Wereldsteden in Japan

Bestemming: A. Tokyo (Japan) , B. Kyoto
Periode: oktober 2008
Accommodatie: Hotel

Vandaag is het zo ver! Onze reis naar Japan kan beginnen! Omstreeks half 4 in de middag vertrekt ons vliegtuig, een Boeing 747, naar Tokyo. Er kunnen met dit type vliegtuig veel mensen vervoerd worden. Wij vliegen economyclass, dat betekent dat de ruimte beperkt is. Gelukkig hebben wij een plaats met maar twee stoelen naast elkaar helemaal achterin het vliegtuig.

Wij hebben al regelmatig gevlogen, dus hebben geleerd onze horloges zo snel mogelijk te verzetten naar de tijd van aankomst in Japan. Dus het was ineens half 11 in de avond. De vlucht verliep allemaal prima. Een drankje, een heerlijke maaltijd, een doekje voor de handen, goed weer, beetje lezen en een beetje slapen. Echter is er van het slapen niet veel terecht gekomen. Om ongeveer tien over 9 de volgende ochtend landen we op Japanse bodem. Het bleek dat we een half uur voor lagen op schema. Al vrij snel komen we tot de ontdekking dat ze in Japan dol zijn op ambtenaren en papieren. Per persoon moesten we twee formulieren invullen, er werd een foto gemaakt en er werden vingerafdrukken genomen. Eenmaal bij de douane moest iedereen de koffer openmaken, zodat ze die konden inspecteren. Gelukkig was de douanier erg vriendelijk en maakte er geen rotzooi van, wat soms ook wel eens wil gebeuren. Al met al heeft dit gedoe veel tijd gekost. Ach ja, wat maakt het uit, we lagen toch voor op schema dus.

Nu we eenmaal in Japan zijn halen we onze leen-telefoon op. Deze hebben we vooraf al aangevraagd, aangezien onze mobiele telefoons in Japan niet werken. Echter schijnen de allernieuwste mobiele telefoons er wel te werken. Nadat we onze telefoon hebben zoeken we een pinautomaat om wat geld te pinnen. In een winkeltje kopen we wat water en iets lekkers. Het personeel in het winkeltje is erg vriendelijk. Dan komen we er achter dat we de tickets voor de shuttlebus nog om moeten wisselen. Gelukkig zijn we net op tijd, anders hadden we meer dan een uur kunnen wachten.

Eenmaal bij de bus werden alle koffers gelabeld en begon de rit naar het hotel. Na bijna twee uur komen we bij het Shiba Park hotel aan. Tijdens de rit zagen we dat er veel hoogbouw was. Overal hing ook enorm veel wasgoed buiten. Dit blijkt hier bijna iedere dag wel zo te zijn. We zijn ook nog langs Disney gekomen. Ook vonden we het opmerkelijk dat er veel wegen over elkaar heen liepen. Dit alles heeft al de indruk gewekt dat Tokyo een echte wereldstad is. We hebben onderweg trouwens ook een naakte man aan een muur bij het keizerlijk paleis zien hangen. Dit schijnt nog wereldnieuws geweest te zijn.

Het centrum van Tokyo

Eenmaal aangekomen bij het hotel krijgen we de sleutel van onze hotelkamer. De kamer zag er prima uit. Echter was de wastafel wel erg laag. Gemaakt op de lengte van de Japanners natuurlijk. Ook het toilet was even wennen, want er was een bidet. En zodra je erop ging zitten begon het toilet al door te spoelen. Beetje vreemd allemaal.

Door de vlucht zijn we allebei redelijk vermoeid, dus gaan we eerst even wat bijslapen. Daarna zijn we een stukje gaan wandelen. In Japan is het in deze tijd van het jaar om half 6 's avonds al donker en om 5 uur 's ochtends alweer licht. Het was dus al schemerig buiten. Bij een klein eettentje besluiten we noodles carbonara te gaan eten. Daarna nog een kopje koffie bij Excelsior Caffé gedronken. We konden zelfs buiten op het terras zitten. Het was vandaag erg warm geweest hier in Tokyo, en het was deze avond nog steeds erg aangenaam. Na de koffie zijn we nog een rondje door het park gaan lopen. Het beeld van de verlichte Tokyo Tower is werkelijk waar schitterend. Eenmaal terug bij het hotel gaan we gelijk naar bed om te genieten van een fijne nachtrust.

