Het paradijselijke Zanzibar

Bestemming: A. Zanzibar (Tanzania) , B. Stone Town , C. Jozani Forest , D. Prisoners Island
Periode: juli 2014
Vervoer: Vliegtuig Jetair
Accommodatie: Hotel
Organisatie: TUI

Ikzelf ben een 22-jarige studente die maar één passie heeft, namelijk reizen. Doorheen het jaar en vakanties werk ik als jobstudente bij een plaatselijke Blokker. Al enkele jaren droom ik ervan om eens buiten Europa te reizen. Vorig jaar was het, na een jaartje sparen, eindelijk zover. Na enkele reisbureau's en sites afgegaan te zijn, konden we maar niet kiezen uit al die mooie bestemmingen. In Ikea vond ik een enorm grote canvas van de wereldkaart. Deze moest ik natuurlijk meteen hebben om op alle bezochte plekken een pinnetje te kunnen zetten. Deze pronkt nu mooi tegen m'n slaapkamermuur. Hierbij kreeg ik ook het idee om de wereldkaart even op een magneetbord te bevestigen. Doordat we geen bestemming konden kiezen, hebben we beslist het magneetje te laten kiezen. De canvas was bevestigd op een magneetbord en door het gooien van het magneetje zouden we een bestemming kunnen kiezen. Het magneetje kwam terecht in de Indische Oceaan, vrij dicht tegen het eiland 'Zanzibar'. We kenden niets van dit eiland, maar besloten enkele opzoekingen te doen en enkele dagen nadien zijn we naar het reisbureau gestapt om te gaan boeken. In het reisbureau van D-reizen werd snel duidelijk dat één weekje niet zou volstaan. Hierdoor besloten we 16 dagen door te brengen op het idyllische eiland.

De lange vliegreis naar Zanzibar

Eindelijk was het zover, op 21 juli vertrok ons vliegtuig van Jetair richting Zanzibar. Dit werd een enorm lange vlucht (Amsterdam, Brussel, Mombasa, Zanzibar). Na een nachtje vliegen kwamen we aan op het paradijs, al werd dat op de luchthaven nog niet volledig duidelijk. De luchthaven was nog in opbouw wat duidelijk zichtbaar was. Er was geen sprake van bagagebanden, deze werden gewoon op een tafel gezet en graaien maar! Ook de controle was nog niet geoptimaliseerd. De tas werd even door een scanner gehaald, maar indien je deze niet had zien staan, kon je er gemakkelijk voorbijlopen en zo naar buiten gaan.

Na een korte busrit kwamen we eindelijk aan in ons hotel. Dit was het meest perfecte, paradijselijke hotel ooit gezien. We werden ontvangen met een lekker drankje, gepresenteerd in een cocosnoot. Ook kregen we een lekker fris doekje om onszelf even kort te verkoelen. Wat een fijne aankomst! We installeerden ons in de kamer en gingen op wandel in het domein. Hier werden we niet enkel betoverd door de mooie 'infinitypools, maar ook op de mooie witte stranden.

De azuurblauwezee van Zanzibar

Uitstappen in Zanzibar

De volgende dag spraken we af met onze plaatselijke reisconsulente om enkele uitstappen te plannen. We kozen voor vier uitstapjes, georganiseerd als halve voormiddagen, zodat we twee volledige dagen uitstappen hadden en de rest lekker luieren en genieten in het hotel. De eerste uitstap was naar Stone Town (hoofdstad van Zanzibar) en de spicetour. In Stone Town bezochten we een oude markt en maakten we kennis met de mooie oude deuren van huizen met elk hun eigen culturele invloeden. Ook bezochten we het ouderlijke huis van Freddy Mercury. Tijdens de spicetour maakten we kennis met enorm veel soorten fruit en kruiden. Hierbij mochten we proeven van enorme lekkere specerijen. Als entertainment kroop een Zanzibariaan tiener in een palmboom en deed enkele trucjes.

Een entertainer doet trucjes in de palmboom

De andere uitstap ging naar Jozani Forest en Prisoners Island. Jozani Forest is een natuurgebied met zanzibarfranjeaapjes, die enkel daar voorkomen. Het was adembenemend mooi om tussen deze aapjes te kunnen lopen. Doordat Jozani Forest een natuurgebied is, is het belangrijk jezelf goed in te smeren tegen de muggen voor voornamelijk de chikungunya. We stapten uit de bus en wat was ik vergeten? Juist ja, de muggenmelk. Hierdoor moesten we de hele uitstap in het midden van de groep lopen, zodat we beschermd werden door de extreem indringende melkgeur van de andere toeristen. Toen de volgende dag één van ons wakker werd met een rode vlek zat de schrik er dik in, maar het bleek om een kleine huidirritatie te gaan. Wat een geluk! Nadien bezochten we ook nog 'mangroves'. In de namiddag trokken we naar een ander eiland 'Prisoners Island'. Dit eiland werd vroeger gebruikt als verbanningseiland. Nu zitten hier vele schildpadden, die oorspronkelijk afkomstig zijn van de Seychellen.

Eigenlijk wilden we ook een 24-uur durende safari in Tanzania doen, maar helaas bleek dit voor twee studenten niet te betalen. Genoeg redenen om binnen enkele jaren terug te keren naar het Afrikaanse binnenland voor een weekje safari, gekoppeld aan een weekje lekker relaxen. Maar eerst zal er nog flink gespaard moeten worden.

Tijdens de rit naar één van deze excursies zagen we een plaatselijke 'flitser' staan. Bij ons worden deze zoveel als mogelijk weggestopt, maar daar staan ze midden op de weg en vormen ze een wegversperring waardoor je sowieso trager moet rijden. Hierbij stond effectief een oude camera op een 3-stand en indien de politie vond dat iemand te snel reed moest hij zelf op tijd op een knopje duwen op een foto te nemen van de nummerplaat. Dit kan wel tellen als leuke anekdote.

Ons hotel werd bewaakt door de plaatselijke 'Masai', een nomadenstam die ingezet worden als bewakers. De Masai staan bekend voor hun kunst om zeer hoog rechtop te kunnen springen. Vaak aten we buiten naast het strand waar plaats was voor enkele optredens. Elke donderdagavond gaven de Masai een optreden om hun springkunsten te promoten. En jawel ze kunnen écht heel hoog springen! Deze mensen waren tevens zo vriendelijk en boden de toeristen van alles aan, ondanks dat ze zelf niet veel hebben. Alle Masai hebben op het strand een klein marktje opgesteld die elke dag open is. Hier worden enkele spulletjes verkocht, die handmatig gemaakt werden. Elke dag ging ik hier naartoe om enkele spulletjes te kopen. Op de foto is te zien wat we allemaal van het marktje gekocht hadden.
Marktje van Masai in Zanzibar

Helaas gingen de 16 dagen véél te snel voorbij en moesten we weer huiswaarts keren. Wel zijn we helemaal verkocht geraakt aan Afrika. Een combinatie van relaxte sfeer, prachtige natuur, vele bezienswaardigheden en de leuke cultuur maakt van Afrika een topper van een reisbestemming. De vakantie was dan misschien wel voorbij, maar de herinneringen zijn er voor altijd! Ik ben momenteel nog voor even student en m'n vriend en ik zijn aan het uitkijken en sparen voor onze volgende bestemming.

Geschreven door Kjenta de Kaey

Heb je interesse in een reis naar Tanzania? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Tanzania, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.