Praag: 'Indrukwekkend en prachtig!'

Bestemming: A. Praag (Tsjechië)
Periode: juli 2015
Vervoer: Vliegtuig, bus, fiets
Accommodatie: hotel/Tyl
Organisatie: KLM

Zaterdag| Here I am

Daar was ik dan! Ik stapte de trein uit op het centraal station van Praag Hlavni Nadrazi. Ik stippelde meteen de wandelroute naar mijn hotel uit. Onderweg zag ik al dat ik erg zou gaan genieten van deze prachtige stad: brede straten, indrukwekkende gebouwen, het leek wel een tweede Parijs in mijn ogen!

Nadat ik me had geïnstalleerd in het hotel, was het tijd om de buurt te verkennen. Ik logeerde in hotel Tyl, dichtbij het hotel waren een tramhalte en metrostation. De buurt voelde veilig en er waren goede restaurants!

Het was leuk om middenin een woonwijk van Tsjechië op het terras te zitten en de enige toerist te zijn! Ik zag mensen die elkaar groetten, een drankje kwamen drinken terwijl ze de hond uitlieten en wat stamgasten wat verbaasd kijken wat een toerist daar kwam doen! Zoals overal in Tsjechië werd ook hier erg weinig Engels en Duits gesproken, het blijft me verbazen.

Zondag| Wandelen, genieten en tangodansen

Uitgerust en vol enthousiasme werd ik wakker, mijn eerste echte volledige dag in Praag, de hoofdstad van dit mooie land dat ik al een beetje heb leren kennen! Hoe zou de hoofdstad eruitzien, aanvoelen? Welke avonturen zouden mij hier staan te wachten? Hoe zou ik het aanpakken?

Ik besloot om niet direct de bekendste highlights zoals de Praagse Burcht en de Karelsbrug te bezoeken, maar te beginnen met een rustige wandeling door de stad.

Al snel volgde mijn eerste metro-ervaring in Praag. Het was echt even wennen aan de taal, je kunt wel in je taalgids alles opzoeken, maar de woorden herkennen als ze worden uitgesproken is echt een hele uitdaging! Zo was Tsjechisch voor eindhalte 'konečná stanice'. Erg handig en zeker een aanrader is het om een Prague-card aan te schaffen. De kaart biedt gratis vervoer door de stad, gratis entree bij heel veel musea en kortingen op van alles en nog wat, niet verkeerd!

Metro in Praag

Na een kwartiertje wandelen kwam ik tot mijn grote verrassing een echt katten café tegen! Het concept was redelijk nieuw voor mij, dus ik keek mijn ogen uit! De jongen die de wacht hield schreef op hoe laat ik binnen kwam, wees me waar ik mijn tas en schoenen neer kon zetten en ik kreeg pantoffels. De eerste twee katten kwamen me al begroeten! Er waren verschillende ruimtes: een speelruimte, slaapruimte, keukentje waar bezoekers zelf drinken en wat lekkers konden pakken. En er is een grote ruimte met een aantal rode banken, de huiskamer. De jongen van het café legde uit dat het dient als een nieuw soort asiel; op rustige manier in huiselijke omgeving maken kat en potentiële eigenaar kennis met elkaar. Er waren maar 5 katten, 2 ervan zijn erg leuk met elkaar aan het spelen en rennen druk in het rond. Het was heerlijk om even katten om me heen te hebben, met ze te spelen, en daarna mijn wandeling weer te vervolgen.

Onderweg kwam ik een een boekhandeltje tegen. Opvallend was dat er veel boeken over de Tweede Wereld Oorlog en het Communisme waren, dat leeft blijkbaar nog vrij sterk daar.

Op het Wencelasplein ontmoette ik Robert, een tangodanser waar ik van tevoren contact mee had opgenomen. Ik wilde namelijk heel graag een salon in Praag bij wonen. Robert vertelde onder andere dat er een straat is die niet door Karel V is ontworpen in het stadsplan en dus vertaald uit het Tsjechisch, de Niet-Ontworpen-Straat heet. Super grappig! Daarnaast vertelde hij dat er die avond een salon was, deze salon wilde ik zeker bijwonen. Rond zeven uur 's avonds arriveerde ik bij , de melancholieke klanken van de tangomuziek kwamen me tegemoet en het gebouw was werkelijk een architectonisch hoogstandje! Het duurde niet lang of een Tsjech vroeg mij ten dans. Daar was ik dan dansend aan het genieten! Niet veel later volgde de tweede Tsjech die mij ook ten dans vroeg. Van beide kreeg ik tips over het dansen van de Tango.
Národní technická knihovn, de tangosalon in Praag

Aan het eind van de avond had ik echt een fantastisch gevoel!! Ik had een superleuke dag gehad! Door uit mijn comfortzone te stappen had ik allemaal nieuwe dingen gedaan: Tsjechen leren kennen, de tango gedanst en een niet-standaard-toeristendagje beleefd, helemaal leuk! Op naar de volgende dag!

Maandag| Another beautiful day full of Prague

Vandaag wilde ik graag de Praagse Burcht zien, de Karelsbrug bewandeld hebben en ook nog 'even' naar de Petrin-toren. Een vol programma dus!

Ik nam weer de metro, dit keer naar Malostranska, daar ben ik uitgestapt en naar de Wallensteintuinen (Valdstejnska Zahrada) gewandeld. Dat is werkelijk een prachtige verzameling tuinen, met zelfs nog een Hollandse architect die heeft meegeholpen. Keurig bijgehouden, een vijver met karpers en pauwen die veel aandacht trekken. In het Wallensteinpaleis is nu de Tsjechische senaat gevestigd, een soort Haags binnenhof dus, maar dan veel indrukwekkender. Er was daar ook een speciaal soort druipsteenmuur, met geheime deuren die slechts misleidend waren (ja, ik heb het getest!), want het was het gezichtsbedrog dat deel uitmaakte van de kunst in de Barok.