Tokyo

Ondanks dat het vakantie is loopt de wekker al om half 7 af. Tegenwoordig is het niet altijd meer zo dat er een ontbijt bij het verblijf zit. Daarom zullen we ook zelf voor een ontbijt moeten zorgen. In het restaurant van het hotel blijkt dat we kunnen kiezen uit een Japans ontbijt of een Westers ontbijtbuffet. De prijs verschilt nauwelijks, dus kiezen we waar voor het Westers ontbijtbuffet. Kunnen we tenminste kiezen wat we zelf lekker vinden!

Na het uitgebreide ontbijt worden we opgehaald door de pick-up service van het hotel. Daarmee zullen we een excursie door Tokyo gaan maken. We werden door een chaotische chauffeur opgehaald op een plaats die nog veel chaotischer blijkt te zijn. De eerste stop van de excursie is bij de Tokyo Tower. Dit is een replica van de Eiffeltoren in Parijs. Echter is de Tokyo Tower 33 meter hoger en van lichter materiaal gebouwd. Met de lift gaan we omhoog. Eenmaal boven hebben we een mooi beeld over Tokyo. Het is wel jammer dat het weer niet zo helder is.

Na het bezoek aan de Tokyo Tower gingen we naar een Japanse theeceremonie. Deze ceremonie was speciaal voor toeristen en erg leuk om mee te maken, maar de thee viel niet erg in de smaak. De ceremonie werd gehouden in een theehuis, welke gelegen was in een schitterende tuin. De tuin was echt prachtig met mooi bomen, planten en water-ornamenten. Echter werd de tuin nu in gereedheid gebracht voor een waar oktober-bierfeest. Er werden spandoeken van Audi opgehangen, welke de sponsor van het gebeuren bleek te zijn.

De excursie door Tokyo ging weer verder. Nu gingen we naar het noorden van Tokyo. Hier bezochten we weer een mooie tuin. Door deze tuin liepen we terug naar het hotel. Eenmaal aangekomen werd er een barbecue-lunch geserveerd. Het eten werd gebakken op iets wat op een steengrill leek. Al het gebakken eten werd even gedoopt in de sojasaus en daarna mocht je het eten. Het was allemaal heerlijk.

Na de lunch begon het steeds harder te regenen. Het bezoek aan de keizerlijke tuinen werd daardoor geschrapt. Erg jammer. Bijna alle reizigers van de groep bleven in de bus. Al vrij snel werd het weer iets beter, zodat de rondvaart over de rivier de Sumida wel door kon gaan. Het was wel jammer dat als je niet voor het raam zat, je ook niets kon zien. Dit omdat de rondvaartboot gemaakt was op de lengte van de Japanners. En die zijn meestal niet erg groot. Door mijn lengte, blonde haren en lichte huidskleur was ik hier in Japan een echte bezienswaardigheid. Veel mensen keken naar mij en kleine kinderen staarden van verbazing. Door al die aandacht ga je je best bijzonder voelen, goed voor je zelfvertrouwen!

De excursie door Tokyo werd afgesloten met een wandeling in de buurt van de Askusa kanon. We liepen door een leuke en drukke straat met aan het eind een schitterende tempel. Er waren veel winkels gevestigd en aan beide zijden was er een overdekte markt.

Bij de tempel aan het einde van de straat stond een groot vat met wierook. De Japanners wapperden de rook naar lichaamsdelen, die waarschijnlijk pijn deden. Daarna wasten ze de handen en spoelden ze de mond. Daarna trokken ze aan een bel om aan te geven dat ze er waren om een gebed te doen. Het was erg opvallend dat de Japanners erg bijgelovig zijn. Dit laatste bezoek was wel het hoogtepunt van de excursie door Tokyo!

Eenmaal terug bij het hotel hebben we even wat uitgerust. Maar al vrij snel gingen we naar de bar om pizza te eten. Er was erg veel rook en er werd vooral jazzmuziek gedraaid. Hierdoor voelden we ons niet erg op ons gemak daar. Na het eten hebben we nog een wandeling gemaakt en koffie gedronken bij Excelsior. Daarna nog even naar de supermarkt geweest en toen gaan slapen. Alweer een dag voorbij...

