Genieten van Singapore

Bestemming: A. Singapore (Singapore)
Periode: juli 2006
Accommodatie: Cactus Hotel

Sinds 2001 ben ik 4 keer in Singapore geweest, waarvan maar 1 keer echt op vakantie. Ik ging meestal naar Singapore toe om mijn visum te verlengen.

De allereerste keer dat ik Singapore ben geweest was in januari 2001. Ik was toen onderweg naar Indonesië en was veel te moe om ook maar iets van Singapore te ontdekken. De taxichauffeur verstond ik amper, omdat ik niet wist welke taal hij sprak. Later kwam ik erachter dat het Singapore English is. Deze taal is op zich goed te volgen, maar soms word ik toch verrast door enkele aparte uitspraken.

De 2de keer dat ik in Singapore ben geweest, was om mijn visum te verlengen. Samen met Norbert, Marcel en Jet heb ik een rondleiding gedaan door de stad. Singapore staat bekend als een rijk, duur, mooi, georganiseerd en groen land. In Batam was alles erg chaotisch, terwijl in Singapore alles snel en volgens de laatste mode gaat. Zeker een bezoek waard is het shopping centrum in Orchid Road, China-town en de Buddhistische en Hindoeistische tempels. Bij de voetgangersoversteekplaats hangt een tijdklok waarop je kunt zien hoe lang je nog hebt om over te steken.

De 3de keer in Singapore was weer om mijn visum te verlengen en Ben op te halen. We wilden graag direct de boot nemen naar Indonesië, maar Ben z'n bagage was zoek waardoor het langer duurde dan normaal. We besluiten om de stad maar even in te gaan en we zien de grootste fontein ter wereld die aan stond!

De laatste keer was ik op weg naar Nederland, maar door verandering in het vluchtschema zat ik weer even gevangen op Singapore. Ik heb toen gegeten op de Boat Kwai en denk bij mezelf: Wat is Singapore toch leuk.

2004
Er is een hele vooruitgang geboekt, want we kunnen nu met de MRT van Changi Airport naar het centrum van Singapore. Doordat de MTR erg goedkoop is, is het vaak erg druk op het station. Vandaag niet, maar we zijn ook zeer vroeg vertrokken. De beveiliging heeft waarschijnlijk door deze rustige morgen niks te doen, want voordat ik ook maar een kaart in mijn handen heb gehad legt hij mij het al uit.

De MRT is een grote lange buis waarin je iedereen kunt zien staan. Het is dan ook leuk om te zien hoe de metro steeds drukker begint te worden. Ik zie kinderen in schooluniform, jongere mensen in uniform en een aantal zijn strak in pak. Het is grappig om te zien dat er vele verschillende culturen hier bij elkaar komen. Het hebben van piercings is hier geen taboe, want het hoort bij de cultuur. Je ziet hier zelfs personen met een representatieve functie die een ring door de neus hebben.

Vanaf het metrostation lopen we naar het hotel toe, maar onderweg krijgen we te maken met een flinke regenbui. Door de regen, maar ook omdat we moe zijn, besluiten we eerst te gaan slapen alvorens we de stad in gaan. Als we wakker worden is de zon gaan schijnen en zijn wij over onze vermoeidheid heen. Onderweg naar het centrum komen we langs verschillende tempels, moskeeën, huisjes en flatgebouwen. Alles ziet er vrij netjes uit, maar je kunt zien dat er geleefd word doordat de gebouwen niet meer helemaal in de lak staan. In een van de vele winkels zien we goud, juwelen, sari's en veel voedsel liggen. Allemaal spullen die wij wel willen hebben, maar we besluiten alleen voor het eten te gaan.

We lopen verder en komen bij de Thong Hood Cho Tempel aan, waar vele mensen bezig zijn met het geloof. De een komt eer betuigen, de ander vraagt om raad. Dat laatste gaan wij ook proberen door een kokertje met daarin wierrookstokjes hard door elkaar te schudden. Als je goed je best hebt gedaan zal er een boodschap uit het kokertje komen waarvan je de betekenis op kunt zoeken in een van de boekjes. Van allerlei kanten word ik benaderd om deel te nemen aan een ritueel, maar ik laat me niet overhalen. Ik vind het altijd een beetje eng, omdat ik bang ben dat ik gelovige kwets als ik het verkeerd doe. We besluiten maar de tempel in te gaan. Wanneer je naar binnen loopt wordt er gevraagd of je een offer over hebt voor de kerk. Doordat de kerk erg rijk en groot is hebben ze de offers zelf niet nodig, maar geven zij het aan de kinderen van arme ouders zodat zij ook kunnen studeren. Vlak bij de Thong Hood Cho Tempel ligt de Hindoeïstische Sri Krishna Tempel. Vele Singaporese gaan ook hier bidden. Waarschijnlijk luistert hij beter of verdubbelt het juist je kansen...