Door de tuinen gewandeld en toen kwam ik in de Nerudova, een heel steil straatje en als je dat volgt kom je uiteindelijk bij de Praagse Burcht uit. Ook hier overal die oude bouwstijl, gekleurde muren, bijna alles ziet er goed onderhouden uit. Prachtige gevelstenen naast de deuren. Na een tijdje klimmen kwam ik bij de Praagse Burcht aan. Het was inmiddels bijna twaalf uur. Dagelijks vind er namelijk om klokslag twaalf uur de beroemde wisseling van de wacht plaats op de Eerste Binnenplaats. Dit was erg leuk om meegemaakt te mogen hebben! Het was daarna echter zo claustrofobisch druk geworden, dat ik het liefst zo snel mogelijk weg wilde van die mensenmenigte. Het bleek ook dat ik met die Prague-card niet zomaar naar binnen kon, maar eerst mijn gratis kaartje moest ophalen bij de kassa waar een rij stond van zo'n driehonderd mensen. Ik was eventjes de St. Vitus Kathedraal in geweest, maar besloot de Prazsky Hrad een andere keer dat ik in Praag ben te bezoeken.

Zodoende stelde ik mijn dagplan bij, en besloot om de Petrin-toren te bezoeken. Deze toren is 318 meter hoog en biedt een prachtig uitzicht over de stad. Het was een soort mini-Eiffeltoren, want het ontwerp was naar de toren van meneer Eiffel in Parijs. Een Prager had me aangeraden om de toren te beklimmen en te proeven van het lekkerste ijs van Praag, dat beneden aan de voet van de toren wordt verkocht.

Uitzicht vanaf de Petrin-toren

Het weer was omgeslagen en plotseling begon het werkelijk keihard te regenen en onweren. Als schuilplaats viel mijn oog op het Ghost Museum aan de overkant. Lekker griezelen terwijl het buiten donderde en bliksemde van jewelste... Dit museum is erg leuk opgezet, met heel veel tekst en verhalen, legendes en informatie. Ontzettend leuk hoeveel je kan leren over een stad via de legendes!

Na een uurtje griezelen had ik flink honger gekregen en ben ik op goed geluk een niet al te toeristisch restaurant ingedoken. Dit bleek een Joods restaurant te zijn, de eigenaar behandelde mij uiterst hoffelijk en vertelde dat het pand het enige pand is in Praag in de stijl van Lodewijk IV, dat was erg bijzonder! Hij raadde me aan om de Joodse wijk te bezoeken, en dan in het bijzonder de Pinkas synagoge: de gedenkplaats voor Tsjechische joden die in WO II om het leven zijn gekomen.

Na de maaltijd ben ik richting de Karelsbrug gewandeld en gelukkig was het weer helemaal bijgetrokken, met een prachtige lucht en schitterend avondlicht. Zoals te verwachten was het druk op de brug maar niet te druk gelukkig.
Karelsbrug

Aan het begin van de middag bekroop een gevoel van heimwee me, dus had ik besloten om morgen weer te vertrekken richting huis. Voordat ik naar huis zou gaan wilde ik morgenochtend nog wel even kort naar de Joodse wijk gaan, die de eigenaar van het Joodse restaurant me had aangeraden.

Dinsdag| Praag, CU soon again!!

Wat heb ik een heerlijke vakantie gehad! Vandaag de laatste dag, ongelofelijk dat ik vandaag eind van de middag weer thuis ben!!
Maar eerst nog even kort de Joodse wijk bezoeken. De sfeer bij binnenkomst greep me meteen naar de keel. De uitleg meldt dat op de muren in deze synagoge in een speciale volgorde werkelijk alle namen staan vermeld van de Joden die in WO II door de nazi's zijn weggevoerd naar Theresienstadt. De tranen liepen over mijn wangen toen het tot me door drong hoe vreselijk wreed mensen elkaar kunnen behandelen. Ik was door verschillende mensen (Nederlanders en Tsjechen) gewaarschuwd voor de heftigheid van de werkelijkheid die hier zo tastbaar is.
Ook heb ik nog een tentoonstelling bijgewoond. Die tentoonstelling vertelde hoeveel werk er van is gemaakt om de kinderen niet aan hun lot over te laten, maar te blijven onderwijzen. Ook werd duidelijk gemaakt dat er een manier werd ontwikkeld om de kinderen enigszins een uitlaatklep te geven voor wat ze meemaakten van de wreedheid van de nazi's. Ze werden namelijk aangemoedigd om tekeningen te maken over wat hen bezighield. Een klein aantal van deze tekeningen is tentoongesteld. De tekeningen tonen aan hoe kinderen in hun jeugd uiting gaven aan hun angsten, hun nachtmerries, dromen en hoop. Het is verbazingwekkend hoeveel je in die tekeningen kunt zien van wat de kinderen beleefden, waar ze bang voor waren, hun verdriet en waar ze op hoopten. Ongelofelijk heftig allemaal.

Ik kwam desondanks al gauw weer met beide benen op de grond en begon aan mijn terugreis naar huis. Ik vind het wel een gek idee dat je in 1,5 uur 900 km kunt overbruggen, en ik vond het vooral erg jammer dat ik weer terug naar huis moest, weg uit een land waar ik zo'n ontzettend heerlijke reis heb gemaakt en zulke geweldige ervaringen heb opgedaan die ik nu gelukkig voor een deel heb vastgelegd in dit reisverslag!

Na Shledanou (Tot ziens)!

Geschreven door Carlijn Schokker

Heb je interesse in een reis naar Tsjechië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Tsjechië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.