Interview Activity International

Interview met Carma Schaafsma
Vrijwilligerswerk doen in Afrika is erg populair

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Carma Schaafsma en ik werk al een dikke 15 jaar voor Activity International. Binnen Activity International ben ik (mede) verantwoordelijk voor alles wat met communicatie te maken heeft. Denk aan de website, aan ons magazine, aan Social Media, aan handboeken, aan promotieactiviteiten, aan meedenken over vernieuwingen....geen dag hetzelfde! En dat is meteen ook het leuke aan mijn functie, er komt zo veel op mijn pad! En het bezig zijn met het leukste product dat ik maar kan bedenken: bijzondere reizen, ik krijg dat echt nooit genoeg van. Er valt echt zo veel te ontdekken!

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Dat is ontstaan doordat de eerste eigenares heeft bedacht dat zoiets nog niet in Nederland bestond. Letterlijk vanaf een zolderkamer begonnen. Mooi toch!

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
De naam moest een internationale uitstraling hebben, een goed gevoel geven en het moest uiteraard de lading dekken. Nou, dan kom je al snel bij Activty International uit.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Activity International heeft als doel mensen een unieke ervaring in het buitenland te bieden, al dan niet gecombineerd met het leveren van een maatschappelijke bijdrage. Met onze programma's willen we zoveel mogelijk deelnemers in contact brengen met andere culturen. Omdat we hen een onvergetelijke ervaring willen bezorgen, maar ook om een bijdrage te leveren aan een wereld waarin mensen meer begrip voor elkaar hebben. Om dit te bereiken hebben we een veelzijdig aanbod van mogelijkheden wereldwijd. Onze programma's bieden zekerheid, kwaliteit en gemak, terwijl we zo veel mogelijk rekening houden met de flexibiliteit en vrijheid van de individueel ingestelde reiziger. Onze organisatie kenmerkt zich door haar persoonlijke en informele benadering, met veel aandacht voor service en begeleiding, ervaring en deskundigheid.

Wie is de doelgroep?
Onze reizigers zijn avontuurlijk, nieuwsgierig en bereid het gezichtsveld te verbreden en op zoek naar meer dan een gewone vakantie. Dat zijn meestal de jongeren tussen 17 en 25 jaar. Maar ook ´oudere´ mensen (die jong van geest zijn) zijn van harte welkom! Onze deelnemers wonen in Nederland of België en zijn op zoek naar een betrouwbare organisatie die aan hun bijzondere wensen kan voldoen. Onze deelnemers willen wat te kiezen hebben en staan open voor andere culturen. Dát zijn de mensen die wij zoeken!

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Bij ons staat een persoonlijke en professionele benadering van onze klant voorop. We hebben al 25 jaar ervaring met culturele uitwisseling, hebben zelf erg veel reiservaring, werken met zeer betrouwbare partnerorganisaties in het buitenland, hebben een behoorlijk breed aanbod, zijn flexibel, zijn maatschappelijk betrokken en zijn zelf nog even enthousiast over wat we doen als 25 jaar geleden.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Vrijwilligersprojecten in Afrika en Azië zijn momenteel erg populair. Evenals het au pair programma en het vrijwilligerswerk in Natuurparken in de USA. Backpacken in Australië blijft altijd wel populair. Maar ja, dat is en blijft ook zooo leuk!

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Ja, er zijn altijd wel verschuivingen merkbaar. Nu zijn bepaalde landen in Azië en Afrika heel populair. Jaren geleden waren dat nog de landen in Latijns-Amerika. Over een paar jaar zal dat wel weer anders zijn. Zo gaat dat..

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Ik vind het een hele bijzondere organisatie waar alleen maar super enthousiaste medewerkers werken. Dat maakt wie we zij, een enthousiaste club mensen die staan voor kwaliteit, professionaliteit en vele jaren relevante reiservaring. We vinden ook echt dat iedereen een buitenlandervaring zou moeten opdoen omdat we vinden dat je door zo´n ervaring meer respect krijgt voor en inzicht krijgt in andere culturen. Dat lijdt vaak tot meer begrip voor andere culturen en zienswijzen. Daar wordt de wereld echt een beetje leuker van!

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
We hopen dat deelnemers ons zien zoals ik hierboven heb omschreven. Enthousiast, flexibel, verstand van zaken en met het hart op de juiste plaats. Dat zou mooi zijn. We doen ons best...

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Nee, daar zijn we niet bij aangesloten. Dat is voor een culture reisorganisatie als Activity International niet echt haalbaar. Maar Activity International is wel aangesloten bij de verschillende overkoepelende vakorganisaties. Hiermee is de kwaliteit van onze dienstverlening gewaarborgd. Niet iedereen kan lid worden van dergelijke organisaties; als lid moet je voldoen aan een behoorlijk aantal kwalificaties.

* WYSETC
De World Youth Student & Educational Travel Confederation (WYSETC) is een samenvoeging van de FIYTO (Federation of International Youth Travel Organisations) en de ISTC (International Student Travel Confederation). De organisatie zet zich in voor het bewaken van de kwaliteit van internationale jongerenreizen. Alle aangesloten leden voldoen aan een groot aantal voorwaarden.

* WYSE
De WYSE Work Abroad Association is een samenvoeging van de GWEA (Global Work Experience Association) en IAEWEP (International Association of Educational and Work Exchange Programmes). Doel is het promoten en bevorderen van werkprogramma's voor jongeren. Hiermee kunnen wereldwijd culturele en economische banden tussen landen worden versterkt. De gedachte hierachter is dat iedereen het recht heeft om werkervaring in het buitenland op te doen als onderdeel van zijn of haar educatie.

* IASIS
De International Association for Student Insurance services (IASIS) bestaat uit internationale organisaties die zich inspannen om op maat gemaakte reisverzekeringen voor jongeren en studenten te creëren, die voldoen aan de specifieke behoeften van deze doelgroep (zoals de Special ISIS).

Heb je nog iets toe te voegen?
Ehhhmmmmm, nee! Volgens mij weet je nu genoeg!