China on a Shoestring

Bestemming: A. Peking (Beijing) (China) , B. Xi’an , C. Chengdu , D. Panzhihua , E. Lijiang , F. Dali , G. Shilin , H. Yangshuo , I. Kanton
Periode: september 2006
Accommodatie: Diverse/hotels
Organisatie: Shoestring

Na een jaar lang werken, mag ik vandaag dan eindelijk op vakantie! Via het forum van Shoestring had ik al kennisgemaakt met Esther. We hebben dan ook afgesproken bij de incheckbalie op Schiphol. Met onze ouders drinken we nog een bakkie koffie en daarna verdwijnen we achter de douane. China here we come! Bij de gate ontmoeten we Ad en Jeroen. Voor de rest nog niemand van de 20-koppige groep te bekennen. Het blijft dus spannend wie wie is tot we in Beijing aankomen. We blijken met z'n 4-en redelijk bij elkaar in het vliegtuig te zitten en dat is wel gezellig. We vliegen met China Airlines rechtstreeks naar Beijing. Een vlucht van 8,5 uur. Een meevaller, want we hadden 10 uur in ons hoofd! De vlucht is niet vol en ik heb 3 lege stoelen naast me; wat een zaligheid! Na de eerste chinese maaltijd (nu nog met gewoon bestek), gaat al vrij snel het licht uit: bedtijd! Maar het is pas 22.00 uur en hoewel het een hectische dag was, kan ik de slaap niet vatten. Met af en toe een klein hazenslaapje kom ik uiteindelijk toch redelijk de nacht door.

Beijing

Om 08.30 uur Chinese tijd gaan de lichten in de cabine weer aan. Niet echt topfit leggen we de laatste uren van de reis af. Om 11.00 uur landen we dan eindelijk in Beijing. De reis kan nu echt beginnen en spontaan ben ik over mijn moeheid heen. De douanecheck duurt lang. Paspoortfoto wordt een paar keer vergeleken met het 'origineel' en daardoor voelt het wat ongemakkelijk, ik ben opgelucht als ik mag doorlopen. In het vliegtuig hebben we 3 formulieren moeten invullen en die moeten bij diverse balies worden ingeleverd. Het schiet dus niet echt op allemaal. Eenmaal bij de bagagebanden is het slecht tot niet aangegeven op welke band de koffers aankomen. Ons vluchtnr. staat er in ieder geval niet bij. Maar dan herken ik op een van de banden mijn rode reistas en hebben we allemaal vrij snel de spullen bij elkaar. Op zoek naar de reisleider.... Die is snel gevonden en als de groep eenmaal compleet is, stappen we de bus in, op weg naar ons hotel. Terwijl wij het liefst de ogen willen sluiten om te slapen, begint de gids 'John' (zijn Chinese naam zou onuitspreekbaar zijn voor ons) direct een lang verhaal op een slome toon in gebrekkig Engels! Nou die woorden zijn langs me heen gegleden hoor! Geen puf meer om me daarvoor te concentreren. Na ca. 3 kwartier arriveren we bij het hotel. De kamers worden verdeeld en we hebben een half uur om ons op te frissen voordat we gaan eten.

Hotelkamer Bejing

Chinees met stokjes

Onze eerste Chinese lunch met stokjes is een feit! Het eten is verrukkelijk, de stokjes gaan iets minder goed! Het is toch niet zo makkelijk als gedacht. Maar dat eten.... je zou je stokjes erbij wegknagen! Met z'n allen aan een ronde tafel met draaischijf. Het ene na het andere geweldige gerecht wordt op de schijf gezet en draaien maar naar de schotel van je keuze. Je neemt een beetje op je schoteltje voor je en pakt van het volgende bord weer wat. Zo eet je heerlijk en op je gemak. Het met stokjes leren eten geeft de nodige hilarische momenten en we lachen wat af. Uiteraard is het de sport om toch wat tussen je stokjes te krijgen terwijl je medereizigers een zwieper aan de draaischijf geven. Kortom, de sfeer is heel gezellig. Dan komt de rekening: 4 euro per persoon! 4 euro!! Nee ik schrik niet omdat het zo duur is, maar omdat het zo vreselijk goedkoop is voor wat we allemaal te eten hebben gekregen. Niet te geloven.

De rest van de middag hebben we vrij (pff mag het ff?). Maar toch besluiten we er op uit te gaan ipv onze rust te nemen. We willen naar het Plein van de Hemelse Vrede en houden een taxi aan en vragen of hij ons er heen wil brengen. Oja, wat je nog even moet weten: ze spreken geen Engels in China! Da's een probleem, want probeer dan maar eens duidelijk te maken waar je heen wilt en dat je 2 taxi's nodig hebt. Gelukkig stopt er een busje en voor 10 yuan p.p. (1 euro) worden we vlak bij het plein afgezet. We lopen het plein over en komen nog andere reisgenoten tegen. We maken de eerste foto's en een paar minuten film en hebben nu al veel lol! Dat beloofd veel goeds voor de rest van de 3 weken. Op het plein is het een drukke bedoeling. Veel mensen zitten gewoon te praten en uiteraard wordt iedere cm. gefotografeerd door het leger aan toeristen! En dan is daar ook het bekende beeld van Mao....Nadat we genoeg hebben gezien pakken we een taxi terug. We hebben allemaal een kaartje van het hotel bij ons om te laten zien aan de chauffeur waar we heen moeten, maar de eerste 2 taxi's weigeren! Nou ja zeg. Nummer 3 wil ons wel meenemen. Terug bij het hotel moeten we betalen: 15 yuan per 4 personen! Op de heenweg dus goed afgezet!

Voor het diner kiezen we hetzelfde tentje als de middag. Via een 'fotomenukaart' bestellen we diverse gerechten. We hebben weer de grootste lol als we elkaar zien klungelen met de stokjes. De helft van de gerechten verschijnt maar op tafel, blijkbaar waren we niet helemaal duidelijk haha! Maar het toetje, banaan in honing, komt gelukkig wel en het plakt ook heerlijk! Het afrekenen is ook weer een feest: € 2,20 per persoon! Om 20.00 uur is het gedaan met de energie! Ik pak mijn tas in voor de volgende dag, schrijf mijn verslagje en ga slapen.

