Relaxen op de Dominicaanse Republiek

Bestemming: A. Sosúa (Dominicaanse Republiek)
Periode: augustus 2008
Vervoer: Vliegtuig en busje
Accommodatie: Appartement

Gisteren zijn we dan eindelijk weer het vliegtuig ingestapt naar de Dominicaanse Republiek. De vlucht is helemaal zonder problemen verlopen en we zijn zelfs eerder dan gepland geland. Door de eerdere aankomst moesten we even wachten op ons vervoer naar het appartement. Tijdens de rit naar Sosua kregen we weer het thuisgevoel. Het appartement was weer super en ook het nieuwe gedeelte zag er heel mooi uit. Lekker even relaxed gezeten en toen op tijd naar bed gegaan. Het was een lange dag geweest.

Vandaag zijn we even lekker gaan acclimatiseren. We hadden een ontbijtje gegeten bij El Colibri en daarna hadden we nog even een praatje gemaakt met de eigenaren van het restaurant. Hierna gingen we naar de Supermercado voor wat dagelijkse boodschappen. Het enige wat we daar moesten doen, is het karretje volladen. Bij de kassa werden de boodschappen op de band gezet en hierna werd het in plastic tasjes naar de auto gebracht. Helaas werd het niet voor ons naar huis gebracht.
We hebben lekker gezwommen en daarna gingen we even kijken of we het internet op konden. We hebben rondgebeld voor de excursies die we wilden doen en hierna hebben we lekker zelf gekookt: nasi met van alles en nog wat.

De eerste dagen zijn alweer voorbij

De eerste dagen zijn alweer voorbij. Gisteren zijn we even naar Cabarete geweest. Hier hebben we wat rondgewandeld en rondgekeken. Ergens bij een strandtentje hebben we een cocktail gedronken en daarna gingen we op ons gemak weer terug naar het appartement. 's Middags hebben we niet zo veel gedaan, behalve bijgeslapen. Maandag hadden we te horen gekregen dat de Caribische avond bij El Colibri verzet was naar vandaag dus daar zijn we maar naartoe gegaan. Hier hebben we heerlijk gegeten en het was eigenlijk veel te snel laat.

Vanmorgen zijn we redelijk op tijd opgestaan, want we hadden rond 9.30 afgesproken met Njoy Tours om onze excursie te boeken. Deze hadden we geboekt, samen met nog wat andere excursies en daarna konden we eindelijk op weg naar Playa Grande, het strand. Dit was nog wel een redelijk eind rijden. Het rijden ging best goed totdat we op een gegeven moment aan het slalommen waren om de gaten heen.

Toen we bij het strand aankwamen, kwam iemand al direct onze kant op. De man werkte hier op het strand en zorgde voor een tafeltje en voor wat eten en drinken. We hebben lekker Lambi gegeten, gezwommen in de oceaan en daarna wat vis gegeten. Na het eten en zwemmen was het alweer tijd om naar huis te gaan. Anderhalf uur en een heerlijke cappuccino verder, reden we het terrein bij Villa Victorianas op. Het was weer een geslaagde dag.

De voorlopige planning ziet er ongeveer als volgt uit:
* Donderdag: Njoy Tours: vissen op volle zee, relaxen, ronddobberen op het water enzovoort
* Vrijdag: Hola Tours: om 05.00 uur opstaan voor een bezoek aan Haïti
* Zaterdag: niets bijzonders
* Zondag: niets bijzonders
* Maandag: Njoy Tours: rondrit met de auto door de omgeving met allerlei leuke plekjes
* Dinsdag: niets bijzonders
* Woensdag: Hola Tours: dagje rondcrossen met quads
* Donderdag: alweer de laatste dag en alles inpakken voor de vlucht van 19.30 uur
* Vrijdag: weer thuis rond 14.00 uur en dan het gewone ritme weer oppakken

Onze eerste excursie: Full Package bij Njoy Tours

Vandaag stond de tocht met Njoy op het programma. We werden om 07.00 uur opgehaald wat erg vroeg was. 's Ochtends gingen we een vistochtje maken en 's middags heeft vooral in het teken gestaan van relaxen.

