Via Airbnb kun je overal ter wereld een accommodatie boeken. Het is een plek waar huurder en verhuurder bij elkaar komen. Of je nou op zoek bent naar een huis voor een weekje in de zon, een appartement voor een stedentrip of een bijzondere accommodatie, het kan allemaal. Mensen die plek over hebben verhuren kamers of zelfs hele huizen en bieden je zo een unieke reiservaring aan.
De organisatie Airbnb is gevestigd in San Francisco en is opgericht in 2008. Mensen van over de hele wereld kunnen op deze community-marktplaats een onderkomen huren en verhuren. Er is een ruime keuze aan accommodaties in iedere prijsklasse, in 190 landen en meer dan 34.000 steden. Doordat je een accommodatie huurt bij een particuliere verhuurder, geniet je vaak van een onderkomen tussen de locals. Boeken gaat op verschillende manieren. Sommige verhuurders hebben liever nog contact met de huurder voordat het wordt verhuurd, bij anderen kun je weer direct boeken. De betaling gaat uitsluitend via de website van Airbnb en door middel van het beveiligde betaalsysteem.
Airbnb is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar om je te helpen met vragen. Je kunt hier terecht voor, tijdens en na je verblijf. Contact opnemen is mogelijk via de website en in urgente gevallen is er ook telefonisch contact mogelijk.
Ervaringen met Airbnb
Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 215 reviews over Airbnb lezen. Het gemiddelde cijfer is een 2,5. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 28 oktober 2014 door Anna van Haastrecht.
Deze organisatie zit in de categorie hotel. Hierin zitten 12 organisaties; o.a. Airbnb, Booking.com, Hotels.com en Expedia.nl. Al deze organisaties samen hebben in 2.150 reviews een gemiddelde gescoord van 2,5. Airbnb scoort dus gemiddeld 0,0 hoger dan het gemiddelde cijfer in de categorie hotel.
Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. Airbnb heeft deze publieksprijs nog nooit gewonnen.
Airbnb krijgt gemiddeld een 2,5
op basis van 214 ervaringen:
2,5
+ Ervaring delen
Vincent Arkesteijn
op 9 november 2025
bestemming: Oman / Al awabi, reisperiode: januari 2025
Ik probeer voor een groep van 10 air B&B te boeken in Oman 2 ervan zijn al snel misgegaan omdat de host de prijsverhoogde. De ondersteuning door air B&B is via Ai, met dezelfde standaard antwoorden en geen inzet tot oplossen. Als ik telkens hetzelfde door AI bedachte antwoord krijg wat is dit dan werkelijk voor ondersteuning van air B&B.
De service is erg beperkt.
Ik zal via andere sites en platforms mijn reserveringen gaan maken want van de 3 reserveringen die ik voor mijn groep gemaak hebt zijn er 2 misgegaan wat mij als organisator enorm veel tijd gekost heeft ergenis en wantrouwen over AirB&B en zijn hosts Heeft opgeleverd.
Vervolgens doen jullie niets met deze input.
Helaas
Groet Vincent Arkesteijn
... Lees meer
Nedya
op 12 oktober 2025
bestemming: Albanië / Berat, reisperiode: januari 2025
In tegenstelling tot velen hier heb ik juist een hele positieve ervaring met Airbnb. Je moet goed de foto’s bekijken, de beschrijving lezen en eventueel voor het boeken extra vragen stellen aan de host, eventueel met bewijs/foto’s. Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat er een babywiegje is en ook vinden we een goed werkende (grote) lift belangrijk, dus ook dat vragen we altijd vooraf. Het kan bijna niet mis gaan als je je huiswerk goed doet en realistisch bent met je verwachtingen. Er zullen vast situaties zijn met hosts die niet op dat platform thuishoren, maar van al mijn reizen over meer dan zeker 6 landen heb ik alleen maar goede ervaringen en 1 keer een woning gehad die klopte volgens beschrijving maar een beetje uitgeleefd was.
