Leuke excursies Malta

Bestemming: A. Sliema (Malta)
Periode: juni 2008
Accommodatie: Hotel

We zouden maar een weekje op Malta verblijven en wilde in die korte tijd zoveel mogelijk zien. Thuis hadden we al een excursiepakket van drie dagen geboekt, maar er bleek zo veel interessants te zien dat we besloten er terplekke nog 1 bij te boeken. We gaan o.a. naar het buureiland Gozo, Blue Grotto, Marsaxlokk en de hoofdstad van Malta, Valletta.

Excursie: Marsaxlokk en Blue Grotto

Vandaag bezoeken we als eerste Marsaxklokk en Blue Grotto. Onze excursies worden begeleidt door een Nederlands sprekende Engelse, genaamd Christine. Tijdens onze reis vertelt ze ons veel over het land en zijn bewoners. Heel leuk en erg interessant, het grote voordeel van een gids.

We komen aan in Marsaxlokk, het grootste en belangrijkste vissersdorp van Malta. Langs de kust liggen allemaal traditionele vissersbootjes, die Iuzzu worden genoemd. De vissers schilderen een oog op hun bootjes, om het boze oog, ofwel het kwaad, te weren. De naam van het vissersdorp is een samentrekking van twee woorden. Marsa is Arabisch voor haven of baai en xlokk is de Matlese benaming van de uit de Sahara afkomstige siroccowind.

Hierna rijden we door naar Wied iz-Zurrieq in het zuiden van Malta. Vanuit dit plaatsje zullen we met per boot afreizen naar de Blue Grotto. Omdat de bootjes alleen uitvaren bij kalme zee is het even wachten of en wanneer we vertrekken. Als we eenmaal kunnen gaan zijn we zelf wat terughoudend. De bootjes leken van een afstand veel groter en de zee is toch vrij ruw! We besluiten gewoon een kaartje te kopen en even later zitten we in de boot. De zee is nog best kalm, tot we de beschutte baai uitvaren... De 20 minuten durende boottocht brengt ons langs indrukwekkende rotsen, alvorens bij Blue Grotto aan te komen.

Dit schijnt de mooiste en grootste grot van Malta te zijn. Het is een natuurlijke rotsformatie, wat betekent dat het zeewater het zandsteen heeft weggeslepen, waaruit de grot is ontstaan. Blue Grotto heeft een diameter van 90 meter en het diepste punt ligt op 26 meter. In het heldere water is prachtig roze koraal te zien en het licht dat op het witte bodemzand reflecteerd zorgt voor mooie lichteffecten. Erg mooi!

Wanneer onze hele groep de grot uitvoerig heeft kunnen bekijken besluit onze schipper dat het tijd is om terug te keren. Ook de terugweg is erg onstuimig, maar we bereiken het vasteland veilig en droog.

Excursie: een dagje Gozo

Vandaag zullen we het eiland Gozo bezoeken. Met de veerpont duurt het ongeveer een half uurtje voor we in Gozo aankomen. Onze gids vertelt ons dat de veerponten tussen de eilanden afkomstig zijn uit Nederland en voorheen tussen de waddeneilanden vaarden. De boten zijn in Nederland inmiddels afgekeurd, hier nemen ze het wat minder nauw... Zelf varen we op een oude, roestige pont die ooit dienst deed in Noorwegen.

Gozo is een stuk kleiner dan Malta, het is slechts 14,5 kilometer lang en 7,2 kilometer breed. Het eiland heeft 27.000 inwoners en er zijn maar liefst 50 kerken! Wanneer onze boot aankomt stappen we dan ook in de bus richting een bedevaartskerk, genaamd Ta' Pinu. De kerk is gebouwd op de plek waar Maria in 1883 verscheen. Vele giften van over de hele wereld zorgde ervoor dat men in 1920 met de bouw van de kerk kon beginnen.

Het is een heel bijzondere kerk met maar liefst 80 glas-in-loodramen en wel 1800 verschillende snijwerken in het kalksteen. Helemaal voor in de kerk vonden we twee aparte kamers vol met foto's, protheses en offers. Deze spullen zijn achtergelaten door bedevaartsreizigers die door het bezoek aan de kerk van hun kwaal zijn genezen en de spullen niet langer nodig hadden.

Onze gids heeft haast en roept onze groep al snel weer bij elkaar om verder te reizen. De volgende stop is Dwejra Lake waar de zee een stuk rots heeft uitgeslepen tot een zogenaamde rotsboog, de Azure Window. Net voor de kust ligt Fungus Rock, dat zijn naam dankt aan de paddenstoel met genezende krachten die hier ooit groeide. We stappen de bus weer in en vertrekken richting de hoofdstad van Gozo, Victoria.

Aangekomen in Victoria besluiten we eerst te lunchen. Hierna bezoeken we de citadel, gelegen op een berg. We hebben hier een prachtig zicht over het hele eiland. Dan bezoeken we de Kathedraal, die omstreeks het jaar 1700 is gebouwd. Het vlakke plafond is zo geschilderd dat het lijkt alsof het een koepel is, erg bijzonder. De dag eindigt met een bezoek aan de Ggantija tempels, waarin de goden van de vruchtbaarheid geëerd wordt. Deze tempels zijn zo'n 3.000 jaar voor Christus gebouwd.

Al met al was het een leuke dag, waarin we veel hebben kunnen zien, bijvoorbeeld hoe zeer Gozo van Malta verschilt.

