Rondreis door Peru

Periode: januari 2016
Vervoer: Vliegtuig, bus
Accommodatie: Hostels

Als afsluiting van een half jaar studeren in de hoofdstad van Chili begon ik aan mijn reis naar Peru. Met een dubbel gevoel.. Dit was de reis waar ik vanaf het begin af aan naar had uitgekeken, een droom die werkelijkheid zou worden, maar aan de andere kant ook het einde van een fantastisch semester in het buitenland. Maar, ik had nog 17 dagen om volop te genieten van een geweldige reis, dus vol enthousiasme begon ik samen met twee vriendinnen en mijn vriend aan deze rondreis.

Santiago - Lima

Op 1 januari, na oud&nieuw te hebben gevierd in de Chileense stad Valparaiso, vlogen we 's avonds vanaf Santiago naar Lima. Om 00.30 kwamen we aan op het vliegveld van Lima. Het fijne aan vliegen in Zuid-Amerika dat alle vluchten hier wat luxer zijn dan wij gewend zijn in Europa. Ze kennen hier nog niet echt het concept van low-budget vluchten, waardoor je altijd comfortabel zit en ook tijdens iedere vlucht, hoe kort die ook is, een snack of een maaltijd krijgt aangeboden. Zo konden we tijdens de vlucht heerlijk uitrusten van afgelopen nacht. Eenmaal aangekomen zou het hostel, wat we vooraf geboekt hadden, ons komen ophalen op het vliegveld. Er was echter niemand van het hostel te bekennen, dus na wat onderhandelingen met de taxichauffeurs zijn we met de taxi richting ons hostel gegaan. In het hostel verontschuldigden ze voor het feit dat ze ons niet waren komen ophalen en boden ze aan om ons morgen gratis naar het centrum van Lima en naar de busterminal te brengen, als compensatie voor de taxi die we hadden betaald. Ondanks dat we vooraf wisten dat de buurt rondom het vliegveld niet de beste was, was dit hostel heel erg mooi. We hebben er heerlijk geslapen en 's ochtends kregen we een luxe ontbijt, met vers fruit, brood, ei en yoghurt.

De eerste dag in Lima

's Ochtends hielp een jongen van het personeel ons met het kopen van bustickets naar Cuzco, waar we die avond heen zouden gaan. Daarna bracht hij ons naar het centrum van Lima, waar we Plaza de Armas bezochten. We hebben hier nog een beetje rondgelopen en foto's gemaakt en daarna zijn we naar de kathedraal San Francisco gegaan. Hier hebben we een rondleiding gedaan, deze kathedraal is namelijk enorm en de kelders liggen vol met duizenden botten, van personen die hier begraven zijn. Best wel bijzonders om te zien, maar het blijft natuurlijk altijd een beetje raar om zo'n skelet van zo dichtbij te zien.

Kathedraal San Francisco

Om 15.00 werden we weer opgepikt door onze persoonlijke taxichauffeur van het hostel. Hij had onze koffers meegenomen vanuit het hostel en bracht ons naar de bus terminal. Onze tickets waren al gereserveerd, die hoefden we alleen even op te halen en daarna moesten we wachten tot we de bus in mochten. We aten nog wat in het restaurantje van de terminal en daarna begonnen we aan de 22 uur durende reis...

Cuzco

Rond een uur of 3 kwamen we eindelijk aan in Cuzco. Na deze lange rit hadden we wel weer even zin om de benen te strekken. Cuzco is echt een compleet andere stad dan Lima, het is hier totaal niet zo verwesterd en modern als in Lima. We zochten een hostel voor de komende nacht en vonden uiteindelijk iets bij Plaza de Armas. Ieder centraal plein in Peru en veel andere Latijns-Amerikaanse steden heet zo, dus dat is altijd een gemakkelijk herkenningspunt. Om 17.00 hadden we een afspraak bij het reisbureau waar we de Inca Jungle Trail hadden geboekt. De man vertelde ons hoe de komende 4 dagen eruit zouden zien, welke extra excursies we er nog bij konden boeken en wat we allemaal mee moesten nemen. Daarna gingen we wat eten in een restaurantje en 's avonds zijn we nog naar de feria artesanal geweest, waar ze 'handgemaakte' souvenirs verkopen. Ze verkochten hier veel kleding en producten van alpacawol. Daarna zijn we naar het hostel gegaan en op tijd gaan slapen, zodat we morgen uitgerust aan de Inca Jungle Tour kunnen beginnen!

