Wilde dieren in Tanzania

Vervoer: Vliegtuig en truck
Accommodatie: Tent
Organisatie: Djoser

Van 18 januari t/m 2 maart zijn wij in Kenia en Tanzania geweest. In Kenia hebben we al prachtige dingen gedaan zoals een excursie naar het regenwoud en we hebben o.a. olifanten en struisvogels gezien. Deze reis is geboekt bij Djoser.

Vandaag vertrekken we vanuit Kenia naar Tanzania. Het is inmiddels half 5, de tent is nog nat en zal zo de truck in moeten. Om 1 uur zijn we ongeveer bij de grens. Het duurt allemaal wat lang, maar na een uur zijn we eindelijk bij de grens, en zodra we de slagbomen voorbij zijn verandert er heel snel van alles: het landschap wordt plots heuvelachtiger, de weg is makkelijker begaanbaar en de meeste huizen hier zijn van steen i.p.v. leem. De mensen zijn erg vriendelijk en zwaaien continu naar de bus. We stoppen bij de Tembo camping aan het Victoria meer, waar we prachtig uitzicht hebben, bovendien kan hier onze tent drogen door de wind. We drinken na het eten met het grootste deel van de groep een biertje met uitzicht op het donkere meer en de lichtflitsen aan de hemel. Om elf uur gaan we maar weer richting bed.

's Nachts steekt de wind krachtig op en binnen 10 minuten waait het zo hard dat degenen het dichtst bij het meer met tent en al omver worden geblazen. Drie tenten worden verplaatst, maar onze tent houdt het nog net. Ook is het daarnaast flink gaan regenen en onweren. De volgende ochtend is het echter droog en komt de zon alweer op. Alles wat die nacht nat geworden is wordt aan de waslijn gehangen. Vandaag gaan we naar Musoma en daarna naar Speke Bay. De camping waar we heen gaan wordt gerund door Nederlanders. Het is er uitermate schoon in verhouding tot wat we hiervoor weleens aangetroffen hebben. Enigszins overdreven is het wel dat na elk toiletbezoek de wc schoongemaakt wordt, maar goed. 's Avonds doen we weer eens een borreltje en om elf uur liggen we weer op bed.

We worden zowat gewekt met de verhalen dat het in Nederland ontzettend koud is, zelfs 20 graden gevroren heeft en dat er in Limburg één meter sneeuw lag. Hier daarentegen is het ontzettend heet. We gaan na het ontbijt met een roeiboot over het Victoria meer naar een dorp van Sukuma. In het dorp aangekomen mogen we geen foto's maken. Zodra we aan land komen worden we direct belaagd door een groep kinderen die allemaal je hand vast willen houden. Het is er allemaal vrij eenvoudig en na een tijdje worden we weer door de roeiers teruggebracht. We lopen in de middag door de savannen en lopen via een grote boog om het meer, het riet ontwijkend aangezien omdat daar nijlpaarden kunnen zitten. Voor het eten nadert een onweersbui. Niet lang daarna barst er een gigantische bui los, het is plotsklaps erg donker en het begint gigantisch hard te waaien. Het noodweer barst los en de truck schudt zelfs heftig. Onze tent blijft wederom net staan, en na een half uur wordt het weer wat rustiger. De schade valt bij ons in ieder geval wel mee, op wat natte slaapzakken na. 2 tenten zijn verplaatst, 4 liggen plat en 1 ligt ondersteboven, 20 van de 24 matrassen zijn nat geworden en Mozes de kok heeft net ons eten kunnen redden. Wij kunnen gelukkig nog in ons tentje slapen, maar de anderen moeten wat anders regelen.

Het is half 8 en de tent voelt droog aan. Buiten lijkt het alsof er nooit iets is gebeurd, behalve dat alle 20 de matrasjes druipend aan de bus hangen en er overal lijnen gespannen worden om alles te drogen. We zien het vocht door de zon verdampen. We gaan vandaag naar de Serengetti waarvoor we ons goed moeten inspuiten met DEET i.v.m. de TSE-TSE vlieg. Via de Westgate Ndabaka gaan we het park binnen. We mogen de komende 6 uur de truck niet meer uit. We zien ontzettend veel dieren, zoals zebra's, olifanten, nijlpaarden en vogels. Het landschap is ronduit geweldig, de glooiende heuvels, de rotspartijen en watertjes overal. De stilte is alles overheersend, erg indrukwekkend. Rond 6 uur komen we op de camping, een open terrein met smerige toiletten. Er kan niet gedoucht worden, dus dat slaan we maar even over. Er wordt ons gevraagd of we niet 's nachts naar de toiletten willen gaan of om een andere reden onze tent te verlaten, aangezien er gevaar is voor wilde dieren. We horen 's nachts de leeuwen brullen.

