Kenia, een prachtig Afrikaans land

Bestemming: A. Mombasa (Kenia) , B. Tsavo-East National Park , C. Kilimanjaro (Tanzania) , D. Mtwapa (Kenia)
Periode: december 2005
Vervoer: Vliegtuig en busje
Accommodatie: Hotel en tent

In december 2005 maakten Ton en Ria een reis naar het Afrikaanse land Kenia. Hier hebben ze onder andere de stad Mombasa gezien, een safari gemaakt, een bezoek gebracht aan de krottenwijken en de Kilimanjaro gezien. Het was een mooie reis door een prachtig Afrikaans land!

Het vertrek

Om 19.45 uur in Amsterdam vertrokken we op 4 december met MartinAir naar Mombasa, Kenia. De vlucht verliep heel rustig en ook het slapen viel erg mee. De vlucht is dan ook een stuk korter dan de vlucht van vorig jaar, naar Zuid-Afrika. Om 6.08 uur landen we uiteindelijk in Mombasa. Zodra je uit het vliegtuig stapt voel de je hitte en het vochtige klimaat. Een foto maken is er dan ook niet bij het eerste half uur. Het visum moesten we invullen op de luchthaven en na een tijdje kunnen we vertrekken naar ons hotel Soleil. Na een rit van 50 minuten in een jaren-50-bus kwamen we aan bij Soleil. Onze eerste indruk was dat het een mooi hotel is. Onze koffers werden meteen naar de kamer gebracht. Vanaf onze hotelkamer hebben we zeezicht. Na een heerlijke duik in het zwembad zijn we de accommodatie gaan verkennen. We hebben lekker wat gegeten, gedronken en zijn gaan pitten in onze slaapkamer met airco.

Mombasa

Die ochtend besloten we samen met nog een ander stel uit Goes naar Mombasa te gaan. Na een taxi te hebben geregeld regelde de chauffeur een gids (Mohammed) voor ons. Ook stond Rafael de chauffeur de hele dag voor ons klaar, voor een vaste prijs. De gids liet ons telkens een deel van de stad zien, waarna we door Rafael weer naar een ander deel van de stad werden gereden. De belangrijkste attracties in Mombasa hebben we gezien en kregen daarbij heel veel uitleg. De Moskee, de Indische tempel en Fort Jezus hebben we allemaal gezien. Ook zijn we in de krottenwijken geweest wat een erg grote indruk op ons heeft gemaakt. Het was een grote ellende met rotzooi, herrie, hitte, drukte, chaos en een open riolering. Ria probeerde wat pennen uit te delen maar daar doken gelijk 20 tot 30 man bovenop. Ook probeerden ze je van alles te verkopen.

Op de groentenmarkt was het ook niet echt fris. Door een gekris-kras van mensen hingen bij de vleesstallen allerlei vleessoorten met miljoenen vliegen eromheen. Grote ballen van stieren, zebra's en giraffen, het hangt er allemaal! Het was echt om over je nek te gaan. Na het bezoek aan de groenten- en vleesmarkt zijn we met de taxi terug naar Soleil gegaan. Onderweg kregen we opeens een klapband, wat niet zo raar is hier met dat wegdek hier. Tijdens het verwisselen van de band viel het ons op hoeveel rotzooi er langs de weg lag en hoe heet het hier is.

Bij terugkomst bij het hotel wist Rafael nog wel een Beachboy bij het strand die een gunstige safari voor ons kon regelen. Na een telefoontje stond er binnen 10 minuten iemand voor ons. Na watonderhandelen spraken we een prijs van €250 af voor een 3-dagse safari met beachboy Martin. Deze safari kost bij Neckermann €485 dus dat is een groot verschil. Aanstaande vrijdag begint de safari. De volgende dag genoten we van onze rust. We hebben lekker aan het zwembad gelegen, wat gedronken, gegeten en hebben 's avonds naar een spectaculaire acrobatenshow gekeken!