Plaza de Armas, Cuzco

Inca Jungle Trail - Dag 1

Vanochtend vertrokken we in een busje richting het eerste gedeelte van de trail. Onze bagage hadden we grotendeels achtergelaten in het hostels, we hadden allemaal alleen een rugzak met het hoognodige meegenomen. Het busje bracht ons tot op een hoogte van ongeveer 4000 meter, waar we gedropt werden. Hier kregen we een mountainbike en werden we in een pak van bescherming gehesen. We gingen de berg weer helemaal afdalen, op de mountainbike. Niks voor mij!!! Ik ben altijd bang dat ik van mijn fiets val en deze tocht was een behoorlijke afdeling met heel veel haarspeldbochten. Na ongeveer 2,5 fietsen werden we door het busje weer opgewacht bij het eindpunt. De eerste nacht verbleven we in een minidorpje, genaamd Santa María. Het hostel waar we deze nacht verbleven was luxe, we hadden 2-persoonskamers met een eigen badkamer. 's Middags gingen we raften, dit was een van de optionele opties. Aangezien Santa María echt een gehucht was en er verder niks te doen was, ben ik heel blij dat we ons voor alle excursies hebben opgegeven. Het raften was echt supervet en het water was gelukkig niet zo koud als we hadden verwacht. 's Avonds aten we met onze gids en een Australische jongen, met hen vormen we samen een groep voor deze tocht, in een restaurant in Santa María.

Inca Jungle Trail - Dag 2

Vandaag was het tijd voor het echte werk. Er stond namelijk een lange wandeltocht op het programma, die ongeveer 8 uur zou gaan duren. We vertrokken al vroeg 's ochtends om de ergste warmte voor te zijn. Het klimaat is hier semi-tropisch, dus als het echt warm is, plakt alles aan elkaar vast. Onze gids gaf ons onderweg veel uitleg over alle planten die we tegenkwamen. Er groeien hier vooral veel koffie- en cocaplanten. Onze eerste stop was bij een klein huisje midden in de natuur. Ze hadden hier een klein aapje als huisdier en onze gids had van te voren al gewaarschuwd dat dit beestje niet zo lief was als dat hij eruit zag. Bryan wilde toch even wat dichterbij het aapje komen en dit leek ook goed te gaan, totdat het aapje zijn telefoon uit zijn broekzak haalde en deze niet meer terug wilde geven. Zijn bazin kreeg het gelukkig voor elkaar om de telefoon weer af te pakken, maar ze leek niet erg geamuseerd. Ik denk dat alle toeristen die hier langslopen hetzelfde probleem met dit aapje hebben. We gingen weer verder het de trekking en het was inmiddels behoorlijk warm geworden. Daarnaast moesten we steeds meer klimmen, dus het was best een zware en lange tocht.

Een papegaai gespot tijdens de Inca Jungle Trail

Natuurlijk is deze tocht het allemaal waard, want we werden beloond met zóveel mooie uitzichten. Onze tweede stop was in een huisje in de bush dat 'casa de monos' heet, ofwel huis van de apen. Onze gids liet ons hier verschillende producten proeven, waaronder een alcoholische drank met anijssmaak en een héle grote slang in de fles. Verstand op nul en toch maar even proberen.. We liepen weer verder en we lunchten onderweg in een soort restaurantje. Hier hadden we tijd om even uit te rusten in hangmatten, dat was zeker niet verkeerd!
De steile trappen tijdens de trail

Na de lunch was het toch echt tijd om weer verder te gaan, we moesten nog zo'n 2 uur lopen. Uiteindelijk kwamen we op een punt waar we de rivier moesten oversteken. Met een soort zipline konden we per bakje in een klein karretje zitten en zoefden we zo naar de overkant. En toen was het tijd voor een beloning na een lange dag wandelen: de natuurlijk verwarmde heetwaterbaden. Hier kwamen we heerlijk tot rust na onze lange dag. Daarna gingen we per taxi verder naar Santa Teresa, onze bestemming voor vandaag. Dit plaatsje is iets groter en er was zelfs een plaatselijke discotheek. Hier hebben we nog een kijkje genomen en piscola gedronken.
De termas

