Een 8 daagse vakantie op Malta

Bestemming: A. Sliema (Malta)
Periode: april 2011
Accommodatie: Bayview Hotel
Organisatie: Jiba

Vandaag is het zo ver, we gaan na 15 jaar weer terug naar het prachtige Malta. Na ruim een half uur rijden komen we aan bij Schiphol Airport en rijden we naar de parkeerplaats P3. De shuttlebus brengt ons naar de vertrekhal. Het is gigantisch druk en staan dan ook langer dan een uur te wachten bij de incheckbalie. Na het lange wachten staan we nog een keer in de rij, dit keer voor de bagage- en paspoortcontrole. Nadat we hier doorheen zijn, is het inmiddels 11.30 uur. We haasten ons naar onze Gate en al snel kunnen we aan boord. Met een vertraging van een half uur opgelopen te hebben, komt het vliegtuig in beweging.

De vlucht gaat erg vlot, we krijgen een warme maaltijd en fris, koffie of thee. Om 15.10 uur is het dan zo ver, en landen we op Luga Airport. De shuttlebus zet ons af bij het gebouw met de vertrek- en de aankomsthal. Na een eindje lopen richting de bagagebanden en een kwartier wachten komen onze koffers tevoorschijn en kunnen we richting de aankomsthal lopen. Een Engelstalige Jiba-hostess staat ons hier op te wachten. Nadat we compleet zijn wordt de groep ingedeeld in verschillende busjes en naar de hotels gebracht. Zelf verblijven we in het Bayview Hotel in Sliema.

Om 16.00 arriveren we bij het hotel en gaan we, na het inchecken, door naar onze hotelkamer. De kamer is klein met een balkonnetje, maar heeft een indrukwekkend uitzicht over de baai, Manoel Island en 'The Strand'. Er rijdt enorm veel verkeer over de fraaie boulevard.
Voor het diner gaan we naar een Engels aandoende gelegenheid, genaamd de 'Black Gold Saloon'. Grote en prima maaltijden worden ons voorgeschoteld voor een goede prijs. We sluiten de avond af met een wandeling over de boulevard, er waait een fris windje.

Dag 2 – Bezoek aan Valletta 1
Onze dag begint met een ontbijt in het restaurant van het hotel waar we verblijven. Deze is goed en verzorgd. Hierna vertrekken we naar Valletta, de hoofdstad van Malta. Voor de deur staat een bushalte, waar we opstappen in een van de oude bussen die nog op Malta rondrijden. We kopen een buskaartje bij de buschauffeur voor slechts € 0,47 en 20 minuten later staan we op het buitengewoon grote plein met de Triton fontein.

Vervolgens wandelen we Valletta in. We volgen de Republic Street tot aan Fort Elmo. Tussendoor nemen we een kijkje in de St. John's Co-Cathedral, waar net een dienst aan de gang is. We wandelen door richting Republic Street en nemen op een terrasje aan het Republic Square, bij Caffe Cordina, een koffiepauze. Nadat we weer helemaal opgeladen zijn, lopen we door naar Palace Square. Hier bewonderen we het schitterende paleis 'The Main Guard' en het 'Grandmasters's Palace' (Buckingham Palace). Wegens restauratie werkzaamheden kan de tuin helaas niet worden bezocht en vervolgen we onze tour via de St. Christopher Street naar de Lower Barraca Gardens. Hier genieten we van een geweldig mooi uitzicht op de drie riddersteden Bormla, Vittoriosa (Birgu) en Senglea. Vervolgens lopen we verder richting Fort Street Elmo en komen we langs het Siege Bell Memorial. In deze straat bezoeken we het National War Museum. De toegangskaartjes zijn € 4,50 per persoon. We zijn hier 15 jaar geleden, in 1996, ook geweest en het museum is inmiddels wel twee keer zo groot geworden.

Na dit prima vermaak lopen we via de English Curtain naar de St. Michael Street. Een paar trappen af en via de Archbishop Street zijn we weer terug bij Caffe Cordina, waar we onszelf trakteren op een heerlijk middagmaal. Na deze onderbreking wandelen we richting de hoofdpoort en bezoeken we Hastings Gardens, een mooie bloementuin met geschiedenis. We gaan door over de stadspoort naar de Upper Barracca Gardens. Hier ervaren we een oase van rust en een prachtig uitzicht over de drie riddersteden en omgeving.

Na een cultureel dagje zijn we moe en tevreden en wandelen we terug naar de enorme bussen terminal. We zijn om 17.00 weer terug bij ons hotel en we gaan eventjes lekker ontspannen. Nabij het hotel ligt de snackbar 'Chick King' waar we ons avondmaal verorberen. Na onze buiken rond te hebben gegeten, maken we een wandelingetje over de boulevard. Onderweg is het toch wel fris, dus gaan we snel terug naar ons hotel.

