Kamperen in Namibië

Bestemming: A. Springbok (Zuid-Afrika) , B. Fish River Canyon (Namibië) , C. Sesriem Sossusvlei , D. Swakopmund , E. Etosha National Park , F. Popa Falls
Periode: april 2010
Vervoer:
Accommodatie: Diverse
Organisatie: Sawadee

Onze eerste echte kampeerreis, een rondreis door Zuidelijk Afrika. Wat een avontuur! We zullen beginnen in Zuid-Afrika, waarna we door gaan naar Namibië, Botswana, Zimbabwe, Marokko en Kenia.

Onze Afrikaanse rondreis is begonnen in Zuid-Afrika. We hebben hier onze eerste wilde dieren gezien. Met name in Kaapstad hebben we onze tijd doorgebracht. De plekken die we hebben bezocht zijn: Tafelberg, Cheapmans Peak, Boulders Beach, de Goede Hoop, The Waterfront, Robben eiland, Cederbergen en Citrusdal. Hierna zijn we doorgegaan naar Namibië.

Tafelberg in Kaapstad

Dag 1: Onderweg naar Namibië

Na vroeg opgestaan te zijn en ontbeten te hebben, zijn we vertrokken; we hadden een lange reisdag in het vooruitzicht. De reis verliep goed, met ondertussen een stop om te lunchen. Om 14:15 uur stonden we in Springbok. We hebben hier wat boodschappen gedaan en wat Zuid-Afrikaanse randen gepind. Hiermee kun je namelijk ook in Namibië en Botswana mee betalen. De grensovergang ging voor ons gevoel tamelijk snel, maar we waren toch nog een uur kwijt. In het donker kwamen we dan op onze camping, campsite Felix Unite, aan. Deze was redelijk luxe, met een bar en restaurant. We hebben de tent opgezet, wat gegeten in het bijbehorende restaurant en gedronken aan de bar en zijn toen naar bed gegaan.

Dag 2: Kanotocht

Vandaag hebben we een kanotocht gedaan. Met een verlengde T-Ford bus gingen we naar de opstapplaats. Hier lag een kano klaar voor ieder koppel. We hebben hier slangenekvogels, roofvogels en andere vogelsoorten gezien. De kanotocht zelf was een minder groot succes; er zat een lek in de kano en we werden door de stroming meegesleurd naar de verkeerde kant, waardoor we in het riet terecht kwamen. Toen we weer terug waren bij de camping hebben we nog even bij het zwembad gelegen en wat kleren gewassen. Hierna hebben we gekookt en gegeten. De avond sloten we af met wat drankjes aan de bar.

Dag 3: Fish River Canyon

In de ochtend vertrokken we naar de volgende Campsite. Ondertussen mochten we genieten van mooie uitzichten en zagen we springbokjes en klipspringers. In het begin van de middag kwamen we aan op de camping. Dit keer geen grasvelden, maar zand. We hebben geluncht en daarna even ontspannen. In de middag zijn we naar de Fish River Canyon gereden. Dit was echt overweldigend mooi. Deze canyon is de op een na grootste ter wereld.
We hebben nog een korte wandeling gemaakt en ondertussen genoten van het uitzicht. Hierna zijn we terug gegaan naar de camping. Tijdens het diner kwamen er een aantal zwartrug jakhalzen nieuwsgierig kijken of er iets te halen was.

Fish River Canyon

Dag 4: Verder naar de volgende camping

We begonnen de dag met onze spullen in te pakken en de tent af te breken. Vervolgens hebben we ontbeten en foto's gemaakt van brutale bavianen die ook even langskwamen om te kijken of ze nog wat eten mee konden meepikken. Hierna zijn we naar de volgende overnachtingsplek gegaan, bij een boer. Onderweg kwamen we oryxen, springbokken, wilde paarden en verschillende vogels tegen. Ook erg mooie landschappen waren hier te zien. Eenmaal aangekomen bij de camping, hebben we onze tenten opgezet in de wind, wat gedronken en gegeten. Het was redelijk fris, maar de sterrenhemel was schitterend.