Na een goed uurtje rijden, kwamen we aan bij Los Gringos: een mooi plekje om een nachtje te slapen aan het strand en, daar zouden we later achter komen, een goed plekje om lekker te eten. We hebben even geholpen om de boot in het water te krijgen en toen konden we gaan. Na een flink stukje varen, kwamen we aan bij de eerste boei. We voeren hier omheen, maar we vingen helaas niets. Pas bij de vierde boei kregen we beet, met beide hengels tegelijk. We moesten eerst de lijnen uit de knoop halen en toen konden we beginnen met het binnenhalen. De eerste Dorado kwam binnen en ik was nog bezig met mijn vis. Vlakbij de boot haalde ik de hengel iets te ver omhoog waardoor de vis ontsnapte. Dat was balen, niet alleen voor mij, maar ook voor de visser. De vissen zijn namelijk voor hem en zijn dorp bedoeld. Op naar de volgende boei dan maar. Ook hier hapten ze en deze kregen we wel binnen. We hadden dus twee Dorado's gevangen, echt supermooie vissen.

Na dit tochtje was het weer tijd om terug te gaan naar het strand. Toen we hier aankwamen, was het tijd voor de lunch. Het eten kwam er aan: een groot bord vol met spaghetti en allerlei vissoorten met een lekker sausje. We hadden eigenlijk een gerecht voor twee personen besteld, alleen leek het wel voor zes personen te zijn. Dit kregen we met geen mogelijkheid op en helaas moesten we een deel van het lekkere eten laten staan.

Na de lunch gingen we met de boot een stuk varen langs de kust. Onderweg hebben we nog kunnen snorkelen en veel mooie dingen kunnen zien. Na het snorkelen gingen we naar de GriGri lagune: een mooi plekje met een mangrove en veel vogels. Helaas was het water te laag en liepen we op een gegeven moment vast. Na de lagune zijn we nog een grot in geweest waar normaal gesproken allerlei zwaluwen hun nest hebben. Nu was er jammer genoeg geen vogel te zien. Toen zijn we maar naar het strand even verderop gegaan. Hier hebben we heerlijk relaxed liggen dobberen. Na het strand was het alweer tijd om terug te gaan naar de ligplaats van de boot. Daar hebben we nog wat gedronken en toen gingen we weer naar het appartement. We werden netjes op tijd afgezet bij het appartement en we konden nog even in het zwembad springen, we hadden immers nog niet genoeg water gezien. Daarna gingen we op tijd naar bed, want morgen staat de tocht naar Haïti te wachten, om 05.00 uur.

Een strand van de Dominicaanse Republiek

Hispaniola Tour

Vandaag ging de wekker al om 04.00 uur; erg vroeg dus. We werden afgezet bij het hotel waar we werden opgehaald en de bus kwam gelukkig redelijk op tijd waardoor we niet zo lang hoefden te wachten. Een nadeel was wel dat de bus al in Cabarete was geweest en dat de enige zitplaatsen die vrij waren bij de wielkast waren. In eerste instantie dacht ik dat het wel mee zou vallen om daar te zitten, maar aan het eind van de dag wist ik wel beter. Tijdens deze tocht kregen we een enorme lading informatie van de gids over het land. Hij wist heel veel en heeft mooie verhalen verteld. Onderweg hebben we een ontbijtje gehad: heel lekkere aardappelpuree.

Daarna gingen we verder naar Dajabon: de officiële grensovergang met Haïti. Tijdens de rit kwam je door allerlei gebieden: een soort savanne, veeteeltgebied, aloë vera velden, rijstvelden en ga zo maar door. Aangekomen bij het grensplaatsje kwam je terecht in een grote heksenketel: alles krioelde er door elkaar, want alles moet zo snel mogelijk vervoerd worden. Alleen op vrijdag en maandag mag er gratis worden overgestoken over de grens, dus alles met wielen werd gebruikt om dit zoveel mogelijk keer te kunnen doen. Er vliegen dus karren, auto's en ook veel kruiwagens vol voorbij. Deze 'kruiers' krijgen per keer dat ze de grens kunnen passeren betaald. Zij kijken dus nergens naar, behalve recht vooruit. Dit had als nadeel dat er iemand heel hard tegen mij knie aankwam, waardoor deze erg pijn deed.

Voor de echte overgang naar Haïti hadden we nog een stop voor de lunch: echt Dominicaans, dus dat bestond uit rijst, bruine bonen, gemarineerde kip, spaghetti en gepaneerde kip. Het was allemaal erg lekker, alleen de mensen uit de resorts durfden het geloof ik niet zo goed aan.

