Backpackreis door Sri Lanka

Bestemming: A. Anuradhapura (Sri Lanka) , B. Dambulla , C. Kandy , D. Ella , E. Arugam Bay , F. Mirissa , G. Galle , H. Hikkaduwa , I. Negombo
Periode: augustus 2016
Vervoer: vliegtuig, bus, trein, tuktuk, scooter, jeep
Accommodatie: hotels, bungalow

Stuiterend van de energie stond ik samen met mijn beste vriendin Zilla van den Born, met backpacks op ons rug, op Schiphol te wachten. Er stond ons 3 weken rondreizen in Sri Lanka te wachten! Na een prima vlucht met Malaysia Airlines kwamen wij aan in Colombo. Altijd mooi dat je vervolgens denkt dat je een perfecte deal hebt gesloten om je naar het busstation te laten brengen, om er vervolgens achter te komen dat je toch lichtelijk te veel hebt betaald... maar ach alles gaat hier met een lach! Opeengestapeld in een bus, samen met heel veel locals, zijn wij meteen doorgegaan naar Anuradhapura. Na een reis van in totaal 28 uur, kwamen we hier toch wel uitgeput aan.

Heel Hollands hebben we de volgende dag rondgefietst in het oude gedeelte van de stad om alle tempels te bekijken waar Anuradhapura bekend om staat. Eén detail waren we alleen vergeten, neem sokken mee om de tempels daadwerkelijk te bezoeken... De grond wordt daar erg heet, dus wij hebben de tempels bekeken, rennend van schaduwplek naar schaduwplek. Maar alsnog was het prachtig!

Mooie tempels

Na Anuradhapura zijn wij doorgereisd naar het volgende hoogtepunt: Sigiriya, ofwel de Leeuwenrots. Ik zag de klim omhoog niet zo zitten aangezien ik ontzettende hoogtevrees heb. Maar het beloofde uitzicht en een top vriendin die mij er wel doorheen zou helpen, haalden mij toch over de streep. Via trappen langs de steile rotswanden gingen we 1.200 treden omhoog. Even extra spannend toen we langs de gigantische wespennesten moesten. Blijkbaar raken de wespen vrij snel geïrriteerd van alle mensen en gaan ze regelmatig in de aanval. Er stond op het tussenplateau zelfs een kooi om in te schuilen mochten de wespen naar buiten komen. Gelukkig waren wij heel vroeg en was het nog erg rustig. Het was een heftige klim, maar dat was het echt waard. Wat een prachtig uitzicht, echt zo’n wow-moment waarvan je hoopt dat je er elke vakantie wel een aantal hebt. Ik voelde me echt on top of the world!

’s Middags zijn we nog naar de Cave Tempel in Dambulla geweest. Heel bijzonder, dit is een tempelcomplex gebouwd tegen/onder een rotswand met meerdere grotten geheel versierd met prachtige schilderingen en Buddha beelden. Erg bijzonder! Het was wel oppassen voor de aapjes die hier rondhingen, voor je het weet was je weer wat kwijt.

Na Dambulla zijn we doorgereisd naar Kandy. Dit is vooral een grote drukke stad. Maar wél gezellig en toch ook bijzonder om rond zonsondergang de duizenden flying foxes over het meer te zien vliegen. Deze hadden we overdag nog zien hangen in de hoge bomen in de Botanische tuinen vlak buiten Kandy.

Na Kandy ziijn we doorgegaan naar Adam’s Peak. De beklimming van deze berg wordt gezien als pelgrimstocht en in het hoogseizoen is het elke dag een groot feest. De zonsopkomst die vanaf de top te zien is schijnt fenomenaal te zijn! Wij waren er helaas niet in het hoogseizoen, maar zijn toch aan de klim begonnen samen met een stel andere avontuurlijke reizigers. Om 2 uur ‘s nachts zijn we begonnen aan de 5.500 traptreden die ons te wachten stonden. Een heftige wandeling, maar ó zo spannend in het pikkedonker! Een 'kleine' domper op de top: geen zonsopgang te zien.. alleen heel veel mist. Maar dit mocht de pret niet drukken, we hebben dat toch maar even gedaan! Respect ook voor deze mooie hondjes op de foto: zij hebben de hele wandeling met ons meegelopen.
Uitzicht vanaf Adam's Peak
Hondjes die meeliepen

Na een heerlijk uitgebreid lokaal ontbijt, zijn we met tuktuk en de trein doorgereisd naar Ella. Dit was wel echt de meest prachtige tocht in Sri Lanka. Wat een prachtig uitzicht: niet eventjes, maar echt de hele reis lang!
Uitzicht

Ella is een klein dorpje in een wat hoger gelegen gebied, lekker koel dus en vol met toeristen. Ook leuk voor de afwisseling! Hier hebben we een scooter gehuurd om de prachtige omgeving te bekijken. Leuk detail: met een scooter kun je echt overal komen. Dwars door de theeplantages, alles kan hier!
Samen op de scooter