Chinese thee

Je zou toch denken dat je na een lange reis en een ondernemende 1e dag wel bij het voelen van je kussen in dromenland bent, maar niets is minder waar. Ik heb een slechte nachtrust gehad! Laten we het maar houden op de gezonde spanning van wat komen gaat. Ik kom in ieder geval snel mijn bed uit en ben klaar voor de komende dag. Ben benieuwd wat die gaat brengen.

Om 8.15 uur zit ik aan het ontbijt waar ook de andere reisgenoten al zitten of langzaam binnen druppelen. Om 9.00 uur vertrekken we richting de Bell Tower. Allereerst moeten we een flink steile trap omhoog en we staan allemaal te hijgen als we boven zijn. Daar hangt de grote ijzeren klok. We krijgen uitleg over het hoe en wanneer hij geluid wordt. We lopen door het Hutong gebied en bezoeken daar een overdekt marktje. We gaan verder en komen uit bij een theeproeverij. We krijgen uitleg over het chinese theeritueel en proeven diverse theesoorten. Het porselein is beschilderd met zwarte chinese afbeeldingen. Het leuke is dat het zwart 'verdwijnt' als er warme thee in het kopje wordt geschonken. Er komen leuke vrolijke kleurtjes voor in de plaats! Na de theeceremonie kunnen we de eerste souvenirs inslaan want dit leuke porselein willen we natuurlijk mee naar huis nemen!

We lopen verder door de smalle straatjes en komen uit bij fietstaxi's die ons naar de Hutongs brengen. In een grote sliert fietsen we door zeer smalle straatjes. Een waar doolhof. Na circa 10 minuten stoppen we bij een hutongwoning waar een lunch voor ons klaar staat. In een kleine woonkamer staan 2 grote ronde tafels en we passen er dan ook maar net in allemaal. De tafel wordt weer vol gezet met allerlei heerlijke gerechten, te veel om op te noemen en om op te eten! We mogen nog wat vragen stellen en bekijken nog even de andere vertrekken van het huisje. Het is klein maar het hoognodige is aanwezig. Als iedereen klaar is met het maken van foto's vertrekken we per bus richting de Lamatempel, een Tibetaanse boeddhistische tempel. We hebben ruimschoots de tijd om alle mooie tempels te bekijken.

Tempel van de Hemel

Om 15.30 uur zijn we terug in het hotel en speken af om 17.30 uur te gaan eten voordat we naar de Peking Opera gaan. Voor € 2,70 pp eten we ons buikje rond. Het blijft vreemd om voor zoveel eten zo weinig te betalen!

Om 19.00 uur lopen we naar het theater. Om 19.30 uur begint hier de Peking Opera. Het spektakel start met een man en een vrouw, een hoop lawaai van de muzikanten en de typische hoge stem van de dame. We snappen niks van wat we voor ons zien! Soms verschijnt er een Engelse tekst op een scherm, maar die ondertiteling is niet genoeg om de verhaallijn te volgen. Tja, je moet ervan houden, ik persoonlijk was blij dat het pauze was en de schelle instrumenten even rustig waren. Bij het toilet loop ik zowaar een ex-collegaatje tegen het lijf. 3 jaar niet gezien en in Peking kom je elkaar tegen!! Erg leuk, dus we kletsen wat af. We missen daardoor wel een deel van de opera maar dat vinden we niet zo erg :-). Ongeveer 10 minuten voor het einde van het 2e deel (nu met een groepje mannen die half acrobatische toeren uithalen) kom ik weer de zaal in. Aan het einde van de opera (in totaal 1 uurtje maar) lopen we terug naar het hotel. We drinken nog wat in de lobby en om 23.00 uur vertrek ik naar dromenland. Morgen een zware dag, dan gaan we de chinese muur op!

Chinese Muur

Om 05.30 uur gaat de wekker. We vertrekken om 7.00 uur richting de muur. In verband met de verkeersdrukte (volgens John is het nog rustig) doen we 2 uur over de rit. Op het moment dat ik 'm vanuit de bus zie, heb ik een WOW-gevoel! Geweldig om dit wereldwonder in het echt te zien! Maar ... slik... wat is het stijl! We hebben 3 uur de tijd en kunnen kiezen uit 2 routes: de toeristische en een 'to explore' route. Omdat het nu nog relatief rustig is pakken we de toeristische route. De ander route kunnen we er na nog wel doen want, zo zegt John: per route heb je ongeveer 1,5 uur nodig. Vol goede moed beginnen we aan de klim. Het gaat goed...... de eerste 30 treden! Wat een tegenvaller, ik heb een gemiddelde conditie, maar mijn longen doen al pijn en over mijn kuiten zal ik maar zwijgen :-)! Ik vraag me af of ik een kwart van de muur (het deel dat wij lopen) wel in die 3 uur ga redden, haha. De treden zijn allemaal van ongelijke hoogte en vooral in het begin flink uitgehold van de vele stappen die erop gemaakte zijn. Dit maakt het lastig en vermoeiend om je voeten goed neer te zetten. Daarbij komt dat het geheel nog behoorlijk stijl is dus het is een pittige tocht. Een aantal van de groep haken af, maar met 3 anderen stap ik dapper door. Bij ieder uitkijktoren komen we even op adem, drinken veel, nemen foto's van en filmen de schitterende omgeving. Het is werkelijk adembenemend mooi! Na ca. 1,5 uur bereiken we het hoogste puntje waarna we met de afdaling kunnen beginnen. Anderhalf uur.... zei John niet dat we dan al beneden zouden kunnen zijn om de 2e route te doen....?! Gekkenwerk! We maken eerst nog even wat foto's', kopen een t-shirt met 'I climed the great wall' en beginnen aan de terugtocht. Heerlijk zou je denken, maar niets is minder waar. Door de (over)belasting van het klimmen, beginnen mijn beenspieren enorm te trillen als ik naar beneden ga. Ik moet me dus goed vasthouden aan de reling en goed uitkijken waar ik mijn voeten neerzet anders val ik echt de trappen af! Een uur later staan we eindelijk beneden. Wat een tocht! Heel zwaar (mijn ervaring dan; de mannen vonden het wel meevallen...), maar o zo geweldig en mooi om te doen en om van het uitzicht en omgeving te genieten! We drinken nog wat en zoeken de bus op. Iedereen is moe maar voldaan en een aantal 'jonkies' hebben zelfs de 2e route ook nog gedaan. Respect!! Tijd om te gaan lunchen. Voordat we aan tafel gaan, lopen we nog even door een fabriekje waar koperen vazen worden gemaakt. Het fabriekje is gelegen aan een warenhuis, waar op de 2e verdieping het restaurant is gevestigd. We komen terecht in een chinees 'Van der Valk' restaurant. Grote ronde tafels en bomvol! Het eten is weer verrukkelijk. We mogen nog even door het warenhuis heen maar het is zoveel kitsch dat we het snel achter ons laten.

