Welkom in Botswana

Vervoer: Truck en boot
Accommodatie: Tent
Organisatie: Sawadee

Wij zijn in mei 2010, als onderdeel van een reis door Zuidelijk Afrika, in Botswana geweest. We hebben in dit land heerlijk kunnen ontspannen op de Okavango Delta. We werden heerlijk rondgevaren in een mokoro, een kano met een persoonlijke bootsman. Deze voerde ons langs bijzondere dingen en we hebben onder andere krokodillen, nijlpaarden, olifanten en giraffen gezien. Ook hebben we een bezoek gebracht aan het Chobe National Park, dat in één woord geweldig was: olifanten, nijlpaarden, koedoes en nog veel meer andere dieren hebben we kunnen zien. De afsluiting van het verblijf in Botswana was schitterend: gezeten in een mokoro, genietend van een zonsondergang op de rivier met links en rechts olifanten, giraffen en nijlpaarden. Veel mooier kon het allemaal niet worden!

Welkom in Botswana
Na het ontbijt gingen we op pad naar Botswana en zouden we Namibië verlaten. Tijdens de rit zagen we allemaal karakteristieke ronde hutjes met een rieten schutting eromheen en toen beseften we ineens heel goed dat we echt in Afrika waren. Sommige hutjes waren voorzien van een televisieschotel en daaraan was te zien dat die hutjes waren voorzien van stroom, maar dat waren uitzonderlijk de hutjes die dicht bij de weg en een stadje lagen.

Na een korte rit zijn we even gestopt om wat boodschappen te doen en na de boodschappen kwamen we al snel aan bij de opstapplaats waar de speedboten lagen die ons een stuk de delta in zouden brengen. Omdat de weg, die we normaal gesproken nog met de safaritruck gereden zouden hebben, was overstroomd, konden we niet bij de originele opstapplaats van de speedboten komen en daarom was de tocht met de speedboten een stuk langer. Toen hebben we met z'n allen snel de spullen op de speedboten geladen, een aantal mensen gingen met de vrachtboot mee en de rest ging in een andere boot met hun eigen spullen en wat waterkannen. Toen we net voorbij de originele opstapplaats Sepopa Swamp Camp waren gevaren, bleek de motor van onze boot niet helemaal in orde te zijn en al snel was de conclusie dat hij niet het vermogen had om ons heel dat stuk naar de volgende stop te kunnen brengen. Dus keerden we terug naar Sepopa Swamp Camp, waar we even moesten wachten en toen op twee boten verdeeld werden. Wij kwamen in de tweede boot terecht, die ook niet helemaal in orde bleek te zijn, maar uiteindelijk kwamen we met een uurtje vertraging aan op de volgende plek.

Daar hadden intussen drie personen alles al uit de vrachtboot geladen en stond zelfs de lunch al klaar. Wat een service! Na de lunch moesten alle spullen weer in een vrachtwagen en pick-up met aanhanger worden geladen om alles naar de opstapplaats van de mokoro's te vervoeren. Het was een gesjouw en gedoe allemaal... Toen we aankwamen bij de mokoro's mocht alles weer overgeladen worden naar de kano's. Eerst werd een deel van de keuken en de koelbox met vlees in een bootje gezet en die laten gaan. Daarna wij allemaal er achteraan met de tenten, matrasjes en andere dingen. Er was voor ieder stel een aparte mokoro met een bootsman, dus dat was wel lekker luxe. Toen eenmaal iedereen zat en we onderweg waren, was het helemaal top: het gebied was prachtig en we hoeven niets anders te doen dan rondkijken en ontspannen achterover leunen. Na een halfuurtje varen, kwamen we bij ons onbewoonde eiland met bushkamp aan. Terwijl ieder zijn tent opzette, was er alweer iemand volop met het avondeten bezig. Kamperen en zelf bijna niets hoeven doen is toch fantastisch! Aan het kampvuur genoot iedereen van twee kleine glaasjes witte wijn en de rest van de fles werd verorberd in de tent. Toen was het tijd om voor het eerst deze reis alleen op de matjes van Sawadee te slapen. Het lag toch minder comfortabel dan met onze eigen matjes er nog een keer bovenop, dus we waren blij dat we dit maar voor twee nachten was.

