Schrijf een review

Info over TUI

Url:
Aangesloten bij: ANVR / SGR / Calamiteitenfonds
Type reizen: allround
Volmerlaan 3, 2280 GC Rijswijk NL
088-0885885

Logo van TUI

TUI is de grootste allround reisorganisatie van Nederland. Je kunt hier allerlei soorten vakanties boeken. Van zonvakantie tot stedentrip en van verre reizen tot rondreizen. TUI had voor 1 oktober 2015 nog de naam Arke, dit bedrijf werd in 1956 opgericht. In het vakantieaanbod van TUI kun je bestemmingen over de hele wereld vinden en er komen nog steeds bestemmingen bij. Hierdoor vind je altijd een vakantie die bij jou past. Je kunt bijvoorbeeld op een 16-daagse safari in Tanzania, een all-inclusive hotel boeken op Kaapverdië, op wintersport gaan in Val Chaviere of kiezen voor een van de sportreizen die de organisatie aanbiedt. Bij iedere accommodatie/ reis staan duidelijk de faciliteiten, kamers, foto’s en overige informatie weergegeven zodat je precies weet wat je te wachten staat per vakantie.

Onder de paraplu van TUI Group vallen reisorganisaties in 31 landen. Samen verzorgen zij op 180 bestemmingen de vakanties voor reizigers. Daarnaast heeft TUI een eigen vliegtuigmaatschappij genaamd TUI fly. TUI biedt negen verschillende concepten voor accommodaties aan. Zo kun je kiezen uit RIU Hotels & Resorts, ROBINSON, TUI BLUE for Two, TIME TO SMILE, SPLASHWORLD, TUI SENSATORI, TUI MAGIC LIFE,TUI BLUE for Families en TUI BLUE for All. Ieder label is gebaseerd op andere wensen. Zo is TUI BLUE for Two bedoeld voor koppels die willen verblijven in vier of vijfsterrenhotels en is SPLASHWORLD voornamelijk bedoeld voor families met kinderen die graag een aquapark bij de accommodatie willen.

Omdat TUI Group de grootste reisorganisatie ter wereld is, hebben ze een belangrijke rol in de toerisme-industrie. TUI speelt in op duurzame ontwikkelingen om de milieu-impact zo klein mogelijk te houden. Daarom biedt de reisorganisatie duurzame accommodaties aan. Zodat reizen in de toekomst ook mogelijk blijft. Uiteraard is TUI aangesloten bij TUI bij de ANVR, de SGR en het Calamiteitenfonds.

Reisbureau Reisgraag.nl is officieel partner van TUI. U kunt bij ons de reizen van TUI boeken tegen dezelfde prijs; maar dan wel met de service van een reisbureau. Vraag een offerte aan.

Ervaringen met TUI

Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 1479 reviews over TUI lezen. Het gemiddelde cijfer is een 5,2. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 15 december 2007 door Anja.

Deze organisatie zit in de categorie allround. Hierin zitten 14 organisaties; o.a. TravelBird, Stip Reizen, Alltours, Wtc.nl, De Jong Intra Vakanties, Kras en TUI. Al deze organisaties samen hebben in 3.892 reviews een gemiddelde gescoord van 6,4. TUI scoort dus gemiddeld 1,2 lager dan het gemiddelde cijfer in de categorie allround. Dit is opvallend negatief.

Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. TUI heeft deze publieksprijs nog nooit gewonnen.

TUI krijgt gemiddeld een 5,2
op basis van 1477 ervaringen:

5,2 + Ervaring delen
op 8 november 2025 bestemming: Cuba, reisperiode: september 2025

Als trouwe klant van TUI boekten wij eind februari 2025 - voor het vierde jaar op rij - een (rond)reis bij TUI. Dit jaar een rondreis in Cuba van 18 september tot en met 3 oktober 2025.

Niet ongebruikelijk is dat je als reiziger de ervaringen en prijs -/kwaliteitverhoudingen met eerdere reizen en met andere reizigers gaat vergelijken.

Bij die vergelijking waren wij, maar ook onze 9 medereizigers, geschrokken van het enorme verschil in de hoogte van de betaalde reissom. Wij betaalden een bedrag € 4.240 voor 2 personen. Voor dezelfde reis betaalden de andere reizigers (waaronder die nog geen maand later boekten) een bedrag van € 3.498 per koppel.

Het verschil tussen wat wij betaalden en het bedrag dat de anderen betaalden bedraagt dus € 742 per boeking voor 2 personen.

Het substantiële prijsverschil (wij betaalden ruim 20% meer dan de andere reizigers) wordt in dit geval (vooral) veroorzaakt door de aan alle klanten verleende 'Aanbiedingskorting', die in ons geval aanzienlijk lager uitvalt.