Met de bus gaan we door naar het Zomerpaleis. We lopen langs de gebouwen, maar het merendeel staat in de steigers en is niet toegankelijk. Helaas, want het ziet er indrukwekkend uit. Met een bootje kunnen we het meer oversteken en dat doen we dus ook. We wandelen nog wat over het 'eilandje' en gaan daarna terug richting bus.

Om 18.30 uur zijn we terug in het hotel. Veel tijd hebben we niet want drie kwartier later staan er taxi's klaar die ons brengen naar het beroemdste Peking Duck restaurant van Beijing. Errug lekker!! We krijgen ook nog certificaten mee met het nr. van de hoeveelste Peking Eend we hebben gegeten! Om 21.30 uur zijn we terug in het hotel en ik vertrek direct naar mijn hotelkamer aangezien we morgen vroeg op moeten.

Met de nachttrein naar Xi'an

De wekker gaat om 06.30 uur, om 8.00 uur checken we uit. De laatste uurtjes in Beijing zijn aangebroken. Vanmiddag nemen we de nachttrein naar Xi'an. We hebben de laatste uren voor ons zelf en willen met een groepje richting Verboden Stad. Maar weer worden we geweigerd door de eerste taxichauffeur, waarom is ons een raadsel, wellicht is de rit niet rendabel genoeg. De volgende taxi neemt ons wel mee en we worden bij het plein afgezet. Bart, Jeroen en ik lopen naar de ingang van de Verboden Stad waar Mark, Erik en Ad op ons staan te wachten. We lopen door de poorten en zien dan .... steigers! Ook hier worden de belangrijkste gebouwen gerenoveerd i.v.m. de Olympische Spelen 2008. Al waren we van te voren op de hoogte hiervan, het blijft toch jammer. Maar de Verboden Stad is groot, dus bekijken we de 'bijgebouwen'. Na ruim 2 uur hebben we het wel gezien en gaan we verder naar de volgende bezienswaardigheid op ons lijstje: Beihai Park en de witte Pagode. Het is een wandeling van ca. 15 minuten. We hebben niet zoveel tijd meer dus maken we wat foto's en film en pakken daarna een taxibusje richting de Temple of Heaven. Het wordt een spannende rit. De eerste 500 m rijden we over de stoep en daarna gaan we nog een flink stuk tegen het verkeer in! Hilarische taferelen in het busje!!

Als we veilig zijn aangekomen, zoeken we eerst een restaurantje waar we kunnen lunchen. We krijgen de menukaart in het Nederlands haha en de rekening is 1,80 p.p. We lopen door het mooie park naar de tempel en maken snel wat foto's. Daarna lopen we snel terug naar het hotel waar de bus staat te wachten om ons naar het station te brengen voor de treinreis richting Xi'an. Om 17.00 uur vertrekt de nachttrein. We moeten nog even wachten in de VIP-room. De trein lijkt op de Alpenexpres: een smalle gang voor de doorloop en 6 ligbedden per coupe. Alleen zijn de coupes niet af te sluiten. We gebruiken het onderste bed als zitplaatsen en ook in de loopgang zijn nog enkele zitjes. Maar dat is niet echt tof want telkens lopen de chinezen heen en weer en ook komt de catering steeds langs met karretjes eten waardoor je niet echt rustig zit daar. Om 22.00 uur gaan de lichten uit. We kletsen nog wat na in het donker maar om 23.00 uur zoekt iedereen zijn bed op.

Xi'an

Om 05.30 uur gaan de lichten aan. Nog 1 uur en dan zijn we in Xi'an. Maar we hebben een half uurtje vertraging en komen daardoor in de drukke ochtendspits terecht. Wat een gekkenhuis! Alles gaat maar kriskras door elkaar waardoor de opstopping nog groter wordt. Als we uiteindelijk in ons hotel aankomen hebben een uurtje om ons op te frissen voordat we weer op pad gaan. Volgende bezienswaardigheid is de Grote Wilde Ganzen pagode waar we een uur verblijven. We beklimmen nog even de 7 verdiepingen, maar omdat we nog steeds ontzettende veel spierpijn hebben van De Muur, wordt het geen gemakkelijke klim :-).

Na de lunch rijden we door naar het Terracottaleger. Mooi, groot, indrukwekkend! De nodige foto's worden gemaakt en we lopen de 3 gebouwen af waar de overblijfselen te bezichtigen zijn. Om 17.00 uur zijn we terug in het hotel waar mijn spieren snakken naar een warm bad! Maar helaas het water blijft lauw dus doe ik het maar met een douche af. We gaan om 7 uur onderweg naar een restaurant, maar in een vreemde stad in het donker is dat niet zo snel gevonden. Om kwart over 8 zitten we uiteindelijk in een 5-sterren restaurant. De rekening bedraagt 3 euro p.p. We lopen nog even een marktje over en ik moet me inhouden om niet flink in te slaan. Wat een leuke spulletjes hebben ze hier en het kost niks. We raken nog in gesprek met een chinees meisje wat ontzettend goed en accentloos Engels spreekt. We staan versteld! We hebben een leuk gesprekje van 10 minuten en dan gaan we terug naar het hotel en drinken daar nog iets. Om 22.30 uur vind ik het wel mooi geweest en zoek mijn bed op. Morgen weer vroeg.

