Met kerst in Oman

Bestemming: A. Muscat (Oman) , B. Nizwa , C. Muscat
Periode: december 2006
Accommodatie: Hotel

Na een onrustige nacht gaat om 6 uur 's ochtend al de wekker. Opstaan, aankleden, ontbijten en dan maar hopen dat de taxi op tijd zal komen. Dan gaat de bel, en 5 minuten voor de afgesproken tijd meld een aardige taxichauffeur zich. Begint goed. Ook bij het inchecken liep alles voorspoedig. Na het nuttigen van een kopje koffie en een muffin gingen we naar de gate. Inmiddels waren we te weten gekomen dat gate D21 een soort busstation was. We hoefden maar een uurtje te vliegen naar Frankfurt. Echter duurde het wachten redelijk lang. Uiteindelijk mochten we in een bus die naar “Cityhopper City” zal gaan. Toen was het wachten nog niet gebeurd, want we moesten nog ongeveer 20 minuten in een koude bus blijven wachten. Wij kregen de informatie dat het schoonmaak personeel niet op tijd was, maar in het vliegtuig werd gezegd dat er van toestel gewisseld was.

Het leek wel of de duivel ermee speelde, want we hadden plaatsen helemaal achterin het vliegtuig en voor de verandering ook nog eens een keer haast. Door de vertraging van bijna een huur hadden we nu nog maar anderhalf uur overstap tijd. Eenmaal op de luchthaven van Frankfurt moesten we rennen naar de gate. Daar stond het toestel van Gulf Air klaar. Bij het inchecken bleek dat door een overboeking het vliegtuig vol zat en wij niet mee zouden kunnen. Na veel gepraat en geregel konden wij alsnog mee, maar ik moest achterin zitten en mijn partner voorin. Niet erg gezellig dus. Later werden er nog een aantal plaatsen verschoven. Het bleek dat het vliegtuig naar Bahrein zou vliegen en daar een tussenlanding zou maken, ook dit wisten wij niet.

Eenmaal in Bahrein zouden we in eerste instantie kunnen blijven zitten, maar al snel volgde de melding dat we naar een ander toestel moesten. Echter bleek dat de persoon die eerst op mijn plaats zat mijn boarding pass nog had. Gouden tip: bewaak de boarding pass goed, dat voorkomt een hoop gedoe! Eenmaal bij de gate bleek dat we anderhalf uur vertraging hadden. Het was wel leuk om wat op het vliegveld van Bahrein rond te lopen, we hebben nog nooit zoveel mannen in witte jurken gezien.

Eenmaal bij de gate hebben we veel gepraat omdat ik geen boarding pass meer had. Het leek wel of niemand bij begreep. Uiteindelijk kregen we toch twee plaatsen naast elkaar. Later bleek dat één van onze plekken dubbel geboekt was, maar diegene die eigenlijk op de plek moest zitten wilde wel genoegen nemen met een andere plek. Erg vriendelijk! Na slechts een uurtje vertraging komen we aan in Muscat. Daar moesten we eerst een visum kopen en daarna nog wachten op de koffers. We werden daar zo'n anderhalf uur aan het lijntje gehouden, want onze koffers bleken nog in Frankfurt te zijn. Na contact te hebben gehad met de Nederlandse touroperator hebben we een formulier ingevuld. Gelukkig stond de man die ons zou ophalen er nog. We waren teleurgesteld en erg ontgoocheld, waardoor we vergaten deze man een fooi te geven.

Eenmaal bij het hotel aangekomen kregen we een fijne indruk. Het hotel zag er prachtig uit en was versierd met een kerstboom en er draaide kerstmuziek. We betraden onze kamer en deze was groot en comfortabel te noemen. Na ontvangst van een pakketje met tandenborstels, tandpasta en een kam genieten we van een drankje uit onze minibar. Daarna kon de eerste nacht in het Midden-Oosten beginnen, het was inmiddels ook half 3.