Tokyo

Deze ochtend konden we gelukkig een beetje uitslapen. Eenmaal opgestaan gingen we naar het ontbijtbuffet. Maar doordat wij uitgeslapen hebben is het ontbijtbuffet al aardig geplunderd. Bij een buffet verwacht je niet dat bijvoorbeeld de croissants gewoon totaal op zijn. Gelukkig waren er nog wel andere broodjes, dus we hoefden geen honger te leiden.

Vandaag stond er een bezoek aan de dierentuin op het programma. Maar eerst gingen we met de JR, een soort metro boven de grond, naar Ueno Park. Het was een mooi en bruisend park en er was toevallig een overdekte markt. Hier zijn we natuurlijk ook even overheen gelopen. Nog even ergens koffie gedronken en daarna naar de dierentuin van Tokyo gegaan. Het was een mooie dierentuin met redelijk wat dieren, veel groen en een mooie pagode. Vooral het aantal vogels was enorm. De meeste dieren kenden we wel, maar er waren er ook een aantal die we nog nooit gezien hadden. Vooral de schoenbek-ooievaar, een vogel die lijkt op de maraboe, was bijzonder om te zien. Deze vogel zag er een beetje ondeugend en soms zelfs angstaanjagend uit. We vonden het wel jammer dat een tijdje geleden de laatste reuzenpanda overleden is. Het was best druk in de dierentuin, want er liepen grote groepen schoolkinderen.

Ueno park Tokyo

Nadat we de dierentuin weer verlaten hebben zijn we naar het district Akihabara gegaan. Dit is een wijk met veel winkels op het gebied van elektronica, spelcomputers en alles daar om heen. Het was er erg druk en er was ook redelijk wat lawaai. In één van de winkels heb ik nog een I-pod shuffle gekocht. De wijk is echt buitengewoon, overal komt geluid vandaan, veel kleuren, veel mensen, een echte aanrader!

Na dit bezoek zijn we met de JR naar Ginza gegaan. Een totaal andere wijk, een beetje te vergelijken met de PC Hooftstraat. Echter zijn de winkels hier verdeeld over diverse straten. In de winkels zijn alle grote merken vertegenwoordigd. In één van de straten blijkt een filiaal van H&M geopend te zijn. Blijkbaar blijkt deze winkel hier ook populair te zijn, want er stond een gigantische rij mensen voor de deur. Het was zelfs zo druk dat er pas mensen naar binnen mochten als er wat naar buiten kwamen. Vanwege de drukte en omdat er op straat al genoeg te zien was zijn we bij geen enkele winkel naar binnen gegaan.
Ginza

Eenmaal terug bij het hotel hadden we een klein uurtje om wat te rusten. Daarna gingen we naar een klein restaurantje ergens op de vijfde verdieping. We kozen voor om Indiaas te gaan eten. Het diner was erg eenvoudig, maar wel lekker. Na het eten hebben we nog wat gewandeld en een kopje koffie gedronken bij Excelsior. Dit begint inmiddels al een ware traditie te worden. Tot nu toe zijn er aan ons verblijf in Tokyo al aardig wat bijzondere dingen op gevallen, namelijk:
* De werkende mensen lopen allemaal in een strak grijs pak met een wit overhemd
* Mobiele telefoons zijn vele malen groter dan bij ons
* Veel vrouwen lopen met de voeten naar binnen, net of ze x-benen hebben
* Het hoeft maar één druppel te regen of alle paraplu's worden al uitgeklapt
* Niemand waagt een poging om bij een rood voetgangers-stoplicht over te steken
* Als mensen op straat roken doen ze dat in een rokerszone of ze hebben een eigen asbak bij zich
* Er zijn weinig prullenbakken, maar er is geen papiertje op de grond te vinden

Tokyo – Mount Fuji – Hakone – Tokyo

Deze ochtend worden we om half 9, na het ontbijt, opgehaald om naar het busstation gebracht te worden. Bij het busstation was het nog drukker en hectischer dan de vorige keer. De excursie naar Fuji en Hakone bestond maar liefst uit 5 bussen vol! De gids die met ons mee ging was erg moeilijk te verstaan. Hij mompelde van alles door elkaar. Zelfs de mensen naast ons, die uit Wales kwamen, hadden er moeite mee het te volgen. Tijdens de reis kwamen er de gebruikelijke grapjes langs en ook een les Japans kwam voorbij. Wel jammer dat alles zo slecht bleef hengen.

