Huwelijksreis door Namibië

Periode: september 2015
Vervoer: vliegtuig, auto
Accommodatie: Guest house, lodge

Na een redelijk lange reis van zo'n 27 uur waarin we uitstekend verzorgd zijn door het personeel van South Africa Airways, hebben we voet gezet op Namibisch grondgebied en wel in de hoofdstad: Windhoek. Op het vliegveld staat onze auto, een Toyota Corolla, klaar en gaan we op pad naar onze eerste slaapplaats: de Hilltop Guesthouse in Windhoek. Eerste uitdaging: links rijden. Nu valt dat nog wel mee, maar de bediening van de auto is ook omgekeerd gemonteerd met als gevolg dat regelmatig de ruitenwissers aangingen (in een toch erg droog land) in plaats van de richtingaanwijzer. Zonder problemen zijn we aangekomen bij onze slaapplaats, een oud koloniaal huis uitkijkend over Windhoek. Erg mooi. De eerste avond begeven wij ons naar Joe's Beerhouse om wat te eten, hier brengen we een gezellige avond door met een viertal mensen. Een goed gesprek met van onze kant Nederlands en van de andere kant Afrikaans wat vaak goed gaat.

Waterberg

De volgende dag krijgen we ontbijt op het balkon, daarna stappen we in onze Corolla type Guest om naar Waterberg te rijden, een kleine 300 kilometer noordelijker. De Waterberg Guest Farm houdt in dat we gaan slapen bij de boer, maar dan net wat chiquer. Deze boerderij was vooral voor het fokken van Kudu's, een soort rund dat men ook veel in het wild aantreft hier. Bij het vallen van de avond werden alle gasten bij een kampvuur voorzien van een borrel en na een uurtje keuvelen werd het diner geserveerd. Het eten in Namibië: heel veel Game, ofwel wild! Oryx, kudu, springbok, struisvogel etc. Lekker en vooral veel rood vlees, gepaard met goede wijnen uit buurland Zuid-Afrika, wat dat betreft hadden we niets te klagen! De volgende dag hadden brachten we een bezoek aan AfriCat: een opvangcentrum voor luipaarden en cheeta’s die door lokale boeren verwond zijn of om andere redenen zichzelf niet meer kunnen redden.

Cheeta in AfriCat

Game Drive

Aansluitend gingen we door naar Waterberg Plateau om bovenop dit berggebied onze allereerste Game Drive te doen. We hebben heel veel dieren gezien, waaronder twee van de big 5: de buffel en de neushoorn. Na terugkeer op de guestfarm kregen we hetzelfde diner ritueel, met de voor ons speciale toevoeging dat een van de Duitse gasten, een wat oudere heer die ik de voorgaande avond gesproken had, aan het einde van het diner een toast uitbracht op ons kersverse huwelijk. Tevreden naar de kamer gegaan waar een flesje champagne van de eigenaar klaarstond. Jullie begrijpen dat we tevreden in slaap zijn gevallen!

Game drive Waterberg Plateau

Etosha

De volgende morgen brak er een reisdag aan en wel naar een van de grootste attracties van Namibië: Etosha park game reserve. We hebben hier vijf nachten doorgebracht, te beginnen in Namutoni aan de oostkant van het gebied. Het mooie aan deze lodge is dat die in het National Park ligt en dat je daarom tussen zonsondergang en zonsopkomst (wanneer het park normaal gesloten is) ook op pad kunt. We hebben een aantal game drives gedaan, met name in de ochtend en avond, heel veel dieren gezien: zebra's, giraf, springbok, kudu, oryx, eekhoorn, neushoorn, dik dik etc. (Big 5: check!). In Etosha mag ook zelf gereden worden en dat hebben we dan ook gedaan. 150 kilometer door het park naar onze verblijfplaats aan de zuidkant. Een super mooie lodge met een spectaculair uitzicht waar wederom een fles champagne klaarstond! Op huwelijksreis zijn heeft zo z'n voordelen, maar daarover later meer! Vanuit daar hebben we een fullday game drive gedaan: 12 uur onderweg, maar wederom een hele hoop gezien! De volgende dag gingen we op eigen houtje het park in, waar we 5 leeuwen hebben gezien!! Bij terugkomst in de lodge bleek de linker voorband lek te zijn. Deze hebben we snel vervangen met het aanwezige reservewiel en zijn vervolgens tevreden gaan slapen. De volgende ochtend bleek de linker achterband ook nog eens lek te zijn! Later bleek dat de verhuurbedrijven de banden veel te hard oppompen voor het Afrikaanse wegdek (of gebrek daaraan). Op dezelfde steen zijn dus voor en achterband lek geslagen. Gelukkig een zeer vriendelijke klusjesman die direct de beide lekke banden heeft geplakt (gratis), zodat we onze reis met slechts een uurtje vertraging konden vervolgen.

