Interview Lopus Wandelreizen

Interview met Bianca Vet
Interview met Bianca Vet van Lopus Wandelreizen

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde


Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?

Ongeveer 30 jaar geleden werkte ik in het vakantieseizoen van april t/m oktober als reisleidster voor verschillende reisorganisaties zoals Intertrek en Sinbad reizen. In de winter deed ik invalwerk op scholen in Amsterdam. Gedurende 15 jaar werkte ik fulltime in het onderwijs en was ik bezig met de opvoeding van mijn kinderen maar ik miste het begeleiden van reizen en besloot opnieuw een modus te vinden om werk en reizen te combineren. Dat lukte door pakketreizen onder te brengen bij Intertrek, zodat ik zelf de reisperiodes kon plannen en combineren met mijn baan in het onderwijs. Ik zette zelf een reis uit in Cabo de Gata. Mijn enthousiasme over dit gebied kon ik op deze manier delen met de reizigers. Het begeleiden van reizen is nog steeds mijn een hobby maar vanuit een professionele organisatie. Mensen vertelden mij dat zij graag nog een keer met mij op pad wilden, maar dan wel naar een ander gebied. Op deze manier heb ik inmiddels 8 reizen in Spanje en 2 reizen dichterbij (Ameland en de Ardennen). Ik ben Spanje specialist en heb de afgelopen jaren geïnvesteerd in het leren van de Spaanse taal.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
In 2009 ging Intertrek failliet en daarom besloot ik door te gaan en een eigen bedrijf/stichting op te richten.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
De naam Lopus was de naam van de wandelclub van vrienden uit Brabant, waarmee ik al 20 jaar iedere 14 dagen in Nederland wandel en lief en leed deel. Loop’s mee zoals we in Brabant zeggen. Daarnaast heeft de naam als achterliggende gedachten de betekenis van Liefst om de paar uur stoppen. Wij verwachten van de mensen die meelopen dat je eerst flink doorloopt, alvorens een cafeetje te zoeken.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Lopus is een stichting die is opgericht door mijzelf. Ik zet alle reizen uit met vrienden en begeleid de reizen met vrienden. Zo kan ik mijn liefde voor Spanje en de verschillende natuurgebieden delen met gelijkgestemden. Ik wandel mee en kies met zorg iedere dag een menu uit in een restaurant of kook samen met de andere begeleiders en nu en dan met enthousiaste deelnemers. Op deze manier heb ik de mogelijkheid ongeveer 10 keer per jaar met een groep op vakantie en dit combineren met mijn werk als interne begeleider op een basisschool.

Wie is de doelgroep?
De meeste deelnemers boeken individueel en hebben een leeftijd tussen ongeveer 40 en 65 jaar. Sinds vorig jaar organiseer en begeleid ik ook groepsreizen voor eenouder gezinnen en heb daar een speciaal programma voor ontwikkeld, waarin veel te doen en te beleven valt. De wandelingen zijn korter en avontuurlijker. En er is een middagprogramma met zeer afwisselende excursies en activiteiten. Zo krijgen de kinderen een positieve wandelervaring en blijven hiervoor enthousiast.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Lopus is een kleine organisatie en de groepen zijn niet groter dan maximaal 12 personen en 16 personen bij de ouder & kind reizen. De begeleiders hebben de reis zelf ontwikkeld en dat merk je aan hun enthousiasme. De accommodatie is in de meeste gevallen een groot authentiek huis i.p.v een hotel en dus persoonlijker en vaak sfeervoller.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Cabo de Gata is de reis die het meest verkocht wordt. Deze bestemming heeft de meeste zonuren van Zuid-Europa en is nog echt authentiek met weinig toerisme. Deze reis wordt ook in de winter georganiseerd vanwege het zachte zonnige klimaat. En de accommodatie is subliem. Echt Spaans en gelegen op het strand van het authentieke vissersdorpje Las Negras. Dit was de eerste bestemming van Lopus en ik heb daar veel contacten gelegd waarvan ik gebruik kan maken. Het wandelprogramma is zeer afwisselend en bovendien kan er dagelijks gekozen worden tussen een korte of een lange route. Super flexibel dus.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
De reis naar Tenerife werd weinig geboekt. Mensen kiezen voor comfortabele bedden en ik denk dat een berghut afschrikt. De reizen heb ik allemaal wat gemakkelijker gemaakt wat betreft niveau. De zwaardere reizen werden minder goed geboekt.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
De kleinschaligheid maakt de reizen bijzonder. De accommodatie is altijd bijzonder gelegen. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van grote sfeervolle huizen met een gezamenlijk verblijf. Zo kun je altijd gezelschap zoeken in een sfeervol verblijf en de sfeer is ongedwongen. De reisleiders zijn bij alle onderdelen van het programma aanwezig en regelen alles van A tot Z. De groepen zijn klein, waardoor er binnen de groep nauwelijks subgroepen ontstaan. De sfeer is gezellig, de reizen zijn flexibel en het eten wordt met zorg uitgekozen. Omdat er zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van verschillende restaurants blijft de kwaliteit van het eten goed. Het is anders dan verblijf in een hotel waar ook iedere dag het diner gebruikt wordt.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
wandelen in (kleine) groepen
prachtige natuurgebieden
niet-toeristisch Spanje
sfeervolle accommodatie
enthousiaste begeleiding
plezierige sfeer

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Wij zijn aangesloten bij de VvKR en hebben een STO garantie.