Na een aantal uur rijden kwamen we dichter bij de bergen. Het landschap werd imposanter en mooier. Toen werd het tijd voor de eerste stop. Deze werd gehouden bij een visitor center. Normaal gesproken kun je vanaf hier Mount Fuji zien, maar vanwege de bewolking was het zicht slecht. Ook waren er een groot aantal kraampjes waar allerlei spulletjes te koop aangeboden werden. Gelukkig waren de verkopers niet van die aandacht-trekkers. We besloten de rit te vervolgen en al vrij snel kwam Mount Fuji in beeld. Het is de hoogste berg van Japan en voor veel Japanners een heilige plaats. Eenmaal met de bus op de maximale hoogte gekomen was het best fris. Ook hier waren veel toeristische winkeltjes die allerlei souvenirs aanbieden.

Mount Fuji

Na wat rond gekeken te hebben zijn we weer naar beneden gegaan. Daar stond een echte Japanse lunch voor ons klaar. De lunch bestond uit Misosoep, rauwe vis in sojasaus, rijst, sushi, gefrituurde en in amandelen gedoopte garnalen, een gerecht met ei, jellyfish (kwal), ijs en Japanse thee. Het was bijzonder om een keer mee te maken, maar zo´n lunch is wel eenmalig. We vonden het niet echt wat. Maar blijkbaar zijn er wel genoeg mensen die dit erg lekker vinden.

Na de lunch moeten we weer de bus in voor de rit naar Hakone. Na ongeveer een uur rijden bereiken we Hakone. Als eerste maakten we een rondvaart over een meer. Het meer heeft een mooie ligging en het lijkt een beetje op de fjorden in Noorwegen. Na de rondvaart gingen we met de kabelbaan een hoge berg op. Het uitzicht was fabuleus, we konden alle kanten van Mount Fuji mooi bewonderen. De gids die mee was vertelde dat dit uniek was, aangezien Mount Fuji al ongeveer twee maanden bedekt was door de wolken. Het was wel best koud in de kabelbaan. Daarom gingen we ook vrij snel weer terug na het veel warmere dal. Eenmaal beneden hebben we kennis gemaakt met de Japanse drankautomaten. Daar kun je allerlei blikjes drinken uit krijgen, zelfs blikjes warme koffie (en dit bleek nog lekker te zijn ook).
Nog een keer Fuji

Hierna gingen we weer in de bus naar het station. Een paar mensen bleven in Hakone, dus hebben we afscheid genomen. Eenmaal bij het station moesten we met een erg drukke trein naar Tokyo. Elke keer als de conductrice de wagon binnen kwam maakte ze een buiging voor de mensen, en wanneer ze de wagon uit ging deed ze dit weer. Vol verbazing heb ik er naar zitten kijken. Eenmaal aangekomen in het drukke Tokyo gaan we met de metro terug naar ons hotel. Onderweg zijn we nog ergens uitgestapt om pizza met een salade te eten. Na het eten hebben we ons vaste ritueel gevolgd, een avondwandeling met een kopje koffie bij Excelsior. Dit zal het laatste kopje koffie zijn hier. Dan lopen we terug naar het hotel voor de laatste nacht hier in Tokyo.

Tokyo – Kyoto

Vanochtend zijn we om half 8 al opgestaan. Omdat onze kamer in een apart gebouw van het hotel is moeten we voor het ontbijt een smalle straat oversteken. Bij de deur van de dependance staan diverse paraplu´s klaar, deze kun je dan gebruiken met oversteken als het regent. Aangezien de straat erg smal is, vragen wij ons af of hier überhaupt wel gebruik van gemaakt wordt.

Omdat we op tijd opgestaan zijn, komen we ook op tijd bij het ontbijtbuffet. Zoals gewoonlijk is het eten prima in orde, en nu is ook alles ruim voorradig. Na het eten pakken we de koffers in en betalen de rekening. Dan gaan we naar het station om de reis naar Kyoto te gaan maken. Gister hoorden we dat we zouden kunnen instappen op een klein en overzichtelijk station. Echter is hier in Tokyo de opvatting over klein en overzichtelijk anders dan bij ons, want het station lijkt wel op Utrecht Centraal.

Eenmaal bij de automaat duurt het even voordat we ontdekken dat we zowel het treinkaartje, het metrokaartje en het reserveringsbewijs door de automaat moeten doen. Na een aantal keer van mislukken komt er een hulpvaardige dame van het station. Zij helpt ons met de automaat. We zijn aan de vroege kant, en daardoor kunnen we nog een heerlijk bakje koffie drinken bij Starbucks.