Muscat, de hoofdstad van Oman
De nacht was toch niet zo ontspannen geweest als we gehoopt hadden. Rond half 10 in de ochtend zijn we maar eens opgestaan. Als eerste gelijk contact opgenomen met de touroperator over de koffers. Zij gaven ons de garantie dat het hotel ervoor zal zorgen dat de koffers deze avond rond kwart over 10 naar het hotel zouden worden gebracht. Wij gaan er maar vanuit dat dit ook zal gebeuren.

Daarna hebben we lekker gedoucht en konden we buiten ontbijten, en dat op 24 december! Het ontbijt was erg lekker en aardig uitgebreid, zelfs de koffie was goed te drinken. Van het hotel hadden we een paar strandlakens gekregen, zodat we heerlijk konden ontspannen aan het zwembad. Ook hebben we ons nog vermaakt met een aantal Pakistaanse of Indiase jongens, die de hele tijd zaten te giechelen.

Het hotel waar wij verblijven was gelegen in een erg ruwe omgeving. Er waren veel witte huizen en het leek net of de woonwijk nog in aanbouw was. Ook was er een moskee, die in tegenstelling tot de andere gebouwen, wel erg mooi was. Af en toe klonk er door de luidsprekers een oproep voor de volgelingen. Voor ons was dit de eerste keer dat wij zoiets in het echt hoorden.

Toen was het tijd voor de lunch. Hiervan genoten we op het zelfde terras als het ontbijt. We hadden een soort shoarma-wraps met kippenvlees en frietjes. Best lekker. Rond half 4 in de middag volgde de kennismaking met de rest van het internationale reisgezelschap. Er waren veel Duitsers en Zwitsers, maar ook een paar Belgen. In totaal bestond de groep uit 21 mensen, inclusief ons twee. Ruta, de Indiase gids die Duits spreekt, stelde iedereen aan elkaar voor. Als eerste volgde er een rondrit door Muscat en omgeving. We kwamen langs een aantal rotondes die elk hun eigen verhaal hadden. Daarna reden we door een erg chique woonwijk. Daarop volgde de wijk met ministeries, en daar mochten geen foto's gemaakt worden. Verder kwamen we nog langs het Lulu-warenhuis en de kust.

Bij het werkpaleis van Sulta Qaboos was een stop gepland om foto's te maken, maar omdat de omgeving van dit paleis hermetisch afgesloten was kon dit niet door gaan. De reden voor de afsluiting was dat de sultan op dat moment aanwezig was. Daarom gingen we maar naar Museum Bait Al Zubair. Daar bekeken we de schatten van de Sultan en diverse soorten traditionele kleding. Ook hier was het verboden om foto's te maken. Als laatste brachten we nog een bezoek aan de Muttrah Soug. Dit is een overdekte markt waar je van alles kunt kopen, een beetje vergelijkbaar met de Bazaar in Beverwijk. Hier heb ik nog een prachtige sjaal gekocht. De dag werd afgesloten met een uitgebreid kerst-buffet op een terras bij het hotel. We hebben erg genoten van het lekkere eten. De avond stond in het teken van het wachten op onze koffers, maar deze kwamen maar niet. Uiteindelijk veel heen en weer gebeld en veel loze beloftes gekregen, hebben we maar weer contact opgenomen met de touroperator. Inmiddels was het al kwart over 1 's nachts en we zouden de volgende ochtend om half 7 worden geroepen voor vertrek...