Okavango Delta
Vandaag zijn we vroeg opgestaan, hebben we snel ontbeten en hebben we onze spullen weer in onze mokoro geladen voor de bootsafari van deze dag. De dag begon al vrolijk, want één van de medereizigers was jarig en we hadden speciaal voor de jarige een stoel en later hun mokoro versierd met ballonnen. Dus voordat we op pad gingen, hebben we eerst de jarige toegezongen en gefeliciteerd.

Onze bootsman, Pidi, maakte stoeltjes van onze matrasjes en een stok en op die manier konden wij licht bepakt, met alleen camera, water en zonnebrand, heerlijk genieten van onze tocht. Pidi was een goede bootsman, want als hij zag waar wij naar keken, voer hij daar ook prompt naar toe zodat we iets van dichterbij konden bekijken. Hij wees soms zelf ook dingen aan zodat we niks zouden missen. We hebben soms dus ook wat andere weggetjes gedaan dan de andere mokoro's met onze reisgenoten erin. Zo zag Pidi een olifant op een eiland en hoewel het beest lastig te zien was, slaagden we er toch in er een vaag beeld van op te vangen. De tocht was heel erg leuk want er kwamen van allerlei beestjes in onze boot terecht omdat we tussen riet en papyrus door voeren. Al snel hadden we een eigen kleine biotoop in onze boot met onder andere kleine spinnetjes en kikkertjes.

Na een kleine anderhalf uur varen, kwamen we aan bij wat de startplaats voor de wandelsafari had moeten zijn. Helaas hadden de overstromingen ervoor gezorgd dat ook die wat verlegd was en we moesten dus wat capriolen uithalen voordat we aan de safari konden beginnen. Om bij de plek te komen moesten we nog een stukje verder varen, maar om daar te komen moesten we wel met onze mokoro onder een omheining door. Toen we eenmaal het land hadden bereikt en zonder al te natte schoenen op het droge stonden, kregen we uitleg van onze gids over wat we allemaal tijdens de wandelsafari konden tegenkomen. Zo gingen we dus goed voorbereid op weg en wisten we dus wat te doen als we bijvoorbeeld olifanten, slangen, buffels en leeuwen tegen zouden komen.

Het resultaat van de uitleg was dat iedereen toch wel een bepaalde spanning voelde, maar uiteindelijk gingen we toch op ons gemak van start en liepen we verdeeld over twee groepen omdat we anders teveel herrie zouden maken. Dus zo wandelden we langzaam en stilletjes voort terwijl we planten en termieten bekeken en onze gids daar uitleg over gaf. Ook een grote omgevallen baobab boom was een bezienswaardigheid. De gids wist ook aardig wat te vertellen over de vogels die overvlogen. Halverwege de tocht kwamen we inderdaad de wat grotere beesten tegen: geen olifanten of leeuwen, maar zebra's. Na onze wandeltocht zijn we weer gaan varen. We gingen op een rustig tempo nog even op zoek naar een nijlpaardenpoel. We hadden ze de vorige dag al van een afstand gehoord, maar nog niet gezien. Uiteindelijk is het niet gelukt om ze te spotten. Uiteindelijk kwamen we, met een omweg van ongeveer anderhalf uur, weer aan bij onze bushcamp. Daar was het tijd om de tenten weer af te breken en zo kwam na de lunch een einde aan ons verblijf op het onbewoonde eiland. We hebben alle spullen weer in de mokoro's geladen en waren klaar voor vertrek. We voeren weg en Pidi voer met ons weer een andere waterweg in, deze keer om ons papyrus te laten proeven. Aan het einde van de tocht besloten sommige mensen toch maar even te gaan zwemmen, maar wij vonden het wel prima zo.

Eenmaal aan land moesten we nog even wachten op de vrachtwagen die ons naar onze volgende campsite in de delta zou brengen. Toen die er was, werd alle bagage weer overgeladen en was het hobbelen in de vrachtwagen met maar een kleine zitplek. Gelukkig was het maar een klein stukje rijden en waren we binnen een minuut of twintig bij onze campsite. Die heette Mbiromba Camp en een corporatie van bootsmannen en andere lokale bevolking waren eigenaar van deze campsite. De eerste activiteit op de campsite was natuurlijk het opzetten van de tent, maar daarna was het toch echt tijd voor een lekkere douche. Jammer genoeg was het water niet de hele tijd warm, maar het gaf een heerlijk gevoel om weer lekker schoon te zijn. We konden accu's en andere zaken die opgeladen moesten worden, neerleggen bij de receptie en van die gelegenheid hebben we maar wel even gebruik gemaakt. Na al die activiteiten zijn we naar de bar gegaan voor een biertje, waar een aantal andere mensen ons kwamen vergezellen. We hebben samen gezellig een rondje gedaan en toen we onze biertjes leeg hadden, zijn we met z'n allen naar het kampvuur gegaan, want daar hield de jarige een klein feestje. Om tien uur zijn we naar bed gegaan.

