Vakantie naar Denemarken met kinderen

Periode: september 2007
Vervoer: Auto
Accommodatie: Diverse

Denemarken is een fantastisch land om je kinderen mee naar toe te nemen. Er is veel te doen en te zien, voor jong maar ook voor oud! Wij begonnen begin september 2007 aan onze autovakantie naar Denemarken, samen met onze twee jongens van 2 en bijna 1.

De rit naar Denemarken

We hadden de auto de avond ervoor al ingeladen, zodat we 's ochtends meteen konden vertrekken. Om de jongens te vermaken hadden we drinken, eten, een dvd-speler en speelgoed meegenomen. De reis verliep soepel. Om de 2,5 uur stopten we even en lieten we de jongens spelen in een speeltuintje.

Aankomst Middelfart

Na 700 kilometer gereden te hebben kwamen we in Middelfart aan, gelegen op het Deense eiland Funen. Dit was de eerste vakantiebestemming. We hadden op het park Middelfart Feriecenter een bungalow gehuurd. Het was een leuk en mooi park met grasvelden, zwembaden en kinderspeelplaatsen.

Onze allereerste dag hebben we rustig aangedaan. We hebben wat gewinkeld in het dorpje en de jongens hebben gespeeld in de speeltuin. In Middelfart zijn Deense huisjes te zien die mooi en authentiek zijn, en je hebt er een wat kleine haven. Niet super bijzonder allemaal, maar wel leuk.

Odense

De dag erop besloten we met de trein naar het stadje Odense te gaan. Als je uitstapt op centraal station Odense zit je erg dichtbij het treinmuseum. Daar zijn we gaan kijken. Er staan mooie ouderwetse locomotieven, in sommige mocht je zelfs even kijken. Er reed buiten ook een mini-trein. Op de 1e verdieping kunnen kinderen spelen met treintjes. We hebben nog een wandeling gemaakt door Odense, en zijn door de buurt gewandeld waar vroeger Hans Christian Andersen gewoond heeft.

De Domkerk Odense

De derde dag zijn we een stuk gaan rijden. We hebben een strandje bezocht waar de kinderen zich konden uitleven. Er stond helaas een aardige wind, waardoor het best koud was. We zijn weer terug gegaan naar het bungalowpark, daar hebben we ons vermaakt in de speeltuin en het zwembad.

Kasteel Egeskov

De volgende dag hebben we kasteel Egeksov bezocht. Een prachtig kasteel dat onlangs volledig gerestaureerd was. Een poppenmuseum en speelgoedmuseum zaten ook in het kasteel. Het pak van Superman stond daar, wat de echte was. Daarop was de eigenaar toch wel erg trots. Bij het kasteel ligt een mooie tuin, je hebt er een doolhof en je kan over een wandelbrug die door de bomen heen loopt. Daarnaast staan er een aantal volières met vogels erin. Naast het poppen- en speelgoedmuseum zijn er nog veel meer musea te vinden. Zo heb je het landbouwmuseum, een brandweermuseum en een met fietsen en oldtimers. Er is hier dus erg veel te zien! Ook de grote speeltuin was erg leuk voor kinderen. Echt een dagje uit voor de hele familie.

Op de fiets in Denemarken

We zijn gaan fietsen op de vijfde dag. Met z'n allen door het mooie landschap van Denemarken met de jongens achterop de fiets. Denemarken is niet zo erg ingesteld op fietsers als Nederland. Daarnaast is het heuvelachtiger, en is er niet zo veel verkeer op de weg. Af en toe fietsen we een bospad in, en het lijkt er ook even op dat we weer terug moeten omdat het paadje stopt, maar uiteindelijk komen we toch weer op de goede route terecht.

Ook de 6e dag zijn we gaan fietsen. Dit keer door Middelfart. Na het fietsen gaan we terug naar het park waar we ons vermaken in het zwembad en de speeltuin. Het voordeel om na de schoolvakanties op vakantie te gaan is dat het veel rustiger is overal. Ook in de speeltuin.

Kasteel Egeskov

Ribe en Fredericia

De 7e dag verhuizen we over naar het plaatsje Ribe, zo'n 80 kilometer richting de zuidwestkust van Denemarken. Onderweg reden we langs het plaatsje Fredericia. Je hebt daar het Madsby Legepark met allerlei speeltoestellen, treintjes en ook een kinderboerderij. Er zijn in Denemarken meer van dit soort parken, en meestal zijn ze op een aantal activiteiten na gratis. Na geluncht te hebben aan een strand in Fredericia, vertrokken we naar Ribe.

Het oudste stadje van dit land is Ribe, dat in Jutland gelegen is. Op het park Ribe Byferie verblijven we de laatste dagen. Dit park is volledig autovrij, er mag alleen gereden worden bij aankomst en vertrek. De huisjes zijn erg schattig. Na de spullen uitgeladen te hebben, gaan we Ribe even in. Je vindt er oude gebouwen en een leuke winkelstraat. We eten er wat en keren terug naar het park.