Na de lunch gingen we de bus weer in voor de tocht naar Tilory. Toen we hier aankwamen, konden we echt goed zien hoe de mensen moeten ploeteren om verder te komen. Ruim twee jaar geleden was ik hier ook al eens geweest en er was nog niet veel veranderd buiten een paar nieuwe gebouwtjes en een nieuw hospitaaltje. Na een goed anderhalf uur rondgelopen te hebben in het stadje, kregen we nog een demonstratie van een voodoo-priester. Hij speelde met vuur en met glas en liet zien wat hij kon in trance. Hierna gingen we weer terug de bus in om aan de terugreis te beginnen. Na een flink stuk rijden door de bergen, kwamen we aan bij een Dominicaanse familie waar je fruit kon proeven. Je kon er helaas niets kopen. Hierna reden we door tot vlakbij Puerto Plata, waar de laatste stop was. Hier hebben we mango's kunnen kopen en 'coco con leche', oftewel heel veel suiker.

Toen we weer bij het hotel aankwamen, gingen we te voet naar Sosua om daar heerlijke gyros te eten. Mijn knie begon toen wel erg pijn te doen dus we gingen vroeg naar bed.

Zaterdag, beetje relaxen

Vandaag heb ik meteen mijn zwembroek aan gedaan en ben ik gaan zwemmen om mijn knie los te maken wat redelijk lukte. Er stond verder niets op de planning, dus we hebben een beetje gerelaxed en aan het zwembad gelegen. 's Middags hebben we een filmpje gekeken en toen was de dag alweer bijna voorbij. 's Avonds zijn we gaan eten in Cabarete bij Casanova. Helaas begon het flink te onweren en konden we niet aan het strand zitten. Na het eten was de bui al redelijk weggetrokken en konden we via wat flinke plassen weer terug naar huis.

Maandag: De rondrit met Njoy Tours

Vandaag werden we om 08.30 uur opgehaald bij het appartement voor een tour door de omgeving. We wisten van tevoren helemaal niet wat er op het programma stond, dus dat is altijd leuk en spannend tegelijk. De eerste stop was bij een Taino familie, de oorspronkelijke bewoners van het eiland. Hier kregen we een rondleiding door hun tuin en konden we een paar vruchten proeven die hier groeiden. Ook stonden onder de bomen een aantal oude olievaten die dienden als honingraat.

Er werd van alles uitgelegd over de bewoners en dat was erg leuk en interessant. Aan het einde van de rondleiding konden we nog meer dingetjes proeven, waaronder de lekkerste honing die ik ooit heb geproefd. Hier hebben we maar meteen een flesje van gekocht. We eindigden in een winkeltje waar alles netjes uitgestald lag.

Na wat zoeken, kwamen we terecht bij een van de vele watervallen die je kan vinden op het eiland. Hierna sloegen we een weggetje in en kwamen we terecht bij een sigarenfabriekje. Helaas maakten ze er vandaag geen sigaren dus konden we de mensen niet aan het werk zien. Wel hebben we een aantal tabaksbladeren kunnen ruiken en eigenlijk vinden we ze allemaal stinken. Ons volgende doel werd de DuDu laguna. Na een klein stukje lopen en een glibberig trappetjes, kwamen we uit bij een helderblauw zoetwatermeertje gelegen tussen de rotsen. Het was echt supermooi en het water was lekker fris. Hier hebben we even rondgezwommen en nadat we allemaal opgedroogd waren, liepen we weer naar de auto. Toen we naar de auto liepen, zagen we mensen ergens anders vandaan komen. We gingen hier kijken en er bleek nog zo'n meertje te zijn. We gingen weer via een glibberig trappetje naar beneden en toen kwamen we uit bij een grote grot met water erin. De vissen en kreeftjes zag je hier heel goed rondzwemmen, jammer genoeg hadden we geen camera bij. De tijd vloog voorbij en we gingen lunchen op Playa Grande. Hier hebben we weer een lekker visje gegeten en van het weer en het zonnetje zitten genieten.

Op de terugweg naar Sosua zijn we nog even gestopt bij een kleine drankfabriek. Na wat uitleg en een leuke rondleiding, was het weer tijd om te proeven. Er werd van alles gestookt en het was allemaal goed te drinken. Helaas was de tour hierna alweer voorbij en stonden we weer bij ons appartement. Daarna gingen we nog lekker zwemmen in het zwembad en toen naar bed.