Dag 5: Wandelen en een nightdrive

Na het ontbijt gingen we naar boer Wolf, die op de boerderij geboren was en op zijn 15e gestudeerd en gewerkt heeft in Duitsland. Halverwege zijn carrière kwam hij er destijds achter dat zijn hart toch in Namibië lag en is hij teruggegaan om de boerderij over te nemen van zijn ouders. Op zijn boerderij heeft Wolf een struisvogelfarm, parkietenfokkerij, een opvangcentrum voor stokstaartjes en bat-earedvosjes en een hoop loslopend wild en vee. Ook heeft hij een grote handel en fokkerij in wilde paarden. Hij heeft zijn eigen voorzieningen voor elektra en water aangezien hij in de woestijn woont. Na het gesprek zijn we een stuk gaan wandelen door de struisvogelfarm en op het terrein van de boerderij. Er waren schitterende rotsformaties aanwezig. Verder hebben we een platte berg met kunstmatige bron beklommen. Langs de paden hebben we een woestijnhaas en enorme wevervogelnesten gezien.

Vervolgens zijn we teruggegaan om te lunchen en om te ontspannen in de schaduw. Met de groep zijn we toen om 15:00 in onze safaritruck naar het kokerbomenbos gegaan. We hebben hier lekker gewandeld en bij de truck wat gedronken. Voor de zonsondergang waren we helaas net te laat. Die avond aten we vroeg, omdat we een nightdrive in het vooruitzicht hadden. Deze was erg leuk om eens mee te maken, maar ook spannend! We kregen veel uitleg en zijn olifanten en leeuwen tegengekomen. Bij terugkomst dronken we nog wat bij het kampvuur voordat we naar onze tent gingen.

Dag 6: Naar camping Sesriem Sossusvlei

Deze dag hebben we onze spullen weer ingepakt en zijn we op pad gegaan. Aan de kant van de weg hebben we geluncht, waar we 4 jakhalzen gezien hebben. In de na-middag arriveerden we op onze camping, campsite Sesriem Sossusvlei. We hebben hier eerst de redelijk grote kampwinkel bezocht. Daarna zijn we naar Sesriem Canyon gegaan, we zijn hierin afgedaald en weer teruggelopen. Eenmaal boven, was de zonsondergang bijna te zien.

Dag 7: Duin 45

Midden in de nacht hoorden we een hoop herrie rond de tent, er zaten luidruchtige jakhalzen. Het leken er wel 100, maar de volgende dag werd ons verteld dat het er maar 3 of 4 waren. Erg vroeg in de ochtend stonden we op om een wandeling te maken op Duin 45. We zouden als we een beetje doorliepen de zonsopgang kunnen zien vanaf de top. Toen de zon opkwam waren we bijna boven, maar ook vanaf deze positie was hij schitterend. Om naar boven te gaan was zeker de moeite waard geweest. Na een kleine pauze zijn we verder gelopen naar de top. Hier hebben we foto's gemaakt en gefilmd. Toen nog terug naar beneden.

Hierna zijn we in een pick-uptruck verder gebracht naar de woestijn. Onze gids stond ons op het eindpunt al op te wachten. Hij gaf ons uitleg en leidde ons door een gedeelte van de woestijn. Dit wou hij graag in het Afrikaans doen, als we het niet zouden begrijpen zou hij overschakelen naar het Engels. Dit was helemaal niet nodig, als we geconcentreerd luisterden konden we het volgen. Onze gids, Boesman, wist veel te vertellen en dat was erg interessant. We hebben uitleg gekregen over verschillende soorten dieren en Bosjesmannen. Ook liet hij ons een torrekje, een kever, zien en vertelde over het schild van dit beestje. Alle dieren moeten dingen verzinnen om vocht binnen te krijgen, aangezien het bijna nooit regent. Het torrekje heeft groeven in zijn schild, zodat de mist van de zee op het schild condenseert en zo op zijn kop loopt. Verder hebben we ook het hol van een spinnenkop gezien, het dekseltje tilde hij op en liet hier wat zand invallen, zodat de spinnenkop naar buiten kwam om het deurtje weer dicht te maken.