Onderweg naar Chobe National Park
We konden lekker uitslapen en daarom hadden we geen wekker gezet, maar we waren wel weer op tijd wakker. We besloten onze tassen, die intussen een aardige puinhoop waren, opnieuw in te ruimen, want we hadden toch tijd genoeg. Na het inpakken van de tassen, was er ook nog tijd genoeg en hebben we heel erg op ons gemak kunnen ontbijten.

Om half tien zijn we vertrokken naar Chobe en daar kwamen we om vier uur die middag aan. De lunch vond plaats vlakbij een brug op een plekje net voor de grensovergang. Toen we de brug over reden, zagen we olifanten langs de kant van de rivier staan. Iedereen wilde naar de beesten toe om er alvast even een blik op te werpen, want olifanten zouden we in Chobe nog vaak gaan tegenkomen. Op de lunchplek waren ook de eerste echte baobab bomen van dichtbij te bewonderen. Na de lunch vervolgden we onze weg naar het park en onderweg kwamen we nog wat vogels en wild tegen. Net voor de ingang van het park stond ons een grote verrassing te wachten: daar stond onder de bomen een kleine kudde olifanten langs de kant van de weg. Wat een bijzonder moment! Toen we aankwamen, bleek het grootste gedeelte van de campsite te zijn overstroomd, dus moesten de tenten op een nogal zanderige plaats dicht op elkaar worden gezet. Nadat dit klusje was geklaard, hebben we met z'n allen wat gelanterfant rond de tent, gezellig samen een biertje gedaan en een beetje zitten kletsen. Voor de volgende dag waren al gamedrives georganiseerd en natuurlijk had iedereen daar al zin in.

Chobe National Park
Vandaag zijn we om kwart voor vijf opgestaan voor onze eerste gamedrive in Chobe National Park. Het lichte ontbijt bestond uit wat muesli en een kopje thee en dat was op dat tijdstip ook wel voldoende. Na het ontbijt liepen we met de hele groep naar de ingang van de campsite waar de safarivoertuigen al op ons stonden te wachten. We waren natuurlijk niet de enige groep die het park in ging, maar iedere groep kreeg zijn eigen voertuig, dus dat was prima geregeld. Het voertuig was een soort vrachtwagen met een tribune er op en had ook wel een dak maar aan de zijkanten zat helemaal niets. Eerst moesten we nog een aardig eindje rijden en het was maar goed dat we gewaarschuwd waren dat het koud kon zijn, want dat was het namelijk ook. Toen we bij de echte toegangspoort kwamen, moest onze gids ons registreren en dat duurde een hele tijd. We stonden maar te wachten terwijl andere voertuigen maar kwamen en gingen. Uiteindelijk kwam onze gids terug en konden we eindelijk het park inrijden.

We hadden eerst het idee dat alle voertuigen achter elkaar aan zouden rijden, maar gelukkig namen bijna alle voertuigen een andere weg. Onze gids sloeg al snel een zijweg in waar we meteen al een kudde impala's zagen. Na de impala's maakten we een stop om het landschap beter te bekijken en daarna heel veel stops voor vogels. Er waren wel hele mooie bij, maar op een gegeven moment had ik het toch wel een beetje gezien met die vogels. Gelukkig werd daarna niet meer gestopt voor vogels. Onderweg kwamen we ook nog een nijlpaard tegen dat op de weg stond en een aantal lagen in het water. Daar lag ook een krokodil bij, maar omdat het allemaal best ver weg was, was het moeilijk te zien. Vervolgens hebben we nog marabouts, visarenden, een koedoe en een buffel in het struikgewas gezien, maar helaas nog geen olifanten. In het park zouden eigenlijk veel kuddes te zien moeten zijn, maar daar hebben we jammer genoeg weinig van meegekregen. De gids kreeg op een gegeven moment bericht dat er leeuwen gesignaleerd waren en daar gingen we dus naar toe. De leeuwen waren geweldig! Een leeuwin was aan het jagen en ze kwam zo langs de truck geslopen. Ze komen dan ineens wel heel dichtbij en ze zijn dan ook wel heel erg groot. Even later kwam, aan de andere kant van de truck, het mannetje onder de bomen vandaan gelopen. We hebben lang naar dit tafereel staan kijken en toen we doorreden, zagen we nog meer leeuwen onder bomen liggen. Het was een hele bijzondere ervaring!

