5 dagen avontuur in Schotland

Bestemming: A. Edinburgh (Schotland) , B. Glasgow
Periode: april 2013
Vervoer: Bus
Accommodatie: Jeugdhostel

Tijdens mijn 5 maanden verblijf in Hatfield, Hertfordshire voor mijn studie was het natuurlijk ook wel eens tijd voor een leuk tripje. Samen met 2 vriendinnen had ik besloten om een bezoek te brengen aan Schotland. Aangezien we beperkte tijd (en budget) hadden, hadden we besloten om alleen naar Edinburgh en Glasgow te gaan. Over deze steden hadden wij allemaal veel positieve verhalen gehoord waardoor onze interesse gewekt was. Eenmaal besloten was de reis snel geboekt! Van 1 tot 6 april 2013 zouden wij in Schotland verblijven.

Edinburgh

Aangezien reizen met de bus in het Verenigd Koninkrijk voor lange afstanden heel goedkoop kan zijn, was al snel besloten om met de nachtbus van Londen naar Edinburgh te gaan en weer terug. Zo hadden wij voor ongeveer 20 euro per persoon een retour naar Edinburgh. We hebben deze reis bij Megabus geboekt en dit is erg aan te raden. Het is goedkoop, de service is goed, de bussen zijn luxe en omdat wij een nachtbus hadden mis je ook niks van je dag!

Na onze rit in de bus arriveerden we om 06.00 's ochtends in Edinburgh, 2 uur vroeger dan gepland. Iedereen was hier behoorlijk verbaasd over, en omdat het zo vroeg was waren we bang dat ons jeugdhostel nog niet open was. Echter, zo vroeg aankomen heeft ook een voordeel. Doordat onze bus 2 uur te vroeg was hebben we kunnen genieten van een prachtige zonsopgang op de North Bridge. Links zagen we de zon opkomen bij de zee, terwijl rechts de prachtige historische gebouwen van Edinburgh opgelicht werden door het vroege zonlicht.

prachtige zonsopgang op de North Bridge, schotland

Na een wandeling van ongeveer 10 minuten hadden we ons jeugdhostel gevonden: het High Street Hostel. Dit was ons hostel voor 1 nacht. De volgende dag zouden we namelijk naar Glasgow gaan. Eenmaal binnen waren we heel blij dat de receptie open was. De jongen achter de receptie vertelde ons we pas om 11 uur onze slaapkamer (gedeeld met 5 anderen) op konden. Wel konden we beneden de keuken in om gratis koffie, thee of warme chocomel te drinken. Eenmaal beneden zagen we 2 grote banken staan en konden we de verleiding niet weerstaan: we ploften neer en hebben daar nog zo'n uur geslapen, tot er andere gasten uit het hostel kwamen om te ontbijten.

Nadat we een (goedkoop!) ontbijt gekocht hadden (dat heb je nu eenmaal vaak bij jeugdhostels) zijn we naar het Information Office gegaan om eens te kijken welke bezienswaardigheden en activiteiten we allemaal wilden bezoeken. En we wilden natuurlijk, als dames zijnde, weten waar we goed konden shoppen! Het Information Office (op Princess Street, dicht bij de North Bridge) was erg makkelijk te vinden en ze hadden alle informatie die we nodig hadden. Een uur later keerden we met handenvol folders en boekjes terug bij het hostel, waar we eens rustig zijn gaan kijken naar wat we wilden doen. Uiteindelijk hadden we besloten dat er een aantal dingen waren die we heel graag wilden zien en doen: Edinburgh Castle, The Real Mary King's Close, Arthur's Seat beklimmen en we wilden naar Rosslyn Chapel net buiten Edinburgh. Voor vandaag hadden we maar besloten, omdat we behoorlijk moe waren, om lekker te gaan shoppen.

Winkelen in Edinburgh

Het shoppen hebben we op Princess Street gedaan. Dit is een van de belangrijkste winkelstraten van Edinburgh. Je vind hier alle bekende winkels, van H&M tot Primark. Hier hebben we ons eens even een middagje uitgeleefd. We hebben geluncht in een van de zijstraatjes. In deze zijstraatjes vindt je genoeg leuke kroegen en cafeetjes waar je heerlijk kunt lunchen, ook met een studentenbudget. 's Avonds hebben we een vriendin uit Zweden van een van ons ontmoet in een kroeg. Zij studeerde op dat moment in Edinburgh en kon ons precies laten zien welke kroegen leuk waren. Haar eerste keus, Frankenstein, een zeer bekende bar in Edinburgh, was helaas propvol, dus uiteindelijk zijn we naar een kroeg op de Grassmarket gegaan. Heerlijk een avondje kletsen met livemuziek op de achtergrond. Uiteindelijk zijn we niet te laat naar huis gegaan omdat we allemaal kapot waren van de lange dag en de lange reis.