Stone-village

Donderdag wilden we een dorpje bezoeken dat bij ons hotel in de buurt lag. Voor de veiligheid moet je bij vertrek uit het hotel het doel van je reis, met wie je gaat en je kamernummer opgeven. Ook moet een safaribus of taxi zich identificeren en wordt zijn kenteken geregistreerd. Beachboy Martin kwamen we buiten tegen en die zou ons de weg wijzen. Eenmaal in Stone-village zagen we dat ze hier nogal primitief leven. Geen stromend water en ook geen elektra, alleen mensen en beesten. Rondom het Baptistenkerkje stonden allemaal hutjes, het kerkje diende ook als schooltje. De kinderen flipten toen ze zagen dat we spulletjes mee hadden om uit te delen! Eenmaal weer terug in Soleil genoten we van ons eten in de tuin, waar een optreden van de Masai aan de gang was. Ze waren allemaal erg kleurrijk gekleed en hadden schoenen aan gemaakt van autobanden!

De safari

De dag van de safari is aangebroken. We werden opgehaald door Martin en zijn personeel. Daarnaast was er ook een reisleider mee. We rijden naar een ander hotel om nog 2 stellen op te halen voor de safari. Het gezelschap bestond uit een stel uit Duitsland, een stel uit Oostenrijk en nog een meisje uit Duitsland. Vervolgens reden we door naar Mombasa waar we de benodigde papieren moesten halen. Vanuit hier begon de tocht. Het wegdek was erg slecht waardoor we door de auto stuiterden. De hele weg was het een kwestie van remmen, hobbelen, ontwijken en van links naar rechts vliegen. We waren blij dat er even een tussenstop was. Hier dronken we een bakje koffie en haalde Ria wat souvenirs. Daarna stapten we weer de bus in, op weg naar Tsavo-East National Park.

Tsavo-East National Park

Na binnenkomst van het park begonnen we gelijk aan de game-drive. Al snel zagen we bokken, giraffes, olifanten, zebra's en impala's. Vooral de olifanten, die rood van kleur waren, waren schitterend! Zij zijn deze kleur doordat ze zich kleuren met de kleur van de ondergrond waar ze op lopen. Dit dient als bescherming en verkoeling. Na een paar uur rijden, reden we terug naar onze camping genaamd Ndololo Safari Camp. Onze tent was er luxe met toilet, douche en een tweepersoonsbed. Na een douche gingen we weer verder met de game-drive. We werden steeds weer verrast door de prachtige dieren en het wisselende landschap. Ook de luchten zijn er fantastisch. Na zo'n rit ben je wel doodmoe door het continu turen naar dieren.

Eenmaal terug in het kamp lagen er overal keutels van olifanten. Ook liepen er Babboons rondom de tent die niet echt op de vlucht sloegen. Na een heerlijke maaltijd werden we uitgenodigd voor het kampvuur. Hier luisterden we naar verhalen van de Masai. Het ging vooral over het dagelijks leven, de gevaarlijke dieren en hun relaties. Vervolgens werden we allemaal door een Masai afzonderlijk naar de tent gebracht. We mochten vervolgens niet meer uit de tent komen tot de volgende ochtend. Ria keek toch een beetje angstig door de verhalen van de Masai en toen er iets rondsprong in de doucheruimte heb ik maar tegen haar gezegd dat het een kikkertje was. De volgende ochtend vertelde ik haar dat het een grote, bruine, vieze pad met een soort haren en stekels op de rug was.

We werden om 6 uur 's ochtends gewekt door de Masai en aten we wat. Om 7 vertrokken we om heel veel kilometers te gaan maken over een hobbelweg. We hebben veel Masai stammen gezien die op weg waren met hun vee. De rotzooi komt hier weer terug zoals langs de weg en in de plaatsjes. Je staat er steeds weer van te kijken hoeveel kilometer door de zinderende hitte de vrouwen moeten lopen om aan water te komen. Uiteindelijk kwamen bij onze volgende lodge aan waar we een eigen huisje kregen. Daar werden we verwelkomt door een prachtsalamander. We hebben de spullen neergezet, wat gegeten en zijn weer begonnen aan de game-drive. We zagen wat olifanten, dit keer relaxed in het water met hun jongen, en reden daarna weer verder naar een Masaidorpje. Hier konden we foto's maken en zelfgemaakte spulletjes kopen.