Wanneer we het perron betreden komen we erachter dat alles op de stations in Japan goed geregeld is. Op het perron staan de nummers van de wagons aangegeven, zodat je daar kunt aansluiten om in te stappen. Op elk perron staat er een regelaar die de uitstappende en instappende passagiers de goede kant op stuurt. Ook mag hij op het fluitje blazen, zodat de trein kan vertrekken. Dat is nog eens een verantwoordelijke baan!

Met de Nozomi 21 reizen we naar Kyoto. Nozomi is Japans voor ´wens´, dus je zou kunnen zeggen dat we met de wens-trein naar Kyoto gaan. De reis verloopt rustig en voorspoedig. Bij het wagentje die langs komt kopen we een snack en af en toe halen we een blikje drinken uit de automaat. Na bijna 2,5 uur hebben we meer dan 500 kilometer afgelegd en komen we bij Kyoto. Tijdens de reis nog Mount Fuji kunnen bekijken en verder eigenlijk veel industrie, akkerbouw, dorpjes en stadjes gezien.

Om ongeveer 10 voor 1 in de middag bereiken we Kyoto. Eenmaal uitgestapt pakken we de metro voor een kort ritje naar het hotel. We komen bij Hotel Montery, dit blijkt een wel erg chique hotel te zijn. We voelen ons wel royalty's. Op iedere hoek staat een lakei, er wordt niet gepraat maar gefluisterd en je mag nog niet eens je eigen sleutel ophalen bij de balie. Wanneer we arriveren blijkt onze kamer nog niet gereed te zijn, waardoor we tot 2 uur moeten wachten. We besluiten een Starbucks binnen te lopen voor een broodje en een ice koffie. Dan is het 2 uur en kunnen we onze hotelkamer betreden. Deze bevind zich op verdieping 11 van het hotel. In totaal zijn er 13 verdiepingen, dus we zitten best hoog. De kamer ziet er ook erg luxe uit. Het toppunt is de verwarmde toiletbril op het toilet.

Buiten is het heerlijk weer en zonder jas aan te trekken vertrekken we voor een wandeling. Acheraf bleek deze wandeling best pittig te zijn. Eerst gaan we op zoek naar het Okura hotel, want daar moeten we morgen opstappen voor de excursie. Via de brug gaan we de Kamo-rivier over en we zien een paar ibissen staan. We komen in de wijk Gion, welke nog erg authentiek is en het is ook de oorsprong van de Geisha´s. Veel mensen denken dat de Geisha´s prostituees zijn, maar dit is niet zo. Het zijn hoogopgeleide artiesten die volgens de traditie thee schenken en dansen.

Geisha's in Gion

Kyoto is in vergelijking met Tokyo een erg rustige stad. Soms vallen er zelfs lege straten te zien. Dan zien we ineens een schitterend tempelcomplex. Het is één van de vele tempels in de stad. In totaal zijn er 2000 tempels in Kyoto. Van deze tempels zijn er 1600 boeddhistisch en de overige 400 zijn Shinto-tempels. Bijna alle Japanners geloven in twee godsdiensten, namelijk het Shinto voor als je nog leeft en het Boeddhisme voor het hiernamaals. Na de tempel bekeken te hebben lopen we verder.

Dan lopen we opeens door een overdekte winkelstraat die meer weg heeft van een overdekte markt. Een paar schooljochies laten horen dat ze op school Engels geleerd hebben. Deze jochies reageren al net zo puberaal als jochies bij ons in Nederland. Na het één en het ander bekeken te hebben beginnen we het koud te krijgen en lopen we via een drukke winkelstraat terug naar ons hotel. Vanwege een nationale feestdag is het dit weekend erg druk in Kyoto. Daardoor was het voor de reisorganisatie ook lastig om een hotel voor ons te vinden. Tijdens het lopen worden we meerdere malen bijna omver gefietst. De fietsers hier in Japan fietsen op de stoep en zijn erg brutaal!

Het middagslaapje slaan we vandaag even over. We gaan naar een Italiaans restaurant waar we genieten van spaghetti en een salade. Na die tijd nog gezellig een kopje koffie gedronken bij Starbucks en daarna terug naar het hotel gegaan om te genieten van een heerlijk lang nachtje slapen.