Nadat we ook hier nog een aantal flinke wandelingen gemaakt hebben, waaronder Little Adam’s Peak, waren we het er unaniem over eens dat we toe waren aan het strand. Dus op naar Arugam Bay aan de oostkust! Aan Arugam Bay heb ik de beste herinneringen. Wat een heerlijke plek! Locals en toeristen leven hier heel gemoedelijk samen, het strand is prachtig en de strandfeestjes tot diep in de nacht maakten het helemaal perfect. Wat een heerlijke sfeer! Vanuit Arugam Bay hebben wij een dagtrip gedaan naar Yala East (Kumana National Park). In een paar uur tijd werden we in een jeep dit prachtige park doorgereden. Weer een totaal ander landschap dan in Anuradhapura, Sigiriya, Adam’s peak en Ella. We voelden ons even in Afrika! Vooral de olifanten maakten deze safari erg bijzonder, prachtig om deze dieren in het wild te zien.
Safari in Yala
Het strand van Arugam Bay

We hebben even getwijfeld of we na 4 nachten niet nog langer in Arugam Bay wilden blijven, maar uiteindelijk toch besloten om verder te gaan. Er valt immers ook zoveel te zien!
Nog een fotootje dan

Hop, weer in de lokale bus, zijn we doorgereisd naar Mirissa. Leuk onderdeel van deze busreizen is het in- en uitstappen. De lokale bussen hebben namelijk altijd haast, dus stoppen om mensen in en uit te laten stappen doen zij het liefst zo kort mogelijk. Maar dat hebben we toch ook maar mooi weer meegemaakt, uit een rijdende bus springen met je backpack op je rug!

Mirissa bleek ook echt een prachtig kustplaatsje te zijn. Hier is het toerisme al iets verder, met restaurantjes en prachtige hotels aan het strand. Hier hebben we onszelf dan ook getrakteerd op een geweldige bungalow, 5 meter van het strand af. We hadden dan ook iets te vieren, want Zilla was jarig! Dit hebben we goed gevierd met heerlijke cocktails op het strand waar we af gesproken hadden met wat reizigers die we eerder ontmoet hadden. Ook Mirissa was een heerlijke plek om lekker te relaxen! Net zoals in de film werden we nog getrakteerd op een aantal cocktails door een 'mysterieuze man' aan de bar. Overigens was dit niet de enige zeer vriendelijke local. Dit vond ik echt heel bijzonder aan Sri Lanka: iedereen is zo behulpzaam en ondanks dat je je soms een lopende geldmachine voelt, vond ik dit in Sri Lanka niet zo storend als in sommige andere Aziatische landen. Alles gaat hier namelijk met een lach! En als ze weten dat je ze doorhebt, helpen ze je alsnog gewoon en voeren ze graag een gesprek met je, erg leuk!
Cocktails aan het strand
Samen op het strand

Na Mirissa was het weer tijd voor wat cultureels. We zijn doorgereisd naar Galle, een prachtig stadje waar nog veel Nederlandse invloeden terug te zien zijn. Leuk om Nederlandse straatnamen te zien en weer wat meer in de geschiedenis te duiken. Toevallig waren we hier tijdens een jaarlijks scouting evenement, dus het was super druk en gezellige met veel locals. Hier hebben we één dag doorgebracht voordat we verder gereisd zijn naar Hikkaduwa. Een kustplaatsje in het zuidwesten. Hikkaduwa zelf heeft niet zo’n grote indruk achter gelaten, maar des te meer de omgeving en de sporen die de Tsunami in 2004 heeft achtergelaten. We zijn naar een herdenkingsplaats geweest en een klein museum wat opgezet is om te laten zien wat de impact van de tsunami op de lokale bevolking is geweest. Deze verhalen en foto’s waren zo indrukwekkend, we waren er allebei echt stil van. Vlakbij Hikkaduwa reed net de trein langs toen de Tsunami over het land sloeg. Geen van deze mensen heeft het overleefd. Hier hebben we ook echt nog even bij stilgestaan toen we de volgende dag zelf in de trein zaten. Echt heel heftig!
Met locals

De treinreizen die we gedaan hebben in Sri Lanka waren ook weer een ervaring op zich. Eerste klas tickets waren altijd uitverkocht, dus dan maar gewoon diehard 3e klas reizen. En dat hadden we ook niet willen missen. Zittend op ons backpack in de gang van de trein, naast de open deuren waar de locals naar buiten hingen, geweldig!

Hier waren we op weg naar onze laatste bestemming: Negombo. Vanuit hier zou het nog maar een klein stukje naar het vliegveld zijn. Teleurgesteld dat de reis er alweer bijna op zat, hebben we ons nog heerlijk een dag vermaakt bij het zwembad tot het tijd was om naar huis te gaan.
Strand

Ik kan wel zeggen dat dit echt een van de mooiste reizen van mijn leven is geweest. Sri Lanka is een prachtig land, waar alles aanwezig is: natuur, cultuur, avontuur, strand, feest!

Geschreven door Annika van Roon
Aapjes

Heb je interesse in een reis naar Sri Lanka? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Sri Lanka, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.