De Masai in Kenia

De mensen blijven hier prachtmensen met grote oorlellen met versiersels, schoeisel, speren en sieraden. De vrouwen die niet getrouwd zijn hebben prachtige kapsels, vrouwen die wel getrouwd zijn hebben kort haar. We vervolgden de reis en kwamen in een kleine file te staan. Er was een landrover gekanteld namelijk. De mensen waren al wel uit de auto gehaald en ook stond er al een nieuw voertuig klaar. Een paar minuten later zagen we een aantal leeuwen die hun prooi aan het opeten waren. De prooi was een olifant die verschrikkelijk stonk! Nadat ze gegeten hadden gingen ze lekker luieren in het zonnetje maar toen er op de loer liggende hyena's aankwamen sprongen ze weer op.

Leeuw in Kenia

Kilimanjaro

De volgende dag maakten we na het ontbijt een wandeling rond de lodge. We keken of we de Kilimanjaro al zagen maar door het dikke wolkendek was hij nog niet te zien. Dit was wel een tegenvaller aangezien we vandaag gehoopt hadden hem te zien. Hopelijk komt hier in de loop van deze dag nog verandering in. Om 7 uur begonnen we aan de volgende game-drive, het is de ochtend zelfs hier nog een beetje fris. Na een aantal beesten te hebben gezien reden we het park uit. We vonden een mooie plek om de Kilimanjaro te fotograferen. Het was namelijk inmiddels wel opengetrokken waardoor we hem konden zien. Het is echt bijzonder om in deze hitte sneeuw te zien en de berg is werkelijk prachtig!

Kilimanjaro Kenia

We begonnen aan de terugweg van de safari. Onderweg werden weer heen en weer geschud en hebben we veel termietenheuvels gezien langs de weg. Onderweg nog gestopt voor een maaltijd in een dorpje. Ook erg mooi om te zien waren de gekleurde hagedissen. De vrouwtjes waren grauw van kleur maar de mannetjes fel gekleurd. Op de terugweg nog langs Mombasa geweest omdat de medereizigers er nog niet geweest waren. Wel moet je hier oppassen in de stad met fotograferen omdat ze daar soms niet van gediend zijn. Na nog een tankstop kwamen we moe maar voldaan aan in het hotel. Daar namen we een heerlijke duik in het zwembad en vielen vervolgens als een blok in slaap.

De volgende dagen waren meer luierdagen. We hebben lekker gelezen, gezeten en ons laten masseren. Ook hebben we wat inkopen gedaan in het winkelcentrum. We moesten ook wat pinnen, een pinautomaat ligt namelijk 27 kilometer verderop. Bij de Beachboys hebben we nog een dagje Kenia Marine geboekt.

Kenia Marineland

Vandaag staat Kenia Marine land op ons programma. We worden opgehaald door een safaribusje bij ons hotel rond 07.20 uur. Vanuit hier werden we naar Mtwapa gebracht dat 25 kilometer noordelijk van Mombasa ligt. We werden bij aankomst hartelijk verwelkomt en gingen na ons welkomshapje de Dhow op. Dit is een boot die al eeuwen wordt gebruikt op de Indische wateren. We zaten met zo'n 8 passagiers en 5 bemanningsleden op de boot. Ze lieten ons zien hoe primitief ze hier nog eigenlijk vissen. Er hing achter de Dhow een kleinere glasboot waarmee de snorkelaars, wij dus, verder de zee opgebracht werden.