We komen uit bij Kampong Glam, een moslimbuurt in Singapore. Je ziet duidelijk dat de huizen in Arabische stijl zijn gebouwd en ook de mensen krijgen een andere gezichtsuitdrukking. Mannen laten vaak hun baard staan, terwijl vrouwen gesluierd zijn. We krijgen niet de kans om de Sultan Moskee te bezoeken, want er gaat weer een gebed plaats vinden. Vele gelovigen komen bij een om te bidden. Wij doen hier niet aan mee en gaan met de taxi naar Sentosa Island.

Sentosa Island wordt weleens verward met een attractiepark. Toch zijn hier niet de gebruikelijke attracties te vinden zoals een achtbaan. Wel kun je er genieten van een vlindertuin, onderwater wereld, uitkijktoren, verschillende musea, een stuk jungle en een echt zandstrand. Het ziet er erg nep en gemaakt uit, maar het is erg mooi om te zien. We kunnen met verschillende vervoersmiddelen naar Sentosa toe namelijk met de bus, ferry en de kabelbaan. Wij besluiten om met de kabelbaan te gaan die je een prachtig uitzicht bied over de stad en Sentosa. Wij gaan een bezoek brengen aan de mooie vlindertuin van Sentosa. In deze tuin zie je een tentoonstelling van allerlei opgezette vlinders die vast zijn gezet met haarlak en spelden. Toch zijn er in de speciaal aangelegde tuin ook echte vlinders te zien. Een handige tip is om DEET mee te nemen, want er zijn meerdere beesten aanwezig dan alleen vlinders. We zien tijdens de tentoonstelling ook wandelende takken en bladeren, spinnen en kevers. Na de vlindertuin gaan we naar de Merlion. We hebben de stad al gezien vanuit de kabelbaan, dus we besluiten hier niet in te gaan. In plaats daarvan lopen we erom heen. We zien onderweg mooie fonteinen met kleurrijke mozaïeken. Na deze wandeling willen we graag de Sound and Light show gaan bekijken. We denken dat dit niet spectaculair word, maar niks is minder waar. Door de driedimensionale lasershow en special effects word het een weerzinwekkende show! Echt een show die je gezien moet hebben. In het donker is het park nog steeds mooi doordat de attracties mooi verlicht zijn.

De volgende dag besluiten we naar een van de bekendste winkelstraten in Singapore te gaan, de Orchard Road. In de grote shopping malls is echt niks te gek, alles is te koop! De zomer opruiming is nog steeds aan de gang, waardoor er flinke kortingen gegeven worden. Toch zijn de prijzen nu nog aan de dure kant.

Singapore Zoological Gardens is een van de mooiste en modernste dierentuinen die er ter wereld is. De dieren die hier verblijven worden ook niet in kooien gestopt, maar mogen lekker buiten lopen. Er zijn 3600 dieren verdeelt over 410 soorten te zien. Doordat het park zeer groot is, moet je wel even de tijd nemen om dit park te bezoeken. Bij de ingang kunnen we een gratis plattegrond krijgen, waardoor we onze favoriete dieren snel genoeg gevonden hebben. Je kunt zelfs zien hoe de dieren gevoerd worden tijdens een speciale show. Omdat het natuurlijk erg heet is, zoeken ook de dieren de schaduw op waardoor je niet alle beesten evengoed te zien krijgt. In de dierentuin zie je veel katachtige beesten, ijsberen, Orang Utangs en Proboscis Monkeys.

Nadat we een paar uur hebben rondgeslenterd in de dieren tuin, gaan we met de bus naar de omgeving van Boat Quay. Ooit werd er hier door de Chinezen veel aan handel gedaan, maar sinds een aantal jaren is het een straat die vol zit met terrasjes waar je heerlijk kunt eten en drinken. We hebben hier nu niet gegeten, maar dat heb ik voorgaande jaren al gedaan toen ik in Indonesië ben geweest. Jammer genoeg heb ik nog steeds geen tocht kunnen doen langs de Boat Quay. Elke keer kom ik tijd tekort, dus wie weet over een paar jaar. We gaan verder naar de Marina Bay waar we de Merlion willen zien. Dit is hét symbool van Singapore wat bestaat uit een halve vis en halve leeuw. Het is maar 3 meter groot, maar door de zonsondergang is het een erg mooi gezicht. We nemen nog een kijkje bij het theater/cultureel centrum van Singapore. Het is een leuk ontwerp, maar het oogt wel wat donker.

Vanaf het koloniale district gaan we lopend naar het business district en onderweg komen we de City Hall en het Supreme Court tegen. De rijke Singaporese doen veelal aan cricket en willen graag dat andere mensen hen gaan bewonderen. Doordat de heggen erg laag zijn kun je veel van het spel zien, maar ik vind er maar weinig aan. In 2001 heb ik al mogen genieten van het uitzicht vanaf het Compass Rose restaurant en wil graag dat Bob het ook gezien heeft. Je kunt alleen tussen 3 uur en 5 uur genieten van het uitzicht en wij zijn duidelijk te laat. We kunnen ook niet gaan eten in het restaurant want we voldoen niet aan de dresscode. Ik denk ook niet dat we het geld ervoor hebben..

