Weekendje in hip Kopenhagen

Bestemming: A. Kopenhagen (Denemarken)
Periode: maart 2017
Accommodatie: Appartement
Organisatie: Transavia

Al heel lang stond Kopenhagen op mijn to do list. Een eeuwigheid geleden ben ik samen met mijn vader, moeder en zusjes in Denemarken op vakantie geweest en sindsdien denk ik met heel veel plezier terug aan de hoofdstad. Dus ik wilde wel eens kijken of mijn gevoel nog steeds klopt met de werkelijkheid. Samen met mijn moeder en twee zusjes ben ik afgelopen weekend met Transavia via Eindhoven naar Kopenhagen gevlogen. Een fijn vluchtje van ruim een uur vliegen en heel goed betaalbaar. Aangekomen op het vliegveld van Kopenhagen blijkt het heel simpel om kaartjes te kopen voor het openbaar vervoer en zijn we met de metro richting centrum gegaan.

De ontdekking van Kopenhagen

In 3 dagen ontdekten we wat voor een ontzettend toffe stad Kopenhagen is. We bezochten eindeloos veel leuke plekken en hotspots, fietsten door de gezellige wijken, hebben heerlijk gegeten en gedronken en ontdekten een fantastisch goed zaakje voor een goede en betaalbare lunch.

Kopenhagen, we komen nog eens terug!

Via booking.com boekten we een appartementje in het centrum (Esplanaden 46) van Kopenhagen. Omdat we met z’n 4en waren verkozen we een appartement boven een hotel. De ligging was werkelijk fantastisch en op wat kleine mankementen na hadden we een goed appartement voor een mooie prijs. Als bonus heb je Kafferiet Esplanaden als buren waar je de hele dag heerlijke verse koffie kunt krijgen. Wij vonden dat een mooie start van ons weekend.
Appartement Esplanaden 46

Direct nadat we een take-away koffie hadden gedronken in het park tegenover het appartement, zijn we de stad in gelopen om een begin te maken aan het bezoeken van de beste hotspots.
We liepen door de wijk Nyboder, een paar straten vol met allemaal kleine gele huisjes. Deze huisjes werden gebouwd voor de marinevloot van Koning Christiaan IV in 1631 en nog steeds wonen er vooral mensen die bij de marine werken. Ik vind ze zo mooi! De sfeer is er anders, het lijkt een beetje alsof het 1920 is in plaats van 2017. De huizen zijn zo vrolijk door de kleur en doordat de zon scheen en de lucht strak blauw was leken ze nog meer te stralen.

Lunchtime

Doordat we vroeg opgestaan waren en al een hele reis achter de rug hadden gingen we al vroeg op zoek naar een plek om te lunchen. Het is verstandig om vooraf al wat te googelen naar plekjes om te eten of drinken. Kopenhagen is zeker niet goedkoop maar wel goed betaalbaar als je wat speurwerk vooraf verricht. Ik had gelezen over het zaakje the Big Apple en we besloten dit op te zoeken. En met succes! De broodjes zijn enorm, evenals de juices. Het broodje met geitenkaas, avocado, komkommer en zelfgemaakte pesto is een aanrader. Neem er een lekker sapje bij, zoals de Supercharger, Toxic Blaster of de Headache Healer. The Big Apple heeft twee vestigingen: een op de Fiolstraede en een grote vestiging op de Kronprinsessegade. Tegenover de grote vestiging zit een enorm park genaamd Konens Have (Koningspark). Schijnt de zon? Haal dan een lekker broodje en sap bij the Big Apple en eet het op in het park.

