Schrijf een review

Info over Vacansoleil

Url:
Aangesloten bij: ANVR / SGR / Calamiteitenfonds
Type reizen: kamperen
Marinus van Meelweg 16, 5657 EN Eindhoven NL
0900-9899

Logo van Vacansoleil

Vacansoleil, begonnen in 1969, is de grootste organisatie op het gebied van luxe campingvakanties met eigen vervoer in Europa. Door trouw te blijven aan de succesformule; topcampings tegen een lage prijs, hebben ze zich over 430 campings in 16 Europese landen weten te verspreiden. Op de campings van Vacansoleil kun je naast een plekje voor je eigen caravan of tent ook een compleet ingerichte bungalowtent of stacaravan huren. Vacansoleil heeft vakanties voor jonge gezinnen maar ook voor stelletjes die graag fietsen en wandelen in de omgeving. Ben je op zoek naar een glamping-vakantie, actieve vakantie of een topcamping met spectaculaire waterglijbanen? Ook dan kun je prima terecht bij deze reisorganisatie.

Vacansoleil is aangesloten bij ANVR, Calamiteitenfonds en Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), zo kun je met een gerust hart de vakantie boeken. Je kunt op de site van Vacansoleil ook je voorkeur voor themavakantie opgeven. Zo kun je kiezen uit campings aan een boulevard, aan een wijnroute, dichtbij pretparken, aan een meer of zee etc. Ook kun je aangeven of je graag een actieve vakantie wilt, dus bijvoorbeeld wilt kunnen fietsen in de omgeving.

Ervaringen met Vacansoleil

Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 193 reviews over Vacansoleil lezen. Het gemiddelde cijfer is een 3,5. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 16 augustus 2007 door Esther Stellingwerf-Prins.

Deze organisatie zit in de categorie kamperen. Hierin zitten 19 organisaties; o.a. Allcamps.nl, Vacansoleil, BestCamp en Eurocamp. Al deze organisaties samen hebben in 676 reviews een gemiddelde gescoord van 6,1. Vacansoleil scoort dus gemiddeld 2,5 lager dan het gemiddelde cijfer in de categorie kamperen. Dit is opvallend negatief.

Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. Vacansoleil heeft deze publieksprijs nog nooit gewonnen.

Vacansoleil krijgt gemiddeld een 3,5
op basis van 193 ervaringen:

3,5 + Ervaring delen
op 8 augustus 2025 bestemming: Italië / Bardolino, reisperiode: juli 2025

