Schatten van Ceylon

Bestemming: A. Negombo (Sri Lanka) , B. Anuradhapura , C. Sigiriya , D. Kandy , E. Yala National Park , F. Unawatuna
Periode: maart 2006
Accommodatie: Diversen/Diversen
Organisatie: Fox Vakanties

Met een vertraging van anderhalf uur in verband met verstopte toiletten in het vliegtuig, en dit terwijl ik er nog geen eens gebruik van had gemaakt, vertrokken wij voor de langverwachte reis naar Sri Lanka. Na een uitstekende vlucht kwamen we aan op de, ondanks het vroege tijdstip, bloedhete luchthaven van Colombo. Ik zal trachten om op een zo goed mogelijke wijze verslag te doen van deze fantastische reis welke ik een ieder kan aan raden.
Over wat je kan verwachten in een door een land verscheurde economie door natuurgeweld, met nog altijd de strijd tussen de regering en de Tamils. Kortom wat staat ons te wachten in een land waar naar zou blijken diverse religiën, Boeddhisme, Hindoeïsme, Katholieken en Christenen in vrede met elkaar leven.

De reis begon met een driedaags verblijf in het Dolphin Hotel in Negombo, direct gelegen aan het strand. Het beloofde afzien en lijden te worden, gezien de fantastische uitstraling van dit hotel, compleet met prachtig zwembad met enorme afmeting. De eerste avond een korte kennismaking met de reisleidster Sophie, lokale gids Tikerie en de groep en verder een tijdje alleen maar doen waar je zin in hebt. Kortom een relaxed begin van een reis met vrijwel alleen maar hoogtepunten.

De tweede avond van ons verblijf was een barbecue georganiseerd bij een lokale vissersfamilie. Buiten dat het heel gezellig was, er prima eten werd bereid, maakte de grootste indruk op een ieder, het zingen van het volkslied van Sri Lanka. De manier waarop dit recht uit het hart werd gedaan gaf al direct aan met welk fantastisch volk wij de komende weken te maken zouden krijgen. Uiteraard konden wij Nederlanders niet achterblijven en werd uit volle borst het Wilhelmus gezongen. Natuurlijk konden we niet tippen aan het vissersvolk, maar ons best deden we.

De 5e dag onderweg naar Anuradhapura, welke eeuwenlang de hoofdstad van Sri Lanka is geweest en daarom een enorme historische waarde voor het land heeft. Onderweg zou het olifantenweeshuis in Pinnawela bezocht worden, maar helaas werd dit door een defecte bus wreed verstoord. Binnen 2 uur hadden we een andere bus maar naar het lang uitgekeken olifanten wassen in de rivier konden we fluiten. De dieren moeten nu eenmaal op tijd in bad en wat ons restte was het rondkijken in een stuk fantastische natuur met uiteraard genoeg olifanten en babyolifanten. Dit alles compleet met een heerlijke lunch deed ons de pech van eerder die dag vergeten zodat we toch moe maar voldaan in ons overnachtinghotel aankwamen. De volgende ochtend deed vrijwel de gehele groep mee aan de excursie naar de oude hoofdstad en ik kan u zeggen de vele paleisruïnes, tempels maakten diepe indruk op ons. Mede dankzij de goede uitleg van onze reisleidster en het fantastische vertellen van onze gedreven lokale gids waande je jezelf bij tijd en wijle even in die oude tijd. Na deze net zo fantastische als vermoeiende trip reisden we in de middag door naar de volgende pleisterplaats, te weten Sigiriya.

De 3 dagen in de omgeving van Sigiriya kan ik in het kort omschrijven als een met alleen maar hoogtepunten, iets wat letterlijk en figuurlijk uit te leggen valt. Een bezoek aan de beroemde leeuwenrots welke voor een aantal onder ons, waaronder ikzelf, een niet te nemen vesting was. Gekweld door hoogtevrees moesten zij en ik dus afhaken en moesten wij met lede ogen aanzien hoe de meeste dappere strijders uit de groep de trappen naar de top slechtten.

Vanaf het eerste niveau, wat ook al meer dan de moeite waard was, zagen wij hen steeds hoger gaan en uiteindelijk zagen wij vele onherkenbare zwaaiende handen, ten teken dat de top bereikt was. Uit de verhalen konden wij volop meegenieten van het fantastische uitzicht welke zij gehad hadden. Ook de Dambullarots werd beklommen met ook daar een adembenemend uitzicht.

Verder stond er een jeepsafari op het programma welke in eerste instantie een vroege dood leek te sterven omdat er al dagen niet veel wild gezien was. Het geluk was echter met ons en de eerste kennismaking met in het wild levende olifanten was een feit. Wat een imposant gezicht om deze enorme kolossen op zo een korte afstand te kunnen bewonderen. Uiteraard werden er nog vele andere diersoorten gezien maar de olifanten stonden vanaf dat moment bij een ieder diep in het geheugen geprent. Kortom een fantastische tocht door even fantastische omgeving. Ook een tocht per olifant stond uiteraard op het programma. Ondanks dat het voor mij niet de eerste keer was zal deze keer me toch wat langer bij blijven. Ik zat namelijk als een vorst boven op de kop van zo een prachtig kolossaal dier en dat is toch net even anders als alleen maar in het mandje. Al binnen een week zijn de meesten van ons al verliefd op de schitterende natuur die dit land te bieden heeft en we staan, zoals nog zal blijken, nog maar aan het begin.