Andere hotspots in Kopenhagen

Nyhavn (Nieuwe Haven) is een belangrijke toeristische trekpleister van de stad. Aan de haven zijn veel restaurants en bars te vinden met vooral zomers overvolle terrassen. Let op wat je hier besteld want de prijzen liegen er niet om. Ook onder de lokale bevolking is Nyhavn een populaire uitgaansplaats. De oudste huizen die hier te vinden zijn, zijn meer dan 300 jaar oud. Het oudste, op nummer 9, werd gebouwd in 1681. De haven werd in opdracht van Koning Christiaan V gebouwd en heeft een tijd een slechte reputatie gehad vanwege de vele bars en cafés voor zeelieden met het bijbehorende vrouwelijke vermaak. Dichter en sprookjesschrijver Hans Christian Andersen heeft in verschillende huizen aan Nyhavn gewoond. Bovendien is het de aanlegplaats voor een aantal rondvaartboten. Door het lekkere weer hebben we kaartjes gekocht voor een rondvaart van een uur en hebben we per boot heerlijk relaxed rondgevaren om een aantal hoogtepunten van de stad per boot te bekijken. Vooral met mooi weer is het een heerlijk tochtje.

Aangezien het al ver in de middag was vonden we het tijd voor een borrel en we zochten naar een plek waar we later ook zouden kunnen eten. We hadden al veel gelezen over de Pariroen. In deze immense oude papierhal wordt streetfood gecombineerd met drinks, dus voor ons de perfecte locatie en wat een beleving is dit zeg! Het is er erg druk maar we konden gelukkig vrij snel aanschuiven bij anderen aan een picknicktafel. Er is geen bediening dus binnen ging ik op zoek naar een bar waar ze wijn verkochten. Ik bestelde een fles wijn met 4 glazen en we hebben heerlijk zitten genieten in de zon van ons wijntje. Ondertussen hebben we iets lekkers om te eten uitgezocht. Na een tweede fles wijn en een lekker hoofdgerecht zijn we terug richting appartement gegaan om de dag af te sluiten. Wat een heerlijke eerste dag hebben we gehad!

Papiroen in Kopenhagen

Dag twee zijn we begonnen met een ontbijtje, verse broodjes gehaald bij de plaatselijke supermarkt op de hoek en koffie bij de buren, en zijn we weer richting centrum gelopen. We hadden vooraf besproken om vandaag het stadscentrum te verkennen en eventuele souvenirs te verzamelen. In de drukke winkelstraten vind je vooral de bekende winkelketens en ondanks dat ze gevestigd zijn in oude, mooie panden kregen wij een Kalverstraat idee. We zijn dan ook niet lang gebleven. In de kleine winkelstraatjes eromheen vind je de leuke designwinkeltjes en hippe zaakjes waar ze grappige spulletjes verkopen. Na wat te hebben rondgesnuffeld zijn we iets gaan zoeken voor de lunch.

Er zitten talloze kleine lunchzaakjes in de smalle straatjes rondom de grote winkelstraten. Uiteindelijk kwamen we in de Radhusstraede terecht, een gezellig straatje waar je goed kunt lunchen. Wij kozen ervoor om te lunchen bij Sonny’s, een heerlijke complete lunch met vers sap, koffie, granola met yoghurt en een sneetje smorrebrod. Maar in dezelfde straat kun je ook een heerlijke sandwich halen bij VandKunsten, gevestigd in de oudste slagerij van Kopenhagen. Je kunt hier niet zitten, alleen een sandwich meenemen om lekker in een park te gaan zitten lunchen. Ook bij Emmerys kun je goed en betaalbaar lunchen. Er is dus voldoende keuze in de buurt van de gezellige Radhusstraede.

Na de lunch zijn we naar Tivoli gelopen. Tivoli is een wereldbekend attractiepark in het centrum vlakbij Radhuspladsen. ’s Avonds wordt Tivoli verlicht met 115.000 lampjes. Het park kreeg zijn eerste botsauto’s in 1926. De achtbaan werd gebouwd in 1914 en is daarmee een van de oudste, nog in bedrijf zijnde, houten achtbanen van de wereld. Behalve attracties zijn er meerdere eetgelegenheden, speeltuintjes, grasvelden en live entertainment. In Tivoli wordt de zaterdag traditioneel afgesloten met vuurwerk. Dat begint een kwartier voor middernacht. Overigens hoef je daarvoor niet in Tivoli te zijn, ook vanuit andere punten in de Deense hoofdstad is dit vuurwerk te zien.

