Zonvakantie in Hurghada

Bestemming: A. Hurghada (Egypte)
Periode: oktober 2012
Accommodatie: Hotel Bel Air Azur
Organisatie: Sunweb

Tijdens de herfstvakantie zijn wij 8 dagen op vakantie geweest in Egypte, Hurghada. Egypte is echt de perfecte uitvalsbasis als je de zon graag op wilt zoeken in de herfst of winter en niet te ver wilt vliegen. Wij besloten dan ook een bezoek te gaan brengen aan de zon en het warme water van de Rode Zee. Op donderdag 11 oktober om 14.00 uur vertrokken we vanaf Schiphol naar Hurghada.

Rond 19.00 uur kwamen we aan in Hurghada. In de zomermaanden is er geen tijdsverschil met Egypte. Na de koffers te hebben opgehaald vertrokken we met de bus richting de hotels. We reden dwars door het centrum van Hurghada, waar je echt je ogen uitkeek. Je zag toeterende auto's, bussen, mensen die midden op de straat liepen maar ook ezels. Ons hotel lag net buiten het centrum, waardoor je geen last hebt van de drukte. Eenmaal in het hotel (Bel Air Azur) werden we zeer vriendelijk ontvangen en mochten we gelijk aanschuiven bij het avonddiner. Dit werd elke dag op twee plaatsen gehouden: binnen en buiten bij het zwembad. Wij kozen ervoor om buiten bij het zwembad te gaan eten. Na het eten besloten we want rond te gaan kijken in en rondom het resort. Bel Air Azur maakt namelijk deel uit van een keten, waardoor je ook gebruik mag maken van de faciliteiten van de andere hotels. We hebben nog wat gedronken aan het water bij het andere hotel en zijn toen gaan slapen.

Welkomstinformatie van Sunweb

De volgende morgen kregen we in ons hotel bezoek van de reisleidster van Sunweb. Ze heette Monique en woonde al 7 jaar in Hurghada. Hierdoor wist ze ons zeer veel te vertellen over de plaats. Ze legde ons onder andere uit hoe je het beste met de Egyptische ponden om kon gaan (omdat je piasters en ponden hebt) en dat je altijd af moet dingen. Ook vertelde ze dat je twee delen in Hurghada hebt: Sakkala (het moderne gedeelte) en Dahar (het oude gedeelte). Nadat ze meer verteld had over de excursie naar Luxor en de andere Nederlanders deze reis ook zeer indrukwekkend vonden, besloten we de excursie te boeken.

Het resort

Alles was zeer goed geregeld in het resort. Zo kreeg iedereen bij aankomst een pasje waarmee je 's ochtends een badhandoek kon halen en 's avonds weer kon inleveren. Dit scheelt erg veel ruimte in je koffer en bovendien heb je iedere dag een schone handdoek! Op het resort had je verschillende plekken waar je kon liggen. Je kon ervoor kiezen bij het zwembad te gaan liggen of op het strand. Ook had je een lange pier waar strandbedjes op stonden. Aan het einde van de pier was tevens een restaurant, waar we iedere middag heerlijk gegeten hebben met uitzicht op de azuurblauwe zee. Op de pier waren verschillende trappetjes waarmee je het water in kon gaan. Je zwom dan gelijk in een prachtig rif met koraal, veel exotisch gekleurde vissen en zelfs roggen! Het mooiste gedeelte van het rif was afgezet met touwen, omdat toeristen het anders zouden vernielen. Wel kon je hier heel mooi omheen zwemmen en alsnog enorm veel vis zien. Met een onderwatercamera hebben we verschillende foto's gemaakt van de vissen. Het huisrif van het resort was echt prachtig, we hebben dan ook iedere dag gesnorkeld en telkens weer wat nieuws gezien.

Strand Hurghada, zonvakantie Egypte

Hurghada Marina

De Hurghada Marina is een zeer nieuw gebied in Hurghada. Naast de vele mooie en dure boten die er liggen, is er ook een gezellige boulevard waarover je kunt wandelen. De gehele boulevard loopt langs het water en de haven. Ook liggen er aan de boulevard veel moderne restaurants, bars, cafés en winkels. Vanuit ons hotel was het ongeveer 10 minuten met de taxi naar de haven. De taxi is bovendien zeer goedkoop in Hurghada, omdat je er geen buslijnen hebt is dit zeer handig. Voor een ritje van 10 minuten betaal je ongeveer 15 pond, wat 1,90 euro is. Tevens rijden er kleine busjes door die stad, die vaak stampvol zitten, en waarbij je op ieder punt in en uit kan stappen. Hier betaal je echter net zo veel voor als voor de taxi. Eenmaal in de Marina aangekomen hebben we wat gedronken bij een van de cafés. Vervolgens zijn we wat gaan eten bij een restaurant, zelfs kamelenbiefstuk stond hier op het menu! Na het eten hebben we nog verschillende winkeltjes bezocht en zijn we nog even langs de nieuwe moskee gelopen, die vlakbij de haven ligt. 's Avonds is de moskee er mooi verlicht.