Ook kwam in deze dagen nog een stukje cultuur aan de orde en werd de oude koningsstad Polonnaruwa bezocht. Een stuk oudheid wederom doorspekt met oude tempels en prachtige uit de rotsen gehakte Boeddhabeelden. Dit alles al weer op een fantastische manier aan elkaar gepraat door een perfecte reisleiding. Ik kan niet genoeg benadrukken welke gunstige invloed deze twee mensen op het geheel hebben gehad. Een dieptepuntje moet ik nog even kwijt, een lekke band van de bus, maar ook dat mocht de pret niet drukken.

Polonnaruwa - Sri Lanka

Op dag 9 nemen we met weemoed afscheid van de prachtige omgeving van Sigiriya op weg naar al weer een oude hoofdstad van het land, Kandy, waarvan overigens al weer stemmen op gaan als zou dat in de nabije toekomst wel weer eens de hoofdstad kunnen worden. In ieder geval is de weg er naar toe al weer de moeite waard evenals de uitstapjes onderweg, variërend van een prachtige kruidentuin tot een houtsnijwerkfabriekje. Kandy is in ieder geval nu al een soort hoofdstad en wel die op cultureel gebied. Bijna wereldberoemd met zijn Tempel van de Tand en niet op het minst door de Kandydansers. De tempel liep overigens een beetje op een teleurstelling uit. Niet dat de tempel geen hoogstandje was, maar na een superlange wachttijd in een onaangename temperatuur, werd het fotograferen van de tand van Boeddha, welke daar bewaard zou zijn, plotseling niet toegestaan. Een nors kijkende monnik blokkeerde de doorkijk en maakte het maken van foto's onmogelijk. Vooral omdat bij de toegang geld werd gevraagd voor het fotograferen gingen direct stemmen op dat de hele zaak een beetje op oplichting leek. Zelfs de reisleiding was door dit alles behoorlijk verrast. Het optreden van de Kandydansers was echter een genot om te zien en het vuurlopen na afloop op sommige momenten echt spectaculair. De volgende dag maakten we kennis met de botanische tuinen van Kandy. Nu heb ik al heel wat van dit soort tuinen mogen bekijken maar deze verdient met recht het predicaat schitterend. We hadden geluk dat bij de ingang een ossenkar klaar stond waarmee we voor enkele rupia's een rondrit maakten.

De voerman van dit wankele geheel bleek tevens iemand met kennis van zaken en bracht ons op de mooiste plekjes. Ondanks zijn gebrekkige Engels voorzien van kundig commentaar. De man liet ons van alles zien, van vliegende honden tot de grootste paraplubomen. Zelfs de landkaart van Sri Lanka is er uitgebreid te zien. Aangelegd in een vijver waarin de allermooiste planten groeien, een wellust voor het oog. 's Middags maken we tijdens een van onze weinige vrije momenten voor het eerst kennis met een tropische regenbui. Precies tijdens het verkennen van de stad, waardoor het winkelen een klein beetje weg had van dat in Nederland. Met een belangrijk verschil, bloedheet bleef het.

Al weer aangekomen op de helft van onze vakantie nemen we afscheid van Kandy en tevens heel eventjes van de hitte. We gaan op weg naar Nuwara Eliya, een stadje gelegen hoog in de bergen op een kleine 2000 meter. De weg er naar toe is met geen pen te beschrijven, die moet je meegemaakt hebben. De plaats van een koffiestop onderweg, zo schitterend gelegen dat je bijna bereid bent om er te gaan wonen. Evenals de rit per trein waarmee we de laatste kilometers maakten.
Zonder in herhalingen te willen vallen een stuk natuur van een ongekende schoonheid. Watervallen, bergen, dalen en theeplantages trekken aan je voorbij. Het deed ons de opgelopen vertraging snel verkeken. Vertraging hoor ik u al denken. Jawel onze Nederlandse NS is niet de enige met dat manco. De plaatselijke boemel had ruim een uur vertraging. Niet dat het echt vervelend was want het gaf ons de gelegenheid een kijkje te nemen op het station. Natuurlijk even binnen gewipt bij de stationschef, alias verkeersleider. Alles gaat daar nog per telefoon en men belt elkaar gewoon even op als een wissel omgelegd moet worden. Als extra veiligheid krijgt de machinist een gigantisch grote sleutel mee waarmee wordt voorkomen dat twee treinen elkaar op enkel spoor kunnen tegenkomen. Deze sleutel wordt aan elkaar meegegeven en de veiligheid is gewaarborgd. Simpel maar doeltreffend. Na de treinreis staat onze bus weer klaar voor het allerlaatste stukje waarbij we het geluk hebben vele theepluksters aan het werk te zien.