... Lees meer
Bianca
op 5 september 2025
bestemming: Spanje / Tossa de Mar, reisperiode: augustus 2025
Als ik kon gaf ik 0 sterren. Ben fulltime alleenstaande mama met 3 tieners en na turbulente periode eindelijk een reis geboekt via Air B&B, helaas door operatie moeten annuleren. De host was eerst begripvol en zou indien een ander gezin de week zou boeken de volledige kost terug betalen ipv de helft. Maar dit waren leugens, duidelijk mensen die graag extra verdienen op de miserie van een ander. Ik legde dit uit aan het support team van Air B&B, zij onderhandelde zelf eerst met de host maar die hield voet bij stuk. De dame van support leek begripvol aangezien ik ook wel nog steeds op reis wou met mijn kinderen na de operatie en herstel. Ze ze i dat als ik gegevens invulde en de stappen volgde ik via hun het resterende terug betaald zou krijgen. (Ze zei niet, ik doe mijn best, ik ben niet zeker of het lukt, … Ze zei effectief dat ik me geen zorgen moest maken en ze het zo zouden oplossen voor mijn situatie) ze wist dat ik het niet kon veroorloven dat geld te verliezen en nog eens een andere reis te bekostigen. Op haar woorden boekte ik dus een nieuwe reis voor mij en mij kids. Nu trekken ze hun staart in, hebben ze elf het gesprek uit mijn berichten verwijderd, MAAR, pech voor hen heb ik overal screenshots van (al genoeg oneerlijke mens en oplichters tegengekomen) ze weigeren dus te doen wat ze verzekerde. Het is dus een oplichterij en ik raad niemand deze dienst aan! Je kan via andere platformen veel veiliger, minder stressvol en goedkoper reizen. Waar je als reizer dus wel beschermt bent en je rechten krijgt die ze zeggen. Je moet ook het probleem duizend keer opnieuw uitleggen en steeds aan een andere, voor zo’n bedrijf is dat zielig, maar eigelijk gewoon nog een truc om te doen alsof ze je willen helpen maar eigelijk gewoon oplichten.
... Lees meer
Marcel
op 28 augustus 2025
bestemming: Frankrijk / Parijs, reisperiode: augustus 2025
Wij hadden een slechte review geplaatst over een host , en die is daarna door airbnb weer verwijderd .
Na navraag gedaan te hebben bij airbnb waarom ze dat gedaan hadden was hun antwoord dat we niet aan de criteria voldeden !!! Zo heeft een review geen waarde
Wills
op 15 augustus 2025
bestemming: Amerika / New York, reisperiode: augustus 2025
Teleurstellende afhandeling door Airbnb
Belangrijkste voorziening (tweede bed) was vanaf dag één onbruikbaar door slechte hygiëne. Direct gemeld met foto’s, maar geen werkbare oplossing. Uiteindelijk slechts 30% van de kamerprijs terug, terwijl dit volgens hun eigen beleid een overtreding was. Klachtenprocedure traag, onpersoonlijk en zonder echte kans om gehoord te worden.
Ine hoevenaar
op 4 augustus 2025
bestemming: Zwitserland / saillon, reisperiode: juli 2025
Nooit meer airbnb, claim gehad voor schade die wij niet aangebracht hebben, toch kiest airbnb voor de verhuurder en wij zijn tege"n deze praktijken dus niet beschermd, dus mensen niks meer huren van airbnb !!!!
Ferdi
op 29 juli 2025
bestemming: Portugal / Albufeira, reisperiode: juli 2025
Een Host ( Mario en Miquel ) die de boel oplichten.
En AirBnB die het opneemt voor de Host omdat ze achteraf foto's tonen ( zonder de verborgen foto kenmerken ) met schade.
Een simpele kamer boeken voor bijna 1800 euro voor 7 dagen.
Nog mensen ( en een fiets) in de woning aanwezig treffen terwijl je met de sleutel de deur opent.
Later terugkomende een smeerboel aantreft, zoals voedselresten op nagenoeg al het servies.
Dan een schoonmaker die ( zelfs op film ) aangeeft veel te weinig tijd te hebben gehad voor schoonmaak en controle.
Voor 5 personen geboekt, maar dan maar 4+4 handdoeken krijgen.
Zwembad niet toegankelijk.
Dan na vertrek de beschuldiging krijgen dat er een Magnetron kapot is ( die nooit gebruikt of geopend is geweest )
En dat er 2 handdoeken missen.
Dan een Host die dan ook nog beweert dat alles goed gecontroleerd was door de schoonmaker.