Inca Jungle Trail - Dag 3

Vanochtend begonnen we de dag met de tweede optionele excursie: ziplinen. Ik vond dit best spannend, want ik had dit nog nooit eerder gedaan. Een ochtend vol adrenaline dus. Na een uitgebreide instructie begonnen we aan de 'tour' die uit vijf verschillende zipline trajecten bestond. De maximale snelheid die we hier bereikten was wel 70 km/h! Na de eerste keer was ik over mijn angst heen en had ik de smaak te pakken. Op de trajecten kon je kiezen uit verschillende 'posities'. Zo kon je samen naar de andere kant ziplinen, maar ook ondersteboven of in een soort van superman positie, waarbij je horizontaal hing. Die laatste heb ik gedaan! Na deze actieve ochtend moesten we nog 3 uur verder lopen naar Aguas Calientes, het dorpje dat aan de voet van Machu Picchu ligt. Om eerlijk te zijn hadden we vandaag niet zo heel veel zin meer om te wandelen na gisteren en het begon ook nog te regenen. We waren dus heel erg blij toen we uiteindelijk aankwamen in Aguas Calientes. Hier kochten we onze tickets voor Machu Picchu, wat niet geheel zonder problemen verliep. Van te voren had de gids ons al gewaarschuwd dat ze heel erg moeilijk deden over studentenkaarten. Met een geldige studentenkaart betaal je namelijk maar de helft van de entree, wat best wel veel scheelt. Na veel discussie met verschillende medewerkers kregen we het toch echt niet voor elkaar: onze studentenkaarten werden gewoon niet geaccepteerd. Helaas toch de volle prijs moeten betalen, maar ach.. Machu Picchu bezoek je maar één keer in je leven!

Inca Jungle Trail - Dag 4

Vandaag stonden we vroeg op voor het hoogtepunt van deze trail: het bezoek aan Machu Picchu! Om 4.30 vertrokken we vanuit ons hotel in Aguas Calientes (dit betekent trouwens heet water en dat is wel grappig, want uit onze douche kwam alleen ijskoud water) en begonnen we aan de klim naar Machu Picchu. Je kunt een busticket kopen en zo naar het wereldwonder reizen, maar wij gingen voor de echte uitdaging: we beklommen de duizenden (of meer, ik heb niet geteld, maar het waren er VEEL) traptreden en om ongeveer 6.30 kwamen we boven aan.

Het uitzicht onderweg naar Machu Picchu

De weg is best wel zwaar, omdat deze alleen maar uit trappen bestaat en de tropische, kleffe warmte maakt het er niet beter op. Onze gids vond dat we niet genoeg door hadden gelopen, we hadden er om 6 uur al moeten zijn en hij besloot ons daarom maar een korte rondleiding te geven. Beetje flauw, hij had er geloof ik geen zin meer in. Tot 8.00 liepen we met hem rond door Machu Picchu, hij liet ons verschillende dingen zien en legden ons een aantal dingen uit. Vanaf dat moment waren we vrij en konden we hier de hele dag rondlopen. Machu Picchu is zoveel groter dan je denkt, de welbekende foto is slechts een gedeelte van deze Inca stad. We kwamen onze huisgenootjes uit Chili hier tegen, heel toevallig! Daarna hebben we de hele middag een beetje rondgelopen en op het gras gezeten om te genieten van het bijzondere uitzicht. Dit maak je toch echt maar één keer mee in je leven..
Machu Picchu

Om 15.00 was de dag wel lang genoeg geweest en besloten we Machu Picchu te verlaten. De weg naar beneden was gelukkig een stuk gemakkelijker dan die we 's ochtends naar boven hadden gelopen. We gingen naar het treinstation, waar onze trein richting Cuzco vertrok.