Sakkala

Sakkala is het moderne en drukke gedeelte van Hurghada. Je vindt hier voornamelijk veel winkels en een aantal cafés. Op zondagavond brachten we na het eten een bezoek aan het centrum. De winkels gaan hier pas dicht als de toeristen weg zijn, je hebt dus ook 's avonds als het wat koeler is genoeg tijd om te winkelen. Naast de standaard souvenirwinkeltjes vind je hier ook andere leuke winkeltjes met Egyptisch katoen, kruiden en thee, lampen en kleding. De meeste souvenirs hebben we dan ook hier gehaald die avond.

Snorkelexcursie

Doordat het snorkelen bij het huisrif ons zo beviel, besloten we een snorkelexcursie te boeken. Dit deden we bij een Nederlands sprekende Egyptenaar die iedere dag aanwezig was bij het resort. Maandagochtend om 8.15 uur hadden we bij de kleine haven bij het resort afgesproken. We zouden die dag onder andere 3 verschillende snorkelplekken bezoeken, maar ook een bezoek brengen aan Mahmya. Dit is een soort bountystrand op een eiland. We vertrokken als eerste naar een plek waar de Napoleonvis te zien zou zijn. Dit is een vis die alleen voorkomt in de Rode Zee en de Arabische Zee en wel 2.30 meter kan worden. De instructeur Mohammed ging met iedere snorkeltocht mee en zocht mooie vissen en koralen. Na 5 minuten had hij al een enorme bruine aal gevonden, die verscholen zat tussen de rotsen en het koraal. Nog niet veel later zagen we ook de enorme Napoleonvis, die opvallend dichtbij durfde te komen.

Bij tweede snorkelplek waar we heengingen zouden schildpadden zwemmen. Tijdens het snorkelen hebben we ze niet gezien. Wel hebben we een grote schildpad gezien vanaf de boot, toen we bijna bij de plek waren. Zodra de bemanning er een ziet doen ze de motor van de boot uit en moet iedereen stil zijn. Als de schildpad namelijk ook maar iets hoort is hij weer weg. Op die plek mochten we weer een uur snorkelen. Vervolgens kregen we een lunch die de bemanning ondertussen had klaargemaakt. Na de lunch gingen we door naar Mahmya. Dit zou een prachtig mooi bounty eiland moeten zijn, maar dat viel best tegen. Het is inderdaad best mooi, maar vooral erg warm! Je zit midden op een grote zandvlakte (zonder parasols) 1,5 uur te wachten totdat je de boot weer op mag. We hebben in die tijd vooral in het water gelegen om niet te verbranden. Het gedeelte met parasols was namelijk alleen voor gasten van bepaalde hotels. Ook de wuivende palmbomen ontbraken.

Tijdens de excursie was het ook heel goed mogelijk dat we dolfijnen zouden zien. Bij de laatste snorkelplek was daar de meeste kans op. Wij hebben ze die dag helaas niet gezien.

Snorkelen Hurghada, zonvakantie Egypte

Luxor

De dag voordat we weer naar huis zouden gaan zijn we een dag naar Luxor geweest. Dit hadden we geboekt bij Sunweb. 's Ochtends om 04.40 uur werden we verwacht in de lobby, de bus kwam echter pas om 05.10 uur. De rit naar Luxor zou zo'n 4 uur duren, eerst moesten we echter nog een aantal mensen ophalen in Hurghada en Makadi Bay. De reis naar Luxor op zich is al prachtig. Vanuit de bus zie je de zon opkomen in de woestijn en de rit door de woestijn was erg mooi. De meeste wegen waren geasfalteerd, sommige delen waren echter zo versleten dat je gewoon op het zand reed. We reden onder andere door de bergen en grote rotsblokken in de woestijn en kwamen daar ook regelmatig kleine hutjes tegen, waar mensen gewoon in woonden.