Muttrah Soug, overdekte markt waar je van alles kunt kopen, Muscat

Muscat – Nizwa
Het was half 7 en dus liep de wekker af. Het was kerstochtend. Vandaag gaan we naar Nizwa. Het scheelt dat wij nu geen koffers hoeven in te pakken. Na het ontbijt hebben we de rekening betaald en werden we met de hele groep in een minibus gepropt. Dit kwam omdat alle touringcars naar Mekka waren. Het was ons al opgevallen dat in Oman de inheemse bevolking voorgaan en het land ook zijn eigen identiteit weet te behouden, behalve het vieren van Kerst dan.
Vandaag stond een bezoek aan de Grote Sultan Qaboos Moskee op het programma. Hier mochten we eigenlijk alles. We konden naar binnen en naar buiten en mochten zelfs foto's maken. Er waren wel voorschriften voor kleding waar iedereen aan moest voldoen. De vrouwen moesten een sluier dragen en de armen en benen bedekken en de mannen moesten ook hun benen bedekken. We hebben erg gelachen toen er uitgelegd werd hoe wij een sluier op moesten doen. Ik had wel geluk dat ik een sjaal gekocht had, en dat terwijl ik er wel minstens 6 in de koffer heb zitten.

We bekeken de gebedsruimtes en de ruimte voor de mannen was vele malen groter dan die voor de vrouwen. Er werd uitgelegd dat dit komt omdat vrouwen tijdens de Ramadan ook vaak thuis bidden en dan toch een goede moslim zijn. Mannen daarentegen dienen altijd naar de moskee te komen om te bidden. Alles in de moskee zag er piekfijn uit en het was een hele beleving er rond te lopen. We moesten we elke keer de schoenen uit doen en opbergen.

Na het bezoek aan de moskee gingen we naar de luchthaven voor onze koffers. Het bleek dat er nooit te sprake is gekomen dat de koffers naar het hotel gebracht zouden worden, maar dat wij ze zelf moesten ophalen. Als we dat geweten hadden, waren we al veel eerder langs gegaan om onze koffers te halen. Toen we onze koffers hadden werd de reis vervolgd. We reden door mooie, woeste en dorre landschappen. Ook gingen we door een prachtige oase in de richting van fort Nakhl en de waterbronnen van Nakhl. De omgeving was schitterend: alles was mooi groen en er was een prachtig uitzicht.

We konden wel merken dat het toerisme in Oman nog in ontwikkeling was, want mogelijkheden voor lunchen en toiletbezoek wilde nog wel eens ontbreken. Van de gids kregen we allemaal een broodje kaas en gingen door een mooi landschap naar Golden Tullip Hotel in Nizwa. Dit hotel was gevestigd in de middle of nowhere, maar wel mooi versierd in de kerstsfeer. In de bar hebben we eerst nog een broodje gezond gegeten, waarna we eindelijk in het bezit van onze koffers konden genieten van een welverdiende nachtrust. De kamer die voor ons, was redelijk groot met een mooi uitzicht. Het was wel een heel eind van de receptie vandaan, maar dat maakt niet uit. We zijn al lang blij dat we onze koffers weer hebben.

Nizwa
Tweede Kerstdag 2006, ook vandaag ging de wekker weer vroeg. Bij het ontbijt zagen we gelijk een contrast met het vorige hotel. Het ontbijt hier viel erg tegen. Vandaag gaan we als eerste een bezoek brengen aan de veemarkt van Nizwa. Het was er erg druk en er waren twee kringen met mannen. In de binnenste kring stonden de verkopers die de dieren aanboden. Daarom heen stonden de potentiële kopers die aandachtig luisterden naar de prijzen. Ik ben nooit zo'n fan van zulke markten, maar er werd hier wel goed en verantwoord met de dieren omgegaan. Als tweede brachten we een bezoekje an de Soug van Nizwa. Deze overdekte markt was weer totaal anders dan die we in Muscat bezocht hadden. Vooral de diversiteit maakt een bezoek aan deze markt erg waardevol.