Eenmaal aangekomen bij het rif gingen de flippers en snorkels aan en doken we in het water. Het onderwaterleven is hier echt geweldig! De diepte is zo'n 1 tot 4 meten en je krijgt een prachtige onderwaterwereld van vissen en koraal te zien. Het rif bestaat werkelijk uit alle kleuren met zwart witte, gele en blauwe vissen. Ook zagen we koraal, zeesterren, hoornschelpen en zee-egels. De vissen hier eten gewoon uit je hand, ook hebben we een foto gemaakt van een mooie zeester die hier soms wel een doorsnede hebben van 30 centimeter. Met de Dhow zeilden we vervolgens weer terug naar de steiger waar we een lekkere lunch hadden. Hier aten we onder andere struisvogel, zebra en krokodil. Aapjes zaten tijdens het eten in de bomen te wachten tot ze een broodje konden stelen.

Dhows, traditionele bootjes

Na de lunch gingen we verder met de Dhow richting de zeearm bij Mtwapa. We voeren naar een Wasine-eiland met de glasboot waar maar een paar mensen woonden. Ook hier zag je de armoede weer. We maakten wat foto's van oma tot kleinkind en er ging een groepje dames en wat artiesten mee om ons bezig te houden. De dames schilderden henneptatoeages en vlochten rastahaarcoupes bij sommige passagiers. Ook traden de artiesten op en lieten ze allerlei acrobatische toeren zien. Eenmaal aan land bezochten we een krokodillen- en slangenfarm. Ook voerden we een schildpad van zo'n 100 jaar oud. Verder was er ook een zeeaquarium met grote vissen.

Op de terugweg naar het hotel merkten we wel dat het een vermoeiende dag was geweest. Het is dan heerlijk om bij terugkomst in het hotel een duik te kunnen nemen in het zwembad en nog even van het zonnetje kunt genieten. 's Avonds werd er aan het strand gegeten. Dit had het personeel veel tijd gekost maar ze maakten er een mooi geheel van. Ook was er een band die kwam optreden, ze speelden zelfs kerstliedjes. Het is namelijk over een paar dagen kerst, wat heel onwerkelijk is met 30 graden. Wij vonden de Keniaanse liedjes echter mooier.

Het kerkje

De laatste dag zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen en hebben we een afspraak gemaakt met Dixons om het dorp in te gaan. We zijn rond 11 uur richting het kerkje gegaan. Het leek ons leuk de Baptisten eens in hun zondagskleed te zien. Ook hadden we nog wat spullen als medicatie, tekengerei en cadeautjes mee voor de kinderen. Iedereen zat in de kerk toen we aankwamen en we hoorden van verre al het gezang. Dit was een heel apart gevoel, het had wel iets mystieks. We kwamen het kerkje binnen en daar maakten ze plaats voor ons, ze zagen ons namelijk als hoog bezoek. De inwoners waren allemaal in hun netste en kleurrijkste kledij gekomen. Tijdens de dienst maakten ze muziek, zongen ze en telkens klonk de tekst 'Praise the Lord Halleluja'. De voorganger vroeg ons vervolgens zelfs nog ons zelf voor te stellen. We hielden een praatje waar we vandaan kwamen en er klonk een luid applaus. We overhandigden de bevolking de meegenomen spullen en de voorganger bedankte ons. We waren na de dienst erg onder de indruk van alles!

Twee jaar later in 2007 bezochten wij het Vaticaan in Rome. Hier ga je door allerlei apparatuur, mag je alleen kijken en moet je fluisteren. Als je dat vergelijkt met zo'n kerkje als die in Kenia, waar je wordt ontvangen alsof je een koning bent, dan weten wij wel voor welk kerkje wij kiezen.

Het was een reis die veel indruk op ons heeft gemaakt, Daarom besloten we het jaar erop weer terug te gaan. Dit keer zouden we het combineren met Tanzania.

Lees het volledige reisverhaal van Ton en Ria.

Heb je interesse in een reis naar Kenia? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Kenia, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.