Korte vakantie in Jutland

Bestemming: A. Tønder (Denemarken) , B. Løkken , C. Grenen , D. Billund , E. Arhus
Periode: september 2000
Vervoer: Camper
Accommodatie: Camper

Dit najaar besloten we voor een korte vakantie naar Denemarken te vertrekken. Je bent er in een paar uur en het land heeft veel te bieden wat betreft leuke, mooie plaatsjes en natuur. Bovenal wilden we er gewoon 'even tussenuit'. Tijdens deze vakantie zijn we in Jutland geweest, dit is het 'vaste' deel van Denemarken.

Tønder

We beginnen door de westelijke kustlijn te volgen. Hierlangs komen we al eerste het plaatsje Tønder tegen. Het valt ons op dat het plaatsje veel kleine, lage huisjes met erkers heeft, waardoor het geheel wat engels aandoet. Er heerst wel een gezellige en aparte sfeer.

Na Tønder rijden we door en komen al snel bij Møgeltønder, waar het straatbeeld volledig verschilt. Oude karakteristieke huizen aan straten belegt met kinderkopjes maken het dorp bijzonder. Een groot hek omringt landhuis Schakenborg, waar prins Joachim en prinses Alexandra van Denemarken wonen. Veel verder dan het hek komen we helaas niet.

Ribe

We vervolgen onze weg richting het noorden, waar we onze volgende bestemming aantreffen. Het stadje Ribe viert haar 1300-jarig bestaan en is hiermee de oudste stad van Denemarken. De inwoners zijn hier trots op en vieren de verjaardag van hun stad dan ook uitbundig. Gedurende het hele jaar worden er in Ribe rondleidingen verzorgt langs oude kerken, leuke winkeltjes, sfeervolle restaurants en enkele musea. De plaatselijke bevolking organiseert verschillende festiviteiten, waaronder Viking Market, People of the Middle Ages en Horse & Carriage rides die de geschiedenis nog meer tot leven brengen.

Hierna besluiten we de rust op te zoeken in Blabjerg, waar we een paar uur wandelen door Nymindegab, een klitplantage, ofwel duinlandschap. Deze staat volop in bloei en is dan ook prachtig.

Slettenstrand

Aangekomen in het Slettenstrand genieten we van de kunstwerken die door diverse plaatselijke kunstenaars zijn ontworpen. We zien vooral veel keramiek en aangezien dit een hobby van ons beiden is, besluiten we een plaatselijke galerie te bezoeken. Deze bleek erg interessant en inspirerend.

Visserij is erg belangrijk en ook veelvuldig aanwezig door heel Denemarken. De kust is dan ook bezaaid met vissersplaatjes, zoals bijvoorbeeld Esbjerg. Bijzonder aan deze plaats is de beeldengroep 'ontmoeting tussen de mens en de zee'. Bij helder weer fungeren deze 9 meter hoge beelden als baken voor de scheepvaart.

Visserij is veelvuldig aanwezig in Denemarken

Løkken

In het plaatsje Løkken speelt de visserij ook een grote rol. Er is echter een probleem, Løkken heeft geen haven. De vissers lossen dit op door de vissersbootjes met behulp van een lier het strand op te trekken. Om te zorgen dat de boten wat stabieler in het water liggen zijn ze uitgerust met extra zijkieuwen.

Vanaf Rødhus rijden we met onze camper naar Blokhus. Erg bijzonder is dat we gewoon over het strand kunnen rijden. Het zand is zo hard dat de camper niet wegzakt en we langs de vloedlijn naar de volgende bestemming rijden.

Op de stranden waait de wind behoorlijk hard. Zo hard zelfs, dat de het oprukkende duinzand de duinen doen wandelen. De vuurtoren van Rubjerg Knude dreigt zelfs te verdwijnen onder het opkomende zand.

Hirthals

Iets ten Noorden van Rubjerg Knude bereiken we Hirthals. Vanuit deze plaats kun je met de Color Line de oversteek naar Noorwegen maken. We nemen even de tijd om de enorme veerponten te zien passeren. We zijn gefascineerd en voelen ons tegelijkertijd erg klein.

Net boven Skagen ligt Grenen, waar de golven van het Skagerrak het opnemen tegen de golven van het Kattegat en met veel geweld uit elkaar spatten. We besluiten om geen gebruik te maken van de vervoersdienst en trotseren regen en wind om uiteindelijk het uiterst noordelijke puntje van Denemarken te bereiken. Onze inzet wordt beloond wanneer we plots oog in oog staan met een zeehond. Een bezoek aan deze plaats is zeer de moeite waard.

Skagen staat bekend om haar duinen

Marguriroute

Om het de toeristen wat makkelijker te maken hoef je in Denemarken eigenlijk alleen maar de bordjes van de zogenaamde Marguriroute te volgen om de meest interessante plekken van het land te zien. De route brengt ons in Vejle, waar we door de lokale bevolking op het bestaan van de Bindeballe Stien fietsroute worden gewezen. Tijdens deze fietstocht passeren we een oude, opgeheven spoorbaan en verschillende stations. Een oude vikingbrug genaamd Ravning Bridge en het oude station van Bindeballe.

Inmiddels zijn we halverwege Denemarken en besluiten we dat het tijd is een bezoek te brengen aan Legoland, Billund. Vermeende vergelijkingen met Madurodam, 'maar dan minder gedetailleerd', verdwijnen al snel wanneer 45 miljoen Legosteentjes, verwerkt in schitterende bouwerken ons verbazen. Het koste een dag om alles goed te kunnen bekijken, maar dit was het meer dan waard.

Tijdens onze vakanties is het een gewoonte geworden om altijd één of meerdere grote steden te bezoeken. In Denemarken kiezen we voor Arhus, waar toevallig een culturele feestweek is losgebarsten. Dat de straten zijn gevuld met muziek en overig entertainment, maakt het bezoek aan de toch al leuke en interessante stad extra de moeite waard.

Deze week Denemarken is al met al erg afwisselend geweest. We hebben de op de heenweg dus kust gezien en op de terugweg het binnenland ervaren. Een vakantie vol wandelingen en fietstochten en lekker genieten in restaurantjes en cafétjes. Ook hebben we ondervonden dat je je in Denemarken met Engels prima verstaanbaar kunt maken en als je een beetje je best doet, je zelfs van het Deens nog iets kunt begrijpen.

Heb je interesse in een reis naar Denemarken? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Denemarken, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.