Valletta, Malta, gebouw aan het water

Dag 3 – Malta Sightseeing Tour
Na weer te hebben mogen genieten van het ontbijtbuffet, maken we met de Jiba vertegenwoordigster bij de receptie een afspraak. We boeken drie excursies: een halve dagtocht naar Mdina, de drie steden excursie inclusief een tocht met een gondel en als laatst de Gozo dagtocht.

Naar mate de middag nadert, lopen we naar Fort Manoel. Onderweg passeren we, erg leuk, een eendenopvang. Naast eenden zijn er ook andere vogels en zelfs cavia's en een poes die opgevangen worden. Wanneer we voor het fort staan, blijkt deze jammer genoeg niet voor bezoekers toegankelijk te zijn. Dit was helaas niet van tevoren aangegeven, dan maar even een korte koffiepauze in ons hotel.

Als we aankomen op de boulevard, nemen we het besluit om met een Malta Sightseeing tour mee te gaan, waar we voor €15,- aan kunnen deelnemen. Met de dubbeldeksbus maken we een rit van 4 uur over een deel van Malta. Het is een hop on hop off systeem, maar het grootste deel van de rit brengen we door bovenin de bus in de buitenlucht.

De route gaat van Sliema naar Valletta, vervolgens komen we langs het Hypogeum, door naar Senglea Point, Vittoriosa Waterfront, we passeren Bieb-ls-Sultan en komen aan in Zejtun. We maken een stop bij de Paris Church en St. Gregory's Church en nemen een pauze. 20 minuten later wordt de rit vervolgd en rijden we door naar Marsaxlokk, zien we ondertussen nog de St. Lucian Tower en maken we een vluchtige stop bij de Ghar Dhalam Grot, Hagar Qim & Mnajdra, de blauwe grot, het Malta Falconry Centre, Limestone Heritage en via Sta. Venera, Gzira, St. Julian's rijden we weer terug naar Sliema.

We zijn om 15.15 uur weer terug op The Strand. De rit bovenin de bus was erg leuk maar ook winderig. Maar we mogen niet klagen, we hebben namelijk de hele dag mooi weer gehad. Het avondeten eten we weer in de Black Gold Saloon en vervolgens wandelen we bijna naar het einde van de boulevard, waar we een prachtig uitzicht op Valletta hebben.

Dag 4 – Mdina, halve dag-excursie
Vandaag gaan we een halve dag excursie naar Mdina doen. De touringcar arriveert stip op tijd en we rijden naar Msida, waar we de laatste personen die aan de Mdina excursie deelnemen worden opgehaald.

Nadat iedereen er is rijden we door voor een bezoek aan de St. Anton Gardens, bij het presidentiële paleis in Attard. Helaas is het weer minder mooi dan gisteren, het regent vandaag. De deelnemers van de excursie die met ons mee zijn, zijn Nederlands- en Engelstalig.

Na de bezichtiging aan de tuin wordt onze reis vervolgt naar Rabat en Mdina. De regen komt met de bakken uit de hemel vallen. Na een uitkijkje op de stadsmuur hebben we een pauze van een half uurtje, die we bijna helemaal doorbrengen in een nabij gelegen restaurantje. Als we weer terugkomen, is de zon doorgebroken. We verlaten Mdina om 12.30 en reizen door naar Dingli, waar we een stop maken voor foto's bij de hoog uit zee opkomende kliffen. Ook de kleine Madelena Chapel bekijken we.

Degenen die een halve dag excursie geboekt hebben, waar wij ook toe horen, worden vervolgens met busjes teruggebracht naar de hotels. Als we terug zijn, maken we een wandeling over de boulevard tot we bij Tigné Point aankomen. Hier hebben we een prachtig uitzicht op Sliema, Valletta en Manoel Island.

steegje Mdina, Malta

Dag 5 – De drie riddersteden, halve dag-excursie
Ook vandaag doen we weer een halve dag excursie, dit keer naar de drie riddersteden. Door een minibusje worden we om 9 uur 's ochtends opgehaald en rijden we naar Senglea, één van de riddersteden. Daar staat onze gids al klaar, samen met een aantal deelnemers die er gisteren ook bij waren. Als we er allemaal zijn, wordt de excursie gestart.

Wat we horen en zien is allemaal erg interessant en leerzaam. Het authentieke van Senglea is de tuin en het oude St. Michaelsfort, met een bijzonder uitkijktorentje met 2 ogen, oren en een pelikaan. De overige delen zijn vernield door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog en hierna weer gerestaureerd. We vervolgen de weg door wat smalle straatjes naar de kade tegenover Vittoriosa. Vanuit hier doen we een rondvaart door de Grand Harbour met een aantal gondels. We kunnen zo de interessante fortificaties vanaf de andere kant bekijken. We vinden het erg leuk om dit te ervaren.

