Schrijf een review
Info over FOX, verre reizen van ANWB
Url: https://www.fox.nl/
Aangesloten bij:
ANVR
/
SGR
/
Calamiteitenfonds
Type reizen: rondreizen
Taurusavenue 18,
2132 LS Hoofddorp NL
0252 660 000
FOX is een reisorganisatie die 347 rondreizen aanbiedt naar verre bestemmingen. Dit is het grootste verre rondreizenaanbod van Nederland. Deze reizen zijn volledig verzorgd en passend voor verschillende soorten reizigers. FOX biedt vijf typen reizen aan: groepsrondreizen, privé rondreizen, single groepsreizen, familie rondreizen en strandvakanties. De ruim 50 bestemmingen lopen ver uiteen van mooie plekken in Azië en Oceanië tot Afrika en Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. FOX belooft de reiziger vier dingen: de reizen zijn altijd naar het hart, altijd comfortabel, er is altijd uitstekende service en je betaalt altijd de beste prijs.
Comfortabel avontuur staat altijd centraal bij de reizen van FOX. Op de website van FOX vind je ervaringen en verhalen van reizigers die met de reisorganisatie een reis hebben gemaakt. Verder worden de rondreizen ook beoordeeld en kun je eenvoudig zien welke reizen van FOX het best worden gewaardeerd. Daarnaast kun je op de website informatie vinden over vaccinaties en gezondheid op reis. Het bedrijf is opgericht in 1996 met als doel verre reizen bereikbaar te maken voor een breed publiek. Sinds 2002 is FOX onderdeel van de ANWB. Hierdoor profiteren ANWB-leden van ledenvoordeel. Ook ga je met extra zekerheid op reis, omdat FOX gebruikmaakt van de alarmcentrale voor noodgevallen en probleemsituaties. Daarnaast is FOX aangesloten bij de ANVR, de SGR en het Calamiteitenfonds.
FOX is gevestigd in Hoofddorp, waar je ook het FOX Theater vindt. Hier worden verschillende keren per jaar de Reis- & Inspiratiedagen georganiseerd waar je naartoe kunt gaan voor extra informatie, inspiratie en advies over jouw volgende reis.
Ervaringen met FOX, verre reizen van ANWB
Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 412 reviews over FOX, verre reizen van ANWB lezen. Het gemiddelde cijfer is een 8,0. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 16 juli 2006 door Henk Snijders.
Deze organisatie zit in de categorie rondreizen. Hierin zitten 46 organisaties; o.a. Djoser, SRC Reizen, Rosetta Reizen, NRV Reizen, Unico Travel, Tiara Tours, PANGEA Travel, 333travel, AfrikaPlus, AmerikaPlus, AsiaDirect, FOX, verre reizen van ANWB, Koning Aap, Sawadee Reizen en Shoestring. Al deze organisaties samen hebben in 3.213 reviews een gemiddelde gescoord van 8,3. FOX, verre reizen van ANWB scoort dus gemiddeld 0,3 lager dan het gemiddelde cijfer in de categorie rondreizen.
Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. FOX, verre reizen van ANWB heeft deze publieksprijs gewonnen in 2021,2018.
FOX, verre reizen van ANWB krijgt gemiddeld een 8,0
op basis van 412 ervaringen:
8,0
+ Ervaring delen
Hans Van Hoften
op 30 oktober 2025
bestemming: Vietnam / Heteren, reisperiode: oktober 2025
2x telefonisch contact gehad met vragen. Beiden keren konden ze niet direct antwoord geven, maar ze bellen of mailen daarna ook nooit meer terug. Met dergelijke bedrijven ben ik dan klaar.
... Lees meer
Ellen
op 29 oktober 2025
bestemming: Argentinië / Patagonie, reisperiode: januari 2025
Zeer teleurgesteld in Fox Reizen. Had een verlenging geboekt aansluitend op mijn reis Patagonië. 4 dagen en drie nachten. Wat schertst mijn verbazing. Ze laten mij op dag 1 om 23:30 vertrekken. Dag twee kom ik om 4:00 aan in hotel en om 7 uur heb ik de eerste excursie. Tijd om te slapen en ontbijten is er dus niet.Vertrek dag 4 om 4:00. Van de 4 dagen blijven er 2 over. Ronduit schandalig. Het is dat mijn dochter er werk van heeft gemaakt. De reisleider had ik nagenoeg niets aan. Tot 3 x aan toe kreeg ik een aanbod om ticket om te zetten met bijbetaling tussen de 225 en 400 euro 🤣.
Uiteindelijk hebben zij de kosten op zich genomen. Ze hadden namelijk geen poot om op te staan. Ik was de enige met verlenging. In de tweede week ontving ik pas de tickets voor verlenging. Hadden zij toch even de verkeerde voor zich. Reactie op mijn mail of een sorry heb ik nooit gehad. Na 6 reizen met Fox ben ik nu behoorlijk afknapt. Ik raad Fox dus niet meer aan. Had ze altijd hoog in het vaandel staan. Fouten kunnen er gemaakt worden, maar geef ze toe. In de eerste instantie werd de fout bij mij gelegd. Zelfs voor de reis had ik al gemaild, dat ik de verlenging vaag vond.