Nog een dagje Cuzco

Vandaag bleven we nog een dagje in Cuzco, we wilden even bijkomen van de afgelopen 4 dagen. 's Ochtends kochten we bustickets voor dezelfde avond richting Puno, de stad aan het Titicacameer. 's Middags deden we een 'free tour' door Cuzco, waarbij een gids ons alles over de stad vertelde. Het leuke van deze tour is dat je aan het einde zelf kunt bepalen wat je de gids wilt betalen. Onze gids liet verschillende bezienswaardigheden van Cuzco zien en legde ons het verschil uit tussen echt en nep alpacawol. In de souvenirwinkeltjes worden namelijk bijna alleen maar producten van synthetisch materiaal verkocht, maar de verkopers laten je geloven dat dit echt is. Door een draadje van het wol aan te branden met een aansteker kun je zien of het echt is of niet. Als afsluiting van de tour dronken we pisco sour, een typisch Peruaanse cocktail, in een restaurant en we bleven hier ook lunchen. We proefden hier verschillende Peruaanse specialiteiten, zoals ceviche, alpaca en ají de gallino. Allemaal heel erg lekker! Daarna zijn we nog op pad geweest om souvenirs te kopen. 's Avonds gingen we met de bus richting Puno.

Muurschilderingen in Cuzco

Puno

's Ochtends vroeg kwamen we met de bus aan in Puno. We gingen op zoek naar een hotel en toen we onderweg waren naar het centrum vanaf het busstation kwamen we twee vrienden uit Chili tegen! We wisten wel dat we rond dezelfde tijd hier zouden zijn, maar het was toch heel raar om elkaar zo toevallig tegen te komen. Zij hadden een excursie op de planning staan voor vandaag, dus we besloten 's avonds samen te gaan eten. We vonden een hostel in het centrum en daarna gingen we ontbijten in een klein restaurantje. Ik at een pannenkoek van quinoa met honing, heel erg lekker! Quinoa is in Nederland best wel duur, maar hier wordt het voor alles gebruikt en is het ook goed betaalbaar. Daarna gingen we Puno even bekijken, maar dit plaatsje is niet heel bijzonder. We boekten onze tour naar Lago Titicaca voor de volgende dag. Aan het water is een souvenirmarktje en kun je met een soort waterfietsen op het meer rondfietsen. We zijn eerst naar de markt geweest, waar we wat souvenirs voor onszelf en onze families hebben gekocht. Het begon plotseling te regenen en te onweren, dus we konden niet meer waterfietsen op het meer helaas. We zijn terug naar het hostel gegaan. 's Avonds gingen we eten met de vrienden die we 's ochtends hadden gezien. Het was een hele gezellige avond, we hadden het gevoel dat we elkaar al weken niet gezien en gesproken hadden, dus we hadden veel om over bij te praten.

Uitzicht over Lago Titicaca vanuit Puno

Lago Titicaca - Dag 1

Vandaag begonnen we aan onze 2-daagse tour over het enorme Lago Titicaca. We zouden om 7.40 bij ons hostel worden opgehaald, maar ze waren ons vergeten.. Daarom regelde ons hostel een taxi voor ons richting het meer. We waren gelukkig nog ruim op tijd en gingen aan boord van boot die ons over Lago Titicaca zou varen. Onze eerste stop was op een van de 'isla flotantes' genaamd Uros, ofwel de drijvende eilanden. Deze eilanden zijn gemaakt van stro en de mensen op deze eilanden leven heel erg primitief. Ze hebben vrijwel geen elektriciteit en leven van de visvangst. Op het eiland werd ons wat meer uitgelegd over de eilanden en mochten we een beetje rondkijken in de strooien hutjes van de bewoners.