45 minuten later is het tochtje weer voorbij en kunnen we de interessante fortificaties vanaf de andere kant bekijken. We stappen uit in Vittoriosa en wandelen verder. Onderweg komen we veel boeiende dingen tegen. Tegen de tijd dat de excursie er op zit is het 12.00 en worden we terug naar de busjes gebracht, om 12.30 arriveren we weer bij ons hotel. We maken nog een flinke wandeling en gaan op tijd dineren. Daarna lopen we nog even naar de boulevard.

Dag 6 – Gozo, dagexcursie
Vandaag gaan we naar Gozo, dit is een dagexcursie. We worden op tijd, om 08.15 opgehaald door de touringcar. Deze gaat nog langs een aantal andere hotels om de overige deelnemers op te halen. Twee uur later komen we aan bij de ferry terminal. Er heerst een gigantische drukte en wachten een half uur totdat we meekunnen met de veerboot. De oude schepen uit Nederland varen niet meer, de nieuwere schepen zijn moderner.

Na een overtocht van 25 minuten die we op het bovendek in het zonnetje doorbrengen komen we aan in Mgarr. We gaan op zoek naar de juiste touringcar en die brengt ons naar Ggantija, erg indrukwekkend om dit weer terug te zien na 15 jaar. Hierna rijden we door naar Dwejra, waar we de Fungus Rock en de Azure Window een half uurtje bewonderen. De reis wordt vervolgd naar Xlendi, waar men een bezoek kan brengen aan een likeur- en wijnproeverij, en/of een kantwinkel. Na weer een stukje verder te gereden hebben stoppen we bij een restaurant waar we een lekkere middaglunch eten. Hierna gaan we een half uurtje Xlendi in, om rond te kijken. Prachtige uitzichten zijn hier te zien. Hierna gaan we naar Victoria, waar we de citadel kunnen bezichtigen en de markt kunnen bezoeken. Dan loopt de excursie al weer tot zijn eind en worden we teruggebracht naar Malta. We zoeken onze bus richting het hotel op en komen om 19.15 weer aan bij het hotel. We eten nog een hapje in het hotelrestaurant.

Rots in zee, Gozo, vakantie Malta

Dag 7 – Bezoek aan Valletta 2
Onze laatste dag in Malta is aangebroken. We besluiten nog even naar Valletta te gaan en vertrekken halverwege de ochtend. Dezelfde buschauffeur als vorige keer brengt ons naar het stadje.

Zodra we Valletta inlopen komt er een drumband aan gemarcheerd met een aantal soldaten erachter. We wandelen door Republic Street en rusten lekker uit op een terrasje. Hierna wandelen we naar de Old Theatre Street, waar tot Merchant Street een markt staat. Erg amusant om hier overheen te lopen en rond te kijken. Nadat we weer genoeg gezien hebben, lopen we naar de Grand Masters Palace, omdat we de toegangsprijs te hoog vinden bezoeken we deze niet, net zoals de St. John's Co-Cathedral. Nadat we een aantal dingen op foto hebben vastgelegd, lunchen we op het terras van Caffe Cordina, waar we de week ervoor ook nog hebben gezeten. Vanuit het terras hebben we uitzicht op het mooie gebouw van 'The Main Guard'. We lopen weer verder richting de hoofdstadspoort en schaffen het een en ander aan souvenirs aan.

Het is even zoeken naar een bus, maar we vinden er een en we worden weer terug naar het hotel gebracht. Het huwelijk van prins William en Kate Middleton heeft vandaag plaatsgevonden, dus hier kijken we nog even een samenvatting van. Daarna dineren we en wandelen nog een half uurtje over The Strand. Die avond is er in Valletta vuurwerk, waar we nog wat van mee krijgen.

Dag 8 – Van Malta naar Schiphol
Vandaag is het zover en gaan we weer naar huis. We staan om 04.50 op en worden om 5.30 opgehaald door een busje die ons naar Luga Airport brengt. We zullen om 08.05 vliegen en op Schiphol aankomen om 11.15. Het inchecken gaat redelijk snel en om 07.40 stappen we het vliegtuig in.

Helaas zijn er problemen bij de controle/beveiliging en wordt er omgeroepen dat de vlucht vertraging gaat oplopen. Een uur later staan we nog steeds stil en wordt er omgeroepen dat er zich technische problemen voordoen. Uiteindelijk kunnen we om half 10 vertrekken en hebben we 1,5 uur vertraging opgelopen. In het vliegtuig wordt er gezorgd voor een heerlijk Engels ontbijtje. Onderweg lopen we nog aardig wat turbulentie op.

Om 12.15 landen we en staan we weer op Nederlandse bodem. We halen de bagage op en vertrekken richting de auto. We laden onze spullen in en vertrekken richting huis. We kijken terug op een prima vakantie en hebben er erg van genoten! Ook het hotel was prima.

Voor het complete verhaal en meer foto's zie de site van Cees en Jopie

Heb je interesse in een reis naar Malta? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Malta, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.