Interview Ardoer.com

Interview met Suze-An Altena
Interview met Suze-An Altena van Ardoer.com

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Suze-An Altena en ben sinds 2006 vanuit mijn eigen marketing & Communicatie kantoor Arecrea werkzaam bij Ardoer.com. Eerst als marketing coördinator en al sinds enkele jaren als directielid. In mijn functie ben ik eindverantwoordelijk voor de marketing en communicatie van Ardoer, waarbij inmiddels meer dan 35 zelfstandige bedrijven zijn aangesloten. Met mijn ‘roots’ in de recreatie, aangevuld met een marketing opleiding, voel ik mij in deze branche als een ‘vis in het water’. Dat de aangesloten campings bij Ardoer.com allemaal zelfstandig zijn, maakt het extra leuk. Ondernemers voorzien elkaar van eerlijke kennis en info op een informele manier, maar zijn tegelijkertijd niet voor niets ondernemer geworden. Dat werkt anders dan bij een hoofdkantoor waar het beleid van bovenaf wordt opgelegd. Binnen Ardoer.com kennen we een aandeelhoudersvergadering, waarin het promotieplan wordt gepresenteerd. Dat is het ‘go’of ‘no go’ moment, waarna we wel de slagkracht van de samenwerking kunnen waarborgen.


Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Ardoer.com is ontstaan eind 2005 vanuit 2 kleinere samenwerkingsverbanden en een aantal bedrijven die zich nog nergens hadden aangesloten. Samen waren ze het eens dat er een slagkrachtige samenwerking moest komen vanuit de branche zelf die op een effectievere manier dan de afzonderlijke camping de promotie verzorgt en waarbij de communicatie met de gast rechtstreeks verloopt.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Een van de kenmerken van de Ardoer.com is dat de eigenaren van de zelfstandige campings staan voor persoonlijke gastvrijheid. Het zijn echte campings met een hart. Met passie zorgen de gastheren en gastvrouwen dagelijks voor een onbezorgde vakantie. Ardoer.com is afgeleid van het Engelse ‘to adore’, wat liefhebben/aanbidden betekent. Dat sluit perfect aan bij de persoonlijke en het feit dat de gast bij de Ardoer campings nog echt gast is.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Ardoer.com is een promotioneel samenwerkingsverband van zelfstandige recreatiebedrijven van goede kwaliteit en met een familiekarakter; d.w.z. met persoonlijke aandacht voor hun gasten. Gasten die in de visie van Ardoer gastvrijheid moeten ervaren voor, tijdens en na hun boeking en verblijf. Dat wil zeggen dat de communicatie rechtstreeks plaatsvindt met de gast, zij weten bij wie ze gast zijn en eerlijke informatie en tarieven worden gecommuniceerd. Reserveringskosten passen niet in de gastvrije visie van Ardoer en tarieven zijn altijd incl. toeristenbelasting.

Daarnaast delen de bij Ardoer aangesloten campings de visie dat gasten steeds verrast moeten worden. Of dit nu gaat om de keuze in verhuuraccommodaties, de service of de camping zelf. Deze laatsten hebben allen een geheel eigen, uniek karakter.

De missie is gasten een onbezorgde, kwalitatieve vakantie met kampeergevoel te laten beleven op de mooiste plekken van Nederland, waarbij hij/of zij verrast wordt door persoonlijke gastvrijheid en de grote keuze in accommodaties en kampeerplaatsen. De kwaliteit van de aangesloten campings wordt nauwlettend in de gaten gehouden en eigenaren delen kennis om elkaars dienstverlening te optimaliseren.

Wie is de doelgroep?
Omdat alle aangesloten campings uniek zijn, verschilt dit per camping. Wel kunnen we een aantal hoofd doelgroepen noemen. Dit zijn de gezinnen en eenoudergezinnen met kinderen in Nederland, Vlaamstalig België en Duitsland die gericht zijn op kwalitatieve vakanties in Nederland. Daarnaast bieden we ook graag de actieve levensgenieters, die ongeacht leeftijd gericht zijn op kwaliteit, rust en natuur, een onbezorgde vakantie (veelal in het laagseizoen).