Onvoorstelbaar hoe deze vrouwen, onder deze zware omstandigheden, op de steile berghellingen hun zakken vol met theebladeren plukken. Je durft het woord werken als Nederlander bijna niet meer uit te spreken.

Voor ons is de aankomst in het stadje inderdaad een verademing. Veel minder drukkend en een lekker temperatuurtje van ongeveer 25 graden. De volgende dag heerlijk vrij met alle gelegenheid om te wandelen bij het prachtige weer en inkopen te doen bij de plaatselijke middenstand. In de namiddag brachten we nog een bezoek aan een theefabriekje, waarbij je eens van dichtbij kan zien wat er allemaal komt kijken voordat wij ons "bakkie" thuis kunnen drinken.

U begrijpt waar geklommen is moet ook gedaald worden en op dag 13 werd de afdaling ingezet, terug naar de hitte. Mijn hoogtevrees heeft niet de kop op gestoken maar ik was net als al mijn reisgenoten wel heel dankbaar voor de kundige chauffeur die ons reeds al die dagen veilig langs diverse obstakels had gestuurd. Ook dit keer deed Willy zijn werk feilloos en reed ons over de smalste weggetjes en langs de diepste afgronden. Wederom genieten van schitterende vergezichten en een prachtige waterval op weg naar Hambantota waar we 2 nachten zullen verblijven. Aldaar aangekomen vielen de meeste van ons steil achterover bij het zien van hun luxe kamer in het hotel. Een schoonheid met een badkamer van welke de meesten van ons alleen maar kunnen dromen. Niet dat het echt belangrijk is, want welke tijd breng je eigenlijk op je kamer door, maar toch het dient even vermeldt.

Hoogtepunt werd echter de volgende dag. Een jeepsafari door het Yala National Park. Een excursie met een behoorlijk prijskaartje maar uiteindelijk wel de moeite waard. Het enige dier wat zich niet liet zien waren de luipaarden maar de rest van wat we zagen maakte dat meer dan goed. Op een gegeven moment werden we slechts gescheiden door wat struikgewas, geconfronteerd door een groep olifanten. Nu zult u zeggen daar kwamen jullie toch voor. Inderdaad maar boze olifanten in gezelschap van kleintjes is wat anders, dat kan ik nu uit ervaring vertellen. De chauffeur van onze jeep maakte het allemaal nog wat erger door de groep uit te lokken. De spanning in de jeep nam behoorlijke vormen aan en zelfs Sophie kreeg het behoorlijk warm. Uiteindelijk kozen de olifanten eieren voor hun geld en vervolgden we onze tocht. Mijn oplettende vrouw ontdekte op een gegeven moment zelfs het karkas van een dode olifant. Natuurlijk moesten we polshoogte nemen en het was ondanks de ondraaglijke stank imponerend om te zien wat er zoal overblijft van zo'n kolos. Uiteraard de botten, maar bovenal de gehele huid en slurf waarmee het geheel behoorlijk herkenbaar bleef.
Yala National Park

Niet onvermeld mag blijven een stukje emotie wat ons ten deel viel in dit deel van het park, namelijk een bezoek aan het monument ter nagedachtenis aan de tsunami. Op dat soort momenten sta je weer stil bij iets wat je de dagen er voor al weer een klein beetje vergeten was. Te meer omdat het gebied waar de tsunami het meest had toegeslagen nog moest komen. Maar goed we hadden het eigenlijk ook even nodig want net als de rest van de wereld goed moet beseffen is het nog veel te vroeg om al dat aangerichte leed nu al te vergeten.

Na een nacht waarbij de vele opgedane indrukken zorgde voor een wat mindere nachtrust op weg naar onze welverdiende rust. Het strandhotel in het plaatsje Unawatuna. Alvorens we daar aankwamen kregen we nog een korte rondleiding door het Nederlandse Fort in Galle. In een wederom verzengende hitte kregen we een behoorlijke indruk hetgeen onze voorouders daar allemaal hadden gedaan. Een Nederlandse kerk, een heel leuk museum en een wandeling door de straatjes viel ons ten deel. Daar we tijdens ons strandverblijf nog ruimschoots de tijd zouden hebben om kennis te maken met de stad Galle werd, mede door de hitte, het bezoek kort gehouden. Binnen 15 minuten zaten we aan een welverdiende koude drank in een wellicht wat gedateerd maar informeel en heel gezellig hotel. Zoals de laatste week zou blijken met heel vriendelijk personeel, een uitstekende kok, goede en schone kamers. Wat wil een mens nog meer. Ook deze week was er een om nooit te vergeten. Een hotel gelegen aan een werkelijk schitterende baai, uitstapje met de Tuktuk, wandelen langs het strand en uiteraard van tijd tot tijd op de luie bips om heerlijk even een uurtje te zonnen. Gelukkig ben ik wat dat laatste betreft een bijtertje want heet bleef het. Net als aan alle dingen komt aan alles een eind. Zo ook aan deze reis. Met weemoed namen we afscheid van een schitterend land, bewoond door een heel speciaal volk wat door deze kennismaking voor altijd een plekje in onze harten heeft veroverd.

Heb je interesse in een reis naar Sri Lanka? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Sri Lanka, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.