In Oman zijn er veel blinde en oude mannen. De blindheid bij deze mannen is ontstaan door de vader van de huidige sultan. Hij verbood de mannen om een zonnebril op te zetten. Ik heb zo mijn bedenkingen over deze beste man, maar hij schijnt veel goede dingen voor het land gedaan te hebben. De vrouwen worden hier in Oman ook goed behandeld, maar ze blijven wel veelal binnen. De mannen lopen bijna altijd rond in witte kleden en de vrouwen dragen zwart.

Na een leuke bezoek aan de Soug gingen we naar Fort Nizwa. Op een aantal prachtige uitzichten was hier niet veel te beleven. Al snel gingen we weer op pad. Onderweg nog een paar keer gestopt voor foto's bij het Bahla-fort en één van de vele moskeeën van de sultan. Bijna overal wordt de naam van de sultan aangehangen hier in Oman. Uiteindelijk kwamen we bij het stadje Tanuf, waar we een bezoek aanbrachten. Vroeger schijnt dit een erg levendig stadje te zijn geweest, maar tegenwoordig zijn er alleen nog maar ruïnes. Dit stadje is in 1959 verwoest door de Britse luchtmacht om een conflict tussen de imam en de sultan bij te leggen. Uiteindelijk is dit conflict gewonnen door de sultan.

Eenmaal in Tanuf sloeg voor mij het noodlot toe. Ik gleed uit, en raakte gewond aan twee vingers. Het bloed stroomde eruit en de gids vond het noodzakelijk naar een medische post te gaan. Daar werd ik behandeld door een arts en een verpleegkundige uit India. Toen mijn vingers verbonden werden moest ik even denken aan vroeger toen ik een jaar of 17 was. Ik heb toen regelmatig met verbonden vingers rondgelopen, omdat ik mij gesneden had. Behalve een verband kreeg ik ook nog een zware antibioticakuur mee op advies van de dokter. Helaas ben ik wel vergeten om foto's van mijn vingers te laten maken.

Na deze ongeplande tussenstop gingen we naar Fort Jabrin. Dit was een prachtig bouwwerk en wij kregen er een rondleiding. Na deze rondleiding gingen we terug naar het hotel. Daar werden we voorzien van een lunch die bestond uit een club sandwich met frietjes. De rest van de middag bestond uit relaxen. Af en toe wat slapen en tussendoor een boekje lezen. 's Avonds gingen we in het hotel-restaurant Indiaas eten. Tijdens het eten zagen we dat er een rat in de tuin van het hotel zat. Het zal vast een woestijnrat geweest zijn. Ook lopen er gigantisch veel katten in de omgeving van het hotel. Na het diner besluiten we op tijd te gaan slapen.

bevolking Nizwa, Oman

Nizwa – Muscat
Vandaag is het alweer dag 5 van onze vakantie. Gaat alweer snel dus. Zoals iedere ochtend staan we ook vandaag weer vroeg op. Vandaag is het al licht en de zon is al aan het bakken. Vandaag gaan we Nizwa alweer verlaten. Na een ontbijt gaan we op pad. Als eerste is er een stop bij één van de paleizen van de sultan. Het schijnt dat hij hier af en toe wel eens woont. Dit paleis draagt de naam 'Al Shumoor'. In de buurt van het paleis zagen we de eerste wilde dromedarissen die hier in Oman leven. In Australie hebben ze de borden die waarschuwen voor kangoeroes die kunnen oversteken, hier in Oman hebben ze zulke borden voor de dromedarissen die kunnen oversteken.

Als tweede bezochten we een bezoek aan het plaatsje Manah. Net als Tanuf was dit een klein stadje opgebouwd uit leem. Echter was hier nog veel meer bewaard gebleven. Hier hebben we een heerlijke wandeling gemaakt en kwamen onderweg nog enkele jongetjes tegen. We hebben hier heerlijk genoten van het landschap en de bergen die altijd aanwezig zijn. Vandaag was er weer geen rekening gehouden met onze Westerse lunch-tijden. Dit is wel typerend voor de (des)organisatie van deze reis.