Traditionele boten op Uros

De rest van de middag voeren we verder op de boot over het meer. Aan het einde van de middag kwamen we aan op het eiland waar we zouden overnachten. We werden hier opgewacht door onze 'tijdelijke familie'. Deze families laten toeristen een nacht in hun huis slapen en zorgen ook voor het eten. Je wordt voor een dag echt even opgenomen in de familie en ze zorgen heel erg goed voor je. We kregen een lunch van quinoa soep, zoete aardappel en queso frito, een soort gefrituurde kaas. Na de lunch kon je naar de top van het eiland lopen voor een uitzicht over het meer, maar ik werd helaas ziek en besloot 'thuis' te blijven. 's Avonds werd er weer een heerlijke maaltijd voor ons bereid, ditmaal met frietjes, rijst en groenten. Daarna werden we door de familie in traditionele kleding gehesen en gingen we naar een feest, dat werd georganiseerd voor de toeristen. Alle families namen hun toeristen in klederdracht mee en in een klein zaaltje werd voor traditionele muziek gezorgd. Ik voelde me nog steeds niet lekker, maar ik werd wel mee op de dansvloer gesleept om met de families te dansen. Het was een leuke ervaring, maar ik was heel blij toen ik 's avonds weer lekker in mijn bed lag.
Het eiland waar wij verbleven

Lago Titicaca - Dag 2

Om 6.45 werd er op onze deur geklopt om te zeggen dat het ontbijt snel klaar stond. Het huis waar we verbleven was redelijk primitief, waardoor we hier ook niet konden douchen. Zo waren we wel lekker snel klaar voor het ontbijt, haha. Ook deze keer krijgen we een uitgebreide maaltijd, bestaande uit pannenkoeken. Daarna was het tijd om afscheid te nemen van onze familie en gingen we weer richting de boot. We bezochten het derde en laatste eiland: Taquile.

Taquile

We kregen een soort rondleiding over het eiland en vervolgens kon je optioneel lunchen in een restaurant. Wij hadden hier niet zo'n behoefte aan, omdat we nog steeds niet topfit waren (ik was inmiddels niet meer de enige die zich ziek voelde) en besloten alvast rustig terug te lopen richting de boot. We voeren terug naar het vasteland en rond 16.00 kwamen we weer aan in Puno. We gingen terug naar het hostel om onze bagage op te halen en 's avonds vertrokken we met de bus richting Arequipa.

Arequipa

We kwamen 's ochtends vroeg, rond een uur of 6, aan in Arequipa. We hadden besloten om vandaag even een soort van rustdag in te lassen, omdat we allemaal even bij moesten komen van ons drukke reisplanning en de korte nachten in de bus. We gingen op zoek naar een hostel, maar we konden pas vanaf 10.30 in de kamer. Daarom gingen we op zoek naar een plek om te ontbijten op Plaza de Armas.

Plaza de Armas, Arequipa

Daarna konden we in onze kamers en gingen we even douchen en besloten we wat uit te rusten. Om 15.00 begon de gratis rondleiding door de stad, waar we graag aan wilden deelnemen. De gids liet ons de hoogtepunten van de stad zien. Wat bijzonder is aan de bouwwerken in deze stad, is dat je heel duidelijk de Europese invloeden kunt zien, maar dan met een Peruaanse draai. Zo zagen we bijvoorbeeld een schilderij van 'Het laatste avondmaal' in een van de kerken, maar in plaats van wijn en brood bestond het avondmaal hier uit cavia, maïs en peper. Na de bouwwerken bezochten we een chocolademuseum, waar we thee gemaakt van cacao mochten proeven. Ik kocht een stukje chocola met quinoa, omdat ik heel benieuwd was naar de smaak. Het was echt heel lekker! We gingen weer verder met de rondleiding, maar toen Bryan en ik een fles water wilde kopen raakten we de rest van de groep kwijt. Ze waren de hoek omgegaan en daarna compleet verdwenen.. We hebben nog heel wat rondgelopen om ze te zoeken, maar de groep was echt nergens te vinden. Daarom besloten we maar om zelf wat souvenirwinkeltjes en pleintjes te bezoeken. We gingen terug naar het hostel en daar kwamen we de rest van ons reisgezelschap gelukkig weer tegen. We boekten een tour naar Colca Canyon voor de volgende dag en 's avonds aten we pollo a la brasa (kip aan het spit) in een restaurantje, en dit was echt een van de lekkerste die ik ooit heb gegeten!