Wat reisleider betreft. Voor iemand met zoveel ervaring! Zeer teleurstellend. Geen greintje enthousiasme. Volgens mij te veel hooi op zijn vork. Verder de hotels en rondreis was verder in orde.
... Lees meer
W. Willigenburg
op 25 oktober 2025
bestemming: Indonesië / Bali, reisperiode: september 2025
Wij hebben een individuele rondreis gemaakt voor 17 dagen op Bali.
Het laatste hotel in Kuta met 5 dagen verlenging zijn we gedropt bij een niet geboekt hotel, bij het Hotel waren wij niet bekent.. Toen zijn we na veel vijven en zessen gebracht naar een ander hotel, dit was ook niet het geboekte Hotel. We hebben 3 dagen lopen bellen, mailen met Fox etc… tot we na 3 dagen bij ons goede hotel gebracht werden.
Wij hebben een klacht ingediend bij Fox, dit is ongegrond verklaard.
We kunnen bezwaar maken bij de geschillen commissie kost 60 euro.
Wij laten het hierbij, maar we zullen nooit meer iets bij Fox boeken.
Je bent veel goedkoper als je je vliegticket en Hotels zelf boekt.
Het gaat ons niet om geld of zo, maar het heeft wel 3 dagen gekost van onze vakantie in de voorwaarden van Fox staat duidelijk vermeld dat je recht heb op compensatie bij het plaatsen in een niet geboekt Hotel..
Geen enkel excuus van Fox ontvangen, pas na 7 weken kregen we antwoord van Fox, met de mededeling dat we het kunnen neerleggen bij de geschillen commissie.
Weet je als je met bijvoorbeeld dit verhaal brengt op tv o.a de vakantie man, dan komt er een erkenning van hun gemaakte fout.
... Lees meer
Tanja
op 22 oktober 2025
bestemming: Zuid-Afrika, reisperiode: juli 2025
Onze ervaring met FOX Reizen is helaas teleurstellend. De klachtenafhandeling duurt gemiddeld tien weken – naar eigen zeggen vanwege de grote hoeveelheid klachten. Dat lijkt mij al reden genoeg voor serieuze reflectie. De manier waarop verantwoordelijkheid wordt doorgeschoven: FOX verwijst naar de lokale agent, de lokale agent terug naar FOX, en de klant blijft achter als ongeloofwaardige partij. Ik heb veel begrip voor de medewerkers van de klantenservice; zij doen wat ze kunnen binnen een systeem dat niet werkt. FOX, voor ons nooit meer en zeker geen aanrader.
AMR
op 7 oktober 2025
bestemming: Midden Europa, reisperiode: juli 2025
Zomer 2025 maakten wij de 7-daagse treinrondreis Keizersteden Express: Praag, Boedapest & Wenen. Deze reis naar Praag, Boedapest en Wenen was bedoeld om ons 50-jarig jubileum te vieren. Helaas ging er onderweg het een en ander mis met als gevolg: extra kosten en het missen van (een substantieel deel van) het reisprogramma.
Wij hebben hierover onderweg meermaals contact met ANWB/FOX gehad.
Op de eerste reisdag vertrokken wij per trein richting Praag.
Aangezien de geboekte opstap in Arnhem niet mogelijk bleek, werd de reisroute door de organisatie aangepast en vertrokken wij om 08.08 vanaf Utrecht CS naar Praag met voorziene overstappen in Keulen en Berlijn
De eerste overstap te Keulen verliep volgens schema. Wij vertrokken vanaf Keulen met kleine vertraging richting Berlijn. Door de gewijzigde routering bleef nog ongeveer een uur over voor de overstap richting Praag. Gedurende het traject Keulen-Berlijn liep de vertraging vanwege een omleiding over enkelsporige trajecten, met lage snelheid en langdurige ongeplande stops echter op tot 3 uur en 15 minuten.
Onderweg werd duidelijk dat de aansluiting naar Praag niet zou worden gehaald. Vanuit de trein hebben wij daarom contact met de organisatie opgenomen met de vraag hoe te handelen.
Wij kregen het advies ons bij aankomst te Berlijn te melden bij de infobalie van de DB.
Rond 19.30 arriveerden wij in Berlijn en stonden vervolgens gedurende twee uur in de rij voor de infobalie. Toen wij eindelijk aan de beurt waren werd ons verteld dat er die dag geen mogelijkheid meer was om Praag te bereiken. Wij moesten maar een hotel zoeken (men kon niets regelen en alleen een paar hotels in de stationsomgeving noemen). De volgende dag konden wij ons dan melden bij de kaartverkoopbalie om te worden omgeboekt.
Na deze teleurstellende uitkomst hebben wij opnieuw gebeld met ANWB/FOX voor advies. Er werden enige hotels genoemd rond het station waar we het konden proberen. De gespreksmedewerkers waren vriendelijk en begaan met de situatie, maar voor ons boeken bleek onmogelijk.