We kregen hierna wat tijd om door Death Vlei te wandelen, dit is een dal met alleen bomen, die al 600 jaar dood zijn. Hierna zijn we weer terug gegaan naar de camping en hebben we onze tent afgebroken. Vervolgens zijn we verder gereden naar Boesman's Camp waar we die nacht zouden slapen. Onderweg zijn we gestopt voor de wereldberoemde appeltaart in Solitaire.

Bosjesmannen

Dag 8: Township

Vandaag zijn we verder gegaan naar een hotel in Swakopmund. We maakte een stop bij Steenbokkeerkring en in het landschap waar 2 Duitse ingenieurs ooit 2 jaar lang waren ondergedoken. In Walvisbaai hebben we ook nog foto's gemaakt van enkele witte flamingo's in zee en hierna zijn we doorgereden naar de plaats van bestemming. Bij het excursiebureau hebben we informatie verkregen over de mogelijkheden in Swakopmund en omgeving. Hier hebben we een townshiptour geboekt die we nog dezelfde middag gedaan hebben. Voor de volgende avond hebben we het bureau een tafel laten reserveren in The Tug Restaurant.

De townshiptour begon met een korte wandeling, waar we uitleg kregen over het wonen in een township. Hier wonen 2 keer zoveel mensen als in Swakopmund zelf. Er liepen verschillende kinderen met ons mee en we kochten in een klein winkeltje een aantal dingen. Hierna brachten we een bezoek aan een vrouw van 85, Oma Lena. Zij was het stamhoofd van één van de stammen die in de township woonden. Ze heeft ons verteld over haar leven, haar functie en wat ze allemaal deed. Dit werd vertaald door onze gids. Deze wijze vrouw had veel invloed binnen haar stam. Het volgende bezoek was aan een vrouw van de Herera stam. De vrouwen van de groep mochten even haar huis binnenlopen, wat erg klein was. Ze woonde hier met haar echtgenoot en 2 volwassen zonen. We werden door haar gekleed in traditionele jurken en kregen een hoofddeksel van haar stam. Op die manier gingen we weer naar buiten. Lachen, gieren en brullen. We maakten een paar foto's en hebben de kleren toen weer uitgetrokken.

Vervolgens zijn we naar het armere gedeelte gereden van de township, maar hier zijn we niet uitgestapt. In dit gedeelte zag je echt dat woningen gebouwd waren met golfplaten en ander materiaal dat van de vuilnisbelt kwam. De vuilnisbelt, die een eindje verderop lag, werd 'Hardware store' genoemd. Ons 3e en laatste bezoek hebben we aan een kruidenvrouw gebracht, hier kregen we een korte les kliktaal. Ook werd ons uitgelegd welke kruiden en ontlasting van verscheidene beesten gebruikt werden en waar dit goed voor was. Dit was ons minst interessante bezoek, aangezien ze niet erg enthousiast was. We namen afscheid en gingen nog even naar de plaatselijke kroeg, waar niet veel te doen was. Hierna werden we naar een traditionele hut gebracht waar we een avonddiner voorgeschoteld kregen. We kregen uitleg over het eten; gebakken rupsen, wilde spinazie, kippenpootjes, pap en witte boontjes.

Swakopmund

Dag 9: Swakopmund

Vandaag hadden we de hele dag niets gepland, dus konden we deze dag besteden zoals we zelf wilden. Na het ontbijt zijn we doorgelopen naar Swakopmund. De winkels die hier te vinden waren, waren voorzien van een hek waar je eerst moest aanbellen. Op ons gemak hebben we langs het strand en de boulevard gewandeld. Ook bezochten we een museum over de geschiedenis van de stad en een souvenirmarkt. Verder zijn we nog naar het slangenpark geweest die dag, waar veel verschillende slangen en kameleons zaten. Vervolgens hebben we geluncht bij het strand en gezocht naar het luxe hotel wat voorheen een oud treinstation zou zijn geweest.

Dag 10: Brandberg

Vandaag gingen we op weg voor onze rit naar Brandberg en de rotstekening 'de Witte Dame'. Na de lunch brachten we ten eerste een bezoek aan een pelsrobbenkolonie op Cape Cross en dat was geweldig. Tienduizenden kleine en grote pelsrobben, spelend in het water en liggend op de kant. Hierna verder naar de camping en de tent snel opgezet, zodat we de wandeling naar de rotstekening konden maken. Deze maakten we begeleid door een gids, die ondertussen dingen liet zien. Ook konden we nog wat vogels en andere beesten bekijken. Eenmaal boven, vond ik de tekeningen een beetje tegenvallen. In Cederbergen vond ik deze mooier. Hierna terug naar de camping, waar we nog wat dronken en vervolgens naar bed gingen.