Excursie: een dagje geschiedenis

De excursie die vandaag op het programma staat is een stuk dichterbij te vinden, we reizen naar de hoofdstad van Malta, Valletta. Hier is zoveel te zien dat de gehele stad op de werelderfgoedlijst van UNESCO is geplaatst.

We reizen met het openbaar vervoer, voornamelijk bussen. De voertuigen zijn oude Engelse bussen die in het land van herkomst niet meer door de keuring kwamen. Opvallend is dat de meeste bussen voorin een altaartje hebben. Volgens onze gids is dat met de Maltese rijstijl ook wel nodig. De verkeersregels worden flexibel opgenomen en de wegen zijn erg slecht. In het donker is het zelfs een echte ramp. Reflectorpaaltjes of markeringen zijn niet te vinden en mensen hebben er geen problemen mee om zonder licht te rijden. We laten ons vertellen dat het behalen van een rijbewijs hier ook niets voorsteld. Een rondje om de kerk, dat is alles. Binnen vijf minuten is het weer voorbij! Regels haal je uit een verplicht lesboek, maar of je dit leest bepaal je zelf. Jaarlijks vallen hier duizenden doden als gevolg van verkeersongelukken, de kerken hangen dan ook vol met foto's van de slachtoffers.

In Valletta lopen we naar de Upper Barracca Gardens, van waar je een mooi uitzicht hebt op de haven, de stad en twee omliggende steden: Cospicua en Senglea. Hierna bezoeken we St. John's Co-Kathedraal, een van de elf kerken in de stad en het enige gebouw dat de bombardementen van de oorlog heeft overleefd. Malta heeft in totaal overigens 320 kerken. In de kerk liggen honderden ridders begraven en zelfs de kunstenaar die het plafond schilderde heeft hier een plaatsje.

Na het vernieuwen van het fotorolletje zetten we onze stadstour voort en wel naar het Grand Masters Palace. Ooit het paleis van de grootmeester, tegenwoordig is het parlement er gevestigd. Het is een indrukwekkend bezoek. Er liggen veel wapens en harnassen van ridders die het paleis ooit beschermden.

De dag wordt afgesloten met een bezoek aan de Malta Experience, waarin de geschiedenis van Malta middels een audiovisuele voorstelling wordt verteld. Er zijn overigens meer van deze voorstellingen, maar dit schijnt de mooiste te zijn. Eigenlijk is het een 50 minuten durende diapresentatie over het eiland. Deze begint zo'n 7.000 jaar geleden, toen Malta voor het eerst bewoond werd, en eindigt in het heden. Ruim 39 projectoren, 3.000 dia's, spectaculaire geluidseffecten en commentaar in iedere willekeurige taal zorgt voor een bijzondere ervaring. Onder de indruk van de voorstelling en de geschiedenis van het eiland keren we terug naar ons hotel.

Excursie: een drukke dag op Malta

Vandaag hebben we een lange dag voor de boeg, al om 8:15 stappen we de bus in. Christine, onze gids, stelt de buschauffeur aan ons voor, haar eigen man. We rijden naar Mdina, een klein dorpje dat bestaat uit een aantal paleizen, kerken en kloosters. Het dorp heeft maar 500 inwoners en is vrijwel auto vrij. Het wordt dan ook de 'stille stad' genoemd. Mdina is omringd door hoge muren die de stad en zijn inwoners moeten beschermen. Wanneer we door de smalle straatjes lopen, wanen we ons een paar honderd jaar terug in de tijd.

We komen aan bij de Petrus en Paulus Kathedraal. Naar verluidt heeft men 250 jaar gedaan over de inrichting van dit gebouw. Het valt ons hier op de iedere kerk op Malta twee klokken heeft, waarvan alleen de rechter de juiste tijd aangeeft. Dit doet men om de duivel te misleiden.

Direct naast Mdina ligt Rabat, een veel grotere stad met 13.000 inwoners. In de smalle straatjes van deze stad vind je op iedere hoek een beeld. Christine vertelt ons dat het min of meer verplicht is voor bewoners van een hoekhuis om een beeld te plaatsen, hiermee bescherm je mensen die langskomen. Deze beelden benadrukken nogmaals hoe belangrijk geloof is voor de Maltezen.

We lopen naar de catacomben van St. Agatha's. Dit is een volledig ondergronds kerkhof, met 500 graven. Door de catacomben hangen meerdere fresco's van St Agatha, een heilige uit Sicilië die in het jaar 250 in Rabat woonde.

Hierna lunchen we wat en stappen we opnieuw de bus in, op weg naar Buskett Gardens, waar we karresporen uit de Bronstijd zien. Vermoedelijk zijn deze sporen achter gelaten door karren die rotsblokken vervoerde voor de tempel die net iets verderop ligt.

De laatste stop van vandaag is de St. Marija Assunta in Mosta. Dit is de op drie na grootste koepelkerk van Europa, alleen overtroffen door de St. Pieter in Rome, St. Paul in Londen en de Rotunda in Gozo. De koepel heeft aan de binnenkant een doorsnede van 39 meter en is 60 meter hoog! Er kunnen dan ook 12.000 mensen tegelijkertijd in deze kerk. Het verhaal gaat dat er in de Tweede Wereldoorlog een bom door het plafond van de kerk viel, maar dat deze niet tot ontploffing kwam. Dit staat bekend als het 'Wonder van Mosta'.

We sluiten de dag af met een kopje koffie, waarna we terugkeren naar ons hotel. We bedanken Christine en nemen afscheid. De vakantie zit er weer op, vol Maltese indrukken keren we terug naar huis.

De informatie is afkomstig van Hans en Liesbeth.

Heb je interesse in een reis naar Malta? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Malta, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.