Om half 6 staan we op en we zien dat er vannacht jakhalzen op de camping geweest zijn. We nemen gauw een boterham en we doen nog een game drive. We zien allerlei dieren, zelfs cheeta's en leeuwen. Op de camping brunchen we lekker en houden we pauze tot 2 uur. Het bijbehorende visitors center is voor een groot deel gesloten vanwege de leeuwen die overal rondlopen, ook op de looppaden. Wederom een game drive en we genieten van de schitterende zonsondergang.

We staan om half 6 op en we zien dat er vannacht jakhalzen de camping op gekomen zijn. We helpen met een groepje met de afwas en we zijn snel weer onderweg. We zien als eerst een grote gemengde kudde gnoes en zebra's. De weg is echter erg slecht en we kunnen niet rustig van het uitzicht genieten. Vanaf het uitkijkpunt buiten de Serengetti kunnen we wel weer een aantal grote trekkende kuddes zien. Daarna volgt nog een barre tocht door de stoffige Ngorogoro krater. Als iemand in ons gezelschap een foto probeert te maken gooien de Masai stenen naar de bus. Boven stappen we over op een 4-wheel drive auto en hebben schitterend uitzicht over de krater. We zien niet veel andere dieren dan die we tot dusver al gezien hebben. Rond een uur of 6 en nogmaals een barre tocht later komen we bij de uitgang. Bij de camping aangekomen zijn onze tentjes al opgezet én blijken er warme douches te zijn! We drinken nog een pilsje en duiken bijtijds onze tent weer in.

Om kwart over 7 staan we op en breken onze tent af. We gaan na de afwas op weg naar Arusha en stoppen vrij regelmatig onderweg bij wat uitkijkposten. Zo komen we langs een baobab boom en een leuke souvenir winkel. Om 1 uur in de middag komen we op de camping aan, en het is er ontzettend warm. Wat later gaan we naar de masai veemarkt, waar beroemde autobandschoenen worden gemaakt. Nabij de camping is ook het Masai museum waar we door een echte Masai gids rondgeleid worden. Na de rondleiding en de bijzondere verhalen over het leven van het volk gaan we terug naar ons tentje. Achter ons tentje ligt de snake farm en recht achter onze tent liggen de krokodillen achter een muurtje. Na het eten bezoeken we een gezellige bar en we gaan rond middernacht moe maar voldaan naar bed.

We slapen heerlijk wat langer en om 9 uur gaan we met een busje (Matatu) op weg naar Arusha. Het lijkt alsof we ons in een attractie bevinden in plaats van in een taxi; met hoge snelheid over de wegen en links en rechts inhalend.. We stappen na een ruige rit opgelucht uit bij de Clocktower in Arusha. We hebben tot 3 uur, en we bezoeken een markt en gaan op zoek naar wat souvenirs. Op de camping hebben we nog een laatste barbecue met z'n allen. Het smaakt allemaal erg goed en het is erg gezellig. Het gezelschap wat voor ons gezorgd heeft deze reis (de kok, de chauffeur en de stagiaire) krijgt na afloop een toespraak en een bedankje van ons. We hebben ook een t-shirt laten maken met daarop de route en onze namen. Na afloop gaan we de kroeg in en hebben we een gezellige afsluiter.

Pas na twaalven gaan we naar onze tent, maar waar is onze tent? Zoveel hadden we toch niet gedronken? Alle tenten blijken verplaatst! We lopen wel 4 keer de verkeerde tent binnen en uiteindelijk helpt onze reisbegeleider ons nog zoeken en uiteindelijk liggen we na een poosje dan eindelijk in onze eigen tent. Om 5 uur staan we op en zien dat één tent half afgebroken is en één met een hangslot vastgemaakt is. We vouwen voor de laatste keer onze tenten op en gaan terug naar Kenia, naar het hotel waar we ook begonnen zijn. Om 8 uur 's avonds worden we opgehaald door een bus en deze brengt ons naar een restaurant voor onze laatste avond. We eten heerlijk van de verschillende gerechten en vleessoorten die we voorgeschoteld krijgen. Het is erg laat als we eindelijk terug zijn in het hotel en gaan slapen.

Om half 7 staan we op en brengen we de tassen naar beneden. Na het ontbijt gaan we naar het vliegveld en nemen we emotioneel afscheid van onze trouwe reisbegeleider. Hij was erg goed! Om 11 uur vertrekt onze vlucht, en de verwachte aankomsttijd in Amsterdam is 18.00 uur. We arriveren op tijd en nemen afscheid van de rest van de groep. Als we met de taxi thuis arriveren zetten we gauw de verwarming aan en spitten de post door. We kijken met weemoed terug op onze reis naar Afrika, het heeft echt indruk gemaakt. Hoewel het gewone leven weer begint, we zijn toch nog een klein beetje in de savannes.

PANGEA Travel

op basis van 124 reviews

1 consumenten award

Sawadee Reizen won in 2014 de Reisgraag award
Heb je interesse in een reis naar Tanzania? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Tanzania, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.