Terracottaleger Xi'an

Xi'an

Om 08.30 uur lopen we met een groepje het hotel uit richting de volgende en laatste 'excursie' in Xi'an: De grote Moskee. Onderweg proberen we nog een broodje te scoren als ontbijt maar de supermarkten zijn nog niet open helaas dus lopen we direct richting de moskee... nou ja niet helemaal, want halverwege komen we erachter dat we de verkeerde kant uitlopen; terug maar weer dus! Eenmaal de goede richting op komen we door een 'sluis' van toeristische kraampjes en prullaria. We zijn nu in het moslimgedeelte van Xi'an en dat is wel te zien aan sommige souvenirs die te koop zijn. De moskee zelf is erg mooi. Heel anders dan de moskees bij ons; erg sober en zonder poeha. We maken wat foto's en gaan dan richting een bakkertje voor het ontbijt. Wat een lekkere broodjes, moeilijk kiezen! Na dit ontbijt hebben we net genoeg tijd om nog wat water te halen want de bus staat op punt van vertrekken richting treinstation! We gaan Xi'an verlaten.

Om 13.00 uur vertrekt de trein voor een 17.00 uur lange rit naar Chengdu. We hebben veel lol en de tijd vliegt voorbij. Voor we het weten is het 22.00 uur en gaat het licht weer uit!

Chengdu

4.30 uur 's nachts, het licht in de trein gaat aan. Opstaan... Wat een tijd!! Om 05.30 uur arriveren we in Chengdu en een half uurtje later zijn we in het hotel. De kamers zijn dan natuurlijk nog niet klaar dus een verkwikkende douche zit er niet in. Op het toilet verzamelt iedereen zich om zich in schone kleding te hijsen, tanden te poetsen en deet op te smeren want de volgende halte is het pandabos en daar stikt het van de muggen!

Om 7.00 uur vertrekt de bus. Het verkeer in China komt zeer vroeg op gang dus het is een en al bedrijvigheid van auto's, busjes, volgehangen fietsen enz. Na een 'ruige' rit (de buschauffeur zigzagt ons overal doorheen) komen we om 8.00 uur aan bij de pandaberen. Als snel hebben we de eerste panda's in zicht. Geweldig!! Het doet de beesten zelf niks; ze kijken niet op of om en zoeken alleen maar naar een betere lighouding om verder te kunnen slapen. Voordat we door het bos gaan wandelen, bekijken we eerst nog even de pasgeboren pandabeertjes die in de couveuse liggen en daar goed verzorgd worden. Een aandoenlijk gezicht. Daarna gaan we op eigen gelegenheid het bos door. De panda's verroeren zich geen centimeter, totdat ze te eten krijgen! Dan komen ze plotseling in actie. Ze gaan op hun kont zitten, leunen een beetje achterover en pakken de ene na de andere bamboetak die ze heerlijk oppeuzelen. Geweldig om dit te zien, iedereen moet erom lachen en we blijven foto's maken! Na 3 uur in het bos te hebben doorgebracht gaan we door naar een restaurantje waar we onze eigen lunch gaan klaarmaken. Erg leuk! Chinees koken is helemaal zo moeilijk nog niet! In 2 groepen maken we om beurten een gerecht klaar.

Panda Chengdu

Om 15.00 uur zijn we terug in het hotel. Lekker vroeg en iedereen maakt van de gelegenheid gebruik om de kleding naar de 'wasserette' te brengen. Ook weer een gebeurtenis op zich. Alles wordt uit de waszak gehaald en er wordt gecontroleerd of het formulier goed is ingevuld. Met personeel dat nauwelijks Engels spreekt en wij die geen chinees spreken ben je dan wel een uurtje bezig. Om 17.30 uur gaan we met een klein groepje met de taxi naar Peoplesquare. Een volkspark vol vermaak voor iedereen. Dansles, aerobics, tai shi, badminton, karaoke... je kan het zo gek niet bedenken of het is er. Geweldig dat dit zo in de buitenlucht gebeurt! In het midden van het park is een groot plein waar de kleintjes skaten, voetballen en spelen. Erik en Mark voetballen even met een chinees jongetje en die vindt dat geweldig!

Als het te donker wordt gaan we richting een restaurant. Omdat een aantal wat last heeft van darmproblemen kiezen we voor de MacDonalds. Ook wel weer eens lekker na een week noedels en rijst.

Chengdu is een megastad en in de avond is het er een drukte van jewelste. Het duurt dan ook een eeuwigheid voordat we een taxi vinden die ons terug kan brengen naar het hotel.

De grote Boeddha van Leshan

Vanochtend is er een optionele excursie: De grote Boeddha van Leshan. Met een select groepje vertrekken we om 8.00 uur voor een rit van 3 uur. Maar het verkeer zit mee dus na 2,5 uur arriveren we in Leshan. We hebben weer een steile klim voor de boeg (mijn arme spieren krijgen geen moment rust om bij te trekken!). Maar als we boven zijn aangekomen en we kijken op de kruin van de Boeddha dan is het wel weer een prachtig plaatje! De Boeddha is 80 meter hoog en de grootste van de wereld, nu die in Afghanistan zijn vernield. Eenmaal beneden heb je een prachtig uitzicht naar boven en met een beetje passen en meten krijg ik de Boeddha helemaal voor mijn lens. Erik (gekleed in zijn Brazil shirt) wordt ondertussen 'belaagd' door een horde chinese 'fans' die allemaal met hem op de foto willen! Hij laat het maar over zich heen komen. Het is een komisch gezicht en een grappige gedachte dat jij als toerist helemaal 'hot' bent. We lachen ons rot om de reacties! Maar als we alles wel een beetje gezien en gehad hebben is het tijd om langzaam weer verder te gaan. En de weg vervolgd zich... omhoog! Aarggghh .... Ik heb er geen kracht meer voor hahaha... In een rustig tempo beklimmen we treetje voor treetje tot we weer boven staan. Er is een parkje waar we nog even doorheen lopen maar veel nieuws zien we niet meer dus lopen we maar vast richting uitgang waar John op ons staat te wachten, verbaasd dat we een half uur eerder terug zijn dan afgesproken.

Als we om 15.30 uur weer in het hotel terug zijn ga ik mijn was ophalen. Als blijkt dat ik een t-shirt mis, heb ik een 'probleem'. Want leg een geen-engels-sprekende chinees maar eens uit wat ik bedoel. Achter de balie begrijpen ze er helemaal niks van en ook mijn gebarentaal komt niet goed over... Er wordt gebeld en gebeld en uiteindelijk krijg ik iemand aan de lijn die me wel kan aanhoren. Uiteindelijk loopt alles met een sisser af als mijn shirt uit iemand anders zijn waszak naar boven komt.