Het volgende bezoek was ook erg verduidelijkend voor de (des)organisatie van de reis. Op het programma stond een bezoek aan een weeffabriek. Maar zowel de chauffeur als de gids wisten niet waar we heen moesten. Na wat rondgereden te hebben gingen we naar een dorpje om te vragen waar de fabriek was. Het hele dorp liep uit, want ze hadden blijkbaar nog nooit zoveel Westerse mensen bij elkaar gezien. Uiteindelijk wisten ze de weg en kwamen we bij een super klein fabriekje. Het bezoek duurde nog geen 5 minuten. Aan de andere kant van de weg was nog een dadelfabriek, maar daar was geen rondleiding mogelijk. Wel kregen we allemaal een doosje met dadels.

De reden dat wij voor deze rondreis gekozen hebben, was het rustige programma. Daardoor kwamen we ook al redelijk vroeg in de middag aan in Muscat. We gingen een bezoek brengen aan de Lulu supermarkt. Lulu betekent parel in het Arabisch, en deze supermarkt was ook een pareltje. Het gebouw was gigantisch groot en ultra modern. Omdat het woensdag was, was het er super druk. De woensdagen hier zijn te vergelijken met de vrijdagen in de Westerse wereld. In Oman valt het weekend op de donderdag en de vrijdag. Omdat de sultan vandaag niet aanwezig was konden we nu wel dichterbij het paleis komen. Ook mochten we nu uitgebreid foto's maken. Echter de achterkant van het paleis mocht wel op de foto gezet worden, maar er mocht niet gefilmd worden. De reden hiervoor is mij nog steeds niet duidelijk. Na dit bezoek gingen we naar het hotel waar we al eerder verbleven. We hebben weer heerlijk buiten gegeten en daarna zijn we op tijd gaan slapen. Het programma voor morgen belooft namelijk veel!

jongens uit Manah, klein stadje opgebouwd uit leem, Oman

Muscat
Vandaag belooft het om een sensationele dag te gaan worden. Tevens is het vandaag de laatste dag van onze groepsreis. Vandaag werd de minibus ingeruild voor maar liefst 7 vier-wiel-aangedreven jeeps. Na een heerlijke nacht en een lekker ontbijt staan de jeeps al klaar voor ons. Wij deelden samen met twee sympathieke Belgen een jeep. Niets kon ons in de weg staan om een leuke dag te gaan hebben. De eerste activiteit die we gingen ondernemen was een bezoek aan de vismarkt van Muscat. Deze werd gehouden in de haven. Het was erg leuk om mee te maken. Ook veel vogels en katten probeerden stiekem een maaltijd van vis bij elkaar te sprokkelen.

Na dit bezoekje gingen we met de jeeps op pad voor een lange en mooie rit. We kwamen door middel van Route 23 langs diverse bergen, dorpjes en oases. Onderweg zagen we ook de nodige dromedarissen en geiten. Echter zodra de mannen hier in Oman achter het stuur kruipen, gedragen ze zich als ware autorace coureurs. Stuk voor stuk een gevaar op de weg. Onderweg stoppen we nog bij een hotel voor een sanitaire stop. Gelukkig zijn de toiletten hier schoon, dat hebben we ook al anders meegemaakt.

Een stukje voordat we de woestijn Wahiba Sands naderen werden de banden ontdaan van wat lucht. Dit werd gedaan om beter door de zandduinen te rijden. Sommige duinen waren wel 200 meter hoog. Al hobbelend en schuddend reden we hierdoor, want onze chauffeur kon niet achter blijven bij zijn voorgangers. Het leuk net een kermisattractie waar we in zaten. Twee van de auto's van de groep verkiezen er toch voor een iets gemakkelijkere weg te nemen. Ik weet niet of ik mee was gegaan als ik dit van te voren geweten had, maar achteraf gezien was het toch best leuk!