Over een klein prijsverschil hoor je ons niet klagen, maar zo een enorm verschil is te gek.

Bij onze 'klacht' bij TUI met het verzoek om uitleg, hebben wij, naast onze boekingsgegevens, ook een tweetal facturen van medereizigers meegezonden.

Wij verwoorden in onze e-mail aan de afdeling Customer Support ons gevoel daarbij als volgt:

Dat wij - met een in goed vertrouwen (vroeg) geboekte reis - nu veel te veel betalen en daarmee ongelijk behandeld worden voor een reis waarvan de dienstverlening en de inkoopkosten gelijk zijn (immers, de (groeps-)reis, tickets en accommodaties worden pas definitief vastgelegd als er voldoende deelnemers zijn), voelt als zeer onrechtvaardig. De uitleg in uw e-mail van 2 oktober jl. heeft dit gevoel vooralsnog niet weggenomen.

Naast het feit dat wij zóveel meer voor deze reis betaalden, is er ook angst ontstaan dat wij er bij volgende reizen die wij bij TUI zouden willen boeken niet meer vanzelfsprekend van uit kunnen gaan dat wij een eerlijke prijs zullen betalen."

De reactie van TUI, per e-mail van 5 november 2025, is:
"...Als de prijs voor een reis daalt nadat u die reis heeft geboekt, kunt u daaraan helaas geen rechten ontlenen. Dit staat ook vermeld in onze algemene voorwaarden. De prijs die u heeft betaald was de geldende prijs op het moment van uw boeking..."

De angst om bij een volgende boeking weer te veel te betalen, wordt door TUI niet weggenomen.

In tegenstelling tot wat TUI met de bewering op haar website wil doen geloven, is zij niet in alle gevallen bereid om met de klant te zoeken naar een oplossing.

Conclusie:
Vroeg boeken loont niet altijd.
'De laagste prijs garantie' geldt niet voor alle (vaste) klanten. ... Lees meer

  • Algemeen 2
op 7 november 2025 bestemming: Madeira / Funchal, reisperiode: oktober 2025

Boek NOOIT via TUI Duitsland!
Boek NOOIT via TUI Duitsland!! Ze communiceren alleen in het Duits en zijn niet voor redelijkheid vatbaar.
Mijn vrouw had een hotel geboekt via hen. Er was gemaild dat bij niet betalen van de boeking, ze het recht hadden de boeking te annuleren. De betaallink was veel korter geldig dan de betaaltermijn, waardoor betalen onmogelijk was. Vervolgens heeft mijn vrouw gemaild en kreeg een mail terug dat de storneringskosten €0 waren. Ze heeft het hotel toen maar op een andere manier geboekt, voor veel meer geld.
Na haar verblijf kreeg ze alsnog een mail van Tui dat ze €331 moest betalen aan Stornogebühren. Mails hierover werden beantwoord met standaardemails, zonder erop in te gaan, stuurs zoals altijd met Duitsers, in het Duits “er staat nog een bedrag open’. Het is bij de beesten af. Boek nooit via Tui Duitsland, maar via Tui Nederland of rechtstreeks bij de accomodatie. ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 29 oktober 2025 bestemming: Spanje / Alcudia, reisperiode: september 2025

Het is teveel om uit te leggen. Klacht ingediend,maar geen enkele reactie.Nooit Tui meer ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 29 oktober 2025 bestemming: Nederland / Zaltbommel, reisperiode: januari 2025

Ik richt me tot dit medium omdat naar tui zelf gaan en 2 aangetekende brieven te hebben ingezonden, werd ik nog net niet uitgelachen.IK maakte een uitermate teleurstellende vakantie mee.Wat trefwoorden: appartement gehinderd door aangrenzende lucht verfrisser motor. Constante dreun ervan. geklaagd .oplossing was niet meer dan een kamer verderop in het gebouw.Ik keurde het af.door dit gebaar vond tui dat het haar best deed voor de oplossing.Nee dus.

  • Algemeen 3
op 20 oktober 2025 bestemming: Thailand, reisperiode: januari 2025

Fout bij naaminvoer kostte mij een ticket

  • Algemeen 3
op 1 oktober 2025 bestemming: Jamaica / Riu, reisperiode: juni 2023

De reis had 5 uur vertraging, en een waterval tour in het Riu resort bij tui geboekt,daar mijn enkel zwaar verbrijzeld en ben ronduit schandalig behandeld,heb 6 uur met mijn voet naar links geknakt,had maar 40 euro op zak, en moest 75 dollar betalen. Ik werd niet geholpen,tui was nergens te bekennen. Ik ging 5 juni op vakantie,kwam 3 oktober uit de revalidatie.ben al 3 keer geopereerd en het was een hele onveilige waterval,twee maanden eerder iemand verdronken,regelmatig de ‘poep bacterie ‘in het water,waar je zeer ziek en zelfs dood aan kan gaan.de plek waar ik mijn enkel op 7 plaatsen gebroken heb,bij een rope swing,heb ik meer reviews gezien,een vrouw op 3 plaatsen haar enkel gebroken,precies dezelfde manier als ik. Ik was bezig met een letselschade zaak want ik ben voor de rest van mijn leven mindervalide

  • Algemeen 1
op 25 september 2025 bestemming: Egypte / Marsa Alam, reisperiode: september 2025

Stoelen met extra beenruimte niet gekregen. Rollator kapot bij aankomst.

