Prachtige plaatsen in Tsjechië

Periode: juli 2003
Vervoer: Auto
Accommodatie: Camping

Dit reisverslag maakt onderdeel uit van een rondreis. Alvorens Tsjechië aan te doen, zijn Teije & Lies in Oostenrijk geweest.

Moe van onze reis besluiten we even te pauzeren in Brno, de tweede grootste stad van Tsjechië, alleen Praag is groter. Allereerst bezichtigen we de kathedraal van Petrus en Paulus. Alhoewel de torens pas in de 19e en 20e eeuw zijn gebouwd, dateert de kathedraal uit de 11e eeuw. Vandaag zullen we de meeste tijd besteden aan het heuvelachtige en beboste gebied van de Moravische Karst. Deze streek ligt ten noordoosten van Brno en staat bekend om de hoeveelheid grotten en kalkstenen heuvels die er te vinden zijn. Dankzij gebrekkige wegwijzing, een slechte kaart of desoriëntatie verdwalen we onderweg keer op keer. De omgeving is gelukkig prachtig, maar voor de excursies door de grotten zijn we steeds nét te laat. We besluiten morgen of overmorgen nog even terug te komen en rijden verder in oostelijke richting. Doordat we niet echt een doel hebben rijden we eigenlijk maar wat rond, we willen veel zien maar kunnen niet beslissen wat. Vanavond maar even wat doelen stellen...

Brno

Dankzij een goede nachtrust voelen we ons vandaag een stuk beter, we hebben zelfs een vaag plan opgesteld. Eerst zullen we een aantal dingen gaan bezichtigen, waarna we door reizen naar Praag om daar vervolgens wat tijd door te brengen. De reis brengt ons wederom door het bergachtige gebied van Oost-Moravië, dat ons voorziet van prachtige omgeving tot aan onze eerste stop; Stramberk. Dit kleine dorpje wordt gedomineerd door een toren die vanaf een heuvel boven de omgeving uit toornt. Bijzonder aan Stramberk is de architectuur. Huizen zijn gebouwd van onbewerkte boomstammen en planken met een gemetselde fundering. We rijden door naar Olomouc waar we even pauzeren. Op het eerste gezicht lijkt deze stad erg modern en industrieel, maar het oude centrum blijkt prachtig en staat vol met kerken, monumenten en grote pleinen met talloze fonteinen. Een astronomisch uurwerk siert het 15e eeuwse raadhuis met sociaal-realistische motieven die het dankt aan zijn renovatie in de Sovjettijd. Dit tijdperk is overigens door het gehele dorp goed zichtbaar. Talloze huizen en objecten dragen oude symbolen die doen denken aan de Sovjet Unie.
Plein in Olomouc

Onze tweede poging om een van de Moravische grotten te bezichtigen slaagt vandaag wel. We zijn net op tijd voor een rondleiding door de Balcarkagrot, niet de mooiste grot, maar wel de enige die nog niet gesloten is. Onze uitsluitend Tsjechisch sprekende gids neemt onze groep mee door de grot. We verstaan er geen woord van en lopen op ons gemak achter de rest aan. De grot is gelukkig erg mooi en we missen het commentaar dan ook niet, desondanks krijgt de gids geen fooi!

Tegen vier uur rijden we weg bij de grot en krijgen we het idee ineens door te rijden naar Praag. Het is immers nog maar 200 kilometer waarvan het grootste deel uit snelweg bestaat. Om half 7 bereiken we een camping ten oosten van Praag. Voor onze tent is geen plaats, maar er is nog wel een zogenaamde 'bungalow' beschikbaar. We spreken af hier een paar dagen te verblijven en rustig Praag en zijn omgeving te gaan bekijken.

Vandaag onze eerste dag in Praag, die lekker rustig verloopt, we zitten hier namelijk nog wel een tijdje. Vanaf onze camping reizen we met het openbaar vervoer in een uurtje naar het centrum. Praag voelt licht en levendig aan en alhoewel er veel echt oude gebouwen zijn afgebroken, is er vanaf de 18e eeuw een hoop bewaard gebleven. Onze wandeling begint in Stare Mesto, ofwel de oude stad. Vanaf de kruittoren lopen we richting de astronomische klok. Helaas missen we net uurwisseling, waarbij de 12 apostelen een rondje om de klok maken. Hierna lopen door naar Josefov, een voormalig joodse wijk. De joodse invloeden zijn hier door de vele synagogen en joodse winkeltjes goed merkbaar. Hier ligt ook de oudste joodse begraafplaats ter wereld.
Astronomisch uurwerk van Praag

