12-daagse rondreis door Noorwegen

Bestemming: A. Oslo (Noorwegen) , B. Lillehammer , C. Trondheim , D. Kristiansund , E. Molde , F. Afarnes , G. Alesund , H. Bergen , I. Oslo
Periode: juli 2015
Vervoer: auto, vliegtuig, bus, trein, boot
Accommodatie: hotel
Organisatie: Kras

Reizen naar Noorwegen

Op 22 juli 2015 vertrokken we naar Schiphol voor een 12-daagse rondreis door Noorwegen. We vertrokken 4 uur van tevoren, omdat we bijna twee uur moeten rijden en de auto parkeren. De koffers hadden we online ingecheckt, dus dat was snel gepiept toen we eenmaal in de hal van Schiphol waren. De reis kon beginnen. We vlogen van Amsterdam naar Oslo, de hoofdstad van Noorwegen. Het duurde even voordat alle medereizigers er waren.

Stadstour Oslo

We stapten allemaal in de bus die al klaarstond. We dachten dat we naar het hotel gingen, maar dat was niet het geval. We reden voor een stadstour door Oslo en stopten in de hoofdstraat Karl Johans Gate, waar we naar volgende bezienswaardigheden lopen zoals het parlementsgebouw, het Nationaal Theater, het operagebouw en daarna de lunch, waar we allemaal aan toe waren. Na de lunch gingen we naar het Vigelandspark, dat meer dan een miljoen bezoekers per jaar trekt. Er staan allemaal in totaal 200 beeldhouwwerken van Gustav Vigeland. Erg leuk om te zien. Dan nog een bezoek aan Holmenkollen voor een prachtig uitzicht over de stad. Na de eerste kennismaking met Noorwegen deze dag gaan we eindelijk moe maar voldaan naar ons eerste hotel Quality Hotel Expo, waar we de eerste nacht verblijven.

Vele beeldhouwwerken

Lillehammer

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we weer met de bus naar Lillehammer waar in 1994 de Olympische winterspelen plaatsvonden. Daarna gingen we naar het openluchtmuseum Maihaugen, waar we konden zien hoe de Noren de laatste 500 jaar hebben geleefd. Er waren boerderijtjes, een schooltje, een kerk en vissershutten te zien mooi om te zien hoe ze hebben geleefd. Na de lunch rijden we door de regio van Peer Gynt, een legende in Noorse sprookjes. We eindigen de dag door naar ons 2 de hotel Fefor Hoifjellshotel te rijden, waar ons een heerlijk dinerbuffet wacht.

Oude boerderij
In Lillehammer

Trondheim

We rijden de volgende morgen naar de oude koningsstad Trondheim waar we een stadstour maken, prachtig. We zien vele oude pakhuizen op palen. Verder bekijken we de imposante Nidaros Kathedraal, het grootste middeleeuwse gebouw van Scandinavië. Deze kathedraal is een aantal keren getroffen door blikseminslag, maar steeds weer opgebouwd. Na de lunch hebben we vrij om zelf rond te kijken. Om 17.00 uur rijden we naar ons hotel, deze keer Quality Hotel Augustin.

De oude kathedraal

Kristiansund & Hurtigrutten

Vandaag stappen we na een heerlijk ontbijt in de bus om naar Kristiansund te rijden. In Trondheim stappen we in de Hurtigrutten (oude postboot) om langs een prachtige route te varen. Het is zeer zeker de moeite waard. Ongeveer halverwege stoppen we even om foto’s te maken van een prachtig schouwspel met muziek en van een engel die staat te zingen, prachtig mooi. Deze tocht was echt genieten. We komen dan in Kristiansund aan om te lunchen. Daarna rondkijken in Kristiansund, het stadje wat bekend staat om de export van vis dat gedroogd is op de rotsen: kilfisk.

De oude postboot

We vervolgen de weg naar Molde en rijden over de beroemde en unieke Atlantic Road, een van de mooiste autoroutes zoals ze zeggen. Een erg kronkelige weg met heel veel bochten, waar je elkaar moeilijk kunt passeren. Echt wel eng zo af en toe. Eenmaal in Molde kun je de 22 bergtoppen zien als het helder is, maar wij konden ze helaas niet allemaal tellen. Daarna naar Quality Hotel Alexandra. Dineren en naar bed.

