Excursies in Lapland

Bestemming: A. Lapland (Finland)
Periode: december 2015
Vervoer: vliegtuig, bus
Accommodatie: vakantiehuis

Nadat we geland waren op het vliegveld in Finland werden we verder vervoerd door een bus. De wegen waren gelukkig sneeuwvrij, maar helaas niet ijsvrij. Toch een beetje eng, alhoewel de chauffeur hier geen last van leek te hebben. Het huisje waar wij inzaten (ik met mijn schoonfamilie) was prachtig. Het was ideaal voor 6 personen en had twee badkamers, een sauna en een kleine open haard. Het was heerlijk om hier na een koude excursie ‘thuis’ te komen.

Wij hebben verschillende excursies gedaan. De huskysafari zal mij het meeste bijblijven. Daar zat ik dan met -35 graden achter een slee met zes husky's. Het was de bedoeling om dit te doen in duo’s en ik ging samen met mijn schoonmoeder. De één moest achter de slee en moest mee steppen op heuvels en weer afremmen als de honden te snel gingen. De ander lag voorin de slee. We besloten dat ik eerst achter de slee zou gaan staan. We waren allebei best bang dat de achterste persoon zou vallen en de honden alleen met de andere persoon weg zouden rennen. Mijn schoonmoeder en ik speelden het op safe door als derde in de rij te gaan staan. Toen iedereen klaarstond begon de tocht. De eerste twee groepen honden gingen rechtdoor en ik en mijn schoonmoeder gingen natuurlijk naar links. Dit was niet de bedoeling en ik vroeg me af wat er nog meer fout zou gaan, aangezien we nog maar één minuut onderweg waren. Hierdoor waren we niet meer als derde in de rij maar als laatste… Het was erg koud, maar zeker de moeite waard. Alles om je heen was wit en de lucht rook en voelde heel schoon. De tocht duurde bij elkaar zo'n zes uur. Tussendoor stopten we één keer om te eten. Het vuur werd aangemaakt en de instructeurs warmden het eten op. Het was een heel speciaal moment om met zijn zessen mee te mogen maken.

De husky's van de huskysafari
Achter de hondenslee

Dit was natuurlijk niet onze enige excursie. We hebben ook een rendierexcursie gedaan waarbij we achter een rendier in een slee zaten. Het was erg spannend, omdat het zich in het donker afspeelde en je alleen in een slee zat. Ook hier werd gestopt en door de aardige instructeurs werden er spookachtige verhalen verteld. Tijdens een van de verhalen haalde een van de instructeurs een groot rendier uit het bos. Niemand was hier op voorbereid en ik schrok wel een beetje. Het was wel leuk om met de rendier op de foto te gaan!
Sneeuwschoenwandelen

Verder gingen we ook sneeuwschoenwandelen. Erg leuk en best een beetje intensief, omdat je veel moest klimmen. Onderweg kwamen we enorme ijspegels tegen. Bovenop de top konden we Rusland zien. Ook hoorde ijsvissen bij deze excursie en dat was best moeilijk. Mijn vriend ving als enige een vis.
Een grote vis gevangen

Lada rijden was de volgende excursie. In een oude Russische auto reden we door de sneeuw en het bos. Gelukkig zat er wel instructeur naast je die kon ingrijpen als er iets mis zou gaan. Dit was ook zeer nodig. Ik ging bij mijn vriend achterin en omdat de snelste tijd werd gemeten, wilde hij een beetje indruk maken. Dit was goed gelukt, we knalden namelijk tegen een boom.

Als een van de laatste excursies gingen we sneeuwscooteren voor zes uur lang naar de Russische grens. Het was wederom erg koud, maar gelukkig hadden we stuurverwarming. Ik had de stuurverwarming op zijn heetst gezet zodat mijn handen bijna verbrandden.. Maar het was echt heerlijk. Aangekomen op de Russische grens zijn er een aantal foto’s gemaakt. We werden streng in de gaten gehouden door de beveiliging daar. De tocht zelf was adembenemend: zo mooi en zo wit.

Op de foto met de sneeuwscooters

We waren in Lapland met oud en nieuw. Om in de bewoonde wereld te komen moest je ongeveer een uur lopen. Wij kozen een nog sportievere manier: sneeuwsteppen. In elk café daar werd om tien euro entree per persoon gevraagd. Dit hebben we maar overgeslagen en zijn gaan wachten op het vuurwerk. Om 5 voor 12 s ’avonds kwam pas iedereen tevoorschijn. Het mooie vuurwerk duurde helaas ook maar 5 minuten. Hierna ging iedereen weer weg. Dat was dus niet heel erg geslaagd en we moesten daarna weer een uur teruglopen.
Sneeuwsteppen in het donker

Het eten in Lapland is heel anders dan in Nederland. We kregen de eerste dag rendierpasta mee. Ik ben een erg moeilijke eter helaas en de rendierpasta was niet echt mijn ding. Tussen de excursies kreeg je ook te eten. Met de huskyexcursie was dit rendiervlees met aardappelen, wat wel erg lekker was. Hiernaast kregen we ook een elandhamburger en konden we zelf worstjes braden. Brood is moeilijk te verkrijgen in Lapland en deze smaakt ook niet al te best.

Al met al wat het een onvergetelijke reis.

Geschreven door Viola Nettinga

Heb je interesse in een reis naar Finland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Finland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.