Rondreis door Laos en Thailand

Bestemming: A. Bangkok (Thailand) , B. Chiang Mai , C. Luang Prabang (Laos) , D. Vientiane
Periode: november 2015
Vervoer: bus, fiets, vliegtuig, boot
Accommodatie: hotel
Organisatie: NRV Holiday

Op woensdag ochtend 15 oktober 2014 was het dan eindelijk zo ver! We gingen op rondreis! Wat hadden we hier naar uitgekeken! Samen met mijn vader Henk bijna drie weken weg! We werden door mijn vriend weggebracht naar Schiphol. In april van dit jaar hadden we samen deze reis uitgezocht: verschillende culturen, lekker eten en vooral veel zien! Beide waren we ook nog nooit in Azië geweest en nu gingen we dan op weg naar Bangkok, wat een avontuur!

Sofie samen met haar vader

Bangkok

We vlogen met EvaAir en na ongeveer 10 uur vliegen, voor mij slapen, waren we in Bangkok!Na de douane formaliteiten stond bij het vliegveld onze chauffeur te wachten om ons naar het hotel te brengen. Het avontuur is begonnen! Het was meteen erg warm en het verkeer was erg chaotisch. We zagen onderweg tuktuks rijden met daarin veel te veel mensen. Ook waren er auto’s die beladen waren alsof ze een vrachtwagen waren. Toen we aankwamen bij het hotel bleek dat we op de 28e verdieping sliepen! Vanuit onze hotel kamer hadden we dus een prachtig uitzicht over Bangkok.
We hadden van tevoren de tip gekregen om als we in Bangkok waren een fietstocht te maken door de stad. Dat hebben we dan ook gedaan met Co van Kessel fietsverhuur hebben we een prachtige fietstocht door de stad gemaakt. Met het pondje over de rivier, bijna door huiskamers heen en over vele kleine lokale marktjes. Zo kwamen we op plekken die we normaal niet zouden zien met de auto.
Na het ontbijt in het hotel werden we opgehaald voor een stadswandeling door Bangkok. Door onze fietstocht hadden we al veel gezien maar Bangkok is zo ontzettend groot dat je nooit alles in één dag kan zien. Tijdens de stadswandeling bezochten we veel verschillende tempels en grote pleinen. Wat ik op deze dag de mooiste tempel vond was de 'Wat Suthat Thepwararam'. Hier waren veel gouden Boeddha’s te zien en andere vreemde beeldjes.

Beeldjes op de Wat Suthat Thepwararam tempel in de stad Bangkok in Thailand

In de middag hebben we op eigen gelegenheid het grote paleis bezocht! Echt heel bijzonder om te zien, zoveel goud en rare wezentjes bij elkaar en alles even mooi en netjes afgewerkt. Ook hebben we de smaragd groene Boeddha bekeken. Hier hebben we de rest van de middag wat rondgedwaald want er was erg veel te zien. In de avond hebben we een lokaal tentje op straat opgezocht waar ik mijn ogen heb uitgekeken naar de lokale specialiteiten. Ze verkochten gewoon spinnen, sprinkhanen en andere kleine beestjes op straat! Die hebben we maar niet gegeten...

Chiang Mai en grens Myamar

In de volgende ochtend vlogen we naar Chiang Mai. De vlucht duurde 1,5 uur, maar was het zeker waard, want wat een verschil is er tussen Chiang Mai en Bangkok zeg! In het ritje naar het hotel zagen we de mooiste natuur! In de middag gingen we naar een olifantenpark waar we kleine olifantjes zagen! Dit was een droom die uit kwam en zeker de moeite waard. We mochten zelfs een olifant wassen wat er uiteindelijk op neer kwam dat de olifant ons waste! Maar wel een hele mooie ervaring!

Sofie samen met haar vader in het olifantenpark in de stad Chiang Mai in Thailand

In de volgende vroege ochtend werden we opgehaald door de chauffeur om weer wat tempels te gaan bekijken. We zagen onderweg veel monniken die offers aan het brengen waren. Erg bijzonder om te zien. Na het ontbijt hebben we de grens met Myamar bezocht, helaas konden we niet de oversteek maken omdat de douane formaliteiten te lang zouden duren maar wel heb ben we wat geld ‘gekocht’ voor thuis.