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
We houden de kwaliteit van de aangesloten campings sterk in de gaten. Er is een minimale toetredingseis en ook de gastbeoordelingen moeten goed zijn. Gasten moeten hun welverdiende vakantie onbezorgd kunnen doorbrengen bij Ardoer.com. Daarnaast onderscheiden we ons als Ardoer in het communiceren van eerlijke, inclusief prijzen. De toeristenbelasting is inclusief en ook douche en warm water is inbegrepen. Verder zitten verplicht bijkomende kosten direct al in de prijs, zodat een gast geen nare verrassingen achteraf krijgt. Het moet duidelijk zijn waar je een aanbieding voor kunt boeken en dat je welkom bent. Persoonlijke gastvrijheid is een tweede natuur voor de zelfstandige eigenaren. En omdat we gasten graag verwelkomen worden er geen reserveringskosten berekend door de Ardoer.com campings.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Ardoer.com biedt anno 2014 kwaliteitscampings aan in 7 provincies en dat breidt nog steeds uit. Welke bestemmingen het meest populair zijn, hangt af van de herkomst van de gasten, de faciliteiten en ligging van de camping en de periode waarin de vakantie plaatsvindt. Buitenlandse gasten waarderen de Nederlandse kust nog steeds, maar ontdekken steeds meer de combinatie van bos en water die bij veel van onze campings in andere provincies wordt aangeboden. Nederlandse gasten maken voor de kortere voorjaarsvakanties weer andere keuzes dan in de zomer. Kortom: het is maar goed dat de Ardoer.com allemaal uniek zijn en er dus steeds weer een andere vakantie valt te beleven!

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Een aantal jaar geleden was hierin een duidelijkere tendens te zien. De ene provincie deed het qua aantal overnachtingen gewoonweg beter dan de andere. De laatste jaren zien we zelfs binnen een provincie verschillen. De consument is steeds beter geïnformeerd en maakt duidelijke keuzes op basis van persoonlijke wensen. We proberen ze hierin zo goed mogelijk te informeren, zodat hun vakantie voldoet aan hun verwachtingen. Daarnaast is het natuurlijk fijn om op basis van de beoordelingen van andere gasten in ieder geval te kunnen zeggen dat de kwaliteit in orde is.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
De wil van alle zelfstandige, unieke campings en hun enthousiaste medewerkers om het steeds beter te doen in de dienstverlening richting onze gast, die echt centraal staat op deze kwaliteitscampings.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als persoonlijke, betrouwbare, verrassende campings met een grote keuze in kampeerplaatsen en verhuuraccommodaties, waar je zeker naar toe moet zijn geweest.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Omdat persoonlijke gastvrijheid een van de kenmerken is van de aangesloten campings, vinden boekingen rechtstreeks tussen gast en camping plaats. Ardoer is dan ook geen reisorganisatie, waar gasten bij calamiteiten een terugvlucht o.i.d. nodig hebben, maar een promotioneel samenwerkingsverband van Nederlandse campings. Bovengenoemde ANVR/SGR/calamiteitenfonds is dan ook niet van toepassing.

Alle Ardoer.com campings hanteren de voorwaarden van de Recron, de brancheorganisatie van recreatie ondernemers in Nederland. Eventuele meningsverschillen worden bij voorkeur persoonlijk afgehandeld door de eigenaren van de campings. De persoonlijke benadering en rechtstreeks communicatie maakt het eenvoudige rechtstreeks contact te leggen. Mocht dit voor een gast niet voldoende uitkomst bieden, kan men bij Ardoer.com of in uiterste gevallen bij de onafhankelijke geschillencommissie terecht.