En een AirBnB team die dit gewoon aanneemt als waarheid ondanks alle tegenbewijs.
Pas op met Airbnb.
Ze leggen gewoon een claim op je creditcard.
Ze zijn er enkel om je geld af te troggelen want de Host gaat voor.
Ten alle tijde vooraf ALLES filmen, ook hetgeen je nooit zou gebruiken.
Emily
op 29 juli 2025
bestemming: Duitsland / Hassloch, reisperiode: juli 2025
Nooit meer Airbnb
Een schadeclaim werd acht dagen na mijn vertrek ingediend, zonder bewijs dat de schade door mij veroorzaakt was. Airbnb koos blind de kant van de host, zonder mijn uitleg serieus te nemen.
Dit platform laat gasten in de kou staan — ik raad het iedereen af. AirCover is marketingpraat, geen bescherming. Ik ben diep teleurgesteld en zal mijn negatieve ervaring overal delen.
Priscilla
op 29 juli 2025
bestemming: Curaçao / Jan Thiel, reisperiode: juli 2025
Met onze baby op straat gezet door Airbnb!
We zijn om 19:30 uur in de avond in het donker op straat gezet in Curaçao (7900km vanaf huis) met een baby!
Eerder hadden wij contact opgenomen met airbnb over een onveilige leefsituatie bij ons verblijf. Onder andere een afgrond grenzend aan ons terras zonder afrastering, schimmel, alles stuk, boze/ schreeuwende host. Airbnb heeft voor ons contact opgenomen met de host. Na een dagje uit kwamen wij terug bij ons verblijf en tijdens het eten ontvingen we uit het niets een bericht dat wij de woning moesten verlaten. We hebben toen gelijk met Airbnb gebeld om te horen wat het er aan de hand is.
Airbnb vertelde ons vervolgens dat we per direct de woning moesten verlaten, maar dat ze pas konden vertellen waarom nadat we uitgecheckt waren.
Het was laat en onze baby moest slapen. Dus sprake we met de Airbnb medewerker af dat we onze spullen gingen pakken en ze ons daarna (na een uur) zou bellen om ons te helpen met een verblijf. Vervolgens vier dagen niks gehoord van airbnb. We hebben meermaals berichten gestuurd en gebeld om contact te krijgen, maar kregen geen enkele reactie.
Uiteindelijk toch contact gehad en er kwam boven water dat de host leugens heeft verteld om ons eruit te werken. Ik heb dit eerder in een recensies zien staan en vind het behoorlijk frappant bij ons hetzelfde is gebeurd, want ook bij ons is gezegd dat wij gewelddadige uitspraken hebben gebruikt. Het lijkt bijna alsof dit een manier is voor een host om iemand eruit te kicken en Airbnb staat dat toe. Ze kunnen ons verder niks zeggen over de zaak, ze kunnen ons verder niet helpen, ze kunnen geen bewijs leveren, ze doen helemaal niks. En dat terwijl wij al vanaf het begin af aan aan airbnb hebben aangegeven dat wij ons onveilig voelen. En de host weet het voor elkaar te krijgen dat wij een paar dagen later in het donker op straat worden gezet met een baby. Ik heb meer stress nu dan voor de vakantie. Ik snap niet dat dit bedrijf nog bestaat en ook niet dat de host die wij hadden nog steeds appartementen verhuurd. Na weken lang contact met Airbnb, van steeds van de een naar de ander gestuurd te worden, steeds zeggen ze dat ze het begrijpen en zeggen dat ze niets meer kunnen doen, geven wij het op. We kunnen zelfs niet een recensie achterlaten op airbnb. Oftewel de recensies daar zijn ook nep.
Wij hopen dat we in elk geval met deze recensie mensen kunnen behoeden om niet via hun iets te boeken. Wij hebben uiteindelijk rechtstreeks bij een andere accommodatie geboekt en we zijn zo blij met deze mensen en accommodatie.
Erwin van Bommel
op 27 juli 2025
bestemming: Nederland / Dreumel, reisperiode: september 2025
Achteraf moet je hun een I.D sturen na dat je betaald hebt En dit via het internet!! Ook doet men wel heel geheimzinnig over de locatie.
Bekijk 214 ervaringen over Airbnb