HAPPYcamp het woord zegt het al je dure vakantie in een stacaravan van Vacansoleil zou fijn moeten verlopen. Je betaald veel voor de accommodatie voor een weekje.
Het begon net voordat we op vakantie gingen (juni 2025), we kwamen er achter dat er in één keer geen airco meer bij de faciliteiten er bij stond. Dat is gek, daar hadden we wel op gezocht en stond er in oktober 2024 wel bij (geen bewijs van helaas, dus dan ga je aan jezelf twijfelen). Dus dan maar even Vacansoleil bellen; “nee mevrouw als er geen AC bij staat in de titel dan zit het er niet bij”. Ook via de mail nog even gevraagd hoe we dit gaan oplossen, maar tot op heden geen reactie. Dat is even flink balen en voor ons eigenlijk geen optie. We vonden de oplossing door voor €100,- een mobiele airco te huren in de omgeving.
De dag van aankomst: juli 2025, we checken in bij happycamp (geboekt via Vacansoleil) wordt er aan ons gevraagd: “wilt u voor €5,- per dag airco bijboeken”, huh… dat zat toch niet in het huisje. Blijkbaar dus toch wel, maar wij kunnen de mobiele airco niet meer afzeggen die is al betaald. Nou ja dat is dan maar zo, daar gaan we dan nog wel contact over zoeken met Vacansoleil als we terug zijn. Want we hadden dus voor €35,- airco bij kunnen boeken ipv. hoe we het nu hebben moeten oplossen voor €100,-. De stacaravan was fijn alleen een aantal dingen vielen tegen: 2 persoonsbed stond niet stevig waardoor het bij elke keer draaien heen en weer schommelde, we wilde gaan grillen maar die de grilplaat was kapot, het wasrek was een deel van afgebroken dus kon niet goed opgezet worden, de eettafel buiten viel van gammelheid bijna uit elkaar (bij het verplaatsen vielen alle 4 de poten er uit), de bank binnen had zwarte brandvlekjes. Normaal zal ik over deze gebreken niet eens klagen, er zijn namelijk zo veel fijne dingen in het huisje en op de camping. Maar wat er op het eind gebeurde kon echt niet. Wij hadden besloten om zelf de poetsinstructie te volgen zodat we onze borg van €50,- zouden terug krijgen (€100,- borg en als je niet zou schoonmaken kreeg je daar €50,- van terug). Op de wc deur staat wat je schoon moet maken dus die stappen hadden we gevolgd. We hadden alleen nog niet de koelkast en vriezer gedaan, daar lagen nog boodschappen in die we na of tijdens de controle er uit wilde halen zodat we ze mee konden nemen voor de terugreis. Er kwamen twee medewerkers van Happycamp de controle doen en blijkbaar waren ze niet ‘happy’ dat we de schoonmaak zelf hadden gedaan. We werden erg onbeleefd benadert; er werd niet gastvrij gevraagd hoe we de vakantie hadden ervaren, of alles naar wens was, of er nog gebreken waren etc.. Als mijn man iets aan ze vroeg deden ze alsof ze hem niet hoorde en als hij het dan nog een keer vraag kwam er een kort of onaardige reactie. De sfeer werd steeds grimmiger en leek bijna mis te gaan. Met moeite kregen we onze borg terug. Ik heb nog gevraagd of er iets niet goed was mbt. tot de schoonmaak, ze gaven aan dat de douche en deurtje nog nat waren. Ik heb aangeboden om dat nog schoon te maken, maar dat hoefde nu niet meer. Ga maar snel weg was de reactie.
Wat een verhaal zeg, bizar en toch echt heel jammer dat het zo is gelopen. Je verwacht toch een andere service als je een vakantie boekt bij Vacansoleil. We zullen na het schrijven van deze recensie nog een klacht in gaan dienen ... Lees meer

  • Algemeen 5
op 28 juli 2025 bestemming: Frankrijk / Vieilles-Maisons-sur-Joudry, reisperiode: juli 2025

Vacansoleil is onbereikbaar. Camping met meer een strandje geboekt (en verder is er ook niks), blijkt het meer en strand tot en met 31 augustus gesloten te zijn door werkzaamheden. Plus huisje wat niet is schoongemaakt, vol met kakkerlakken en verkeerd neergezet waardoor bijvoorbeeld de deuren niet eens sluiten🤷🏻‍♀️ ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 26 juli 2025 bestemming: Frankrijk / Houlgate, reisperiode: juli 2025

Misleidende boeking en onbereikbare klantenservice - Boek hier niet!

Wij boekten een vakantie via Vacansoleil met duidelijke verwachtingen op basis van de foto's en beschrijving op hun website. Wat we bij aankomst aantroffen, was iets totaal anders: een verouderde mobile home, zonder de beloofde voorzieningen en absoluut niet het type dat we geboekt hadden.


De camping gaf aan dat dit niet hun verantwoordelijkheid was en verwees ons naar Vacansoleil. De medewerker aan het klantenservicenummer verwees ons uitsluitend naar een e-mailadres voor ‘aftersales’. Sindsdien hebben we vijf keer gemaild en diverse andere kanalen ingezet om contact te krijgen – zonder ook maar één enkele reactie. Geen excuus, geen uitleg, geen oplossing. Volledige radiostilte. Er is geen enkel alternatief kanaal om je klacht kenbaar te maken. Ook nu, inmiddels meerdere dagen na thuiskomst, hebben wij nog steeds niets vernomen.


