd!
Uitzicht vanuit de beachhut

De eerste dag stond voor mij in het teken van relaxen! Bram, Danny en Ian besloten 'even' te gaan pinnen bij het vliegveld. 3,5 uur later waren ze pas weer terug... Maar ze kwamen niet met lege handen terug. Ze hadden een tray bier bij zich! Op het vliegveld is de alcohol taxfree en aangezien bier in de rest van Maleisië behoorlijk duur is, was dit een perfecte aankoop. Een paar uur later zaten we dan ook met een ijskoud biertje, op ons balkon aan zee, te genieten van het uitzicht. Wat een leventje!

Op dag 2 gingen we een snorkel boottocht doen! Op naar Coral Island! Tijdens de eerste snorkelstop kon mijn dag al niet meer stuk: nemo's! Dat stond nog op mijn bucketlist, snorkelen tussen de schattige oranje-witte clownvisjes. Opnieuw: missie geslaagd! Op dat moment wist ik nog niet wat ons tijdens de tweede stop ter ogen zou komen. Ik verstond dat onze captain zei; "at this stop, you can see mini sharks". Oh leuk mini haaitjes, dacht ik nog... Ik plonsde in het water en na een meter of 10 spotten Bram en ik de eerste haai.. MINI? Is dit mini? Dat dacht ik toen de haai van ruim 1 meter lang ons passeerde. Een stuk verder kwam ik nog een haai tegen en die ook zeker de 1 meter 20 haalde. Ik vond het wel mooi geweest en besloot terug naar de boot te gaan. Door alle inspanning/opwinding was mijn ademhaling ietsje te snel voor het ademen door een klein snorkeltje. Wetende wat voor haaien er om mij heen zwommen snelde ik al snorkelend terug naar de boot. Ja hoor, op mijn weg terug had ik ook nog het genoegen om family shark te ontmoeten: 4 stuks maar liefst. Gelukkig waren ze niet hongerig en totaal niet geïnteresseerd in mij, dus kon ik er 'rustig' langs zwemmen. Achteraf bleek dat de captain had gesproken over 'reef sharks' in plaats van 'mini sharks'... Vandaar! Alsof het allemaal nog niet genoeg was hebben we tijdens de laatste snorkelstop een vrij grote zee schildpad gespot, die zonder schaamte het koraal aan het vernielen was. De badass!
Coral Island

Op dag 3 wilden we eigenlijk kano's huren, maar aangezien we met z'n 4en waren en er op ongeveer heel het eiland één tweepersoons kano te huur was, ging dat niet lukken. Plan B bleek vervolgens een heel succesvol plan te zijn! Via onze accommodatie werd geregeld dat we twee scooters konden huren. Bij het ophalen van de scooters werden we gewaarschuwd dat we beter niet naar het noorden van het eiland konden gaan. De wegen erheen zouden erg stijl zijn en dat zou niet lukken met z'n 2en op één scooter, aangezien de achterste persoon er dan nog wel eens af zou kunnen vallen. Avontuurlijk als we zijn besloten we toch op onze scooters te gaan crossen naar het noorden. Al snel kwamen we bij een bordje dat aangaf dat de hellingen 45 graden zouden zijn. Ai, dat is wel héél stijl... We waren gewaarschuwd, maar de avontuurlijke kant in ons overwon en dus zetten we de tocht voort. Stevig hield ik me aan Bram en aan de scooter vast, aangezien ik de waarschuwing van de verhuurder nog wel in mijn hoofd had en ik was de lucky one die achterop zat. Aangezien ik met het thuisfront afgesproken heb om dit jaar het ziekenhuis te vermijden, was goed stevig vasthouden de beste optie. Achteraf bleek het hartstikke mee te vallen. Onze scooter kon het goed aan, al waren er een aantal momenten dat we met 5 kilometer per uur naar boven kropen. Tijdens de afdaling hadden de remmen het zwaar, maar ook die overleefden. Eenmaal aangekomen aan de noordkant van het eiland zijn we op zoek gegaan naar een waterval. De waterval zou er – volgens verschillende locals – uitzien als eentje uit een sprookje. Dat bij dit sprookje een zware hiking van ruim een uur (door jungle-achtig gebied) hoorde werd ons niet verteld. Toen we er echter waren, bleek de hiking het driedubbel waard te zijn. Het was inderdaad prachtig!

Op dag 4 namen we afscheid van Ian en Danny. Toch wel gek: we waren al een week samen aan het reizen en toen werd het gezelschap weer opgedeeld. Het ontmoeten van toffe nieuwe mensen is zeker een leuk onderdeel van het backpacken! Nadat we hen hadden uitgezwaaid, hebben Bram en ik de enige kano (die in de verre verte te vinden was) gehuurd. We hebben het hier over een kano, die iets weg had van een banaan. Het gat aan de onderkant van de kano kregen we er gratis bij. "Uhm... is this safe?" vroegen we nog. De man garandeerde ons dat er de dag voor ons nog mee gekanood was en we niet zouden zinken. We pakte onze spullen en begonnen aan de tocht. Beiden hadden nooit eerder op zee gekanood en ik kan zeggen dat we het beiden wel redelijk onderschat hadden. Ons laatste dagje wilden we een 'relax dagje'. In plaats van relaxed kanoën, bleek het keihard werken te zijn. We hadden de wind/stroming tegen en dan ook nog eens een kano met een zware afwijking naar rechts waardoor we continu aan het tegensturen waren. Oef, knop om en peddelen maar! Toen we 1,5 uur later op onze lunchplek waren aangekomen hebben we het er even goed van genomen! Vers fruitsap, heerlijke lunch, snorkelen, zonnen, overgooien met een bal in het water. Jup, dit hadden we verdiend. Heerlijk! De terugtocht ging een stuk meer relaxed doordat we wind mee hadden. Onze laatste avond in Pulau Tioman hebben we nog heerlijk gegeten in een restaurantje boven zee. Na het eten waren we zo gesloopt dat we al snel in slaap zijn gevallen.

De volgende ochtend stonden we om 6:00 uur op om naar de boot te gaan. Nadat we een dagje in de boot en bus hadden doorgebracht waren we weer terug in Kuala Lumpur. In Kuala Lumpur hebben we als afsluiting van Maleisië de lekkerste, maar ook goedkoopste sushi ooit gegeten, bij de Sushi King. Na een asociale hoeveelheid sushi achter de kiezen te hebben, inclusief verse fruitsapjes en cocktails moesten Bram en ik aan het eind van de avond maar liefst €12,00 totaal afrekenen. Ondanks dat dit evenveel is als dat wij op 'normale dagen' gemiddeld op een hele dag uitgeven aan eten, was dit het dubbel en dwars waard. Met gevulde buikjes zijn we gaan slapen, zodat wij de volgende dag helemaal fit zouden zijn om onze tocht naar Borneo voort te zetten.

Na bijna twee weken in Maleisië doorgebracht te hebben, kan ik zeggen dat ik fan ben van het land. Het land is zo divers. De ene dag zaten we in een van de grootste steden van Azië, de volgende dag zaten we midden in de jungle en weer een andere dag werden we wakker in onze beachhut met uitzicht op de Zuid-Chinese Zee. Ik zou Maleisië dan ook kunnen aanraden aan iedereen die niet kan kiezen tussen stad, natuur en zon, zee & strand. Maleisië heeft het allemaal! En dan heb ik het nog niet eens gehad over de ontzettend lieve mensen. Ik ben fan! Jullie ook?

Geschreven door Lotte Vermeulen

Heb je interesse in een reis naar Maleisië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Maleisië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.