4-daagse busreis naar Praag

Vervoer: Bus
Accommodatie: Hotel/Olympic Tristar
Organisatie: Bolderman Excursiereizen

Dag 1

Om 06:00 uur opgestaan en mijn man gefeliciteerd met zijn verjaardag! Nog een cadeau voor onderweg: een mooi boek! Op tijd bij de opstapplaats gekomen stond de bus al klaar en konden we zó instappen. Op de geplande tijd kwamen we in Beek aan bij de verzamelplaats. Daar stond koffie en thee klaar met voor de liefhebbers koek en broodjes voor een schappelijke prijs. De chauffeur zorgde ervoor dat de koffer uit de bus werd gehaald en vóór de bus werd neergezet, wij konden dan zelf onze koffer naar de juiste bus brengen. Fijn, zo weet je zeker dat je koffer mee gaat!

De bus

Rond 09:15 zijn we vertrokken richting Praag. Met 3 tussenstops kwamen we rond 19:30 uur in het hotel aan waar we het diner kregen. Helaas konden we tijdens de busrit geen gebruik maken van het toilet in de bus, omdat de chauffeur het 'bezet-lampje' had aangezet. Ná het diner reden we naar ons overnachtingshotel waar we 3 nachten zouden verblijven. Tegen 21:30 uur kwamen we hier aan. Bij het inchecken bleek dat onze naam niet op het formulier van de receptioniste in het hotel stond vermeld. Gelukkig konden wij onze chauffeur Gerrit nog in de bus aantreffen, want op zijn formulier stond onze naam wel. Het was erg druk met 4 bussen van Bolderman in Praag dit weekend en uiteindelijk gingen we moe maar tevreden naar bed.

Dag 2

Na een vroeg ontbijt (07:30 uur, goed verzorgd) gaan we in de lobby nog even internetten (mail kijken e.d.), al was de internetverbinding zelfs in de lobby niet al te best. Om 08:45 uur melden we ons bij de bus. Onze gids voor deze reis is Alexander, een man geboren in Petersburg en gestudeerd in Nederland, perfect Nederlands sprekend!

Hij vertelde ons tijdens de ochtendwandeling tot ongeveer 13:00 uur ontzettend veel over de geschiedenis van Praag en allerlei bezienswaardigheden die we tegenkwamen. Een genot om naar deze man te luisteren! We beginnen onze wandeling in de Joodse wijk/ oude stad: Stare Mestrom. Alexander laat ons veel zien en vertelt ons hoe het de Joden vergaan is sinds het begin van hun komst in Praag. Over allerlei gebouwen en kerken heeft Alexander ons wel iets te vertellen, soms met hele bijzondere details!

De ochtendwandeling met Alexander

In het chique Representatiehuis, waar heel veel Jugendstil te bewonderen is, hebben we heerlijke koffie gedronken (voor Kr. 0,60 = ongeveer Euro 2,25). Ze serveren er ook héérlijke taart!! Ná de koffie wandelen we verder onder het genot van de verhalen van Alexander. Een betere gids kunnen we ons niet wensen!
Het chique Representatiehuis

Rond 13:00 uur is het einde van het ochtendprogramma en loopt Alexander met degenen die zich hebben opgegeven voor de boottocht met lunch naar de aanlegsteiger bij de Moldau. Op de boot genieten we van een 2 uur durende tocht terwijl we ondertussen lunchen (buffet). De boottocht viel wel wat tegen, we hebben veel moeten wachten (o.a. in de sluis), het eten was niet zo lekker en we hebben geen enkele informatie gekregen tijdens de tocht. Bij terugkomst hebben we vrije tijd te besteden tot 17:30, dan worden we bij de bus terugverwacht om naar ons diner-hotel te gaan.
Het centrum van Praag

Na de boottocht wandelen we de stad in, genieten we van alles wat we om ons heen zien en gaan we even de kerstmarkt over. We nemen wat rust op een heerlijk verwarmd terras met een Tsjechisch biertje (Pivo) en zicht op de grote, mooi verlichte, kerstboom. Kerstmuziek op allerlei manieren. Wát een indrukken allemaal. Even tijd om te verwerken.