Tot 17.00 uur doen we inkopen en drinken koffie, daarna worden we opgehaald om weer te worden afgezet bij het treinstation. Voor de laatste keer voorlopig. Met grote golfkarretjes worden we naar de trein gebracht. De komende 13 uur zullen we hier weer vertoeven. Maar de tijd gaat snel als je het leuk hebt met elkaar dus voor je het weet gaan de lichten uit.

Panzhihua

Om 07.15 uur stappen we uit de trein. We zijn beland in Panzhihua. In het hotel ff lekker wat tijd voor jezelf en om 09.30 uur gaan we er met een groepje op uit om wat te eten te scoren. Maar dit stadje is geen megastad, meer even een tussenstation dus heel veel is er niet te vinden. Ook navraag in winkels levert ons geen brood op. Dan maar terug naar het hotel en aan de sultana's! Om 12.30 uur lopen we naar het restaurant tegenover het hotel. Het is een lawaai van jewelste maar omdat er in de nabije omgeving niks anders is, lopen we toch maar naar binnen en vragen of we kunnen eten. Als we de zaal binnenlopen begrijpen we waar het kabaal vandaan komt: er is een bruiloft en de microfoon staat op volume maximum! We mogen achterin plaatsnemen. Wij voelen ons een beetje bezwaard dat we 'tussen' de huwelijksgasten zitten, maar de chinezen vinden het niet erg. We bestellen diverse gerechten en ondertussen komt het bruidspaar binnen. Hij in wit pak, zij in witte bruidsjurk. Ze worden begroet door alle gasten en eindelijk houdt het lawaai op! We gaan eten, en met ons ook alle gasten. Na het eten komt het bruidspaar terug in chinese huwelijkskledij. Ze gaan alle tafels met gasten af en komen ook onze kant op! Dat vinden wij natuurlijk fantastisch en wensen ze een gelukkig leven toe.

Omdat er in het stadje niet veel te doen is besluiten we na de lunch de sauna van het hotel uit te proberen. De reclamefoto's zien er heerlijk uit en mijn spieren kunnen wel een oppepper gebruiken. Maar ook hier lopen we tegen de taalbarrière aan! We krijgen maar niet uitgelegd dat we van de sauna gebruik willen maken of van de bubbelbaden. De man achter de balie wijst diverse mogelijkheden aan, maar wij snappen de chinese tekens niet....Dan maar zelf op onderzoek uit en als we de saunaruimte instappen wacht de volgende kater; bubbelbaden staan leeg en de sauna's zien er ook niet verleidelijk uit. Ab en Bart besluiten om wel een saunarondje te doen, Esther en ik besluiten dan maar om terug te gaan naar onze kamers. Maar onderweg komen we langs een schoonheidsafdeling en besluiten direct om een chinese massage te nemen. Een uur massage kost ..... 4 euro! 2 kleine chinese vrouwtjes gaan ons masseren. Jeetje, waar halen die fragiele handjes zo'n kracht vandaan!! We worden stevig aangepakt maar toch is het heerlijk ontspannend! Om 18.00 uur treffen we elkaar weer en gaan op zoek naar een restaurant. Zo'n grote groep blonde, lange buitenlanders trekt de aandacht en het personeel vindt het dan ook prachtig als we voor hun restaurant kiezen. De plaatjesboeken komen weer te voorschijn en op goed geluk wijzen we wat gerechten aan. Het 1e gerecht is varkensvlees. Dit is met bot en vet en al in mootjes gehakt dus niet heel prettig om te eten. Het tweede gerecht lijkt vis, maar ook weer niet en als we navraag doen verstaan wij dat het iets van slang is.... Maar het smaakt niet vies dus... De overige gerechten zijn echter om je stokjes bij op te eten!! Het personeel krijgt zijn ogen niet van ons los en ook 2 chinese kinderen dollen een beetje met ons. Al met al een gezellige boel! Als we uiteindelijk weggaan worden we met een erehaag van personeel uitgezwaaid! Eenmaal terug in het hotel besluiten we nog even in de naastgelegen amusementshal te gaan bowlen! Lang niet meer gedaan en het is weer erg gezellig. De avond eindigt voor mij om 22.00 uur, ik ben kapot!

Dag in de bus

Vandaag zullen we de meeste tijd in de bus doorbrengen. Nu we meer in het zuiden terecht komen wordt de natuur mooier dus vandaar dat we niet met de trein reizen, zodat we kunnen genieten van het prachtige landschap. We vertrekken om 8.00 uur en eindbestemming is Lijiang. De reis verloopt goed. Wat hobbels en bobbels ivm het slechte wegdek en de bergen waar we doorheen rijden, maar het is goed te doen. We stoppen 2 keer voor foto's en lunch en om 16.30 zijn we in Lijiang op 2600 m hoogte! En het is koud.

Lijiang

Om 18.30 komen we samen voor een briefing met en bij John over de invulling van de dagen die we hier doorbrengen. Daarna lopen we met zijn allen het oude centrum in en gaan eten bij 'Le Petit Paris'. Hier kan je van alles eten, ook pizza! Maar het merendeel kiest toch voor chinees. Tijdens de maaltijd hebben we veel bekijks van het langswandelend chinese volk. Men stoot elkaar aan, lacht en zwaait en vind ons maar een raar volkje.... We zijn een grote attractie! Wij geinen gewoon mee en doen superenthousiast naar alle fotografen en filmers.... Wat een lol! Na het eten zoeken we een andere gelegenheid op voor een drankje. Het personeel is heel uitbundig bezig. Voor iedere restaurant/bar staan mensen te zingen naar de kroeg aan de overkant, die daarop weer in de tegenaanval gaat met een ander deuntje. Maar ze eindigen ieder liedje met hetzelfde: Jazoo Jazoo Ja Jazoo...... We hebben een zeer gezellige avond!

