Campingsafari Tanzania, Arusha en omgeving

Bestemming: A. Kilimanjaro Airport (Tanzania) , B. Lake Manyara , C. Serengeti NP , D. Ngorongoro , E. Tarangire National Park
Periode: februari 2008
Vervoer: Vliegtuig, auto en dala dala
Accommodatie: Tent

We vliegen met Ethiopian Airlines vanuit Nederland naar Kilimanjaro Airport. De vliegtuigen zijn oud, maar bieden gelukkig wel genoeg beenruimte. Bij aankomst treffen we Salim, onze gids tijdens onze reis in 2005. Het is erg leuk elkaar weer te zien! Eerst spreken we in het kantoor van African Heart, het expeditiebureau, nemen onze safari door en betalen we alles vooruit. Hierna worden we naar de Ilbouro Safari Lodge gebracht. We eten wat met Myrte en Daniel en na lang op ons eten te hebben gewacht keren we terug naar onze hotelkamer voor onze welverdiende nachtrust.

Campingsafari

Na een heerlijk ontbijt in onze lodge worden we opgehaald door Salim en Furaha voor de campingsafari. We rijden richting Lake Manyara, dat gelukkig niet zo ver is. Tegen de middag arriveren we bij onze campsite, Mto wa Mbu genaamd. Letterlijk vertaald betekent dit rivier van muggen. Ondanks deze naam is de camspite erg goed. We hebben de beschikking over warme douches en goede sanitaire voorzieningen. Onze tenten worden voor ons opgezet terwijl wij onze tocht voortzetten. Het park rondom het meer is erg mooi, maar ook erg dichtbegroeid waardoor we de dieren helaas niet goed kunnen zien. Wel zien we een aantal jonge olifanten en bavianen. Terug bij de campsite heeft Furaha voor ons gekookt en kunnen we direct aanschuiven voor het eten. Vooraf eten we iedere dag soep en fruit als nagerecht. Als hoofdgerecht eten we deze keer vis met aardappeltjes. Het smaakt erg goed!

Naar de Serengeti

We staan al vroeg op, want de tocht naar Serengeti is wat langer. Onderweg stoppen we dan ook voor een picnic-lunch en een gamedrive. Laat in de middag komen we aan in onze campsite en zetten we onze tenten op. Als we lekker zitten, hoor ik iets verderop een limburgs accent, wat een kleine wereld! We eten samen en bereiden ons voor op de eerste nacht in de wildernis.

In de wildernis

Ons reisgezelschap, Myrte en Daniel, is er al vroeg bij vandaag. De overnachting in de wildernis is ze niet goed bevallen. Midden in de nacht heeft er blijkbaar een olifant naast hun tent gestaan, waar ze goed van zijn geschrokken. Omdat ze niet durfden te roepen hebben ze ons geprobeerd te sms-en, maar deze ontving ik niet vanwege de gebrekkige provider. Na het avond eten stellen we voor een lodge te bezoeken voor een koud biertje. Onderweg zien we een paar olifanten en op de terugweg zelfs leeuwen. Maar goed dat we er nog even uit zijn gegaan!

Serengeti Nationaal Park

Safari

Vandaag gaan we de hele dag op safari. Helaas is het nog geen regentijd en we zien dan ook minder dieren dan verwacht. Gelukkig maken we er met z'n allen toch een hele gezellige dag van. Terug in het kamp eten we wat en besluiten we laat op te blijven om de olifant van de voorgaande nacht te zien. We drinken wat en hebben het erg gezellig, maar besluiten toch onze tentjes maar weer op te zoeken.

Op naar de Ngorongoro krater

Via Ndutu rijden we vandaag naar de Ngorongoro krater. Onderweg komen we allerlei dieren tegen, waaronder cheetah's en gnoe's, prachtig. Tegen de middag bereiken we onze campsite en zetten we onze tenten op. Rond het kamp lopen zebra's rond, die we proberen te fotograferen en filmen. Het kamp is niet zo goed als eerdere campsites, maar de toiletten zijn redelijk en we kunnen, welliswaar met koud water, douchen. Nadat we gegeten hebben wordt er hout gezocht voor een kampvuur, wanneer we dit niet kunnen vinden kopen we het van enkele Masai. Zo hebben we een warme en gezellige avond rond het vuur, voordat we uitgeput in onze slaapzakken kruipen.