Na het eten in Hotel Opera gaan we met de bus een lichttour maken. Gelukkig gaat onze gids Alexander ook weer mee en hij vertelt ons weer volop over van alles wat we onderweg zien! Ook komen we langs een héél groot stadion uit de communistische tijd. Hier stappen we even uit om van het uitzicht over Praag te genieten. Normaal gesproken ligt er in deze tijd van het jaar sneeuw in Praag, nu is het echter heel zacht weer, de temperatuur ligt gemiddeld boven de 10 graden.
Een van de prachtige gebouwen in Praag

Dag 3

Om 09:00 uur staat de bus weer klaar om naar het centrum te gaan. De mensen die niet mee doen aan het programma gaan hier uit de bus. Wij rijden door naar de Praagse Burcht. We beginnen bij de prachtige Vitus-kerk/kathedraal. Ik heb al veel mooie steden mogen bezoeken, maar Praag spant de kroon. Wát een prachtige stad is dit en wat een mooie bezienswaardigheden, gebouwen en kerken hebben we deze dagen gezien. Ook vandaag geven we onze ogen goed de kost en verbazen we ons soms over zoveel culturele rijkdom. Op het gebrandschilderde raam gemaakt door de kunstenaar Mucha is al 1,2 miljard euro geboden. Het blijft echter behouden voor Praag. Het raam aan de rechterkant laat het zonlicht prachtig schijnen op het mozaïek. Het is vooral te danken aan de bijdrage van Alexander dat we zo genieten, hij maakt deze reis voor ons tot een groot plezier!

Het mozaïek in de kerk

We wandelen langs allerlei bezienswaardigheden maar er is geen tijd om de burcht in te gaan: we willen zeker nog eens terug want er is teveel moois wat we nog moeten gaan zien! Ook drinken we hier, wederom voor een schappelijke prijs, onze koffie. Volgens Alexander hebben Nederlanders om 10:30 uur koffie nodig. Bij de in/uitgang van de Praagse burcht en het presidentiële paleis moet iedereen plotseling snel de poort verlaten i.v.m. de wisseling van de wacht. Sinds de aanslagen in Parijs mogen hier geen “vreemden” bij aanwezig zijn. We wandelen verder, volgen de weg langzaam naar beneden en komen langs van alles waar Alexander ons weer meer over weet te vertellen.
Muzikanten op straat

Als laatste wandelen we samen met Alexander over de Karlsbrücke, waar hij weer het nodige over te vertellen heeft. Prachtig allemaal! Tot slot wist Alexander ons nog te vertellen dat er laatst opnames zijn geweest van een nieuwe Nederlandse politieserie hier in Praag. We zijn benieuwd of we het terug gaan zien op TV.

Om 17:00 uur moeten we ons weer bij de bus melden, tot die tijd hebben we gelegenheid om zelf nog het een en ander te gaan zien. Wij gunnen eerst onze voeten wat rust in een gezellige Tsjechische gelegenheid en daarna slenteren we nog wat door de mooie Praagse straten. Het wordt weer vroeg donker en het ziet er gezellig uit met al die kerstverlichting.
De straten van Praag

Na het eten bij hotel Opera gaan we weer naar ons hotel voor de nacht, het Olympic Tristar. Sommigen gaan nog even lekker de kroeg in tegenover het hotel, voor een Tsjechische Pivo (lekker biertje voor weinig). Wij verlangen naar ons bed, morgen vroeg op (05:00 uur), er wacht ons een lange dag weer naar huis.

Dag 4

Na het ontbijt rijdt de bus om 06:30 uur weer richting Nederland. Tijdens deze stops hebben we nauwelijks tijd gehad om koffie te halen óf naar de WC te gaan omdat de 4 Bolderman-bussen tegelijkertijd aankomen bij dezelfde rustplaats, het zou fijn zijn als dit anders werd gepland. Er worden genoeg stops gemaakt en even na 17:00 uur zijn we weer terug in Beek. Hier kun je nog gebruik maken van een buffet als je wilt. 18:30 uur rijden we in een andere bus terug naar Apeldoorn. Het was een prachtige reis en we hebben enorm genoten.

Reisgraag.nl & Bolderman heel erg bedankt voor de kennismaking met deze prachtige stad!

Geschreven door Lia Gerritsen

Oad
7,1
op basis van 248 reviews

2 consumenten awards

Oad won in 2012 de Reisgraag award
Heb je interesse in een reis naar Tsjechië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Tsjechië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.