Met enige regelmaat maakten we een stop om even op krachten te komen en foto's te maken. Na tijdje door de woestijn te hebben gereden brengen we een bezoek aan een Bedoeïdenfamilie. Dit bezoek stelde niet veel voor. We moesten onze schoenen uit doen en daarna kregen we sterke koffie met een dadel. Het was best jammer dat er niet iets verteld werd over de achtergrond van de Bedoeïden. Het leuke was dat deze familie twee dromedarissen had. En wij mochten daar natuurlijk een ritje op maken. Eenmaal op de dromedaris was het opstaan en het zitten van dit dier best eng. Na dit bezoek moesten we nog een klein stukje door de woestijn, met een spectaculair einde. Jammer genoeg kwam er een einde aan de woestijn.

Eerst werd er puur op het gevoel weer wat extra lucht in de band gepompt, waarnaar we de reis vervolgden naar Wadi Bani Khalid. De omgeving was hier schitterend, en wij kregen allemaal een lunchpakket. Bij een oase met water, palmbomen en bergen hebben we heerlijk genoten van de lunch. Eigenlijk is het niet te beschrijven, zo mooi was het. Na deze ervaring hadden we nog een terugreis van zo'n 250 kilometer naar Muscat voor de boeg. Als ware raceauto's reden we over de snelweg, af en toe gingen we wel 160 kilometer per uur. Eigenlijk was dit nog veel enger dan de rit door de woestijn. Onderweg nog een keer gestopt om bij één van de smerigste toiletten die ik ooit heb gezien, om uiteindelijk rond kwart over 6 's avonds weer bij het hotel in Muscat aan te komen.

In Oman werd er het Offerfeest gevierd, met als gevolg dat er geen alcohol geserveerd wordt. Zelfs de bar was gewoon even twee dagen gesloten. Aan de ene kant is Oman erg westelijk en aan de andere kant ook weer erg islamitisch. Na een enerveerde dag hebben we genoten van een heerlijke rustige nacht...

Muscat
Vandaag hopen we dat een droom van ons in vervulling zal gaan... Eén van de redenen voor ons om naar Oman te gaan was het zien van dolfijnen. Rond tien voor half 7 ging de wekker al, want om 7 uur zouden we worden opgehaald. Uitgebreid ontbijten was niet mogelijk vanwege de zondag in Oman, maar gelukkig stonden er in de lobby wel croissants klaar.

We werden opgehaald door een nog splinternieuwe bus. Zelfs het plastic zat nog om de stoelen. We kregen een gratis city tour door Muscat, aangezien we nog langs twee andere hotels moesten om mensen op te halen. Ondanks het vroege tijdstip was het al een stralend weertje. Ik vroeg me af of ik me niet te warm gekleed zou hebben...

Rond een uur of 8 komen we aan in de haven van Muscat. Toen alle passagiers voor de boot aanwezig waren kon het tripje beginnen. Eerder heb ik al beschreven dat de mannen in Oman een gevaar op de veranderden zodra ze in een auto zaten, nou met een motorboot word het nog erger kan ik je vertellen. Jammer genoeg was ik vergeten tabletjes te nemen. Ik zette mijn verstand op nul en heb voor 100% genoten van het varen!

Na een klein half uurtje varen begonnen de eerste dolfijnen al in zicht te komen. Ik heb ze helaas niet goed op de foto kunnen krijgen. Het waren er echt héél veel. Overal om ons heen zagen we ze springen en zwemmen. Echt een prachtig gezicht. Voordat we terug gingen kregen we nog een boterham en een flesje water. Het eten en drinken ging best lastig, want met hoge snelheid gingen we alweer terug naar de haven. De prachtige stranden en fjorden in de verte waren een mooi gezicht.