Verder is het de moeite om een keer door het Latijns kwartier (Latiner Kvarteret) te wandelen. Dit was vroeger het universiteitsgebied en deze sfeer straalt het nog steeds uit. Op Paleis Amalienborg, de koninklijke residentie in Kopenhagen, staat de Koninklijke garde, bemand door de Kongelige Livgarde, 24 uur per dag op wacht. De aflossing vindt elke dag plaats om 12 uur ’s middags en met zonsondergang. De parade marcheert door de stad van de kazerne in Rosenborg Slot naar het paleis. Erg mooi en indrukwekkend om te zien!
Wisseling van de wacht

Kopenhagen ontdekken per fiets

Sinds vorig jaar heeft Kopenhagen de titel ‘Meest fietsvriendelijke stad van de wereld’. Als rasechte fietsers uit Nederland wilde we dat natuurlijk wel even testen. Via donkey bike kun je gemakkelijk fietsen huren. Op de website staat uitgelegd waar de vele verhuurpunten liggen in de stad, hoe het verder werkt en kan je een reservering maken. Zodra we de fietsen hadden zijn we in de zon op de fiets gestapt. Door de brede fietspaden die door de hele stad aangelegd zijn is het gemakkelijk en veilig fietsen. We fietsen naar de Torvehallerne op de Frederiksborggade. In deze markthallen is van alles te koop en te verkrijgen. Je kunt er heerlijk lunchen en lekkere dingen kopen. Echte aanrader om een keer door te lopen en wat te nuttigen.

Torvehallerne in Kopenhagen

We hebben hier iets lekkers meegenomen om op te eten in Frederiksberg Have, een koninklijk park waar veel locals samenkomen. Door het lekkere weer en het zonnetje was het er dan ook goed druk en hebben we zitten genieten van ons lekkers. In het park bevindt zich ook Rosenborg Slot met een collectie van de Deense Kroonjuwelen. Iets verderop bevindt zich de oude Carlsberg brouwerij. Dit is dé brouwerij waar het voor dé bierbrouwer van Denemarken in 1847 ooit begon. In deze brouwerij is een speciale ruimte ingericht waar bezoekers kunnen worden ontvangen en rondgeleid. In dit bezoekerscentrum kunnen de bezoekers onder andere zien hoe het bier gebrouwen wordt en kunnen er natuurlijk enkele biersoorten worden geproefd.
Carlsberg brouwerij

We pakten onze fietstocht verder op en besloten om aan de andere kant van het water richting Christianshavn te fietsen. Christianshavn is een deel van de Kopenhagen, de wijk ligt op het noordelijk deel van het eiland Amager. De wijk werd aangelegd in 1619 in opdracht van Christiaan IV en is gebouwd rondom een gracht met aan weerszijden koopmanspakhuizen. Dit is geïnspireerd op de grachtengordel van Amsterdam. Via de in 2014 aangelegde fietsbrug Cykelslangen zijn we het water overgestoken. Deze fietsbrug is dus vrij nieuw en wordt ook wel de fietsslang genoemd. Door de vorm en architectuur is het een leuke en perfecte manier om het water over te steken.
Fietsbrug Cykelslangen

Als je het water overgestoken bent kom je uit in het havengebied Island Brygge met aan het water de havneparken. Het is hier heerlijk vertoeven in de zon. Het park is voor de locals een plek om te ontspannen en dat is ook duidelijk te zien. Veel mensen zitten aan de kade op een bankje, wandelen langs het water, kinderen spelen in de speeltuintjes en ook hier zijn weer verschillende koffietentjes waar je een versnapering kunt halen. Wij fietsen heerlijk door dit park en komen uiteindelijk via Christianshavn uit bij Papiroen waar we vrijdags ook al geweest waren. Hier hebben we ons heerlijke weekend afgesloten met een koud biertje en wederom een heerlijke maaltijd!
Lekker eten bij Papiroen

Kopenhagen, je was geweldig en we komen graag nog eens terug!
Selfie-time in Kopenhagen

Heb je interesse in een reis naar Denemarken? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Denemarken, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.