Dat er iets misgaat, kan gebeuren. Maar klanten volledig negeren, zéker tijdens hun vakantie, is echt onacceptabel. Deze organisatie lijkt totaal geen verantwoordelijkheid te nemen voor wat zij verkoopt. Het voelt alsof ze vooral goed zijn in geld innen, maar verdwijnen zodra er iets misgaat.

Terwijl Vacansoleil investeert in zichtbaarheid via televisie en influencers, schittert hun klantenservice door afwezigheid. Onbegrijpelijk dat dergelijke partijen nog met Vacansoleil in zee gaan. Klantgerichtheid lijkt hier totaal geen prioriteit.

Wij raden iedereen met klem af om bij deze organisatie te boeken. ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 20 januari 2025 bestemming: Kroatië / Umag, reisperiode: juli 2025

Nooit meer vacansoleil. Cancellen gewoon je vakantie vanwege prijsfout van vacansoleil. En vervolgens krijg je geen nieuw aanbod. En als je er een klacht over hebt zul je in het frans moeten mailen. Telefonisch wordt je bij voirbaad al niet geholpen.

  • Algemeen 1
op 19 september 2023 bestemming: Frankrijk / Ivre de Bataille, reisperiode: augustus 2023

Zeer slecht en vies hok met dekens met vieze vlekken, ingestorte tenten en vergane caravans. Een camping met een bar voor vaste gasten tot 2 uur snachts en een hondenkennel in de buurt. En een zeer slechte afhandeling van Vacansoleil. We hebben geboekt als 4 sterren camping maar is 3 sterren. Ze hebben dit online wel veranderd maar doen niks met onze klacht. Een waardeloze klachtenafhandeling en je klacht komt gewoon op de hoop en ze doen er niks mee.
Of toch?
Een online review geven ze altijd wel een reactie dat ze zeer zorgvuldig met klachten omgaan, typen is makkelijk zullen we zeggen.
Nooit weer Vacansoleil!

  • Algemeen 1
op 11 september 2023 bestemming: Italië / San Cristoforo, reisperiode: juli 2023

Wat een waardeloze organisatie is Vacancesoleil. Ze verhuren zeer gare caravans, vies en met allerlei gebreken en naast een stortplaats van een chemisch toilet. Diverse klachten bij de receptie van de camping ingediend en ook online, dan krijg je echt een waardeloze reactie terug. Totaal niet inhoudelijk gereageerd op onze klacht en nul tegemoetkoming. Je betaalt echt de hoofdprijs en dan verwacht je dat de accommodatie gewoon in orde is. Wat een slecht bedrijf, ik adviseer om nooit te boeken via Vacansoleil.

  • Algemeen 1
op 4 september 2023 bestemming: Duitsland / kinzigtal, reisperiode: juli 2023

Via deze weg wil ik ons ongenoegen uiten over een bij Vacansoleil camping Hollidays geboekte vakantie van 7 overnachtingen met ons gezin in Kinzigtal Duitsland. Steinach
Deze vakantie was een groot drama.
Voor deze vakantie is erg lang gespaard, gezien de kostprijs konden wij een prachtige 7 daagse vakantie verwachten in het Schwarzwald.
Dit laatste is echter niet het geval, in tegendeel, het is door alle 4 familieleden als erg shockerend ervaren en heeft zeker niet het gewenste effect gehad wat men van een dergelijke vakantie mag verwachten.
Dit door toedoen van de aan ons verhuurde accommodatie en plaats.
Ik heb een opsomming gemaakt en ben mild in geweest in het benoemen, een aantal punten heb ik voorzien van foto’s in de bijlage voor zover dat mogelijk en in een foto te vangen was,
Ligging
1. Niet conform afspraak “Plaats dichtbij de waterfaciliteiten” (bewuste keus door loopbeperking, afstand accommodatie tot de faciliteiten was zelfs het maximaal mogelijke)
2. Accommodatie was zeer slecht bereikbaar voor mensen met lichte loopbeperking
3. Trap naar veranda heeft geen leuning, zeer gevaarlijke situatie ook voor mensen zonder loopbeperking, in ons geval dus dubbel ernstig.
4. De accommodatie zelf is dusdanig dicht gebouwd tegen de andere accommodaties dat van enige privacy geen sprake is, brandveiligheid komt ook in het gedrang, dit kan niet conform wettelijke voorschriften zijn.

