Schrijf een ervaring over ADE en maak kans op mooie prijzen!

Interview ADE

Interview met Annemarie van Klaveren
Landschap Duitse Waldeck, waar het allemaal begon

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde


Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Annemarie van Klaveren en ben sinds september 2009 werkzaam bij ADE Duitsland vakanties, dat onderdeel uitmaakt van Vakantieplezier.nl en waarvan Rent-a-Tent het bekendste merk is. Ik ben begonnen als Sales Manager van alle merken van Vakantieplezier.nl en ben sinds 2,5 jaar ook Product Manager voor ADE en nog 2 andere labels. Het leuke van de functie en het bedrijf is dat het heel afwisselend is, omdat je met verschillende producten en bestemmingen werkt. Het team is relatief klein, dus je hebt met veel facetten te maken.

Vragen over de organisatie


Hoe is het bedrijf ontstaan?
42 jaar geleden maakte ADE een vliegende start – per ongeluk! Althans: niet met opzet. De mannen van beide oprichtsters, Hannie Aartsma en Jopie Andeweg, hadden een persbureau en een van hen schreef voor een Amsterdams huis-aan-huisblad een artikel over het mooie, rustige, natuurrijke en niet ver van Nederland gelegen Duitse regio Waldeck. “Een ongekend gebied voor mensen die vlakbij een rustige gezinsvakantie willen”, was de boodschap. Met een verrassend gevolg: binnen twee dagen had de redactie vierhonderd brieven met verzoeken om nadere informatie, met name over de mogelijkheid een vakantiehuis te huren. De beide dames Aartsma en Andeweg roken hun kans. Zij gingen ter plekke op zoek naar te verhuren vakantie-accommodatie. En werden daar met open armen ontvangen. De formule stond hen duidelijk voor ogen: persoonlijk contact hebben èn houden met huurders en verhuurders, persoonlijk de vakantiehuizen kennen en op kwaliteit blijven controleren, persoonlijk nieuwe gebieden uitzoeken op rust, natuurrijkdom en geschiedenis, persoonlijk zorgen dat de vakanties - juist ook voor gezinnen met kinderen - betaalbaar waren en bleven.

En dat alles stevig gebaseerd op een vrouwelijke benadering. Er was geen businessplan en wat marketing was wisten de dames niet. Zij deden alles op intuïtie. En met succes – vooral ook dankzij mond-op-mondreclame. Er werd kantoorruimte gehuurd, er werden administratieve medewerksters in dienst genomen, steeds meer Duitse gebieden zochten met Reisburo ADE contact. En steeds weer slaagden de dames Andeweg en Aartsma er in de toenemende concurrentie voor te blijven. Zij genoten van hun werk en van hun succes. Tot de leeftijd een woordje ging meespreken. Hannie Aartsma ging als eerste met pensioen. Jopie Andeweg volgde wat jaren later. Reisburo ADE werd, nu ruim tien jaar geleden, overgenomen door Rent-a-Tent/Vakantieplezier.nl in Markelo. Dat was, èn is, ervan overtuigd dat de indertijd spontaan gegroeide ADE-formule moest worden voortgezet: persoonlijke aandacht voor de cliënten, mooie en goed gecontroleerde vakantieadressen in rustige streken, vriendelijke service en vooral ook betaalbare prijzen. ADE Duitsland vakanties, zoals de bedrijfsnaam nu luidt, is inmiddels omgedoopt in een allround Duitsland-aanbieder en is zelfs de enige touroperator in Nederland die zich alleen in vakanties naar Duitsland gespecialiseerd heeft.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
ADE is een samenvoegsel van de namen van de oprichters en de plaats waar ADE is opgericht (Ede).

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Bij Vakantieplezier.nl draait het om het vakantieplezier van de consument. En omdat iedereen vakantieplezier anders beleeft, is ons aanbod zeer divers: grote en kleine campings, vakantiewoningen, fietsvakanties zelfs volledig ingerichte vakantieboten en een eigen hotel. En elke bestemming is met de auto te bereiken. Zowel dichtbij als ver weg. Door het ruime aanbod kan men kiezen uit bestemmingen in meer dan 10 landen.

Wie is de doelgroep?
Senioren koppels en gezinnen.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Zoals gezegd, is ADE Duitsland vakanties de enige échte Duitsland-specialist van Nederland. Als specialist heeft de klant bij ons de keuze uit de meeste type accommodaties en vakanties, van een hotel tot een fietsvakantie en van een vakantiehuis tot een riviercruise.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Het Sauerland, Zwarte Woud en de Eifel zijn het meest populair.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Fietsvakanties zijn heel erg gewild, met name langs de Bodensee, Donau en Elbe.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Specialist, kleinschalig en maatwerk.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als een betrouwbare touroperator waarmee men graag jarenlang op reis wil en die men bij familie en vrienden aanbeveelt.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Bij het SGR. Dit is immers, vooral tegenwoordig, de belangrijkste organisatie om bij aangesloten te zijn. Het ANVR is voor ons minder relevant, omdat wij een direct seller zijn. Het Calamiteitenfonds is meer geschikt voor touroperators die naar reizen naar verre bestemmingen en vliegreizen aanbieden. Wij bieden alleen autovakanties in Europa aan, dus is het voor ons minder van belang om daarvan lid te zijn.

Heb je nog iets toe te voegen?
Neem eens een kijkje op onze website www.ade.nl voor het meest complete Duitsland-aanbod.