Na 4 uur rijden en met een pauze van een half uur kwamen we rond 09.30 uur aan in Luxor. Onze gids Mina, die Nederlands sprak, had ons tijdens de rit al het een en ander uitgelegd over het programma van de dag en de eerste bezienswaardigheid. Dit was Karnak, een enorm tempelcomplex dat de Egyptenaren vroeger hebben gebouwd (1600 voor Chr.). De Tempels van Karnak zijn prachtig om te zien en net één groot openluchtmuseum. Het is tevens het grootste religieuze bouwwerk van de hele wereld. Er staan maar liefst 134 zuilen die variëren van 15 tot 24 meter hoog. Na ook weer veel uitleg van Mina over de tempels van Karnak mochten we nog een uur vrij rondlopen en foto's maken. Daarna konden we in het restaurant in Karnak aanschuiven voor de lunch.

De tweede bezichtiging van vandaag was de albasterfabriek. Om daar te komen moesten we de Nijl oversteken met een bootje. De tocht duurde ongeveer 15 minuten. Vanuit daar gingen we weer verder met de bus, die ondertussen via een brug de Nijl was overgestoken. Bij de albasterfabriek werden handgemaakte beeldjes, vazen en kleine souvenirtjes gemaakt. Een man bij de albasterfabriek liet ons het verschil zien tussen de neppe soorten steen en de echte. Daarna mochten we rondkijken in de winkel en kon je voor een lage prijs een souvenir meenemen.

albasterfabriek, Egyptenaren, Egypte

De volgende bezienswaardigheid was de Vallei der Koningen, waar veel graven van de farao's uit het Nieuwe Rijk te bezichtigen zijn. In totaal zijn er 63 graven, wij bezochten onder andere de graven van Ramses I en Ramses II. Het graf van Toetanchamon was ook te bezoeken, deze was volgens onze gids echter lang niet zo indrukwekkend als die van de andere farao's. Dit komt doordat alles van Toetanchamon in het museum in Caïro ligt, we hebben dit graf ook niet bezocht. De graven van Ramses waren erg indrukwekkend en nog zeer goed intact. Je mocht geen fotocamera's meenemen, om de vele kleuren en symbolen te beschermen.

Na het bezoek aan de vallei brachten we een bezoek aan de laatste grote bezienswaardigheid van vandaag: de Tempel van Hatsjepsoet. Dit was de tempel van de vrouwelijke farao Hatsjepsoet die ongeveer 22 jaar geregeerd heeft in Egypte. Nog nooit heeft een vrouwelijke farao het zo lang volgehouden. De tempel is zeer groot , half gebouwd in de rotsen en bestaat uit drie verdiepingen. In de tempel zijn verschillende afbeeldingen van Hatsjepsoet te zien, waarin ze zich afbeeldde als een man.

Als laatste bezochten we de de kolossen van Memnon. Dit zijn twee beelden van 18 meter hoog die de farao Amenhotep III afbeelden. Helaas zijn de beelden erg beschadigt door of een aardbeving, of vernielingen.

Kolossen van Memnon, Egypte, Luxor

Op de terugweg namen we de brug over de Nijl, wat een prachtig uitzicht gaf op Luxor met de ondergaande zon. Het was een erg vermoeiende maar zeer indrukwekkende en leuke dag.

Het vliegveld

De volgende dag zouden we alweer terug gaan naar Nederland. Omdat we pas om 20.00 uur vlogen besloten we de kamer nog voor de rest van de dag bij te boeken, waardoor je nog gewoon kon eten en douchen in het hotel. Nadat we alles in hadden gepakt vertrokken we om 17.00 uur richting het vliegveld. Daar aangekomen bleek het dat we twee uur vertraging hadden. Op het vliegveld kon je je gelukkig wel vermaken in de vele souvenirwinkeltjes die er zaten. Daar hebben we onze laatste ponden uitgegeven. De terugvlucht verliep verder goed, om 04.00 uur kwamen we aan op Schiphol.

Hurghada is een fantastische bestemming vooral in de herfst of in het voorjaar. Het is er dan niet te warm en ook niet erg druk, dit is fijn als je steden als Luxor of Caïro wilt bezoeken. Het prachtige onderwaterleven, het klimaat maar ook de cultuur zijn voor ons zeker redenen om terug te komen naar Egypte.

Heb je interesse in een reis naar Egypte? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Egypte, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.