Staat van accommodatie
5. Houten veranda ronduit gevaarlijk glad , zowel de trap als veranda zelf.
6. De staat van onderhoud van de veranda is ver beneden maats en zeker niet conform de te verwachten maatstaven, gammele en gecorrodeerde constructie.
7. Het kunststof dak van de veranda was dusdanig verweerd en vervuild dat we zelf een vuilnis zak vol groenafval hebben moeten verwijderen
8. Dakgoten zijn defect waardoor het water door afgebroken uiteinden gaten in de grond spoelt
9. Het buiten meubilair is oud, versleten, verweerd en gevaarlijk om in te gaan zitten, 1 stoel brak zelfs doormidden terwijl onze jongste zoon er in plaats nam.
10. Droogrek en parasol zijn niet te gebruiken door de staat waarin ze verkeren; oud, kapot en vuil en te smerig om überhaupt vast te pakken.
11. Het bedlinnen wat in rekening is gebracht mag de naam bedlinnen niet dragen, het is een soort wegwerpvilt papier wat men blijkbaar ook in operatiekamers gebruikt.
12. De bedden en matrassen zijn uitermate slecht van kwaliteit en mogen de naam matras eigenlijk niet dragen.
13. Afmeting van het toilet is ronduit een lachertje, daar past een persoon van normaal postuur niet in laat staan doorgang vinden door de deur, overige ruimtes idem. Met z’n 4en.
Prijs kwaliteit/kwantiteit niveau van accommodatie
14. Wat men mag verwachten voor 2000+ Euro per 7 nachten en wat men er voor krijgt liggen mijlenver uit elkaar, Een magnetron, koelkast en gasfornuis is alles wat men aantreft.
Geen simpele tv en of radio/internet toegang.



Tot slot;

We hebben de accommodatie overdag niet bezocht om niet geconfronteerd te worden met de voorheen beschreven ellende ondanks de hoge kosten er van.
Een Second opinion was ook met stomheid geslagen, dit bevestigde onze bevindingen en heeft ons er toe gezet jullie middels deze klachtenbrief om een passende financiële oplossing te vragen.
Vacansoleil schermt er mee dat ik dit had gemeld bij onze host,
Dit heb ik echter welk gedaan... dit was echter niet de host maar een andere werknemer.

  • Algemeen 1
op 18 augustus 2023 bestemming: Duitsland / Steinach, reisperiode: augustus 2023

Wifi: er wordt wifi beloofd in het park, ik ben alleenstaande mama met 3 kids. Op de momenten waarop ik bezig ben, is het niet makkelijk de kinderen bezig te houden, zeker niet bij regen. Ik kies dus een park met wifi om ervoor te zorgen dat de vakantie voor iedereen aangenaam blijft. Blijkt dan dat je verder dan 10m van de receptie geen wifi hebt en zelfs daar is er amper wifi.

Speeltuin:
Ten 1e, zoals de Vacansoleil verantwoordelijk zelf tegen mij zei, is er geen speeltuin. Een mini schuifaf en schommel kan je geen speeltuin noemen.

Ten 2e betaal ik 19 euro voor plaats bij de speeltuin. Wat blijkt? We zitten helemaal aan de andere kant van het park, waar je de grote straat aan de ingang moet oversteken. Hier kan je je kind niet alleen laten lopen.

Dan betaal ik nog eens 19 euro om dicht bij het zwembad te zitten. Hier weer hetzelfde verhaal. Andere kant van het park, enkel tenten bij het zwembad en toch mensen durven laten betalen vr plaats aan het zwembad! Geldklopperij! Echt schandalig!

