Het mysterieuze Paaseiland

Bestemming: A. Paaseiland (Chili)
Periode: oktober 2015
Vervoer: Vliegtuig, auto
Accommodatie: Airbnb

Toen ik in 2015 zes maanden in Chili ging studeren, was er een reis die hoog bovenaan het lijstje met to-do's stond: Paaseiland. Dit eiland hoort bij Chili en is het verst gelegen eiland van het vasteland ter wereld. Doordat de Chileense luchtvaartmaatschappij LAN het monopolie recht heeft op deze vlucht kunnen de vliegtickets aardig oplopen in prijs. Gelukkig is het mij en mijn vrienden gelukt om een betaalbare vlucht te vinden en zo geschiedde. Op 26 oktober 2015 vlogen wij naar het mysterieuze Paaseiland.

Dag 1: De vlucht naar Paaseiland

Paaseiland ligt op ongeveer 3.500 km van het vasteland van Chili. Wij vlogen rond 7 uur 's avonds richting Paaseiland (nadat de vlucht enkele keren vertraagd was) en deze vlucht duurt ongeveer 6 uur. Doordat er twee uur tijdsverschil is tussen Chili en Paaseiland kwamen wij om 11 uur 's avonds, lokale tijd, aan. Ik vloog samen met twee Nederlandse vriendinnen, Aniek en Milou. Onze Franse vriend Bryan zou twee dagen later komen, hij had problemen gehad met het ticket en kon daarom niet met ons meevliegen. Op het vliegveld van Hanga Roa, de hoofdstad en tevens enige stad/dorp van het eiland, werden wij opgewacht door de mevrouw van onze Airbnb. We werden ontvangen met een tropische bloemenkrans en met haar auto reden we naar het hostel. We waren best wel moe na de vlucht en zijn daarom meteen gaan slapen.

Dag 2: Hanga Roa verkennen

Vandaag was onze eerste echte dag op het eiland en daarom besloten we de stad Hanga Roa een beetje verkennen. Stad is een groot woord, het is meer een soort van dorp met een haventje. 's Ochtends gingen we op pad om de tours over het eiland te boeken. Voor de volgende dag boekten we een duiktocht en drie andere tours voor de komende dagen om het eiland en de Moai te kunnen bewonderen. Daarna liepen we wat rond en zagen de eerste Moai al!! Dit zijn de beroemde beelden waar Paaseiland zo bekend om staat. Bij een lokaal marktje, dat uit maar liefst 3 kraampjes bestond, gaf een meneer ons wat meer uitleg over de betekenis van de tekeningen achterop de beelden. Enkele Moai hebben namelijk tekeningen op hun 'rug', die symbool staan voor onder andere de zon, de maan, water etc. Daarna gingen we naar het museum, waar we wat meer over de geschiedenis van de Moai konden lezen. 's Avonds kookten we in onze Airbnb, eten in een restaurant is hier echt ontzettend duur. Net zoals alle andere dingen, verblijf, tours en boodschappen. Het is echt een eiland waar ze het moeten doen van de toeristische inkomsten, dus je betaalt overal een flinke prijs voor. Maar het is het natuurlijk dubbel en dwars waard.

Moai, Hanga Roa

Dag 3: Duiken, Bryan ophalen van het vliegveld en een dansshow

's Ochtends stonden we vroeg op en genoten van het heerlijke ontbijt van de eigenares van de Airbnb. Iedere ochtend maakt ze een uitgebreid ontbijt voor ons klaar, met brood, fruit (héél duur hier) en iets extra's. Gister kregen we pannenkoeken bij het ontbijt, vandaag een stukje cake die ze gisteravond had gebakken in de keuken. Heerlijk vers dus. Daarna vertrokken we naar ons eerste avontuur: duiken in de Grote Oceaan. We hadden alle drie geen duikbrevet, maar dat was volgens de mevrouw van de reisorganisatie geen enkel probleem: we zouden het zo wel leren en we kregen een persoonlijke instructeur. Vooruit dan maar. We werden door twee jonge mannen van ongeveer 30 opgehaald en samen met hen reden we naar het bootje. Daar kregen we ons duikpak en zodra we die aan hadden, vertrokken we met het kleine bootje de zee op.