Chobe National Park, leeuw

Na de leeuwen was het alweer tijd om terug te gaan en onderweg hebben we natuurlijk nog wel wat gezien, hoewel de leeuwen toch wel het hoogtepunt van onze tocht waren. Bij terugkomst op de campsite, was het warme ontbijt al bijna klaar. De geur van gebakken spek, tomaat en eieren kwam ons tegemoet. De eieren waren helaas niet goed, dus er werden er nog een aantal geprobeerd, maar uiteindelijk werden ze allemaal weggegooid. Toch hebben we heerlijk ontbeten en daarna zijn we in de bar gaan zitten om een beetje te schrijven. Het schrijven werd wel weer een beetje vertraagd doordat anderen bij ons kwamen zitten, maar het blijft wel gezellig en een biertje erbij maakte het compleet.

Voordat we om drie uur zouden vertrekken voor onze bootsafari, een heuse sunsetcruise, hadden we nog een lichte lunch die bestond uit een tonijnsalade. Iedereen had weer zijn eigen boot, maar voor we konden vertrekken, moest de koelbox en een vaatje rode wijn nog in de boot worden geladen. De boot was niet zo groot, dus we moesten tactisch gaan zitten, zeker omdat de koelbox zwaar was en daarom voorin moest staan. Toen iedereen zich geïnstalleerd had, konden we gaan varen. Ineens stonden er drie koedoes langs de kant, lagen er ook krokodillen op de oever en nijlpaarden in het water. Heel erg mooi om te zien allemaal! Net toen ik zat te mopperen dat we tijdens de hele reis pas vier olifanten hadden gezien, zagen we in de verte een olifant langs het water. Vanaf dat moment hebben we er zeker een stuk of twintig gezien, dus daarna had ik niks meer te mopperen. Één olifant ging het water in en dat gaf nog wat commotie: er lagen namelijk nogal wat boten omheen en toen onze bootsman dichterbij wilde varen moest hij de boot tussen de olifant en de oever manoeuvreren. Maar een olifant vindt het niet zo fijn als hem de weg naar het land wordt afgesneden.

Chobe National Park, olifanten aan het water

We voeren verder naar een olifant en wat nijlpaarden om op dat plekje rustig de zonsondergang te kunnen bekijken. Naarmate we dichter bij het uitgezochte plekje kwamen, zagen we dat er ook nog een aantal giraffen stonden. Dit alles vormde een prachtig plaatje en een mooiere afsluiting van ons verblijf in Chobe hadden we niet kunnen wensen. Van pure vreugde hebben we op dit speciale plekje met z'n allen het vaatje wijn leeg getrokken. Op de terugweg werd de vaart er goed in gehouden en waren we binnen een mum van tijd terug op de campsite. Daar waren ze, zoals intussen goed gebruik was, alweer het diner aan het klaarmaken. Intussen gingen wij met z'n allen even lekker douchen en toen we allemaal klaar waren, konden we meteen aanvallen. Na het eten hebben we tot half elf zitten kletsen, maar toen koelde het behoorlijk af en zijn we naar bed gegaan.

Tot ziens Botswana
Om half zeven stonden we op en mochten we voor de laatste keer de tent afbreken. Het ontbijt bestond uit heerlijke boerenworst en eieren, dus dat zou weer lekker smaken. Het duurde allemaal wat langer dan gebruikelijk, maar dat was geen probleem want we hadden tijd genoeg om nog even voor het laatst van Botswana te genieten. Na het uitgebreide ontbijt, hebben we met z'n allen voor de laatste keer de spullen in de vrachtwagen geladen en zo gingen we op weg naar de laatste bestemming van de rondreis: Victoria Falls in Zimbabwe. Vandaag was de dag dat we Botswana achter ons lieten, maar wat hebben we enorm genoten van dit prachtige ontspannen land!

Door Piet en Marian

Heb je interesse in een reis naar Botswana? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Botswana, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.