Airbnb op de laptop
Wat eigenlijk het jaar van de beursgang moest worden voor Airbnb is het jaar geworden waarin 25% van het personeel eruit moest, miljarden verlies en boze verhuurders. Na de wereldwijde instorting van het toerisme door de corona-pandemie staat het bedrijf Airbnb er heel anders voor dan een jaar geleden. Maar het weerhoudt medeoprichter Brian Chesky er niet van positief naar de toekomst te kijken. De coronacrisis zorgt ervoor dat hij zijn fouten inziet en het bedrijf van top tot teen gaat herzien.
‘We zijn zo snel gegroeid dat we fouten hebben gemaakt’, zegt hij. ‘We zijn afgedwaald. Nu moeten we echt gaan nadenken over onze impact op steden en gemeenschappen.’ Hij beschrijft de Covid-19-pandemie als een reset voor alles en iedereen. ‘Airbnb moet veranderen. We moeten terug naar de basis, naar wat ons in de eerste plaats echt succesvol heeft gemaakt. Het is niet de bedoeling dat wij een vastgoedbedrijf zijn. Ik wil niet eens een reisbedrijf zijn. Het moet gaan over het verbinden van mensen.’
'Airbnb moet terug naar wat echt bijzonder is: gewone mensen die hun huis verhuren. Dat is een flinke klus die snel geklaard moet worden.’ Chesky heeft alle andere projecten stopgezet en stelde de Britse Catherine Powell, die vroeger de pretparken van Disney beheerde, aan als directeur om hem te helpen bij de hervorming. Als eerste gaan ze de inspanningen versnellen om het effect dat Airbnb kan hebben op lokale vastgoedmarkten aan te pakken.