Kyoto

Vanochtend moesten we erg vroeg opstaan. Dit omdat er voor deze ochtend een excursie Kyoto op het programma staat. Om 7 uur komen we de ontbijtzaal binnen. Erg vroeg voor een zondagochtend! We blijken niet de enige te zijn, want er staat een lange rij voor het buffet. Het ontbijt valt ons een klein beetje tegen. Dit omdat we alleen maar kunnen kiezen uit een Japans of Engels ontbijt. Beide niet echt een favoriet van mij op de vroege ochtend. Het enige wat enigszins Westers oogt zijn de eieren, maar deze zijn nog rauw. Dit schijnt een delicatesse te zijn in Japan.

Na het ontbijt lopen we in een aardig tempo naar het Okura hotel. Daar is de opstapplaats voor de excursie. Ongeveer een kwartiertje moesten we aardig doorlopen om op tijd te komen. Om kwart over 8 zal de bus vertrekken en om kwart over 9 zal de excursie beginnen. Met de bus rijden we nog langs verschillende andere hotels. Volgens mij komen we zelfs langs het hotel waar wij verblijven. Tijdens de excursie worden we rondgeleid door een gids. Echter spreekt ze erg slecht Engels. Alleen met heel erg aandachtig luisteren valt het een beetje te verstaan. Over het algemeen is het Engels in Japan sowieso erg slecht.

De excursie brengt ons als eerste bij kasteel Nijo. Dit is het kasteel van de Shogun en is prachtig om te zien. De Shogun is in de geschiedenis van Japan een militaire rang en de titel van een alleenheerser in de tijd van het shogunaat. Bij het betreden van dit kasteel moest iedereen zijn schoenen uit doen. Ik vind blote voeten nou niet het meest charmante van het menselijke lichaam, maar goed wat moet dat moet. Eenmaal binnen zien we schitterende decoraties op de muur en diverse ornamenten. Zelfs de geschiedenis wordt door middel van levensechte poppen nagebootst. Bijzonder zijn ook de vloeren die een piepend geluid maken als je er over heen loopt. Dit worden ook wel ´nachtegaalvloeren´ genoemd. Het is echt jammer dat er hier geen foto´s gemaakt mogen worden! Na de gebouwen van het kasteel te hebben bekeken lopen we ook nog even vluchtig door de tuinen. Als je snel kijkt zie je veel mooi bomen, planten, waterpartijen en rotsen.

Nijo kasteel Kyoto

Als tweede bezienswaardigheid van de excursie bezoeken we een grote tempel. De tempels hier bestaan meestal uit complexen met één groot gebouw en meerdere kleine gebouwen. Opmerkelijk is dat bij iedere tempel een grote koperen bel hangt. Wanneer mensen willen bidden moeten ze drie keer aan de bel trekken en drie keer in de handen klappen. Hiermee geeft men waarschijnlijk te kennen dat ze er zijn en vragen of ze kunnen gaan bidden. Na het bellen en het klappen worden er ook nog muntjes in een grote bak gegooid. Verder zien we nog beelden van koeien met allerlei slabben om de nek. Het schijnt dat deze koeien zorgen voor een gelukkig en vruchtbaar gezinsleven. Bij de tempel zien we ook een aantal vaten als torens opgestapeld. Dit blijken vaten te zijn waar sake ingezeten heeft. Sake is in Japan een heilige drank, die je lichaam zuivert, te zijn. Japan blijkt dus een land met veel symboliek te zijn.

Als derde bezoeken we het Gouden Paviljoen Kinkaku-ji. Dit paviljoen is gelegen in een schitterende tuin en schittert en glanst van alle kanten. In de tuin bevinden zich diverse mooie planten en bomen. Ook is de grootste bonsai boom van de wereld er te aanschouwen. Het is wel jammer dat er door de aankomende feestdagen veel mensen een bezoek brengen aan Kinkaku-ji.

Kinkaku-ji

Na het bezoek aan het Gouden Paviljoen en zijn tuin gaan we weer verder met de bus. We worden afgezet op een plek waar van we naar het centrum kunnen met een shuttlebus. Echter moeten we een uur wachten en dat vonden wij zonde. We brachten de gids een beetje in shock door te vragen of we niet door middel van ander openbaar vervoer naar het centrum konden. We vinden een tentje waar we een kopje koffie gaan drinken. De bediening is erg vrolijk en er is zelfs een mannetje die Anton Geesink kent, echter duurt het even voor het tot ons doordringt over wie hij het heeft.