  • Algemeen 1
op 21 september 2025 bestemming: Gran Canaria Spanje ia / Playa des Ingles, reisperiode: september 2025

TUI geeft aam dat hotel Bull Eugenia Victoria 3,5 sterren heeft. Dat is niet correct. De eigen site van het hotel is 3 sterren en in mijn beleving 2.

Je krijgt een velletje papier met huisregels van de receptie. Ik ben 2x echt onbeschoft behandeld door het personeel omdat ik 'de regels overtrad'. Ik vulde een flesje wstrr jn het restaurant ipv de bar en ern nat badpak wordt niet getolereerd bij poolbar Palmero. Ik moest mij maar gaan afdrogen want zo werd ik niet van cola voorzien. Ik stond er al 10 minuten.... Ik werd nog net niet bij de arm gegrepen. De overtredingen stonden geen van beiden op het formulier met huisregels. Dus onterecht uitgekafferd. Ik heb het gemeld bij de receptie (Bull hotel verwees mij die knt op) en die begrepen mijn punt uiteindelijk.

2 kakkerlakken, een haar in het toetje (mousse), het handoekje leggen om 5 uur in de ochtend, daardoor gaat het licht aan op de gang dat schijnt onder het gordijntje en de luiken bij het raam naar de gang (!) fijn op je ogen, kussen is dun en erg hard, entertainment is voor 65+. Het hotel is geliefd bij ouderen en voor personen tussen 0-64 jaar adviseer ik: niet boeken. De omgeving is afbraak. Dichtgetimmerde zaken en beetje aftandse. Wel een goede supermarkt en ijssalon om de hoek. Dat dan weer wel maar met all inclusive zou je daar niet heen hoeven gaan.

Pas het aantal sterren aan TUI ! En laat hrt hotel de huisregels aanvullen met ALLE regels. Dat wordt niemand behandeld zoals ik ben behandeld. Ik reis nooit meer met TUI. Vorig jaar waren door de TUI medewerkster bij het reisbureau onze 2e namen niet vermeld voor Egypte. Dat werd dus een issue. Kortom: slechte organisatie, ik ben niet de hoofdboeker en kan dus geen klacht indienen. Slecht slecht slecht !!! De reisleidster was ziek. Vervanging kwam later naar dat wordt niet in een melding in de App gemeld. Dat moet je maar in de App lezen (toevallig). Verder was ze te druk met anderen.

  • Algemeen 1
op 12 september 2025 bestemming: Frankrijk / Saint aygulf, reisperiode: augustus 2025

Het appartement was smerig stonk schimmel op de matrassen etensresten in de pannen meubels plakken van het vuil wc wat te smerig om je hond er te laten schijten er hing overal stof van een half jaar en moest de keukenkastjes schoonmaken voordat ik er iets in kon zetten omdat het te smerig voor woorden was

  • Algemeen 1
op 11 september 2025 bestemming: Portugal / Laundos, reisperiode: augustus 2025

We boekten dit hotel via TUI op basis van foto's en beschrijving die een modern, verzorgd en rustig hotel lieten zien. In werkelijkheid was het een grote teleurstelling.

Het hotel is ernstig verouderd: vieze muren, afbladderende verf, gescheurde ligbedden, kapotte tegels bij het zwembad (dat op een gegeven moment zelfs werd afgesloten wegens troebel water), en doorgezakt of beschadigd meubilair in de lobby en kamers. Overal was achterstallig onderhoud zichtbaar.

Wij hebben hierover een klacht ingediend bij TUI, inclusief fotobewijs en een officiële brief van het hotel zelf. Desondanks kregen we slechts een minimale compensatie en het probleem werd niet serieus opgepakt.

We hebben deze vakantie geboekt na een zware periode en keken uit naar rust en herstel. Helaas bracht dit verblijf vooral frustratie. Wij voelen ons misleid door de presentatie op de TUI-website en zullen in de toekomst niet snel nogmaals bij TUI boeken.

  • Algemeen 1

Bekijk 1477 ervaringen over TUI

Artikelen

Vakantieverhalen / reisverslagen