Huwelijkssuite in het zuiden van Etosha

Etosha Oost: Namutoni Namib Wildlife Resort

Leeuwen in Etosha Oost

Etosha - Zuid: Etosha Safari Lodge

Olifanten Etosha Zuid

Damaraland

Na Etosha stond Damaraland op de planning als volgende bestemming, te vinden in de semi-woestijn van Namibië. Hier vonden we de minste wegen die we tot nu toe hebben getroffen, zeer hobbelige grindpaden met veel stenen; hier bekend als de "free African massage". Gelukkig zijn we hier probleemloos met onze corrola quest overheen gestuurd. Zo zijn we veilig aangekomen bij Twijfelfontein country lodge, een prachtige verblijfplaats opgetrokken tegen de rotsen waar 2000-6000 jaar geleden nomadische volksstammen leefden en rotsschilderingen achterlieten. Deze hebben we de volgende morgen dan ook bezocht met een wandeling/beklimming door het gebied van door ijzeroxiden rood gekleurde rotsen. Dezelfde avond hebben we nog een game drive gemaakt door een drooggelegde rivier, opzoek naar woestijnolifanten. Deze hebben we ook gevonden en onder het genot van een koud flesje windhoek lager hebben we de olifanten en zonsondergang bekeken.

Walvisbay en Swakopmund

De Twijfelfontein in de achteruitkijkspiegel latend, vertrekken we de volgende ochtend richting de op een naar grootste bewoonde streek, Walvisbay en Swakopmund. Skawopmund is het bruisende toeristische centrum van de omgeving. Aangekomen bij The Stiltz, een 8-tal bungalows op palen met mooi uitzicht op de Atlantische oceaan, ontvangen we de tot nu leukste upgrade van onze huwelijksreis. De koffer dragende medewerker gaat ons voor, richting de bungalows, maar slaat plots rechtsaf onder een bord door met daarop de woorden: "the villa". Dat was niet gelogen!! Een enorm huis, voorzien van een grote woonkamer, 3 slaapkamers en 2 badkamers. De "master" bevond zich boven met een panoramisch uitzicht over de kust, met onder andere flamingo’s en kamelen en op het bed wederom champagne! Jullie begrijpen dat we daar behoorlijk zijn verwend. In Swakopmund zijn we lekker actief bezig geweest: sandboarden in de duinen, quad biken in de duinen en kajakken, dat laatste in Walvisbay vlakbij een enorme kolonie zeehonden. De jonge zeehonden zijn zo gewend aan de kajakkers dat ze met de bootjes en vooral de peddels komen spelen, uniek on mee te maken! Daarnaast hebben we daar honderden flamingo's gezien.

Rostock Ritz

Na twee actieve dagen in Swakopmund, rijden we door naar alweer onze voorlaatste bestemming in de Namib Naukluft: Rostock Ritz. Ook hier krijgen we een upgrade naar de honeymoon suite, wat in dit geval inhoudt dat we een eigen ‘koepeltje’ krijgen. Het Namib Naukluft National Park is het grootste natuurpark van Afrika. We zijn hier heerlijk tot rust gekomen, hebben genoten van de fantastisch mooie omgeving en van de zonsondergangen en hebben een te gekke off road tour gemaakt naar de Bushman Paintings in een hoog gelegen grot midden in de bergen. De chauffeur reed de 4x4 soepel over de rotsen richting diepe dalen. Daarnaast heeft deze lodge in de omgeving 10 hiking trails uitgezet, van beginner tot gevorderde wandelaar.

Lodge Rostock Ritz

Sossusvlei

Vervolgens rijden we in twee kleine uurtjes door naar onze laatste bestemming: Sossusvlei. We overnachten hier in de mooiste lodge van onze hele reis: Le Mirage Resort & Spa. Diezelfde middag zijn we de woestijn ingegaan. Hoogtepunten: Sesriem Canyon, Dune 45, een enorme duin die als je eenmaal boven bent een prachtig uitzicht geeft op de woestijn (en ja, het is echt de moeite waard om even door te zetten!) en Dead Vlei, een bizarre plek midden in de woestijn met een zoute ondergrond en ‘dode’ bomen. De volgende dag (nog) een hoogtepunt van onze reis: we vliegen met een luchtballon over dit adembenemende gebied. We moeten er iets voor over hebben, want nog voordat de zon opkomt gaat de ballon de lucht al in. Het uitzicht is echt onbeschrijflijk! Terug op de grond staat een uitgebreid champagneontbijt voor ons klaar.

Dead Vlei

En dan staat het vliegtuig alweer op ons te wachten. Deze drie weken zijn echt voorbijgevlogen, maar wij kunnen het iedereen aanraden. Namibië is een prachtig land, met enorm veel wild, weinig toeristen en nog ongerepte natuur. Als je onderweg van plek A naar B (zo'n 300 kilometer) tien andere auto’s tegenkomt, dan is dat veel. Maar wacht vooral niet te lang, want ook dit land is in opkomst!

Geschreven door Shelley Waterman-Slobbe
Het einde van een prachtige reis

Heb je interesse in een reis naar Namibië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Namibië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.