Dinsdag, een beetje relaxen...

Vanmorgen zijn we lekker op tijd naar Cabarete gegaan. Hier hebben we even gewinkeld en aan het strand een lekker ontbijtje gegeten. Ik ben helemaal verslaafd geraakt aan de smoothies en andere heerlijke vruchtenshakes die je er kunt krijgen. 's Middags hebben we eigenlijk alleen gezwommen en tv gekeken. Rond 15.30 uur hadden we afgesproken bij iemand, waar we heerlijk gegeten hadden en lekkere Cuba Libre hadden gedronken. We zijn niet zo heel laat weggegaan omdat we morgen moeten gaan quadrijden.

Quad rijden en lekker eten bij Cristina

Vandaag stond het quadrijden op het programma. Het weer zag er goed uit en het zou een erg warme dag worden, gekeken naar de helderblauwe lucht. We werden weer opgehaald bij een hotel in de buurt en met de bus reden we naar Puerto Plata, waar het bedrijfje zit. Toen we daar aankwamen, moesten we nog even wachten tot alles bijgevuld en nagekeken was en toen konden we gaan rijden. Er reed alleen een echte brokkenpiloot mee: deze botste na nog geen half uur op zijn voorligger, waardoor de quad schade opliep. Even verderop konden we weer wachten, omdat iemand zijn quad niet onder controle had en er dus maar vanaf gesprongen was voordat hij een gat in reed. Na een paar kilometer kwamen we terecht bij suikerrietvelden. Ook hier ging het een en ander mis en stonden we meer te wachten dan wat anders.

Het mooie landschap van de Dominicaanse Republiek ideaal voor quatrijden

We reden over een tussendoor weggetje door een veld heen, wat erg mooi was. De volgende kilometers verliepen met flink wat plassen, dus iedereen werd lekker vies. Uiteindelijk kwamen we bij onze eerst stop aan en hier konden we even wat drinken. Hierna reden we weer de velden in.

Tijdens het vele wachten, omdat er telkens quads af bleven slaan, hebben we een wedstrijdje gedaan wie het eerste bij een plas verderop was. Ik bedoelde ín de plas, dus ik reed er hard doorheen waardoor ik lekker onder de modder kwam te zitten. Hierna reed mijn tegenstander ook door de plas, dus we waren allebei vies. Na een tochtje van een kleine 4,5 uur waren we weer terug bij het beginpunt en ondanks al het wachten was het toch een leuk ritje. Daarna gingen we lekker naar het appartement en namen we een duik in het zwembad om ons af te spoelen.

's Avonds hadden we afgesproken om in een echt Dominicaans restaurantje te gaan eten. De toeristen gaan hier niet zitten, omdat ze bang zijn iets op te lopen. Dat is onzin en er werd heerlijk gekookt. De eigenaresse had voor iedereen een visje gemaakt met van alles erbij. Ook de Cuba Libre kwam weer op tafel en het werd erg snel laat. Hierna brak onze laatste nacht in de Dominicaanse Republiek aan.

De laatste dag

Vanmorgen werden we met een erg zwaar hoofd wakker: te veel Cuba Libre misschien? We zijn lekker gaan ontbijten in Cabarete, waar ze goedkoop en heel lekker eten hadden. Ook hier had ik weer een heerlijke smoothie gedronken, dus pluspunten voor het restaurantje.

Na het ontbijt zijn we op ons gemak teruggereden en hebben we onderweg even getankt. Dat ging er hier iets anders aan toe dan in Nederland. Je rijdt hier naast een pomp, zegt wat je wilt tanken en voor hoeveel en het wordt voor je gedaan: erg makkelijk dus. Toen we bij het appartementje aankwamen, hebben we nog even gerelaxed en de spullen ingepakt. 's Middags zijn we nog naar El Colibri gegaan om de eigenaresse gedag te zeggen en een hamburger te eten voordat we in het vliegtuig stapten. Toen was het tijd om iedereen gedag te zeggen en naar het vliegveld te vertrekken. Alles verliep goed en we vertrokken zelfs een half uur eerder. Toen we in de lucht zaten, konden we nog een glimp opvangen van Sosua, maar het werd al snel donker en toen konden we niets meer zien. Op naar Europa, op naar het gewone leven.

Heb je interesse in een reis naar Dominicaanse Republiek? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Dominicaanse Republiek, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.