Een Nile-travel

Periode: oktober 2012
Vervoer: Vliegtuig en cruiseboot
Accommodatie: Nijlcruise

Tegen het einde van onze reis door Vietnam brachten we een etmaal door op een boot in Halong Bay. Het was prachtig en het was heerlijk relaxed. Terwijl we lekker aan het eten waren gleden buiten de prachtige karstrotsen voorbij en ’s morgens vroeg werd ik gewekt door een paar plonzen in het water, van reisgenoten die een ochtendduik gingen nemen. Ik genoot! Opeens wist ik wat we zouden doen met de kortingsbon van Nile-travel die ik een paar maanden ervoor gewonnen had bij een Facebookwedstrijd van Reisgraag!

Thuisgekomen het internet in gedoken, en ja, de organisatie had precies wat ik wilde: 8 daagse reis over de Nijl, zonder een bezoek aan Caïro, waar de situatie ons nu te explosief is en zonder een aantal dagen in de resorts aan de Rode zee, want dat is helemaal niets voor ons. Dus geboekt en 2 maanden nadat we thuisgekomen waren uit Vietnam stapten we weer in het vliegtuig, bestemming: Luxor!

Toen ik jaren geleden op de havo zat was ik al gefascineerd door het oude Egypte. Ik dacht toen niet er ooit te komen, maar het leek me geweldig! En ja, het is er geweldig! Van tevoren had ik er niet bij stilgestaan hoe eea zou verlopen. We bleken ingedeeld te zijn in een groep van 14 personen, een hele leuke en gezellige groep mensen! We hadden onze eigen gids, Ragab, een jonge Egyptische man, die uitstekend Nederlands spreekt. Soms een beetje te streng, hij noemde zijn uitleg niet voor niets ‘les’, maar hij heeft veel vertelt en het was erg boeiend om te horen! De namen Horus, Isis, Nefertari, Rameses enz enz zullen me voortaan altijd terugbrengen naar deze reis!

Op de eerste avond maakten we een (optionele) excursie naar de sound and lightshow in de tempel van Karnak, die we de volgende dag bij daglicht zouden gaan bekijken. Het bleek de ideale volgorde, want nu was het steeds weer een verrassing wat er te zien was, steeds lichten nieuwe delen van de tempel op, soms zelfs spooky! De tempels van Karnak en Luxor zijn groot (zeker de eerste!), ik was overweldigd door de hoeveelheid beelden en vooral hiëroglyfen, ik heb me nooit gerealiseerd hoeveel muren en pilaren er volgeschreven zijn, prachtig om te zien. Ik heb mezelf echt moeten vertellen dat dit echt was, dat dit echt de plek was waar duizenden jaren geleden de Egyptenaren leefden en werkten. Vervolgens bezochten we de vallei van de koningen, wat is dat prachtig! Toen we de tempel van Hatsjepsoet zagen realiseerde ik me weer dat de werkelijkheid altijd zoveel mooier is dan plaatjes laten zien, zo groot, zo overweldigend!

Vallei der Koningen, Luxor, Egypte, Nijlcruise

We kochten in Luxor al wat souvenirs: ik beloofde mezelf jaren geleden een scarabee te kopen mocht ik ooit in Egypte komen, die scarabee heb ik gekocht in een albastfabriekje. En in een papyruszaak, waar we zagen hoe papyrus gemaakt wordt, kochten we beschilderd papyrus waar met hiëroglyfen onze namen op geschreven werden.

En toen gingen we varen. Wat een luxe, bovenop het dek, genietend van de warmte zie je de prachtige Nijlkust voorbij glijden. Soms een brede groene strook, soms heel smal, het contrast tussen de groene oevers en de woestijnrotsen er achter is wel erg groot! We bezochten de tempels van Edfu en Kom Ombo. De tempel van Philea, die compleet verhuisd is omdat hij adders zou verdwijnen in het water nadat de Aswandam gebouwd werd. Ik kan niet zeggen welke het mooiste is, elke tempel heeft weer iets eigens wat hem bijzonder maakt.

Kom Ombo, Nijlcruise, Egypte

Maar het allermooist vond ik Abu Simbel. In alle vroegte vertrokken we met de bus richting woestijn. Je moet in konvooi rijden. Het was niet zo’n grote rij dit keer. Er rijden militairen en politie mee. De zon op zien komen boven de Nubische woestijn is absoluut een belevenis. En dan kom je bij de gigantische tempels van Abu Simbel. Ook zij zijn verhuisd, naar een hoger gelegen deel gebracht, om te voorkomen dat deze schitterende tempels die Ramses II voor zichzelf en zijn geliefde Nefertari liet bouwen, zouden verdwijnen in het Nassermeer. Binnen in de tempels kreeg ik kippenvel, zo mooi, zo onwerelds. Op de terugweg kregen we een kadootje: we zagen diverse fata morgana’s. Wat ziet dat er echt uit, ik kan me voorstellen dat reizigers vroeger echt dachten water te zien, wat moet het hard geweest zijn te ontdekken dat er niets anders was dan zand en hitte!

Abu Simbel, Egypte, Nijlcruise

Na Aswan voeren we terug naar Luxor, ook nu weer genieten van de omgeving. Het eten aan boord was lekker en gevarieerd. We hebben een aantal keer op het bovendek gegeten, heerlijk. Is er een mooier begin van de dag dan een ontbijt op een boot in de ochtendzon? Ik ben een ochtendmens, dus ik heb bijna dagelijks de zon zien opkomen, prachtig!

Jammer genoeg besloot de bemanning het dek te gaan schuren en lakken terwijl wij aan boord waren, wat uiteraard veel stof veroorzaakte. Er is contact opgenomen met Nile travel, die adequaat reageerde, als compensatie kregen we een excursie aangeboden: Terug in Luxor maakten we, terwijl de zon onderging, een kamelentocht door een dorpje en Langs mango- en bananenplantages, ontzettend leuk! De geplande citytrip in koetsjes door Luxor werd daardoor verschoven naar de volgende ochtend, wat achteraf een geluk bleek te zijn, want nu hebben we kunnen zien hoe het slachtfeest gevierd wordt in de straten van Luxor: jongetjes liepen te zwaaien met grote messen, mannen reden langs met bebloede djellaba’s, er hingen gevilde dieren en families waren bezig hun lam, koe of kippen te slachten. Niet echt een prettig gezicht, maar wel bijzonder om mee te maken, Verder was het feest op straat, spelend kinderen in hun mooiste kleren, muziek, spelletjes.

De laatste middag bezochten we het Luxormuseum, niet groot, maar we hebben er toch een paar uur doorgebracht. En toen was het voorbij. Vrijdag om 5 uur verlaten we de boot. We vliegen eerst naar Sharm-al-Sheikh, waar een aantal mensen nog een week op vakantie gaan en daarna vliegen wee door naar Amsterdam. Het is koud in Nederland, we zijn terug in de herfst met een koffer vol wasgoed, met souvenirs, met een heleboel foto’s op mijn camera’s, maar vooral met een hoofd vol prachtige indrukken en herinneringen!

Beelden, Luxor, Egypte

Heb je interesse in een reis naar Egypte? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Egypte, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.