Dag 11: Himba vrouwen

We zijn met de safaritruck rond gaan rijden en hebben stops gemaakt op verschillende plekken. Helaas waren veel dingen dicht, omdat het zondag was. Tijdens de lunch zagen we Himba vrouwen, waar we mee op de foto gingen (tegen betaling) en een kettinkje van kochten. Hierna zijn we verder gegaan naar onze volgende slaapplaats, net buiten het park. Dit was een luxere camping dan we tot nu toe hadden gehad.

Dag 12: Etosha National Park

We hebben een bezoek gebracht aan het Etosha National Park en dit was geweldig. We zijn de hele dag met onze safaritruck op pad geweest. Onderweg naar het park zagen we 2 vechtende koedoemannetjes en voordat we het park in waren zagen we al wilde beesten. We zijn bij de poort van Okaukuejo gestart en hebben de route naar Olifantsbad, Aus en de Gemsbokvlakte gereden. Hier kwamen we dieren, variërend van parelhoenders, tot roofvogels tegen, maar ook kuddes spiesbokken, impala's en gemsbokken, vossen, hartebeesten en gnoes. Het leek maar niet te stoppen, we zagen ook nog een enorme olifant die wit was van het zout van Ethosha, een heleboel zebra's, marabouts en giraffen. Tijdens de lunch zijn we naar de waterhole gegaan om naar de dieren te kijken die zouden verschijnen om te drinken. We hebben vanuit de tribune kunnen genieten van drinkende olifanten, zebra's en ander wild. Hierna hebben we onze gamedrive vervolgd en erg veel dieren gezien. Wat een prachtige dag!

Olifanten in Etosha

Dag 13: Etosha National Park

We waren weer op weg naar een nieuwe camping en zouden daarna de hele dag naar Etosha National Park gaan waar we weer een gamedrive in het vooruitzicht hadden. Onderweg hebben we geluncht in Halali en waarna we bij de waterhole een kudde impala's zagen die aan het drinken waren. Een erg mooi gezicht om te zien. Vervolgens zijn we naar de Etosha zoutpan gereden, waar je aan de sporen kon zien dat er wel wild voorkwam. Bij de Rietfontein was ook een waterhole, waar we weer giraffes en zebra's zagen. Hierna naar onze nieuwe camping gegaan, een mooie campsite, gebouwd rond een Duits fort. Daarna door naar de gamedrive; we namen de korte route Djkdjk en die was geweldig. We zagen een groepje leeuwen en drinkende giraffes. 's Avonds lekker gedineerd en nog wat gedronken.

Dag 14: Popa Falls

Vandaag stond een lange rit naar Popa Falls op het programma. Dit betekende: om half 7 wegrijden, want we hadden 640 kilometer voor de boeg. Onderweg zochten we een mooie plek uit voor de lunch en maakte we onze laatste Namibische dollars op. Buiten Namibië kun je hier niet mee betalen en we gingen Botswana en Zimbabwe in. In het begin van de avond kwamen we bij Lodge River Camp aan. We sliepen hier in een chaletje. We pakte onze rugzak in voor de tocht in de delta en waren helemaal klaar voor een avontuur op een onbewoond eiland. Er werd nog een kleine show gegeven door mensen uit het dorp met zang, dans en muziek. Erg leuk om te zien.

Dag 15: Op naar Botswana

Bij het ontbijt hoorden we dat er in de buurt van Tripolie een vliegtuig was neergestort met Nederlandse toeristen, we waren niet in de buurt van deze plek, maar toch maar even een berichtje naar thuis gestuurd om te laten weten dat we veilig waren. Vandaag was onze reis in Namibië afgelopen. We zijn vervolgens doorgereisd en hebben nog een bezoek gebracht aan Botswana, Zimbabwe, Marokko en Kenia.

Wilde giraffe

Heb je interesse in een reis naar Namibië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Namibië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.