Colca Canyon

Vandaag moesten we wel heel erg vroeg ons bed uit, want we zouden namelijk om 2.30 's nachts opgehaald worden voor onze dagtour naar Colca Canyon. Het busje kwam ons uiteindelijk, met de typische Latijns-Amerikaanse 'punctualiteit', om 3.15 ophalen. Het was best een stuk rijden, maar hierdoor konden we gelukkig nog wel even bijslapen. Rond 6.00 kwamen we bij de Colca aan, waar we in een van de kleine dorpjes ontbeten. Na het ontbijt bracht het busje ons naar verschillende uitzichtpunten, waar we elke keer heel kort mochten uitstappen om foto's te maken. Een beetje stom, want dit was dus echt zo'n typische groepstour waar je maximaal 5 minuten de tijd kreeg om van een uitzicht te 'genieten'. Maar goed, het was niet anders en er was ook geen andere manier hoe we dit zelf hadden kunnen bezoeken, dus we genoten maar van de tijd die we hadden.

Het meest indrukwekkende uitzichtpunt was 'Cruz del Condor'. Dit punt staat bekend om de condors die er rondvliegen en met een beetje geluk kun je ze hier spotten. Bij dit uitzichtpunt hadden we gelukkig wat langer de tijd en we hebben 2 condors gezien!! Een volwassen en een jonge condor, je kunt ze door de kleur van elkaar onderscheiden.
Condors in Colca Canyon

We lunchten in een klein dorpje en we bezochten nog wat andere uitzichtpunten over de Colca Canyon. Bij een van de punten zagen we alpaca's en onderweg kwamen we nog een vrouw met een baby alpaca tegen. Tegen betaling mochten we een foto van hem maken en hij heette Paco. Helaas kon ik Paco niet mee naar huis nemen en moesten we weer verder. Rond 5/6 uur waren we weer terug in Arequipa, waar we de tickets naar onze volgende bestemming kochten: de volgende stop is Nazca!
Paco de baby alpaca

Nazca

Deze tussenstop zat eigenlijk niet in ons originele reisplan, maar na veel passen en meten hebben we het toch in onze beperkte tijd weten te proppen. Het is natuurlijk wel een van de meest bijzondere dingen in Peru en we wilden dit punt niet overslaan. 's Nachts gingen we met de bus van Arequipa naar Nazca, waar we 's ochtends heel vroeg aankwamen. Helaas was ik ziek geworden in de bus en voelde ik me dus niet helemaal top. We vonden gelukkig snel een hostel en besloten daar even uit te rusten. Rond 12 uur zochten we een restaurantje in het centrum van deze uitgestorven plaats om te lunchen. Ik voelde me steeds slechter en besloot om samen met Bryan terug naar het hostel te gaan. Milou en Aniek waren gelukkig zo lief om 's middags de excursies voor vandaag en morgen te plannen. Ik heb de hele middag geslapen en 's avonds kwam de eigenaar van het hostel me thee van cocabladeren, anijs en honing brengen. Volgens hem moest dit helpen tegen de rare, stekende pijn die ik in mijn zij voelde. Daarna gaf hij me een complete reiki behandelen, waarmee hij met bladeren (ik denk cocabladeren, maar ik weet het niet zeker) de negatieve energie uit mijn lichaam jaagde en nieuwe, positieve energie te geven. Normaal gesproken geloof ik niet echt in dit soort dingen, maar op dit moment was ik eigenlijk blij met alles wat me misschien beter zou laten voelen. Of het echt geholpen heeft.. Ik denk het niet, maar het was natuurlijk wel heel lief van die man om mij zo goed te helpen. Daarna lekker lang geslapen en morgen gaan we de beroemde Nazcalijnen bekijken!

De lijnen van Nazca

Een volle dag voor de boeg met een excursie in de ochtend en in de middag op de planning. Ik voelde me nog steeds niet helemaal op en top, maar ik wilde dit voor geen goud missen! 's Ochtends werden we opgehaald voor de eerste tour, we gingen de Nazcalijnen bekijken! We hebben er bewust voor gekozen om de lijnen niet vanuit een vliegtuig te bekijken, maar tijdens een tour waar je uitzichtpunten over de lijnen bekijkt. We hadden namelijk al van heel veel mensen gehoord dat bijna iedereen ziek wordt tijdens de vlucht en dus niet echt van het uitzicht had kunnen genieten. Daarnaast was er ook een behoorlijk verschil in prijs, waardoor wij toch liever de lijnen op een andere manier bekeken. We konden zo niet alle tekeningen bekijken, omdat er niet bij alle tekeningen uitzichtpunten geplaatst zijn. Goed, dat moeten we dan maar accepteren. Tijdens de tour reden we naar verschillende punten en gaf de gids ons overal veel uitleg bij. Wij hebben de tekening van de hand, de boom en nog een gedeelte van een andere tekening gezien.