Toen wij de hotels langs gingen bleek geen van alle nog een kamer beschikbaar te hebben. Ten einde raad hebben wij zelf via Booking.com rond 23.30 nog een last-minute kamer elders in Berlijn kunnen bemachtigen. Een taxi zette ons daar kort voor middernacht af.
De volgende dag werden wij op dezelfde wijze weer bij het station Berlin Hbf afgezet en meldden ons zoals geïnstrueerd voor omboeking. Wij kregen daar te horen dat de (enige rechtstreekse) trein naar Praag was volgeboekt. Na enig aandringen werd een alternatief aangeboden tot Dresden. Daar zouden we dan de bus moeten nemen (vervangend vervoer) die ons in ongeveer een uur naar Ústi moest brengen voor het laatste treintraject naar Praag.
Eenmaal aangekomen in Dresden bleek er een enorme chaos rond het busvervoer te zijn. Honderden mensen verdrongen zich om in een nu en dan verschijnende bus te komen. Uiteindelijk lukte het ons een plaats te bemachtigen. De bus reed om onbekende redenen niet de directe route om vervolgens via allerlei landweggetjes ruim twee(!) uur later bij het station te Ústi te arriveren. De geboekte trein met zitplaatsreservering was uiteraard vertrokken. Een volgende overvolle trein bracht ons, zittend op uiterst oncomfortabele bagagetrapjes, uiteindelijk in Praag, waarna we eindelijk in het hotel konden inchecken. Het was toen inmiddels 19.42 op de tweede reisdag, zodat het gehele Praagprogramma (waarin stadstour, rondvaart, stadhuisbezoek) werd gemist.
Na het indienen van een klacht onzerzijds bleek ANWB/FOX slechts na lang aandringen bereid een bedrag uit te keren dat net voldoende was voor de dekking van de extra gemaakte kosten.
Voor het misgelopen programmadeel en het gederfde vakantiegevoel werd geen tegemoetkoming gegeven. Onnodig te zeggen dat wij ons de viering van ons 50-jarig jubileum anders hadden voorgesteld dan boven geschetst.
Het lijkt ons af te raden deze reis te boeken. ANWB/FOX adviseren wij deze reis niet meer aan te bieden zolang de kans op verstoringen en gederfde vakantievreugde dermate groot is.
Cornelis Langerak
op 30 september 2025
bestemming: Roemenië / Ouderkerk aan de Amstel, reisperiode: september 2025
Hotels benden de maat, ontbijt zeer matig, diner zeer matig
Anja
op 20 augustus 2025
bestemming: Egypte / Wieringerwerf, reisperiode: november 2025
Je kunt met moeite een medewerker bereiken via de telefoon. Je hangt een half uur aan de lijn (2 in de wachtrij) en als je dan aan de beurt bent knikkeren ze je er uit met geen medewerker beschikbaar. Weer bellen dan sta ik nummer 4, nouja volhouden maar.
Rol
op 14 augustus 2025
bestemming: Indonesië, reisperiode: augustus 2025
De verkoop van de reis is prachtig, maar gaat er iets mis dan is er niemand bijtijds beschikbaar om je te helpen. In Nederland werkt niemand aan damage control of houdt rekening met het tijdsverschil. Klotebedrijf en hou je geld in je zak of besteedt het ergens anders.
Angela
op 11 augustus 2025
bestemming: Costa Rica, reisperiode: augustus 2025
Mijn ervaring met Fox was ronduit teleurstellend. Tijdens mijn heenvlucht naar Costa Rica is mijn bagage nooit op bestemming aangekomen — iets waar de luchtvaartmaatschappij in de basis verantwoordelijk voor is, maar waarvoor ik als reiziger totaal afhankelijk ben van ondersteuning ter plaatse. Die kwam er niet.
Erg vervelend om zo al mijn reis te moeten starten.
Door tijdsverschillen en beperkte toegang tot communicatiemiddelen was het voor mij tijdens de reis vrijwel onmogelijk om zelf contact op te nemen met de betrokken partijen. Daarom heb ik Fox, als verantwoordelijke reisorganisatie, meerdere keren per e-mail én via hun noodnummer dringend om hulp gevraagd. Tot drie keer toe heb ik gesmeekt om ondersteuning – er kwam niets. Geen hulp, geen initiatief, geen enkele vorm van empathie.
Wat ik kwalijk vind, is hoe Fox alles direct doorschuift en elke verantwoordelijkheid van zich afwijst – zelfs na afloop van de reis. Mijn persoonlijke bezittingen heb ik de gehele reis niet meer gehad. En dat lijkt Fox werkelijk niets te kunnen schelen.
De manier waarop Fox met klanten omgaat, is onacceptabel. Geen betrokkenheid, geen service, geen nazorg. Het is duidelijk: zodra je betaald hebt, sta je er volledig alleen voor.
JJC
op 10 augustus 2025
bestemming: cruise / Werkendam, reisperiode: augustus 2025
Niet naar de plaats geweest, wat we geboekt hadden en een slecht communicatie/bereikbaarheid Fox reizen
Bekijk 412 ervaringen over FOX, verre reizen van ANWB
Artikelen
Vakantieverhalen / reisverslagen