Regenachtige dag

Joepie... uitslapen!! 07.30 uur gaat de wekker. Om 08.30 gaan we op zoek naar een restaurantje waar we kunnen ontbijten. Het is regenachtig en koud, maar we vinden een plekje om te eten. We bestellen koffie en sandwich. En dan is het wachten geblazen. De koffie wordt met de hand gemalen. De man en vrouw lopen heen en weer maar er gebeurt niks. We wachten, 30 minuten gaan voorbij, 45 minuten gaan voorbij.... Ondertussen ben ik onderhand bevroren en krijg een lekkere dikke jas aangeboden. Heerlijk! Na een uur komt het dan eindelijk op tafel! Koffie en clubsandwich; het smaakt heerlijk. De familie is alleraardigst en wil het ons zeer naar de zin maken. Voor we weggaan willen ze nog even met ons op de foto. Het statief wordt erbij gehaald en een aantal foto's worden genomen. De jas mag ik houden, maar dat vind ik wat te ver gaan, dus ik geef 'm terug. Na een 'grote' fooi te hebben gegeven, nemen we afscheid.

Een excursie naar Snow Mountain laten we aan ons voorbij gaan want die is met dit weer toch niet te zien. We halen paraplu's en poncho's op in het hotel en gaan dan weer naar het oude centrum om daar lekker rond te wandelen want het is erg mooi. Daarnaast kun je er lekker shoppen (eindelijk!) en daar maken we dan ook gebruik van! Tijdens de lunch in een knus restaurantje krijgen we een bak met hete kolen onder onze tafel geschoven. Zo komen we weer een beetje op temperatuur. Om 16.30 uur zijn we terug in het hotel en maken we ons klaar voor diner en gaan daarna direct door naar een zang/dans-concert. In Lijiang woont het Naxi-volk en de liederen en dansen hebben dan ook betrekking op hun geschiedenis en gebruiken. Erg leuk en mooi en stukken beter aan te horen dan de opera! Om 21.30 uur is het concert afgelopen en ik besluit om direct door te gaan naar mijn hotelkamer.

Tiger Leaping Gorge

Vandaag gaan we naar de 'Tiger Leaping Gorge'. Dit is een uiterst smalle doorgang (30m) van de rivier waar het water bulderend doorheen raast en waar (zo gaat het verhaal) een op gejaagde tijger overheen gesprongen is... Om 08.30 uur vertrekken we en we rijden er in 2,5 uur heen. Onderweg vergapen we ons aan de schitterende omgeving. Als we aankomen moeten we nog ongeveer een half uur lopen naar de 'gorge'. Deze wandeling voert ons onder het uitgeslepen gebergte door en we worden steeds gewaarschuwd door de 'bewaking' dat we vooral dicht langs het gebergte moeten blijven en vooral achter elkaar moeten blijven lopen.

De Tiger Leaping Gorge is een prachtig spektakel. Wat een lawaai dat bulderende water! We blijven een kwartiertje hangen en gaan dan weer terug. We lunchen en stappen daarna in de bus voor de terugreis. Terug in Lijiang laten we ons afzetten bij het Black Dragon Park. Wat een rust.... Het is een mooi park en we wandelen er op ons gemak doorheen. Na het diner gaan we nog even inkopen doen en dan is er weer een dag voorbij.

Black Dragon Pool

Dali

Om 08.30 uur vertrekken we richting Dali. Het is een busrit van 4,5 uur dwars door de bergen. Wat een prachtige natuur is hier toch in het zuiden van China! Om 13.30 uur komen we aan en als ik mijn hotelkamer in wil, zijn de vorige bewoners nog bezig zich te wassen. Niet echt prettig dus ik uit mijn ongenoegen naar John. Na 15 minuten zijn ze eindelijk weg, de kamer is schoon en ik kan me settelen.

Om 14.00 uur gaan we met een groepje lunchen en slenteren wat door de straten van Dali. Het diner vindt plaats in een typisch chinees restaurant. Het lijkt op een klaslokaal met ronde tafels en TL-verlichting. Niet echt gezellig maar iets anders is er niet en we willen niet naar de toeristische restaurants. De menukaart is volledig in het chinees dus gaan we maar aanwijzen wat we hebben willen. Met gebarentaal en getok en geknor proberen we duidelijk te maken dat we kip en varkensvlees willen hebben en de groentes wijzen we aan. Dan komt er een chinees bij ons staan die wat Engels spreekt. We checken bij hem of je de juiste gerechten hebben besteld en maken een praatje. Hij blijkt leraar te zijn op een schooltje en nodigt ons uit om de volgende dag eens een kijkje te komen nemen (we hebben er helaas geen tijd voor gehad dit te doen).

Het eten is heerlijk en uiteraard is de rekening weer vreselijk laag.... We willen graag met de groep op de foto, maar als we de serveerster vragen deze te willen nemen weet ze niet hoe het moet en houdt de lens haar kant op :-). We moeten er hartelijk om lachen en als we laten zien hoe en wat ze moet doen, staan we dan eindelijk op de foto! We drinken nog wat in een cafeetje en sluiten de dag af om 22.30 uur.

Erhai meer

Om 08.30 uur vertrekken we naar het Erhai meer. Onderweg stoppen we op een locale markt. Wat we daar zien zullen we niet snel vergeten. Naast groente, fruit, kleding en huishoudelijke zaken wordt er ook vlees en vis gekocht. Dat wordt er plekke in mootjes gehakt (niet ontbeent) en werkelijk alles van een beest wordt verkocht, zowel de buitenkant als de ingewanden, en het ligt ook nog allemaal tentoongesteld. Niet echt smakelijk maar aan de andere kant wel weer interessant om te zien. Na een uur vervolgen we onze weg richting het Erhai meer. We gaan de boot op en varen ongeveer een uur over het meer voordat we aanleggen aan de overkant. Daar bezoeken we ook weer een markt (ik laat het vlees-deel dit keer aan me voorbij gaan). We gaan langs een kleuterschooltje waar John ons verteld hoe er wordt lesgegeven en daarna gaan we lunchen.

Na de lunch bezoeken we 2 tempels en nog een lagere school. Onderweg komen we in mijn ergste nachtmerrie terecht. Overal waar we naar boven kijken zien we spinnen! Als het ware hebben ze een soort dak geweven boven ons hoofd! En het zijn er honderden! Ik voel me zeer onprettig bij de gedachte dat er straks een naar beneden komt glijden. Ook Erik voelt zich niet op zijn gemak en ik pest hem door met een grassprietje in zijn nek te kriebelen. Zijn reactie laat zich raden. Ik overtuig hem ervan dat het maar een grasspietje was en we lachen er hartelijk om, maar we zijn blij als we uit deze omgeving vertrekken! Bij de lagere school worden we ook weer goed bekeken. We maken foto's van de kinderen en als ze zichzelf dan terugzien wordt er flink gelachen... Dan is het tijd om met de boot terug te gaan.