Glasgow

De volgende dag, uitgerust na een goede nacht slaap, zijn we met de bus naar Glasgow gegaan. Vanaf Edinburgh duurt dit maar een uurtje, prima te doen dus! Zodra we Glasgow binnenrijden zien we dat dit een heel ander soort stad is dan Edinburgh. Je mist hier meteen de historische uitstraling die Edinburgh wel heeft. Glasgow is een stuk moderner, en ziet er meer uit als een industriestad. Dit keer was het vanaf de bus ook niet heel ver lopen naar onze accommodatie. Deze keer verbleven we niet in een Hostel, maar in een Guest House: McLays Guest House. Hier hebben we wel een kamer met zijn drieën, helemaal boven op zolder. Het huis is oud en schots en scheef, maar toch heeft het zijn charme. De kamer is ruim en ziet er netjes uit. We hebben zelfs een tv!

Nadat we onze spullen gedropt hebben besluiten we op verkenning te gaan in Glasgow. Dit keer weten we niet waar er een Information Office is dus we besluiten om zelf maar ergens heen te lopen. Het is aan te raden om dit toch maar niet te doen. We zijn al snel hopeloos verdwaald en eindigen in de woonwijken. Aan de andere kant; dit is ook wel weer een avontuur. Uiteindelijk, na een tijde ronddwalen, komen we in Kelvingrove Park, een van de grootste parken van Glasgow. Ondanks dat het nog heel koud was buiten en de bomen kaal, was het toch een prachtig aangelegd park. We zagen in de verte een prachtig groot gebouw staan waarvan ik nu weet dat dit de Universiteit van Glasgow is. Ik moet zeggen, op zo'n universiteit zou ik ook wel willen studeren.

Kelvingrove Park, Glasgow, Schotland

Aangezien we de lunch een soort van overgeslagen hadden, besloten we om een High Tea te doen bij Kelvingrove Art Gallery & Museum. Wederom is dit een prachtig historisch gebouw. Glasgow heeft het dus wel, historische gebouwen. De High Tea was heerlijk hier! Ze hebben ongelofelijk lekkere sandwiches en gebakjes. Na de High Tea zijn we nog even het museum in gegaan. Dat is het voordeel van het Verenigd Koninkrijk: bijna alle musea zijn gratis! Daar kunnen ze in Nederland nog wel wat van leren. Het museum heeft van alles wat te bieden, en is ook leuk voor kleinere kinderen. Uiteindelijk hebben we de rest van de middag en avond nog rondgedwaald door de stad en hebben we 's avonds lekker gegeten bij een Italiaans restaurantje. Moe maar voldaan zijn we 's avonds weer ons bed in gekropen.

Terug naar Edinburgh

De volgende dag, donderdag, hebben we de bus weer terug gepakt naar Edinburgh. Vandaag hadden we wederom afgesproken met de Zweedse vriendin van een van ons, om Arthur's Seat te beklimmen. Na op de Grassmarket heerlijk geluncht te hebben, zijn we aan onze tocht begonnen. Arthur's Seat is een grote heuvel die eigenlijk zo ongeveer midden in Edinburgh ligt. Arthur's Seat staat erom bekend dat je een prachtig uitzicht hebt over de stad als je eenmaal boven bent. Het was die dag prachtig weer, dus we waren benieuwd.

De klim heeft ongeveer een klein uurtje geduurd. Het was koud en we hadden allemaal niet echt goede schoenen aan. De heuvel is relatief makkelijk te beklimmen (er zijn ook meerdere routes) maar goede, stevige schoenen zijn toch wel aan te raden! Eenmaal boven was wat we gehoord hadden absoluut waar. Je hebt een prachtig uitzicht over de hele stad! Je kan alle kanten opkijken. Ik zou er uren kunnen zitten. Helaas ging de zon bijna onder en moesten we terug.