Nazcalijnen

Daarnaast konden we ook tekeningen van de Pampa's zien, dit is een andere stam die een zelfde soort tekeningen heeft gemaakt met lijnen. Eerlijk gezegd moet ik wel bekennen dat de tekeningen niet zo groot waren als ik van te voren had verwacht, maar dit is zeker weer een van de bezienswaardigheden die ik kan afstrepen van mijn lange lijst.
Tekeningen van de Pampa's

's Middags hadden we een andere tour, waarbij we met een 4x4 door de woestijn van Nazca gingen crossen. We zagen tempels, een oud aquaduct en gemummificeerde lichamen, die los in de woestijn liggen. Als je ooit naar Nazca gaat, mag je deze tour echt niet overslaan! Onze gids vond het erg leuk om zo hard mogelijk door de woestijn te racen en op een punt maakten we echt een soort achtbaan tour door de heuvels van de woestijn. Ik hield mijn hart vast, maar ik leef gelukkig nog steeds. Bij de laatste stop gingen we sandboarden, maar omdat ik me nog steeds echt niet lekker voelde, besloot ik niet mee te doen. Gelukkig had ik al eerder gesandboard op de duinen van Chili, dus miste ik niks bijzonders. 's Avonds gingen we met de bus richting Lima, het einde van deze prachtige reis is alweer in zicht..
Skelet in de woestijn van Nazca

Lima - Dag 1

Vanochtend vroeg kwamen we weer aan in Lima, vanuit waar we weer terug zouden vliegen naar Santiago. Gelukkig hadden we nog wel twee dagen om wat van Lima te zien, want de eerste dag van onze reis hadden we eigenlijk maar kort één gedeelte van deze enorme stad bezocht. Dit keer verbleven we in de wijk Miraflores, omdat dit een van de betere wijken van de stad is en we deze kant nog niet hadden gezien. We waren best wel moe van de afgelopen twee weken, dus ook nu besloten we even uit te rusten van de busreis. 's Middags zijn we naar het strand geweest, maar omdat we de zonnebrand waren vergeten zijn we hier niet lang gebleven. Niet zo slim van ons.. Tijdens de wandeling naar het strand hebben we gelukkig ook nog best veel van de stad gezien. Verder hebben we niet veel bijzonders gedaan vandaag.

Lima - Dag 2

Vandaag was onze laatste dag in Lima en tevens ook de laatste dag van deze reis. Bryan zou vanavond al terugvliegen naar Santiago en ik morgenochtend heel vroeg met Aniek en Milou. 's Ochtends hebben we dus maar even rustig aan gedaan en onze rugzakken ingepakt. We zijn daarna naar de markt geweest om de laatste souvenirs in te slaan, we hadden namelijk nog best wat ruimte over in de tassen en we wilden zoveel mogelijk meenemen vanuit Peru als aandenken. We slaagden goed en we gingen nog een ijsje eten voordat Bryan terug naar het hostel moest om zijn rugzak op te halen en naar het vliegveld te vertrekken. De rest van de middag hebben wij nog wat door Lima gelopen en naar dansende mensen op een pleintje gekeken. 's Avonds zijn we uit eten gegaan om het einde van deze reis te vieren. We gingen op tijd naar bed, om 5.30 moesten we alweer in de taxi naar het vliegveld. De geweldige reis was helaas tot een einde gekomen.. Ondanks ons drukke reisschema zou ik het zo weer doen. Wel zou ik graag wat meer tijd hebben genomen om alle steden wat beter te verkennen, maar ik denk dat we in 17 dagen echt heel veel gezien en gedaan hebben. Wat een ervaring!

Geschreven door Annefleur Di Bucchianico

Heb je interesse in een reis naar Peru? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Peru, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.