Ngorongoro krater

Op het programma van vandaag staat een bezoek aan de Ngorongoro krater. Hiervoor moeten we een afdaling van 600 meter afleggen, een prachtige route. Om het aantal toeristen te spreiden mag je maar zes uur in de krater verblijven. We vertrekken dus al vroeg en zien al meteen veel dieren. Wanneer het tijd is om te lunchen verteld onze gids Salim ons dat we moeten oppassen voor de vogels. Als de eerste boterham direct uit onze handen wordt gerukt door een reusachtige vogel schrikken we ons een ongeluk! Dit was niet het soort vogel dat we hadden verwacht!

Terug in het kamp heeft Furaha onze tenten al afgebroken en kunnen we vrijwel direct door naar onze volgende stop, Tarangire. Hier verblijven we op een erg gezellige campsite, met hele goede douches en toiletten. Het personeel is erg vriendelijk en we eten ook samen. Na het eten neemt Salim ons mee naar het dorp voor een drankje. We zien hoe de mensen hier leven, erg leuk en we voelen ons ook geen moment onveilig.

Tarangire National Park

Vandaag wederom een safari dag. Dit keer vertrekken we vroeg naar Tarangire National Park. Bij aankomst wordt onze auto bespoten met een middel tegen de tse-tse vliegen. Hier waren we bijzonder blij mee aangezien we deze vliegen al vreesden. De jongen die ons hiervan voorziet wordt dan ook uitvoerig bedankt en een aantal shillings toegestoken. Het park bevalt erg goed, we zien veel olifanten en genieten van de prachtige natuur. Naarmate het middaguur nadert wordt het warmer en warmer en besluiten we maar snel terug te keren. Bij terugkomst in het kamp heeft Furaha weer heerlijk voor ons gekookt. Hierna pakken we alle spullen in en keren we terug naar de Ilbouro Safari Lodge. Hier genieten we wederom van een heerlijke maaltijd en een lekkere douche.

Cheeta's Tarangire National Park

Rustdagje!

Aangezien de afgelopen dagen behoorlijk vermoeiend zijn geweest, slapen we vandaag lekker uit en houden we een rustdagje. We liggen lekker rond het zwembad en bellen Salim om hem uit te nodigen voor een drankje. Hij nodigt ons uit in zijn eigen huis, waar we Halima treffen! Het is erg leuk haar weer eens te zien. Ze spreekt helaas geen Engels, maar toch kunnen we een beetje communiceren. Wanneer we haar vragen de volgende dag mee te gaan naar de Snake Farm weet ze het nog niet zeker, ze heeft waarschijnlijk malaria en voelt zich niet zo goed.

Met de dala dala

Volgens afspraak komt Salim ons al vroeg oppikken om met ons mee te gaan naar de Snake Farm. Omdat Myrte en Daniel dit nog niet kennen, besluiten we met de dala dala te gaan. Dit zijn taxi's die je deelt met andere mensen. Uiteindelijk zitten we met 27 man in een 8 persoons busje, een bijzondere ervaring dus! De Snake Farm is het bezoek meer dan waard. We zien hier veel krokodillen en slangen en kunnen deze zelfs vasthouden! Myrte vindt het helemaal geweldig, Salim vindt het maar niks terwijl ook hij uiteindelijk een slang vasthoudt. Nabij gelegen ligt het Masai museum, maar helaas horen en zien we hier weinig nieuws.

Op de terugweg vragen we Salim ons mee te nemen naar de lokale markt. Dit blijkt een hele belevenis. Salim helpt ons onderhandelen over een gunstige prijs voor de kruiden die we hier willen kopen. Met onze witte kleurtjes vallen we goed op en al snel worden we achtervolgd door een groep mensen. Vanaf de markt lopen we terug naar onze lodge. Een hele leuk tocht, maar wel erg vermoeiend. 's Avonds eten we gezellig in de lodge met Salim en zijn familie. Een hele gezellige avond waarin we Swahili leren en Salim wat Nederlands!

Kilimanjaro Mountain

Afscheid nemen

Helaas staat vandaag alweer in het teken van afscheid. De vakantie zit er weer op en dus pakken we onze tassen, die inmiddels goed gevuld zijn met souvenirs. Salim brengt ons naar het Kilimanjaro vliegveld waar we afscheid nemen. Moe maar voldaan komen we in Nederland aan. We kunnen terugkijken op een mooie en geslaagde reis, mede dankzij het aangename gezelschap van Salim en Furaha!

Lees het hele verhaal en bekijk alle foto`s op de site van Melanie & Robert

Heb je interesse in een reis naar Tanzania? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Tanzania, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.