Om 16.30 uur zijn we bij het hotel terug en gaan we nog even internetten. Ik voel me niet helemaal happy en besluit niet mee te gaan eten, maar vroeg mijn bed in te kruipen.

Geen ochtend-excursie voor mij

Ik word wakker met darmen die nog steeds goed van slag zijn. Ik kijk uit het raam en het regent flink. Ik besluit de ochtendexcursie naar de Zhonghe-pagode (via een stoeltjeslift te bereiken met een mooi zicht op het Erhai meer) daarom maar niet mee te maken (door het slechte weer zie je toch niks). Terwijl iedereen op weg gaat, haal ik nog wat witbrood, bananen en cola en ga op bed liggen lezen. Om 13.00 uur is de groep terug en ik ben dusdanig opgeknapt om me weer bij de groep te voegen voor de lunch. Na de lunch stappen Esther, Bart, Jeroen en ik in de taxi om nog wat foto's te maken van de 3 witte pagodes. Dat neemt niet meer dan 10 minuten in beslag en we laten ons erna afzetten in het centrum om de groep te ontmoeten in een kroeg om de 40-ste verjaardag te vieren van Ad. We blijven lekker hangen in de kroeg en om 19.00 uur gaan we richting het bekendste noodles-restaurant van Dali voor een maaltijd. Wat we precies bestellen vanaf het plaatjes menu is niet duidelijk. Als de gerechten op tafel komen, moeten we even slikken. Allereerst is er een grote pan met een soort van bouillon. Dan komen er bij een paar borden met rauw vlees, 2 kleine gebraden jonge vogeltjes, bijen en noodles. Aangezien wij niet weten wat we hiermee aan moeten, vragen we de serveerster ons te helpen. Zij gooit alles in de grote pan waardoor het allemaal wordt gaar gekookt. Nu is het de bedoeling dat we alles in een kommetje gieten en dit als een soort van noodlesoep opeten. Bart en Jeroen zijn stoer en vissen de bijen en de vogeltjes eruit, Esther en ik houden het bij het vlees en de noodles. Het toetje bestaat gelukkig uit vers fruit. Maar het was wel weer een aparte beleving die we niet hadden willen missen en we zijn een ervaring rijker.

Chinese noedels

Stone Forrest in Shilin

Vandaag hebben we een lange busdag voor de boeg richting Shilin waar het Stone Forrest zich bevindt. We vertrekken om 08.30 uur en arriveren om 15.30 uur. Het Stone Forrest bestaat uit een klein en een groot deel. Voor het grote deel hebben we morgen alle tijd dus besluiten we nu vast het kleine deel te gaan zien. We kopen een plattegrond en gaan op weg. Het is een mooi gezicht als die grote rotsen die 'zomaar' in de natuur lijken te zijn neergezet. We lopen een rondje door het park en komen bij een grote vijver waarin honderden vissen zwemmen die je kan voeren. Die beesten vallen aan op het voer alsof ze al maanden niet gegeten hebben!

Om 17.30 uur gaan we op zoek naar een restaurant. Aangezien in Shilin niet echt iets anders is te zien dan Stone Forrest is er in de omgeving niet veel te beleven. We eten dan ook in het hotelrestaurant en verzamelen ons om 19.30 uur en gaan naar de enige 'kroeg' in de buurt: een karaoke bar! Na de eerste voorzichtige valse noten komt de stemming er goed in en zingt iedereen uit volle borst mee! Al met al weer een zeer geslaagde dag!

Uitslapen en naar de luchthaven

Vandaag slapen we uit! Om 8.00 uur gaat mijn wekker pas! Het weer laat ons opnieuw in de steek; de regen komt weer met bakken uit de hemel maar we laten dat de pret niet drukken. Na het ontbijt besluiten we toch nog even naar het grote Stone Forrest te gaan. We zijn vroeg en kunnen in het begin nog in alle rust door het park lopen. Maar na een uur komen de bussen Chinese toeristen in grote getalen binnen rijden en is het een gekakel van jewelste. We laten ons overhalen om ons in klederdracht te fotograferen en als we de foto's hebben gekregen moeten we terug naar het hotel want we vertrekken om 12.00 uur richting luchthaven. Onderweg lunchen we nog en komen nog in een file terecht door een ongeluk in een tunnel. Nou kan dit in China nog wel eens de nodige uren oponthoud geven, maar we hebben geluk, na een half uur kunnen we verder. We zijn op tijd op het vliegveld, we checken in, eten nog iets en om 18.00 uur gaan we de lucht in. Ruim een uur later landen we in Quilin en na nog 1,5 uur met de bus komen we aan in Yangshuo, een typisch Chinees dorpje. We lopen nog even door de gezellige straatjes en dan is er weer een dag voorbij.

Shoppen in Yangshuo

Yangshuo... een chinees dorpje midden in het prachtige karstgebergte en ...the place to be voor shopaholics... En voor shoppen hebben we vandaag ruim de tijd! Om 08.30 uur verzamelen we met een groepje om naar de kleermaker te gaan. De dames willen namelijk een echt chinees jurkje op maat laten maken en John heeft een adresje. Daar aangekomen is de winkel nog niet open dus gaan we eerst lekker ontbijten. Om 10.00 uur gaan we terug en gaan we passen en meten en stoffen uitzoeken. De jurkjes zullen morgenochtend klaar zijn. Daarna gaan we los in de winkelstraat. Drie weken hebben we ons ingehouden met de inkopen (want je moet het allemaal meesjouwen), maar nu kunnen we onze slag slaan. Voor iedereen en alles worden souvenirs gekocht... o grote zaligheid! Om 15.30 uur staat een excursie naar de Li-rivier en de aalscholvervissers. We beginnen met een 2 uur durende boottocht over de Li-rivier dwars door het karstgebergte. Adembenemend mooi! Wat een schitterende omgeving! Onderweg krijgen we gefrituurde krabbetjes en visjes voorgeschoteld. We leggen aan voor het diner om daarna, het is nu donker, weer de boot op te gaan om te gaan kijken naar de aalscholvervissers die nu aan het werk gaan. Ook dit is een bijzondere ervaring. Op bamboevlotten laten de vissers de aalscholvers het werk doen. De vissers binden de nekken van de aalscholvers met een touwtje een beetje af en laten ze dan vis vangen. Door dat touwtje kunnen de visjes niet worden doorgeslikt en door de visjes te laten uitspugen heeft hij dus zijn mandje vol... Niet echt diervriendelijk, maar het is wel een mooi schouwspel.