De haven van Hanga Roa

Onderweg kregen we uitleg van een van de instructeurs. Op een gegeven moment hadden we het punt bereikt waar we zouden gaan duiken. Omdat wij met z'n drieën waren en er twee instructeurs waren, moest een van ons in het bootje wachten tot de anderen klaar waren. Ik ging als eerste in het water, wat ik best wel eng vond. Het water was bovendien zó ontzettend KOUD, dat had ik niet verwacht. Ik moest even op adem komen en wennen aan de temperatuur en toen ging ik samen met mijn instructeur onder water. De zee was prachtig helder en we konden een aantal vissen zien. Ik moet eerlijk zeggen dat het grootste gedeelte van de tijd meer bezig was met bang zijn dan genieten. Uiteindelijk raakte ik wat meer gewend aan de manier van 'ademhalen' en zwom ik een beetje rond met de instructeur. Daarna zat mijn tijd er alweer op en was de laatste aan de beurt. Ik wachtte in het bootje. Op de terugweg vertelde een van de instructeurs dat het vandaag zijn verjaardag was en hij vroeg of we dat met hem wilden vieren. Wij vonden het allemaal prima, we waren wel benieuwd naar een verjaardag op Paaseiland en we hadden verder niks op de planning staan. We zouden eerst Bryan ophalen van het vliegveld en daarna zouden ze ons ophalen voor de verjaardag.
Vliegveld van Hanga Roa

Rond de middag kwamen ze ons en Bryan ophalen. Wij dachten dat we naar een groot verjaardagsfeest zouden gaan, maar blijkbaar was er verder niemand uitgenodigd. De mannen hadden visjes gevangen, die we ergens zouden gaan BBQ'en en opeten. We reden Hanga Roa uit, door het prachtige vulkanische landschap van Paaseiland. We stopten en de mannen haalde een rooster tevoorschijn en bouwde daar een BBQ van met een paar stenen. Wij moesten takken zoeken voor een vuurtje. Daarna werden de verse vissen op de BBQ gelegd en die mochten wij opeten. De lekkerste vis die ik ooit heb gegeten! De vissengraatjes en overblijfselen moesten we in het vuur offeren aan de Goden, zodat zij ook te eten kregen. Daarna brachten ze ons weer terug naar de Airbnb. Na het avondeten gingen we naar een soort dansshow, waar we de traditionele dans in de typische kleding van de bewoners van Paaseiland konden bewonderen. Het was een hele leuke avond, de cultuur is echt compleet anders van wat ik tot nu toe in mijn leven heb meegemaakt.

Dag 4: Touren over het eiland

Vanochtend werden we weer verrast met een heerlijk ontbijt, waarna we om 9.30 verzamelden bij de afgesproken plek voor onze eerste tour. Onze gids was een typische Rapa Nui, zoals het eiland en de inwoners ook wel worden genoemd. Hij had een tooi met veren op zijn hoofd en droeg allemaal handgemaakte sieraden. Tijdens de eerste tour gingen we de grotten van het eiland bekijken.

Onze gids tijdens de tour op Paaseiland

De tweede grot moesten we inklimmen, waardoor we bij twee openingen naar de zee uitkwamen. Een prachtig uitzicht! Na de tour hadden we een soort middagpauze tot aan de volgende tour. We gingen wat eten bij een klein restaurantje, waar we verse kip en vis kregen. 's Middags zat het weer niet echt mee en regende het aan een stuk door. We bezochten het Nationaal Park Rapa Nui, waar we de oude woningen van de vroegere Rapa Nui konden zien.
De woningen van de Rapa Nui

Ook bezochten we de krater van de uitgestorven vulkaan, die een van de drie hoeken van het eiland vormt. De krater is heel groen en daarom heel bijzonder om te zien. Helaas regende het echt heel hard en hebben we er 2 minuten naar kunnen kijken, voordat we terug renden naar de auto. We reden verder naar de 'Siete Moai', deze zeven Moai beelden zijn de enige beelden op het eiland die met hun gezicht naar de zee zijn gericht. Volgens de legendes houden zij de zee in de gaten en beschermen ze zo Paaseiland. De regen hield niet op en de tour was daardoor eerder afgelopen dan gepland. Terug in het hostel was het tijd voor een warme douche en probeerden we onze kleren te drogen. 's Avonds hebben we verder niks bijzonders gedaan door de regen.
Los siete Moai, Paaseiland

