Interview TUI

Interview met Jeroen Maaijen
Interview met Jeroen Maaijen van TUI

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Jeroen Maaijen en ik werk nu ruim 4 jaar bij TUI als Online Marketeer. Ik ben verantwoordelijk voor Search Engine Advertising (Google AdWords) en Affiliate Marketing. Hiervoor heb ik in soortgelijke functies gewerkt bij Landal GreenParks en HotelSpecials. Het contact met affiliates vind ik een van de leukste onderdelen van mijn werk. Ik vind het leuk om de mensen achter sites te leren kennen en daarnaast vind ik het een mooie uitdaging om deals te sluiten waarbij beide partijen er beter van worden.


Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
De basis van het merk Arke wordt gelegd in 1934. In dat jaar opende Frits Arke Reisbureau Twente, dat in de jaren vijftig van de vorige eeuw wordt omgevormd tot Reis- en Passagebureau Arke. Aanvankelijk gespecialiseerd in busreizen ontpopt Arke Reizen zich in de loop der jaren tot een volwaardige reisorganisatie onder leiding van een kleurrijke ondernemer: Ferdinand Fransen.

In 1995 komt Arke geheel in handen van de Duitse reisorganisatie TUI. In dat jaar koopt TUI ook de aandelen van Holland International, waarna besloten wordt tot een samengaan van beide bedrijven onder de naam TUI Nederland. Arke en Holland International blijven in eerste instantie als aparte merknamen bestaan.

In 2005 wordt Arke getransformeerd tot het multichannel brand van TUI Nederland, dat verkocht wordt via internet, de Arke winkels en het telefonisch contact center. Het merk Arke met de bekende oranje kleur is een tijdje naamgever van het reismerk Arke, de Arke winkels, de airline ArkeFly en de internetsite Arke.nl.

Arke heet sinds 1 oktober 2015 TUI. Het is de bedoeling dat de andere, internationale, TUI merken volgen zodat er één krachtig global brand ontstaat. De consument ziet dan in alle landen overal hetzelfde merk terug; op vliegtuigen, websites, marketinguitingen, reiswinkels en op de vakantiebestemming.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam Arke gekozen?
Oprichter Frits Arke gaf in 1934 de organisatie zijn naam en deze is een begrip geworden in Nederland. Arke heeft een merkbekendheid van 98% en was het grootste allround multichannel vakantiemerk van Nederland. Ondanks dat de naam TUI pas kort bekend is bij het grote publiek, hopen we snel een grote merkbekendheid te creëren.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Wij doen er alles aan belevenissen te bieden die een lach op het gezicht van onze reizigers brengen. En we gaan altijd een stapje verder: we proberen de verwachtingen van onze gasten te overtreffen. Want dat is ons streven: more than a smile.

Wie is de doelgroep?
Iedereen in Nederland! Wij bieden een compleet en scherp geprijsd aanbod voor iedere consument. Van strand- en familievakanties tot city-trips en van autovakanties tot verre rondreizen.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
TUI heeft het grootste aanbod van Nederland. Zon & strand, tropische stranden, all inclusive, kids & familie, vakantieparken, kampeervakanties, autovakanties, fietsreizen, rondreizen, cruises; you name it en TUI biedt het. TUI heeft bovendien een eigen airline, TUIfly. Hierdoor kunnen wij flexibel inspelen op de vraag vanuit de markt en onze klanten altijd voordelig naar de mooiste vakantiebestemmingen brengen.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Bestemmingen zoals Spanje, Turkije en Griekenland zijn altijd bestsellers maar ook vakanties naar de Antillen, Verenigde Staten en Dubai zijn populair. Voor wintersportreizen staat Oostenrijk sinds jaar en dag met stip op nummer 1, gevolgd door Zwitserland en Italië. Voor wintersporters die wat anders zoeken is Fins Lapland een aantrekkelijke bestemming.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Als we naar onze Europese zonbestemmingen kijken, zien we dat klanten weer eerder kiezen voor traditionele bestemmingen zoals Spanje en Portugal. Er is veel vraag naar All Inclusive accommodaties en het All Inclusive concept wordt ook steeds uitgebreider. Ons All Inclusive concept Suneo Club is een goed voorbeeld van een snel groeiend concept waarbij betaalbaarheid gecombineerd wordt met een uitstekende en gevarieerde all inclusive service. Daarnaast komen er steeds meer doelgroepgerichte producten zoals onze Sensimar hotels voor volwassenen, onze Family Life hotels voor couples & gezinnen of juist hotels specifiek voor families met kids, inclusief waterparken (Splashworld).

We zien daarnaast een sterke groei in vraag naar de bestemming Macedonië door o.a. het lage prijspeil van de reis, maar ook door de prijzen ter plaatse. Je betaalt bijvoorbeeld 12 euro voor een diner. Dat gekoppeld aan een vriendelijke bevolking en dat er veel te zien en te doen is, maakt Macedonië een heerlijke vakantiebestemming.

Komende winter zijn verre bestemmingen die wat dichterbij liggen, zoals Gambia, Kaapverdië, Senegal, Zanzibar en Dubai, populair. Ook op deze bestemmingen blijft het All Inclusive segment groeien. Daarnaast zijn rondreizen en cruises in populariteit gestegen.

Qua city trips werd deze zomer vooral gekozen voor zonzekere steden zoals Rome en Valencia. New York is ondanks de hoge dollar ‘booming’ zowel in de zomer als in de winter. Andere groeisteden zijn Berlijn en Londen.

Voor de winter kunnen we constateren dat luxe appartementen voor grote reisgezelschappen (10-12 personen) in trek zijn. Vooral in het Oostenrijkse Gerlos zijn deze terug te vinden. Voor het derde jaar op rij zien we een zeer sterke groei in wintersportreizen naar Italië, mede door de goede ligging aan de zonzijde van de Alpen, de sneeuwzekerheid en het lekkere eten in Italië!

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
We zijn een volledig geïntegreerd reisbedrijf. Met onze eigen airline hebben wij een unieke positie in de markt. Daarnaast hebben we een zeer uitgebreid aanbod. Zo kan men bij ons terecht voor zonvakanties, maar ook voor verre reizen, wintersportvakanties, stedentrips en rondreizen. We zijn de ultieme matchmaker!

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
We zijn klantgericht en betrouwbaar (zo zijn we onlangs nog door Reader’s Digest uitgeroepen tot meest betrouwbare reisorganisatie/touroperator van Nederland). De klant kan altijd op ons rekenen!

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds?
Ja, bij al deze organisaties.