Uitleg medewerker: we rekenen op 6min van de voorziening die u kiest. En blijkbaar telt de rivier (eerder beek) ook als watervoorziening. Sorry, ik ga mijn kinderen niet onder een brug laten kruipen om te gaan zwemmen in een beek.

Nota: heel het park ligt binnen de 6 min bij de speeltuin en water. Dus nogmaals: pure geldklopperij!

Dit alles maakte ook dat ik vrijdag vertrokken ben in plaats van maandag. Dit was geen echte vakantie voor mij. Als alleenstaande moeder is het financieel al niet makkelijk, als je dan bedrogen wordt, is de vakantie helemaal verpest.

Na een week wachten, trouwens nog altijd geen reactie op mijn klacht, terwijl er mij beloofd werd dat er tijdens mijn verblijf een oplossing zou gegeven worden.

  • Algemeen 1
op 15 augustus 2023 bestemming: Hongarije / Balatonfüred, reisperiode: augustus 2023

Geboekt via Vacansoleil voor een ingerichte tent in Hongarije in Balatonfüred. De tenten zijn oud en stuk. Bij het kleinste buitje lekken ze. De eerste tent waar we inzaten lag vol met muizenkeutels en de binnentent dreef in een plas van muizenurine. Toen een andere tent gekregen. Nog voor we konden gaan zitten kwamen er verschillende andere nederlandsers die ook op de camping stonden dat zij die tent eerder hadden en die zo lek is als een mandje. Maar niet dat daar echt iets aan gedaan kan worden, want het meerendeel van de tenten lekken. En ja hoor, bij het eerste buitje regende het naar binnen. Vanuit de camping doen ze hun uiterste best, maar met deze tenten valt niets te beginnen. Contact gehad met Vacansoleil en ik moest fotos sturen en er zou de volgende dag contact met me worden opgenomen. Na een week angstvallig het weerbericht in de gaten houden de volgende bui. Weer gebeld, want contact hadden ze niet meer opgenomen. Vacansoleil geeft aan dat de tenten niet vanuit hun verhuurd worden maar dat ze op hun site de tenten (waar overduidelijk Vacansoleil opstaat) voor de camping verhuren. Deze blauw met groene tenten staan door heel Europa, dus een raar verhaal. Zij kunnen dus niets doen maar dat moet de camping maar regelen. Vanuit de camping krijgen we te horen dat ze vorig jaar al om nieuwe tenten hebben gevraagd en er toen maar 3 nieuwe kregen voor 2 campings. Volgens Vacansoleil moest ik mn telefoon naar de receptie brengen zodat ze contact via mijn telefoon met de konden opnemen. Ze weigeren vanuit Vacansoleil zelf dat te doen. Doe ik dat niet via mn eigen telefoon dan kunnen ze niets voor me doen. Nooit meer Vacansoleil voor ons!

  • Algemeen 1
op 12 augustus 2023 bestemming: Kroatië / Porec, reisperiode: augustus 2023

Wij hebben veel gedoe gehad eerst omdat de camping Bijela Uvala onze plaats had vergeven aan andere mensen. Vacansoleil kon en wilde hierin niets voor ons doen. We kregen een andere plek waarbij gezegd werd dat als we deze niet zouden accepteren we maar op de parkeerplaats moesten overnachten..

Na een kleine week werden we getroffen door een enorme regenbui waarbij onze vouwwagen onder water liep. Opnieuw vanuit de camping en vanuit Vacansoleil geen enkele hulp of empathie. Wanneer de rekening betaald is laten ze je gewoon barsten. Waardeloos en echt nooit meer Vacansoleil. Zij voegen als tussenpersoon niets toe, enige waar ze goed in zijn is incasseren en je van het kastje naar de muur sturen

  • Algemeen 7

Bekijk 193 ervaringen over Vacansoleil

Vakantieverhalen / reisverslagen