Interview Expedia.nl

Interview met René Nieuwmans
Interview met René Nieuwmans van Expedia.nl

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is René Nieuwmans. Ik werk sinds september 2011 bij Expedia als Senior Commercial Manager voor Nederland en België binnen de Central European Trading Desk. Ik ben verantwoordelijk voor de prestaties van de diverse verkoopkanalen en ik ben altijd op zoek naar nieuwe verkooppartners. Daarnaast ben ik het ‘gezicht’ van Expedia.nl en dat betekent dat ik ook presentaties en interviews verzorg.

Voordat ik bij Expedia begon, heb ik 24 jaar lang diverse functies bekleed binnen het toeristische bedrijfsleven, van marketing assistent bij de VVV Delft en Zuid-Holland tot Product Manager Groups & Incentives bij een Noord-Europa specialist. De laatste jaren in Nederland stonden vooral in het teken van de online marketing en dat komt mij bij Expedia uiteraard goed van pas.

Het leuke aan mijn functie hier in Londen is de internationale sfeer. Mijn collega’s komen werkelijk uit de hele wereld. Daarnaast werk ik in de zeer dynamische, online omgeving die razendsnel verandert: ‘never a dull moment’.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
In 1996 lanceerde een kleine divisie binnen Microsoft een online boekingssite Expedia.com, waarmee consumenten een revolutionaire nieuwe manier kregen om reizen te zoeken en te boeken. Sinds die tijd is Expedia, Inc. uitgegroeid tot een van ‘s werelds grootste full-service online reisbureaus, met een portfolio die tientallen vooraanstaande reismerken bevat. Expedia.nl is onderdeel van de Expedia Inc. merkportfolio. Het bedrijf biedt zowel zakenreizigers als vakantiegangers toegevoegde waarde als het gaat om eenvoudig een reis zoeken, plannen en boeken. Bij leveranciers van reizen zorgt Expedia voor toenemende vraag en directe boekingen en het biedt adverteerders de mogelijkheid reizigers te bereiken via Expedia Media Solutions. Expedia is tevens de drijvende kracht achter boekingen voor ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen en hotelketens, top consumentenmerken, websites met hoge bezoekersaantallen en voor duizenden actieve partners via het Expedia® Affiliate Network.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
De naam is ontstaan tijdens een brainstormsessie met de oprichters.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Onze missie is de wereld van het reizen in een revolutie te brengen met behulp van technologie. Expedia wil groeien door technologie en productinnovatie, wereldwijde uitbreiding en de inzet van nieuwe kanalen.

Wie is de doelgroep?
Iedereen die op reis wil.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
De combinatie van technologie en ongeëvenaarde breedte in keuze van vluchten en hotels (365.000 hotels en meer dan 400 luchtvaartmaatschappijen) maakt het mogelijk dat we klanten kunnen helpen geld te besparen. In de afgelopen 15 jaar hebben we klanten de mogelijkheid gegeven om trips in te vullen naar eigen wens. Expedia is in een unieke positie om een evolutie teweeg te brengen op het gebied van reizen. Met toonaangevende technologie in tablets, mobiel en desktop en persoonlijke klantenservice, geven we klanten de vrijheid hun reis te boeken op de manier die zij willen. Onze technologie helpt klanten om de ruime keuze te verfijnen en zo het aanbod te vinden dat het meest voldoet aan de behoefte. Expedia profiteert van het wereldwijde inzicht in reis- en gedragstrends, alsook wat klanten daadwerkelijk geboekt hebben en hoe zij deze ervaring hebben gewaardeerd. Ons erfgoed in de technologie en de kracht van ons engineering team zorgen ervoor dat Expedia snel kan innoveren en anticiperen op de groeiende behoeften van reizigers en het wegnemen van hun frustraties. We doen vandaag de dag meer dan alleen het mogelijk maken van boekingen. We inspireren reizigers, ondersteunen ze tijdens de reis met onze apps door gratis vluchtinformatie te verstrekken, terminal en hotel maps aan te bieden en de mogelijkheid om check out alerts te ontvangen.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Traditioneel verkopen wij veel reizen naar de Verenigde Staten en dan met name naar New York. De laatste jaren zijn wij echter veel meer allround geworden en spelen we met name in Europa en Nederland een veel grotere rol. Onder Europese steden staat Londen altijd in de top van onze lijstjes.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Als we kijken naar 2015, dan verwachten we dat door de zwakkere positie van de dollar ten opzichte van de euro de VS iets minder populair wordt. Indonesië is een land dat sterk in opkomst is, zowel als we kijken naar het aantal boekingen in 2014 als naar de groei in zoekopdrachten. Verklaringen hiervoor zijn de historische band die Nederlanders ermee hebben, het aantrekkelijke klimaat en de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding van de accommodaties. Ook zijn er in het afgelopen jaar meer vliegtuigstoelen bijgekomen en bieden we nu meer vluchten richting Indonesië aan.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als een betrouwbare organisatie waar je heel gemakkelijk en flexibel online alle onderdelen van je droomreis kan boeken tegen een uitstekende prijs.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Nee, op dit moment zijn we nog niet aangesloten bij deze organisaties. Echter, we zijn druk in gesprek en verwachten dat we een lidmaatschap op korte termijn regelen.