Terwijl we langs de Moldau lopen, zien we de Burcht van Praag aan de westoever liggen, maar deze bewaren we voor morgen. Via de beroemde Karelsbrug steken we de rivier over. De brug is vergeven met niet alleen toeristen, maar ook met talloze straatmuzikanten en portrettekenaars die zich begeven op de brug. De bouw van de Karelsbrug begon al in de 14e eeuw en vanaf de 17e eeuw werden er beelden van voornamelijk heiligen langs de zijden geplaatst.
Karelsbrug Praag

Vanwege de hitte besluiten we maar rustig aan te doen en wat door het centrum te wandelen. Deze wandeling bevalt ons erg goed omdat er op iedere hoek wel een beeld of een architectonisch hoogstandje te bewonderen is. Ongemerkt leggen we heel wat kilometers af.

Gelukkig doorbreekt de zon de stortregen en kan ons plan van vandaag gewoon doorgaan. Via de bus en de metro reizen we naar de westoever, op weg naar de burcht. Allereerst bekijken we de wijk rondom de burcht, genaamd Hradcany. De Praagse burcht is verreweg het grootste en belangrijkste in deze wijk. De St Vitus Kathedraal torent hoog boven de 9e eeuwse fundamenten van de burcht uit. Verschillende Boheemse koningen liggen begraven in deze grote, gotische kerk.
We wandelen door het zogenaamde 'gouden laantje' en wanen ons even in een echt middeleeuws stadje. De winkels van oude ambachtslieden zijn inmiddels vervangen door souvenirwinkels, maar de gebouwen zijn amper gemoderniseerd. Wanneer we even uitrusten in de koninklijke tuin genieten we van een prachtig uitzicht over Praag en de Karelsbrug.
St Vitus kathedraal

Wanneer we de stad weer in gaan begint het te regenen. Hierop besluiten we maar terug te keren naar de camping. Aangezien we toch redelijk wat tijd in de Praagse Burcht hebben besteed, zijn we wel toe aan wat rust.

Wanneer we de volgende ochtend opstaan is het erg droog en bewolkt en besluiten we een tocht te maken naar het Reuzengebergte en het Boheems Paradijs, dat op zo'n 75 kilometer boven Praag ligt. Dit is een vrij ruig natuurgebied vol met rotspartijen. De omgeving is prachtig, maar wordt overschaduwd door de aanwezigheid van Trosky, een bijzonder mooie burchtruïne. We rijden verder naar Spindleruv Mlyn, een dorpje in het hart van het Reuzengebergte. Het gebergte is 40 kilometer lang en 20 kilometer breed en loopt langs de Poolse grens. We genieten van de natuur en allerlei leuke huisjes en gebouwen. Terwijl we rondrijden komen we regelmatig oude fabrieken tegen, vermoedelijk uit de communistische periode. De prijzen liggen hier veel lager dan in Praag, geen toeval dat het hier vergeven is van de Nederlanders!
Trosky burcht

We keren terug naar de camping en stoppen onderweg om wat te eten. Anderhalf uur later zijn we alweer terug op onze camping. Morgen staat de laatste dag Praag op het programma, alvorens we weer verder trekken richting het Noorden!

Als we onze kaart mogen geloven hebben we de meeste monumentale gebouwen in Praag al gezien en besluiten vandaag maar eens lekker rond te slenteren. Er is genoeg te zien in de stad en het valt ons op hoe kleurrijk de stad eigenlijk is. Het wemelt er van de kunst, in de vorm van galerieën, theaters en straatkunst.
De temperatuur is inmiddels flink gestegen en we wandelen dan ook van terras naar terras. We besluiten de toren van het oude raadhuis te beklimmen, iets dat we eerder hebben laten liggen. De lift brengt ons voor een groot deel naar boven, waar we van een prachtig uitzicht kunnen genieten. Tijdens deze leuke dag blijft Praag ons verrassen. Via het uitstekende openbaar vervoer keren we terug naar onze camping.

Morgen zit onze vakantie er al weer op en rijden we via Duitsland, waar we nog twee dagen bij vrienden zullen verblijven, naar huis.

Dit verhaal is afkomstig van Teije.nl.

Heb je interesse in een reis naar Tsjechië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Tsjechië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.