Riga, de parel van de Baltische Staten

Bestemming: A. Riga (Letland)
Periode: april 2010
Vervoer: Vliegtuig/bus
Accommodatie: Backpackers Hostel Riga

Riga is de hoofdstad van Letland en wordt ook wel 'de parel van de Baltische Staten' genoemd. In april 2010 verbleven wij met een grote groep in deze unieke en bruisende stad. De reis naar Riga ervoeren wij als zeer uniek en de moeite waard.

Op naar Letland!

's Ochtends vroeg begon onze reis in een overvolle auto naar het vliegveld van Düsseldorf Weeze. Eenmaal aangekomen liepen we rond op het vliegveld, dat overigens klein en overzichtelijk is, en gingen we, zodra het mogelijk was, inchecken. Niet veel later zaten we alweer in het vliegtuig van Ryanair. Na ruim twee uur gevlogen te hebben, kwamen we aan in het Baltische Riga.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Riga pakten we de eerste de beste bus en gingen zitten. Tijdens de busreis viel het ons op dat Riga allesbehalve een luxe uitstraling heeft. Vrijwel alle huizen die wij gedurende de rit tegen waren gekomen, waren zeer armoedig te noemen. De daken van de huizen stortten nog nét niet in, zo vervallen waren de huizen. Opvallend was ook dat er zo nu en dan heel dure huizen tussen de bouwvallen gevestigd waren. In Riga is er dus niet echt sprake van arme en rijke wijken, zoals we dat in Nederland gewend zijn.

Backpackers Hostel Riga

Toen wij uit de bus stapten wisten we vrijwel gelijk waar we naartoe moesten, de route hadden we voorafgaand namelijk al helemaal uitgestippeld. Na ongeveer 10 minuten gelopen te hebben, kwamen we aan bij onze accommodatie genaamd Backpackers Hostel Riga. In het hostel zagen we gelijk de donkere ruimten en aan het einde van de gang de receptie. Bij de receptie werden we nogal chagrijnig ontvangen door de eigenaresse van het hostel. Ook schrokken wij een beetje van de kamers, er stonden superveel stapelbedden in één tamelijk kleine ruimte. Gelukkig waren wij hier alleen maar om te slapen, want langer wilde je hier niet verblijven.

In de middag namen wij deel aan een historische stadstour door Riga. Hierbij gingen wij onder andere langs het VVV kantoor, het stadhuis, het historische Bezettings-museum en het stadspark. Na afloop gingen wij in het zonnetje op het marktplein een drankje drinken en bewonderden wij een Letse volksdans die naast ons werd uitgevoerd. Toen het eenmaal zo laat was, besloten wij om uit eten te gaan bij restaurant Kalku Varti. Het eten smaakte ons heerlijk.

Riga Park, Letland

Grootste markt van de Baltische Staten

Omdat het toerisme van Riga nog redelijk in de kinderschoenen staat, vonden wij het wel interessant om een bezoekje te brengen aan het Toeristisch Centrum en het VVV kantoor. Een uurtje later stonden wij klaar om mee te gaan met de begeleide tour naar en door de Centrale Markt. Wij keken werkelijk onze ogen uit toen wij zagen hoe gigantisch groot de markt was. De gids vertelde ons dat de Centrale Markt van Riga de grootste markt is van de hele Baltische Staten. Nou, dit geloofden wij natuurlijk gelijk. In de binnenzalen van de markt kon je van alles en nog wat proeven. Wij Nederlanders houden natuurlijk van gratis, maar het proeven van varkensneuzen en koeiendarmen lieten wij liever aan ons voorbij gaan.

's Avonds besloten wij om de dag af te sluiten in het stadscentrum van Riga. Tot in de late uurtjes hebben we lekker gefeest in enkele (kleine) clubs en er onze eigen kroegentocht van gemaakt. Ondanks dat het eten en drinken overdag erg goedkoop was voor Nederlandse begrippen, waren de alcoholische dranken erg duur. Ook viel ons heel erg op dat de Letse mensen niet bepaald gastvrij zijn en dat de Letse vrouwen wel érg veel waarde hechten aan hun uiterlijk. Eigenlijk hebben wij de dames alleen maar aangetroffen in mini-rokjes, stiletto hakken en met een volle laag make-up. In Riga wordt het dragen van sportschoenen tijdens het uitgaan dan ook niet geaccepteerd.

