Interview Thomas Cook

Interview met Hanita van der Meer
Interview met Hanita van der Meer van Thomas Cook

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Hanita van der Meer en ik ben PR & communicatie specialist en woordvoerder van Thomas Cook Nederland. Ik werk sinds 1992 voor Neckermann wat in 2000 Thomas Cook werd. Ik heb zeer verschillende functies bekleed binnen de organisatie. Gestart als reisleider op diverse Europese bestemmingen, daarna gewerkt op het Callcenter en bij Cliëntenservice en daarna op de afdeling Sales. Daar was ik verantwoordelijk voor de verkoop van onze producten via de reisbureaus. Dat heb ik 12 jaar gedaan en ben daar gegroeid van Sales rep naar Manager Sales. Sinds mei 2010 ben ik binnen Thomas Cook verantwoordelijk voor externe communicatie. En heb ik de hotelketen SENTIDO gepromoot binnen Nederland. Sinds januari 2013 ben ik verantwoordelijk voor alle interne en externe communicatie.

Interne en externe communicatie zijn twee totaal verschillende disciplines maar beide erg leuk om te doen. Vooral door de grote verschillen daar tussen. Ik vind dit nu wel de leukste functie die ik tot nu toe voor Thomas Cook gedaan heb. Ik ben van nature vrij nieuwsgierig en zie dat als een zeer positieve eigenschap, zeker in deze functie.

Wij werken in Nederland onder de paraplu van Thomas Cook en verkopen via dit merk alleen via de website (als een soort Reisbureau). De merken die we voeren in Nederland zijn Neckermann en Vrij Uit. Alle merken hebben een mooie geschiedenis en veel ervaring!

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Thomas Cook kan beslist worden gezien als de grondlegger van het georganiseerde reizen. Zijn grote droom was om voor iedereen reizen bereikbaar te maken. De realisatie van deze droom vond zijn oorsprong in 1841 toen Thomas Cook de eerste georganiseerde reis, per trein, introduceerde. Al snel volgden er andere, avontuurlijke reizen. Ook opende Thomas Cook een eigen reisbureaus in London, Parijs, Wenen en Brussel, waar mensen voor advies over hun vakantie terecht konden. Thomas Cook liet met de komst van deze reisbureaus in die tijd steeds meer mensen de wereld ontdekken en breidde het reisaanbod in een flink tempo uit. Zo lanceerde Thomas Cook niet veel later reizen naar Europa en Amerika en was in 1872 de eerste reis om de wereld een feit. Een unicum: in 222 dagen legden reizigers een afstand van 40.000 km af en maakten zij de reis van hun leven. Thomas Cook wilde mensen vooral inspireren om te gaan reizen. Vandaag de dag is dat nog steeds het doel van Thomas Cook. Dit -in combinatie met snel handelen, denken, doen en doelgericht en slagvaardig te werk gaan- vormt nog altijd de basis van het succes en de gezonde groei van de Thomas Cook-organisatie.

Bij Thomas Cook kan de vakantieganger kiezen uit een breed assortiment aan reizen: van vakanties dichtbij huis of wat verder weg tot campingvakanties en cruises. Iedere klant heeft zijn eigen eisen en wensen als het om vakantie gaat. Thomas Cook speelt daar met haar productaanbod feilloos op in en gaat voor de klant altijd op zoek naar vakanties met de beste deals. Zo is de klant te allen tijde verzekerd van een vakantie van hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs.

Thomas Cook is te bereiken via www.thomascook.nl of het call center. Thomas Cook werkt nauw samen met de twee eigen touroperatormerken Vrij Uit en Neckermann maar ook met andere betrouwbare partners uit de reiswereld.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Wij doen er alles aan om de dromen van onze klanten waar te maken! Hierbij hebben wij maar één doel voor ogen: onze klanten een onvergetelijke vakantie bezorgen.

Thomas Cook Group waarden (Code of Conduct)
• Als één team succesvol zijn. We ondersteunen en vertrouwen elkaar, en we werken als één, wereldwijd goed presterend team.
• Leveren voor onze klanten. We hebben tot doel de momenteel best mogelijke klantervaring te leveren door waarde, flexibiliteit en keuzemogelijkheden te bieden terwijl we tegelijkertijd innoveren om aan nieuwe toekomstige behoeften van onze klanten te kunnen voldoen.
• Betrokkenheid van iedereen nastreven. We zijn van mening dat de medewerkers
van Thomas Cook de kern van ons succes zijn. We vinden het belangrijk elkaar te stimuleren en te inspireren, we komen met ideeën en we zorgen ervoor dat we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben.
• Resultaatgericht zijn. We zijn flexibel en vastbesloten succes te hebben. We voelen ons verantwoordelijk om daadkrachtige, op feiten gebaseerde, snelle beslissingen voor blijvende waarde te nemen.
• Integer handelen. We hanteren in ons werk en bij onze contacten met klanten, partners, belanghebbenden en collega’s de hoogste ethische standaarden en de grootst mogelijke transparantie. We komen onze verplichtingen na en zijn eerlijk en betrouwbaar.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Vliegvakanties:
1. Turkije
2. Spanje
3. Griekenland
4. Egypte
5. Tunesië

Autovakanties:
1. Frankrijk
2. Italië
3. Spanje
4. Oostenrijk
5. Duitsland

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Turkije heeft Spanje dit jaar overtroffen als het om vliegvakanties gaat. En als men met de auto gaat is de camping dit jaar veruit het populairst.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Thomas Cook zit middenin een traject van een turn-around van een traditionele touroperator naar een moderne reisorganisatie. Heel veel zaken worden opgepakt en uitgevoerd. Hierdoor ontstaat een digitale organisatie met veel potentie voor de toekomst.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als een betrouwbare en open organisatie die de klant in het middelpunt stelt en dat op allerlei manieren wil laten zien.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Jazeker! ANVR en SGR zijn onze branche organisaties en zorgen ervoor dat de klant nooit opgelicht wordt. Het geeft ons nog meer betrouwbaarheid en heeft zichzelf in de afgelopen jaren zeker bewezen.