Eenmaal terug bij het hotel was het ontbijtbuffet nog geopend, waardoor we daar nog wat te eten konden nuttigen. Daarna zijn we naar onze kamer gegaan om te relaxen. We hoefden pas om 18:00 uur uit te checken, dus we hadden nog alle tijd. Na een douche te hebben genomen en de koffers hebben gepakt konden we om 18:00 uur precies uitchecken. Daarna hebben we nog een beetje op internet gezeten en heerlijk in de buitenlucht uitgebreid gedineerd. Om de tijd te doden zijn we daarna nog maar wat gaan internetten tot ongeveer kwart over 12. Daarna hebben we nog maar wat gelezen en in de lobby zitten te wachten. Werden wel helemaal gaar van de melige kerstmuziek. Er werd zelf Frans Bauer en Ronnie Tober gedraaid.

Muscat – Amsterdam
Gelukkig kwam de taxi een half uur te vroeg om ons op te halen. Gezien de slechte ervaringen van de heen reis waren we toch wel een beetje zenuwachtig. De chauffeur was erg aardig en kon goed Engels. De taxichauffeur was van Indiase komaf en werkte dus hier in Oman. Er werken hier trouwens veel Indiërs en Pakistani als gastarbeiders.

De rit met de taxi leidde ons langs de prachtig verlichte Grote Moskee. Na zo'n 20 minuten komen we aan op As Seeb International Airport. Het was er gigantisch druk. Er liepen ook veel kleine kinderen en mensen met grote dozen. Op de luchthaven hebben we nog een aantal diverse souvenirs aangeschaft. Behalve op de luchthaven zijn er hier in Oman maar weinig souvenirwinkels te vinden. Ook bij de douane was het druk, want er stonden lange rijen met mensen. Gelukkig verliep alles soepel en snel.

Daarna konden we inchecken. Zo'n 3,5 uur voor dat het vliegtuig zal vertrekken kregen we te horen dat het vliegtuig VOL zat. We zouden nog wel mee kunnen, maar dan konden we weer niet naast elkaar zitten. Hetzelfde gedoe als met de heenreis. Ik werd erg boos en heb een gesprek met de manager geëist, zijn ze nou helemaal van de zotte hier bij Gulf Air! Gelukkig is uiteindelijk alles goed gekomen. We konden mee, en naast elkaar zitten.

Rond een uur of 3 in de nacht stegen we op. Echter was het vliegtuig alles behalve comfortabel. Het was erg warm en de stoelen waren te krap. Dit kwam mede doordat de mensen voor ons direct de stoelen naar achter klapten. Ook had dit vliegtuig wel veel weg van een kindercrèche. Het programma in het vliegtuig was ook erg vreemd. Eerst kregen wij en de overige passagiers de gelegenheid om te slapen. Rond half 5 kwamen ze langs met een warme maaltijd, waarna we weer konden slapen. Toen we onze ogen open deden kregen we gelijk de vraag: “icecream?”. Het was best lekker, maar een chocoladeijsje eten in het pikkedonker is geen succes kan ik je vertellen.

Om ongeveer tien voor half 8 komen we aan op het vliegveld Londen Heathrow. Na een zware controle van de douane worden we met een bus naar terminal 1 gebracht. Het eerste wat we gedaan hebben is gebakken eieren met spek eten. We moesten op het vliegveld erg lang wachten, want de vlucht was pas om 12.50 uur. En dat allemaal voor een vluchtje van ongeveer 45 minuten.

Om kwart over 3 in de middag waren we weer in Nederland op Schiphol. Door een niet-Nederlandse taxichauffeur werden we naar huis gebracht. Gelukkig had deze chauffeur een Tomtom, want anders waren we totaal ergens anders beland volgens mij. Eenmaal thuis waren onze katjes ook weer enorm blij om ons te zien. En wij waren blij om toch weer thuis te keuren naar een onvergetelijke reis door Oman. Nu kunnen we ons opgaan maken voor de jaarwisseling!

Reis is gemaakt door Marc en Evelien

Heb je interesse in een reis naar Oman? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Oman, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.