Na de koffie gaan we naar het startpunt, de tempel Nanzen-ji, van de Filosofenwandeling. Dit is een wandeling van ongeveer 2 kilometer en heeft zijn naam te danken heeft aan de professor en filosoof Nishida Kitaro. Hij liep elke dag deze route om gezond te blijven. De route loopt langs een kanaal aan de voet van de Hlgashiyama. Langs het kanaal staan allemaal kerstbomen. De route eindigt bij het Zilveren Paviljoen, genaamd 'Ginkaku-ji'. Op de route komen we diverse koffiehuizen, winkeltjes met kunst, boetieken en restaurants tegen. Bij een eetgelegenheid genieten we van een lekker broodje. Daarna komen we nog langs een winkeltje waar alles op het gebied van poezen te koop is. We zien zelfs een paar levende poezen lopen, die te koop zijn. Het zijn trouwens de eerste poezen die we zien hier in Japan. Daarna brengen we een bezoek aan het Zilveren Paviljoen, een schitterend complex om te bewonderen. Er is een uitgebreide tuin waar we doorheen kunnen wandelen en we hebben er ook nog een of ander kunstwerk van zand gezien.

Na de wandeling gaan we met Bus 100 terug naar het centrum. Dit bleek geen goed idee te zijn, want het was gigantisch druk in de bus, de temperatuur veel te hoog en de rit duurde ook nog eens erg lang. Er komt zelfs nog bijna een dame bij mij op schoot zitten. Ze dacht dat ze er nog wel tussen zou passen, maar dit was dus echt niet het geval.

Die avond gaan we in het centrum van Kyoto ergens een hapje eten. We gaan een Indiaas restaurant binnen en ondanks de rommelige sfeer hebben we er heerlijk gegeten. Wanneer we het restaurant uit stappen komen we terecht in het bruisende uitgaansleven van Kyoto. Het heeft wel wat weg van de wallen in Amsterdam, alleen zijn hier de dames van plezier nergens te vinden. We gingen op zoek naar het Pontodolaantje en hebben deze uiteindelijk ook gevonden. Dit kleine straatje bruist van het leven en de huisjes zijn nog in de originele sfeer. Het enige nadeel is dat het erg toeristisch is. Echter was het wel mooi deze huisjes in de avond te bekijken, want alle huisjes waren verlicht en overal konden we naar binnen kijken. Dan wordt het tijd om maar eens naar het hotel te gaan, morgen begint de dag weer vroeg. Onderweg lopen we nog even een supermarkt binnen om wat lekkers te kopen. We willen niet met een lege maag aankomen op het vliegveld. Eenmaal in het hotel maken we ons op voor de, voorlopige, laatste nacht in Japan.

Kyoto (Osaka) – Amsterdam

De dag vandaag zal vroeg beginnen, al om kwart over 6 gaat de wekker. Helaas begint het ontbijtbuffet pas om 7 uur, en wij worden om 7 uur al opgehaald. Daarom ontbijten we maar met de lekkernijen die we gister avond in de supermarkt gekocht hebben. Ook zetten we koffie op de hotelkamer, maar het duurt wel erg lang voor het water begint te koken.

Om 7 uur worden we met een shuttlebus opgehaald en naar het Kansai International Airport bij Osaka gebracht. Daar brengen we onze gehuurde telefoon terug, checken in en gaan door de douane. Het verloopt allemaal voorspoedig. Daarna nog even goed ontbeten en wat souvenirs gekocht. Rond een uur of 10 gaan we door middel van een monorail naar de gate van ons vliegtuig. Handig zo'n moderne luchthaven, scheelt ons een stuk lopen. Iets voor 11 vertrekt ons vliegtuig in de richting van Nederland. Het wordt een lange reis met af en toe een dutje doen, wat eten, filmpjes kijken en af en toe een beetje rondlopen. Rond een uur of 4 in de middag kunnen we weer onze voeten op de Nederlandse bodem zetten. Met de trein en de tram vervolgen we onze reis naar huis. Eenmaal weer veilig thuis te zijn kunnen we onze katten weer heerlijk knuffelen. Het is fijn weer terug te zijn en we hebben er weer een mooi ervaring bij!

Deze reis werd gemaakt door Marc en Evelien

Heb je interesse in een reis naar Japan? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Japan, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.