Trollstigen weg

Na het ontbijt weer in de bus naar Solsnes, waar we de ferry nemen naar Afarnes. Daar aangekomen rijden we met de bus de bekende Trollstigen weg. Hij is bekend om zijn 11 scherpe bochten die klimmend naar boven gaan. Wel weer een aanslag op je hart, maar eenmaal boven een geweldig uitzicht. We moeten weer een heel eind rijden naar ons volgende hotel, Hotel Scandic Lesund, waar we 2 nachten gaan slapen. Een hele dag hebben we voor ons zelf om lekker bij te komen. We hebben niet heel veel gedaan. We zijn nog even een eindje gaan lopen en hebben op een verwarmd bankje gezeten.

Op het verwarmde bankje

Fjorden

De dag erna rijden we heel ver, eerst van Alesund naar Magerholm en dan met de ferry naar Sykkylven. Een prachtige overtocht waar we genieten van de prachtige fjorden. Dan stappen we weer in de bus en rijden we naar Hellesylt en pakken daar de volgende ferry naar Geiranger. We varen dwars door het Geirangerfjord, een van de meest bekende en smalste fjorden van de wereld, opgenomen als UNESCO Werelderfgoed. Het is een prachtige tocht met vele mooie uitzichten, fantastisch mooi. We rijden weer verder en stoppen bij een uitkijkpunt waar je het Geirangerford prachtig ziet liggen. We vervolgen onze weg en stoppen in Lom, om een bezoek te brengen aan een staafkerkje. Daarna in de bus naar ons volgende hotel in Boverdalen, Elveseter Hotel.

Prachtige fjorden

Sognefjord

De volgende dag hebben we een reis van 370 kilometer voor de boeg. Lekker relaxen in de bus en langs hele mooie landschappen komen. Zo hebben we langs de rivier Leira gereden, wat erg mooi was. Met de ferry over naar Sognefjord, het langste fjord van Noorwegen. Allemaal erg mooi, er lag nog volop sneeuw in de bergen. Na een lange reis komen we aan in Vossestrand in Hotel Myrkdalen.

Flambaan & Gudvangen

Na het ontbijt weer als makke schapen in de bus op weg naar Voss, waar we de mooiste treinreis gaan maken met de Flambaan. Het is een ritje van 45 minuten, ongeveer 20 kilometer. Je ziet onderweg prachtige watervallen en gaat door meerdere tunnels, een belevenis. Daarna lunchen, uitrusten en rondkijken. Dan een boottocht over de bekende Naeroyfjord naar Gudvangen, welke ons helaas een beetje tegenviel. Dan weer in de bus naar de eindbestemming Hotel Scandic Bergen Airport.

Met de trein

Bergen

Vandaag gaan we kijken in Bergen, een wel heel bekende plaats in Noorwegen. Bergen ligt tegen een heuvel en is gebouwd rondom een haven. We maken een stadstour langs de bekendste bezienswaardigheden. Eerst gaan we naar Bryggen, de oude Hanze kade waar de eerste huizen van Bergen werden gebouwd. Deze werden opgenomen in de wereld erfgoedlijst van UNESCO. Daarna lopen we nog over de vismarkt, waar het enorm stinkt voor ons gevoel. We rijden verder naar Kinsarvik Fjord Hotel voor het diner en de overnachting.

Voringfossen & Oslo

Vandaag rijden we weer een grote afstand terug naar Oslo, waar de reis is begonnen. Het is ongeveer 330 kilometer naar Oslo. We stoppen onderweg bij waterval Voringfossen, de bekendste van Noorwegen. Ook brengen we nog een bezoek aan het bezoekerscentrum Hardangervidda, waar verschillende exposities zijn van archeologie flora en fauna. We gaan via Hardangervidda langs een prachtige route naar ons laatste hotel in Oslo, Quality Hotel Expo. Na een lange tijd rijden komen we daar aan.

Na een prachtige reis door Noorwegen gaan we naar het vliegveld, terug naar huis. Het was een geweldige, maar wel vermoeiende reis. We moeten na thuiskomst even uitrusten en dat na een vakantie van 12 dagen. We hebben de reis geboekt bij D-reizen en daar regelen ze alles prima voor je. We hebben gevlogen met KLM en kregen gratis eten, drankjes en filmpjes. We hebben heel veel gezien, het is zeker een aanrader.

Geschreven door Femmie Mulder

Heb je interesse in een reis naar Noorwegen? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Noorwegen, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.