Dag 5: Nog een dag touren

Ook vandaag stonden we om 9.30 klaar voor een nieuwe tour. Deze tour duurde de hele dag. We bezochten verschillende plekken van het eiland, waar onze gids ons meer vertelde over de geschiedenis van het eiland. We zagen nog meer Moai beelden en bezochten de grotten waar de Rapa Nui vroeger woonden. Daarna gingen we naar het hoogtepunt van de tour, en misschien wel van de hele reis: het National Park Rapa Nui, waar de grootste verzameling beelden bij elkaar te zien is. Volgens de legendes werden de beelden hier vroeger gemaakt, voordat ze naar hun uiteindelijke plek werden gebracht. Er liggen hier daarom ook een aantal onafgemaakte beelden. We kregen één uur vrije tijd om hier zelf rond te lopen en foto's te maken. De enorme beelden waren echt prachtig om te zien. Bovendien kon je hier ook goed zien dat het niet alleen om hoofden, maar hele lichamen gaat.

National Park Rapa Nui

Het uur vloog voorbij en verzamelden weer beneden voor een lunch, bereid door onze gids. Hij had verse zalm voor ons bereid, met daarbij salade en brood. We bezochten het toeristische souvenirmarktje en reden verder naar de volgende stop: Los doce Moai (de 12 Moai). Dit is het grootste platform met Moai dat nog steeds intact is.
Los doce Moai, Paaseiland

Daarna reden we naar het strand van Paaseiland, waar ook nog een paar Moai staan. Het Arakana strand is echt een tropische droombestemming, met rieten hutjes en hoge palmbomen. Helaas voor ons was het weer nog steeds niet heel goed, maar het regende in ieder geval niet meer. We hadden wat vrije tijd om rond te lopen op het strand en daarna bracht onze gids ons weer terug naar ons hostel.
Anakena Beach, Paaseiland

We besloten om souvenirs te gaan kopen in Hanga Roa. Helaas zat het weer wederom niet mee, waardoor we door de regen van winkel naar winkel moesten rennen. 's Avonds kookten we in de Airbnb. Tijdens het eten zat er ineens een enorme kakkerlak op de muur, waar ik toch wel even bang van werd. De mevrouw van de Airbnb was gelukkig wat minder bang voor deze beesten dan ik en ruimde het beest op met een stoffer en blik. Ik kon vanaf dat moment niet echt meer rustig zitten en zag opeens overal kakkerlakken. Gadverdamme, die beesten bleken overal te zitten. 's Avonds dronken we een cocktail in een bar.

Dag 6: De laatste dag op Paaseiland

Vandaag hadden niks bijzonders meer op de planning staan, we wilden nog even rustig genieten van ons laatste dagje op Paaseiland. Voor de laatste keer genoten we van het luxe ontbijt in onze Airbnb en daarna liepen we naar het vliegveld. We moesten namelijk inchecken voor onze terugvlucht, maar nergens op het eiland is internet. Gelukkig ligt alles hier op loopafstand en waren we binnen 20 minuten bij het vliegveld. Nadat we waren ingecheckt, liepen we naar een gedeelte van het eiland waar we nog niet waren geweest. We wilden grottekeningen bezoeken bij een rotsachtig gedeelte aan de zee. Die tekeningen bleken later niet te vinden te zijn, maar we zagen wel enkele andere prachtige uitzichten over het helderblauwe water van de oceaan.

Rotsen aan de kust van Paaseiland

De zon scheen eindelijk, dus we liepen rustig rond en genoten van het lekkere weer. In het centrum keken we naar een voetbalwedstrijd en daarna ging ik met Bryan nog wat Moai beelden bezoeken die wij de eerste dag hadden gezien, maar hij nog niet. We hoopten de zonsondergang te kunnen zien, maar het was alweer bewolkt. Wel zagen we een bruiloft, waar de Rapa Nui in traditionele kleding dansten. Daarna was het tijd om terug naar de Airbnb te gaan om onze rugzakken op te halen. Van de mevrouw van de Airbnb kregen we een afscheidscadeau: zelfgemaakte kettingen van gedroogde zaden. Ze bracht ons naar het vliegveld en zo kwam een bijzonder avontuur weer tot zijn einde.

Geschreven door Annefleur Di Bucchianico

Heb je interesse in een reis naar Chili? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Chili, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.