Hiken door de bergen van Sigulda

Tegen het begin van de middag gingen wij met de bus naar Sigulda om daar te gaan hiken. In Sigulda zagen wij vrijwel gelijk een camping, wat nogal weinig voorkomt in het land. De campingbeheerster vond het leuk dat wij op haar camping rondkeken en vertelde gelijk wat over de outdooractiviteiten die zij allemaal aanbood. Toen zij eenmaal over een rodelbaan begon, waren wij helemaal verkocht en besloten we om er tweemaal vanaf te gaan. Niet veel later arriveerde onze gids en gingen wij 3 uur hiken door de 'bergen' van Sigulda. Tijdens het hiken kwamen wij langs bijzondere historische bouwwerken, waaronder een groot kasteel.

Vlucht geannuleerd

Toen wij aan het sobere ontbijt zaten van het hostel, hoorden wij andere toeristen praten over een vulkanische uitbarsting in IJsland. Gelijk zijn we op de trage computer gaan kijken en zagen we dat er al enkele vluchten waren geannuleerd voor de volgende dag. Omdat we even niet aan het slechte nieuws wilden denken, namen we de dichtstbijzijnde tram richting Riga Zoo. In de dierentuin konden wij al onze zorgen vergeten door naar alle dieren te kijken. Tijdens de wandeling viel het ons op dat de giraffen het meest luxe verblijf hadden van alle dieren. De directeur zat op dat moment het giraffen verblijf te inspecteren en vertelde ons dat het project voor de bouw van het nieuwe verblijf onlangs was afgerond. Toen de directeur eenmaal wist dat wij Nederlanders waren, vertelde hij dat zijn dierentuin contacten heeft met de de Arnhem Zoo in Nederland.

In Riga hadden wij tijdens de wandeling door de stad een erg mooi hotel gezien, genaamd Radisson Blu Hotel Latvija. Donderdagmiddag besloten wij om een kijkje te nemen in het hotel en daar ontdekten wij een aantal interessante faciliteiten. In het hotel kon je, ook als buitenstaander, een middagje zwemmen, uit eten en wat drinken in de Skyline bar. Na zwemkleding geregeld te hebben gingen wij heerlijk ontspannen zwemmen in het rustgevende zwembad. Daaropvolgend aten wij wat in het restaurant van het hotel en gingen we na afloop met de panoramalift naar de Skyline bar waar wij heerlijk cocktails hebben gedronken. Helaas kregen wij na onze eerste cocktail een sms-bericht van Ryanair dat ook onze vlucht van de volgende dag was geannuleerd. Om onszelf te troosten besloten we gezellig naar club Essential te gaan, waar we een leuke avond hadden gehad.

48-uur durende busrit

Op vrijdagochtend gingen we vroeg uit de veren in de hoop dat we op de één of andere manier toch nog konden vliegen. Al snel hoorden we verhalen in het hostel dat onze vlucht toch nog doorgingen en wij besloten om als een speer met een taxi naar het vliegveld te gaan. Eenmaal aangekomen was het een drukte vanjewelste en realiseerden ons dat onze poging zinloos was. De baliemedewerkster bevestigde onze gedachte en deelde ons mee dat er voorlopig geen vluchten gingen en dat wij nog minimaal 2 weken moesten wachten voordat wij weer konden gaan vliegen. Na ruim 5 uur op het vliegveld gezeten te hebben in volle stress, besloten wij om een busmaatschappij in te schakelen. Na een hoop telefoongesprekken kregen wij het uiteindelijk voor elkaar om met een Letse bus terug te gaan naar Nederland. Onze reis eindigde na een 48-uur durende hobbelige busrit.

Heb je interesse in een reis naar Letland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Letland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.