Mekong en Luang Prabang

De volgende dag werden we alweer vroeg opgehaald om naar de boot te rijden die ons naar Laos ging brengen! Op een traditionele boot gingen we de rivier Mekong op.
Onderweg stopte we op verschillende plekken waar we kleine dorpjes bezochten. Echt raar om te zien hoe deze mensen leven, in hutjes op palen met allerlei beesten om zich heen en zo afgelegen, geen winkel in de buurt.

Kinderen op straat in een dorpje in Laos

Ook zagen we deze leuke kindjes die toen ze ons zagen natuurlijk meteen vroegen om: ‘Candy candy dollar dollar.” In z’n klein dorpje gingen we ook aan wal om te kunnen overnachten. Het hotel was precies als we verwachten, een klein knus hotelletje met alles van donker hout en een dekentje op het bed met een plaatje van een beer erop. Als je op de wc zat, zat je ook meteen onder de douche en het water was er ijs koud. Maar dat maakte ons niet uit want dit was wel de ultieme beleving van Laos. Bij ons bed stond een zaklamp klaar voor als de stroom uit zou vallen en het kamertje was zo groot dat onze twee koffers op elkaar moesten staan. Maar we hadden een bed en het was even wat anders als op de rivier. Het was al vroeg donker en na een dag varen waren we wel toe aan wat slaap.
De hele volgende dag hebben we nog op de Mekong doorgebracht. Onderweg zagen we waterbuffels en olifanten, een jungle met de prachtigste bomen en kleine vissersbootjes met vriendelijke local’s die naar ons zwaaide. Tevens bezochten we enkele grotten, waarin ontelbaar veel Boeddha beeldjes stonden. Tegen de avond kwamen we aan in Luang Prabang. In deze stad hadden we de eerste dag een tour door de stad, waarbij we een hoge berg, genaamd de Phu Si, beklommen. Boven aan de berg hadden we een prachtig uitzicht over de stad! Deze beklimming was dus zeker de moeite waard. In de avond hadden wij het geluk dat er een lichtjesfestival was in de stad. De lokale bevolking had voor deze avond een praalwagen gemaakt met lampjes en deze reden door de straten om uiteindelijk in de Mekong rivier gelaten te worden. De kinderen liepen rond met lampions en de hele stad was heel mooi aangekleed met versiering en verlichting.
Lichtjesfestival in de stad Luang Prabang in Laos

Vientiane

In de ochtend vertrokken we weer vroeg om verder te reizen richting Vientiane, de hoofdstad van Laos. Een prachtige route langs het Karst gebergte. Het leek op de kaart niet zo heel ver maar eenmaal onderweg bleek al snel dat we wel de hele dag aan het reizen waren. Allemaal haarspeldbochten en wegwerkzaamheden. Vientiane oogt een beetje Frans, ook omdat er een Arc de Triomphe staat. Eigenlijk Patuxai Victorie Poort genoemd in het Aziatisch.
Verder op de dag reden we naar een heel groot Boeddha park ongeveer een half uurtje vanaf de stad. Op dit terrein staan ontzettend veel verschillende beelden. Boeddha, Shiva en andere goden uit de boeddhistische en hindoeïstische mythologie. In de avond lekker door de straatjes geslenterd en wat souvenirs gekocht voor thuis. Het weer is trouwens alle dagen echt fantastisch geweest! We hebben (in oktober!) maar één klein buitje regen gehad.

Laatste dag

De laatste dag brak ook veel te snel aan, ik zou nog zoveel meer willen zien van deze mooie landen! Dus we moeten hier zeker nog een keer terugkomen!
Ook de reis was erg goed geregeld, de hotels waren altijd schoon en netjes en het personeel uiterst vriendelijk. Ik zou zo weer op vakantie gaan met NRV. Als afsluitende foto nog een jonge monnik.

Een jonge monnik in Laos

Geschreven door Sofie de Vaan

Heb je interesse in een reis naar Laos? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Laos, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.