Arthur's Seat, Edinburgh, Schotland
Uitzicht vanaf Arthur's Seat, Edinburgh, Schotland

's Avonds gingen we mee met een kroegentocht, georganiseerd vanuit ons Hostel. De laatste 2 nachten zaten we in het BudgetBackpackers Hostel. Dit is een van de bekendste Hostels in Edinburgh en is ook erg netjes en goed. Wij vonden echter High Street Hostel (ons eerste Hostel) leuker omdat dit hostel wat alternatiever is. De kroegentocht was erg gezellig en het is zeker aan te raden om een kroegentocht te doen in Edinburgh. Er zijn genoeg leuke kroegen en clubs te ontdekken!

Edinburgh Castle

De volgende dag, vrijdag, besloten we om naar Edinburgh Castle te gaan. We waren vroeg vertrokken omdat we 's middags ook nog naar Mary King's Close wilden gaan. Het was al behoorlijk druk bij Edinburgh Castle toen we aankwamen. We hebben snel kaartjes gekocht en zijn toen naar binnen gegaan. Ik moet zeggen dat ik het zeker interessant vond. Het is wel een heel ander kasteel dan bijvoorbeeld Windsor Castle, waar ik ook ben geweest tijdens mijn periode in Engeland. Edinburgh Castle is wat grover, wat rauwer. Maar dat past ook wel bij Schotland. Er is in ieder geval heel wat minder poespas in de aankleding dan in veel andere kastelen. Er is genoeg interessants te zien en er zijn ook voorstellingen overdag die je meer leren over het kasteel en de geschiedenis ervan. Zeker aan te raden! Ook kwamen we hier nog andere studenten van onze universiteit tegen, erg toevallig, waarna we besloten om 's avonds met hun uit eten te gaan.

Edinburgh Castle, Edinburgh, Schotland

Mary King's Close

Na geluncht te hebben in het kasteel zijn we naar Mary King's Close gegaan. Edinburgh staat erom bekend dat er onder de grond nog oude stadsdelen zijn. Er zijn dan ook veel spooktochten die je kan boeken, maar voor de minder grote helden is Mary King's Close een oplossing. Bij deze tocht ga je onder de grond waar nog een deel van de oude stad bewaard is. We werden rondgeleid door een bewoonster van Mary King's Close; de tand des tijds heeft blijkbaar stilgestaan hier! Het onder de grond gaan is stiekem wel spannend maar wat een avontuur! Door middel van verhalen wordt uitgelegd hoe het leven in de steegjes er vroeger in de middeleeuwen aan toe ging. Het is zowel voor kinderen als volwassenen goed te doen en goed te volgen (je kan ook audiosets in het Nederlands krijgen). Het is heel leerzaam en heel bijzonder om een keer te zien. De originele steeg ligt nog gewoon onder de grond! Dit is heel bijzonder. 's Avonds zijn we nog uit eten geweest met de andere studenten uit Hatfield, wat erg gezellig was. Na het eten zijn we nog een paar kroegen in gedoken.

Rosslyn Chapel

Zaterdag was helaas onze laatste dag in Edinburgh. Onze reis hebben we goed afgesloten met een bezoek aan Rosslyn Chapel. Misschien ken je dit wel van de Da Vinci Code? Deze kapel komt aan het einde van de film voor en is daardoor heel erg bekend geworden, zo werd ons verteld. Er wordt door velen beweerd dat Rosslyn Chapel misschien wel de bergplaats is van de Heilige Graal. Onder de kerk ligt een verborgen ruimte maar het kerkbestuur weigert deze te openen. Er gaan verschillende speculaties de ronde over wat er verborgen zou kunnen zijn; tot aan ruimteschepen aan toe. Een bezoek aan Rosslyn Chapel is zeker de moeite waard. Het is gemakkelijk te bereiken met de bus (waarin de stoelen bekleed zijn met schotse ruitjes!) en de geschiedenis is zeer interessant! Het is een mooie, aparte kapel om te zien.

Rosslyn Chapel, Edinburgh

Helaas betekende dit het einde van onze reis. 's Avonds moesten we weer met de bus terug naar Londen. Maar wat een geweldige week was het geweest! Schotland, voor zover we het gezien hebben, is echt geweldig. Het landschap is prachtig, de steden zijn gezellig en mooi, de mensen zijn vriendelijk. Ik zou iedereen aanraden om ook eens een bezoek te brengen aan Schotland, en zeker de stad Edinburgh. Dit is tot nu toe toch wel een van de mooiste plaatsen waar ik ooit geweest ben.

Heb je interesse in een reis naar Schotland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Schotland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.