Van het Raffles hotel naar de Citycenter waar de grootste fontein ter wereld staat. De gebroeders Sarkies hebben het Raffles Hotel gebouwd en geopend in de 19de eeuw. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de bouw van het Eastern & Oriental hotel in Penang. Jammer genoeg staat de fontein uit, maar je kunt wel 3 rondes rond de fontein lopen. Wanneer je het water aan raakt, zal je wens uit komen. Best wel grappig om te zien dat mensen in Singapore hierin geloven. We gaan nog even winkelen in het Suntec City Shopping Mall, waar de laatste dollars er doorheen vliegen. We zijn klaar met winkelen en tot onze grote verbazing staat de fontein nu wel aan! Al die kleuren en de Sound & Light Show maken het een adembenemend geheel. Toch valt het ons tegen, want we zijn de Sound & Light Show in Sentosa gewend. Ondanks dat hangt er een hele leuke sfeer en we sluiten onze laatste dag erg leuk af!

2006
Ik heb het even nagerekend en ben tot de conclusie gekomen dat ik vaker in Singapore ben geweest dan in Bangkok. Toch ben ik in Singapore telkens met andere mensen geweest. Nu ben ik op pad met mijn moeder, die nog nooit in Azië is geweest. Zenuwachtig is ze wel, maar de trip is gelukkig goed gegaan.

Het Chinese Nieuwjaar wordt vandaag op de Orchoard Road, een van de bekendste winkelstraten, gevierd door middel van een parade. Op straat lijkt het net carnaval door de vele lichten, het harde geluid en de verklede mensen. Doordat ons hotel vlakbij de Hindoeïstische Maravarti Tempel in China Town ligt, krijgen wij veel ceremonies met dans en muziek mee ter ere van het Lunar New Year. China Town is een erg gezellig wijk, maar wel kijk ik mijn ogen uit in de supermarkten. Het verschil tussen de kleine winkeltjes en de luxe malls is enorm groot qua assortiment en prijs. Overal waar ik kijk in China Town zie ik koloniale huizen met beschilderde luiken en papieren lampionnen.

Toch nog maar een keer naar Orchard Road. Ik ben totaal niet koopziek, maar mijn iPod heeft het begeven en ik wil toch wel graag weten wat er aan de hand is. Het probleem is de software, wat ik beter in Nederland kan laten maken. Nu kan ik jammer genoeg de foto's die ik had gemaakt niet meer van mijn iPod afhalen. Ik was wel zo slim geweest op een back-up te maken op een CD, maar die is ook al gecrasht.

's Middags besluiten we naar het Jurong Birdpark te gaan, waar vele vogels te bezichtigen zijn. We zien vogels zoals dwergparkietjes en haviken. Sommige vogels kunnen we bekijken door een volière in te gaan, andere bekijken we achter tralies. Enkele vogels zoals de struisvogel loopt los achter een muur. Het birdpark viel me een beetje tegen doordat ik eerder het Singapore Zoo park had bezocht.

Ik wil mijn moeder graag de wolkenkrabbers laten zien, dus gaan we met de MRT naar de City Hall. Ik laat mijn moeder, naast de wolkenkrabbers, ook andere koloniale gebouwen zien zoals het Raffles Hotel, Andrews Cathedraw, The supreme Court en het Victoria Theatre. Ondertussen dat we naar het beroemde witte beeldje staan te kijken, begint het te schemeren. Het is erg mooi om hier de zonsondergang te zien, dus zeker een aanrader!!

Doordat het Lunar New Year feest nog steeds aan de gang is, is er muziek, eten, drinken en vuurwerk aanwezig. Jammer dat het vuurwerk maar even duurde, maar we hebben het wel meegemaakt!

De laatste dag van onze vakantie is alweer ingegaan, maar we besluiten nog het fort te gaan bezoeken die midden in de stad op een heuvel staat. In het aangelegde park is het zeer rustig en het fort is niet erg mooi meer. We zien wel wat weggetjes die er in de 14de eeuw ook al lagen, maar doordat ze zo vaak zijn gerenoveerd blijft er weinig ouds meer over. Een van de mooiste dingen die ik daar heb gezien is de Battle Box. Dit was een belangrijke bunker voor het communicatiecentrum in WWII. Onze gids is zeer racistisch, maar weet ons wel veel te vertellen over deze tijd. Hij was zelf 7 jaar oud toen de capitulatie van Singapore plaatst vond. Het verhaal wordt verder verteld door de bewegende wassen poppen en geluids- en videofragmenten. De kosten voor deze bunker zijn $7.

Vanaf de heuvel lopen we naar Clark Quay en Boat Quay, waar vele leuke cafés en restaurants te vinden zijn. De oude voorraadhuizen hebben ze in een modern en kleurrijk jasje gestoken.

Voor $15 minuten heb ik eindelijk een River Cruise van 45 minuten meegemaakt. Ik vraag me af waarom ik dit niet eerder heb gedaan, want het uitzicht over de Singapore River is vele malen mooier dan vanaf de kust. Het verschil is erg groot tussen de oude bruggetjes en de moderne bruggen. Zo zie je maar weer dat Singapore een tegenstrijdige stad is.

Door Jenny

Heb je interesse in een reis naar Singapore? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Singapore, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.