Om 21.30 uur zijn we terug en gaan we de stad weer in om bij een cafeetje wat te drinken.

Fietstocht door Yangshuo

Om 08.30 uur is het tijd voor de excursie van de dag. We stappen op de fiets om een tochtje te maken door Yangshuo. Leuk om je nu ook eens op deze manier door het drukke chinese verkeer te begeven. Als snel komen we in het rustige natuurgebied en genieten we van een leuke en mooie tocht. We fietsen ongeveer 40 minuten waarna we overstappen op bamboevlotten. De fietsen gaan ook mee en heel relaxed zitten we per 2 op een vlotje terwijl een 'chauffeur' ons door het water pendelt (alsof we in Venetië in een gondel zitten). Af en toe moeten we een klein hoogteverschil overbruggen dus even de voeten omhoog om ze droog te houden en daarna varen we weer heel rustig verder. Heerlijk is het! Na anderhalf uur zijn we bij het eindpunt en stappen weer op de fiets richting de Moon Hill voor de lunch. Na de lunch hebben we nog genoeg tijd om de Moon Hill te beklimmen dus doen we dat ook. Het is een zware klim en de zon op je kruin maakt het er niet makkelijker op. Maar eenmaal boven is het het waard geweest. Het uitzicht is fantastisch! We bevinden ons nu ter hoogte van het gat in de berg, maar we kunnen nog hoger. Door middel van een smal paadje en door de bosjes heen klimmen we nog een stukje verder. Soms best eng omdat je je voeten niet altijd even prettig kan neerzetten maar ook deze top halen we uiteindelijk. En het uitzicht is zo mogelijk nog spectaculairder! We maken wat foto's en beginnen aan de terugtocht.

Om 13.30 uur fietsen we in 40 minuten terug naar Yangshuo. We halen de jurkjes op (zijn heel leuk en mooi geworden!), shoppen nog wat en gaan eten voordat het tijd is om richting het treinstation te gaan voor onze laatste treinreis van deze trip. Om 20.00 uur vertrekt de trein richting Kanton.

Reflectie van muntains in de Li-rivier - Yangshuo

Kanton

We zijn vroeg in Kanton. We worden bij het hotel afgezet maar omdat het nog vroeg is, zijn de meeste kamers nog niet klaar. We besluiten om dan maar te gaan ontbijten. Dat doen we bij de McDonalds op de hoek! We nemen alle tijd maar als we in het hotel terug zijn kunnen we nog steeds niet in de kamers. Pas tegen het middaguur heeft iedereen de sleutel. Na het installeren en een snelle douche gaan Bart, Jeroen, Esther en ik de stad in. Er staat vandaag niks op het programma en hebben de tijd aan onszelf. We komen terecht in een grote shoppingmall waar op de bovenste verdieping een groots kinderpark is gebouwd! We lopen de shoppingmall door en lunchen daar. Na de lunch willen de heren graag naar een lokale markt. Maar Esther en ik zien liever geen 'hond en kat' als laatste herinnering van China dus gaan wij onze eigen gang. Tegenover de mall zien we een schoonheidssalon en we besluiten daar eens een kijkje te gaan nemen. Nou, een schot in de roos! We nemen een heerlijke massage en een gezichtsbehandeling en zijn een paar uur onder de pannen, voor 20 euro!! Na deze behandeling lopen we heerlijk ontspannen terug naar het hotel. Ik ga vast een beetje inpakken want morgenvroeg is het weer tijd om naar Nederland terug te vliegen... maar daar denk ik nu nog niet aan! In de avond gaan we met de hele groep eten. Het is het 'laatste avondmaal' in China en John heeft weer de aller-lekkerste gerechten besteld. Hij houdt nog een afscheidspraatje en dankt ons voor onze interesse in het land, de mensen en de kinderen. Hij vind het geweldig dat we probeerden wat chinees te spreken en dat we ook in de ochtend altijd zo mooi op tijd waren :-)! We wisselen emailadressen uit en maken een groepsfoto en dan gaan we weer richting hotel. Bart, Jeroen, Esther en ik hebben nog een kleine afterparty in mijn hotelkamer maar tegen middernacht is het uit met de pret!

Laatste uurtjes

De laatste uren in China zijn aangebroken helaas. We vertrekken vroeg naar het vliegveld waar we na het inchecken nog door diverse controleposten moeten om onze hoeveelheid aan papier af te geven. Tijd om nog te taxfree-en is er niet. We worden met een overheidsbeambte meegevoerd en afgezet bij de gate zonder dat we het in de gaten hebben! Daar zitten we dan! En nu maar wachten tot het vliegtuig vertrekt. Beetje rare gang van zaken maar goed het is China :-). Uiteindelijk mogen we boarden. Van Kanton vliegen we in 2 uur eerst naar Beijing voor een tussenstop. In Beijing moeten we het vliegtuig uit. We hebben ondertussen weer wat formulieren in moeten vullen en binnen 1 uur zijn we weer langs 2 controleposten gelopen voor de nodige stempels en zitten we weer in het vliegtuig op weg naar Amsterdam. En dan zijn we weer terug op Nederlandse bodem!

Tijd om naar huis te vliegen

Helaas... moet ik zeggen, want ik heb echt een toptijd gehad in China. Het is een prachtig land met geweldige natuur en mensen en leuk om de verschillen tussen het noorden en zuiden te hebben gezien! Credits aan Shoestring voor deze reis en dank aan de groep, met name Bart, Jeroen en Esther voor hun gezelligheid tijdens deze reis! Ik heb het geweldig naar mijn zin gehad!

Heb je interesse in een reis naar China? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar China, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.