De volgende dag nemen we wat meer tijd om het stadje te bezoeken. In Ribe staat een kathedraal, die bezoeken we. Ook hebben we toren beklommen. Je hebt vanuit hier een schitterend uitzicht over de stad. 's Middags fietsen we nog een stuk. We fietsen langs een klein riviertje, die ons naar een moerasgebied brengt. Daar is ook weer een kinderboerderij te vinden.

Rømø eiland

Rømø is een zuidelijk gelegen waddeneiland. Het eiland bestaat voor het grootste gedeelte uit natuur, en is via een lange weg per auto te bereiken. Aangekomen op het eiland blijkt het dat een vliegerfestival net begonnen was. Er waren vliegers in veel verschillende maten en soorten, mooie gekleurde, lieveheersbeestjes maar ook poezenvliegers. Daarnaast rijden er strandzeilers rond en wordt er een parachutist de lucht in getrokken door de wind. Allemaal erg leuk en mooi om te zien.

We willen het zeewater nog even voelen, dus rijden we naar de branding. Het strand van Rømø is wel 17 kilometer lang en 1 tot 3 kilometer breed! We eten nog even een frietje en ijsje op een terras en rijden dan door naar de haven aan de andere zijde van het eiland. Hier gaan we een zeesafari maken, dit is een tocht op een boot waarbij je zeehonden gaat spotten.

Op de boot was het fris, maar wel leuk. De gids liet ons vogels zien en ook zag hij hier en daar een zeehond, wij hebben ze alleen niet gezien. Bij een landtong richting een waddeneiland lagen wel veel zeehonden op het droge. Via de verrekijker kon je ze erg goed zien!

Op de weg terug werden de visnetten uitgegooid en daar werden nog behoorlijk veel zeedieren mee gevangen. Zo konden we goed zien wat er allemaal leeft op de bodem. De zeesterren, garnalen, oesters en krabben (die mensen nog behoorlijk aan het gillen kreeg door hun zijwaartse gewandel) werden op een tafel gelegd. We mochten ze bekijken en vooral de jongste vond het erg leuk. Na de tocht reden we terug naar ons park.

Landschap Denemarken

Viking centrum

De 10e dag hebben we een bezoek gebracht aan het Viking centrum. Het ligt dichtbij het vakantiepark zodat we er lopend heen konden gaan. Als je eenmaal door de ingang bent lijkt het alsof je terug de tijd in gaat. Het is erg interessant om te zien hoe mensen in die tijd hebben geleefd. Je kreeg een indruk van hoe de woningen er toen uitzagen, maar het leukste was nog wel om te zien hoe de smid aan het werk was. Daarna hebben we naar een show van een valkenier gekeken. Door een grote regenbui konden we helaas niet alle vogels zien.

De weg terug verliep iets anders dan de heenweg. We dachten een stukje te kunnen afsnijden door via een bosweggetje te gaan. Dit eindigde in een weiland vol met plassen. Na een stuk lopen kwamen we met modderschoenen aan in iemands zijn achtertuin. De eigenaar keek wel een beetje vreemd toen we zijn tuin in gelopen kwamen, maar na het uitgelegd te hebben moest hij er wel een beetje om lachen.

Legoland

Wanneer je met kinderen in Denemarken bent, moet je natuurlijk wel een bezoek brengen aan Legoland. Het weer was lekker en we hadden zin om er naartoe te gaan. Eenmaal binnen stond er een madurodam gemaakt van legosteentjes. Er waren mooie gebouwen en ook de grachten van Amsterdam waren er te zien. Er zijn vele attracties, zoals een western treintje dat door de mijnen heen rijdt en een legotrein die een rondje maakt dat wat langer is. Daarnaast heb je er draaimolens, glijbanen en piratenbootjes, je kunt er brood bakken boven een kampvuur, kano varen, in de drakenachtbaan en nog veel meer. Aan het eind van deze dag hadden we de meeste attracties gehad en hebben we nog even gewinkeld in de legowinkel. Legoland is zeker een aanrader, leuk voor jong en oud!

Legoland Billund

Safari Zoo Park

In Lindrup ligt het Safari Zoo Park. Het was een beetje alsof de eigenaar op zijn agrarisch bedrijf een dierentuin was begonnen. Het zag er een beetje sober uit. Wat leuk was, waren de bolderkarren die leken op een jeep. De dieren die er te zien waren zijn de zwijnen, buffels, apen, koeien, verschillende gekleurde vogels en slangen.

Op de weg terug naar Ribe rijden we nog even langs het wad. Hier worden bussen getrokken door een tractor die naar het Mando eiland rijdt. Het hangt van het getijde af wanneer deze bussen rijden, we hadden geluk en konden ze zien.

We wandelen in de avond nog een laatste keer door het stadje, en nemen wat foto's. Onze vakantie is alweer afgelopen, we rijden op de 14e dag terug naar huis.

Voor het informatie en foto's zie de website Vakantie-met-kinderen.com.

Heb je interesse in een reis naar Denemarken? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Denemarken, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.