Met kinderen naar Zuid-Zweden

Periode: juli 2012
Vervoer: Auto en boot
Accommodatie: Vakantehuisjes

Ieder jaar bepaald iemand anders in ons gezin (2 volwassenen en 2 kinderen) waar wij op vakantie gaan en dit jaar is vaders aan de beurt. Hij wil graag naar Zweden, wat in eerste instantie niet door iedereen wordt toegejuicht. Maar goed, afspraak is afspraak. We stellen een rondreis samen waarbij er voor iedereen iets leuks te doen valt. Zo gaan we naar het pretpark High Chaparral, winkelen in Malmö en vissen bij Isaberg. Alles bevindt zich in het zuiden van Zweden en we trekken er een week voor uit.

Overtocht met Scandlines
Dinsdag 3 juli vertrekken wij `s ochtends vroeg met de auto richting het Duitse Rostock om vanuit daar de overtocht te maken naar Trelleborg in Zuid-Zweden. Omdat er veel wegwerkzaamheden zijn in Duitsland, waar we geen rekening mee hadden gehouden, moeten we de laatste kilometers aardig doorrijden om op tijd bij de boot te zijn. Scandlines voert deze tocht uit en de schepen zijn wat verouderd. Wij hebben geen hut geboekt en moeten dus in de algemene ruimtes verblijven. Dit is in de een grote zitruimte, het restaurant, op het dek of in de speelhal. De 6 uur durende overtocht gaat snel, wij vermaken ons met spelletjes doen, een hapje eten en een beetje rondlopen.

Mölle
Als we in Trelleborg aanmeren zien we de auto voor ons bijna met zijn kont op de grond hangen. Als de bestuurder de achterklep open doet blijkt de laadruimte helemaal vol te staan met dozen wijn. Hieruit blijkt dat de alcohol echt veel duurder is dan in Nederland of Duitsland. Dat wordt dus weinig borrelen deze vakantie in Zweden. We vervolgen onze reis naar Mölle, een stadje aan de westkust van Zweden. Dit is ongeveer 130 km rijden en als we bij First Camp Mölle aankomen is het al donker. We krijgen een chalet aangewezen en zoeken snel ons bed op. `s Ochtends blijkt het een luxe chalet te zijn waar een heerlijk ontbijt voor ons in de koelkast ligt. Wat een goede service! Het is lekker weer en we beginnen de dag met een wandeling door natuurgebied Kullaberg. De vuurtoren is het eindpunt van onze tocht en met een lekker ijsje in de hand beginnen we weer aan de terugweg. Als we terug zijn bij First Camp Mölle duiken de kinderen gelijk het zwembad in. Ik bereid het eten voor en daarvan genieten we nog heerlijk in het zonnetje op het terras van onze chalet. `s Avonds liggen we weer vroeg op bed want morgen gaan we naar High Caparral, een wildwestpretpark, en dat is nog een stukje rijden.

Molle, vuurtoren, Zuid-Zweden

High Caparral
Het themapark High Caparral was voor de kinderen het hoogtepunt van de vakantie. De hele dag hebben ze cowboytje gespeeld en we hebben genoten van de wildwestshows en de andere attracties die er zijn. We begonnen de dag met een show van Lucky Luke en de Daltons, om vervolgens getuigen te zijn van een echt wildwest tafereel. Met paarden en veel geweerschoten werden de slechteriken verslagen door de goede cowboys. Na al dat geweld was het tijd voor een hapje eten en daarvoor zit je ook goed bij High Caparral. Als laatste hebben we nog genoten van een Mexicaanse dansvoorstelling voor we zijn doorgereden naar Isaberg.

amusementspark High Caparral, vakantie Zuid-Zweden

Isaberg
Isaberg is een geliefd wintersportoord maar ook tijdens zomer kun je hier prima verblijven. Het ligt in het midden van Zuid-Zweden en is vooral geschikt voor outdoor-activiteiten. Wij verblijven 2 nachten in een huisje van Isaberg Holiday Village. Een ruim houten huisje, een zogenaamde Stuga, met twee slaapkamers. Op het complex is een Elandenpark waar toevallig pas een klein elandje is geboren. Daar gaan we natuurlijk gelijk even een kijkje nemen. De volgende dag lopen we naar de receptie en krijgen te horen wat er allemaal te doen is in de omgeving. Vooral vanuit Isaberg Holiday Village wordt er veel georganiseerd zoals kajak- en kano-tochten, een schatzoekerstocht, wandelen, fietsen, golfen en vissen. En laat dat laatste nu een hobby zijn van mijn man. Samen met onze zoon huurt hij visuitrusting en een visakte en met deze hengels vermaken ze zich de hele dag. Ze vangen aardig wat vissen en komen `s avonds met een goed gevoel terug. De vissen hebben ze uiteraard weer teruggegooid in het water. We besluiten om in het restaurant van het park te gaan eten maar dat is niet zo'n succes. Het streekmenu waar we voor gekozen hebben is ontzettend vet en de rekening liegt er ook niet om.

De volgende ochtend gaan we met z'n allen wat wandelen in de omgeving maar helaas wordt deze wandeling verstoord door een enorme regenbui. Nat tot op het bot gaan we snel terug en warmen we ons weer op in het huisje. Als we allemaal weer droog en opgewarmd zijn vertrekken we richting Malmö.

Malmö
Malmö ligt in het zuiden van Zweden en is de derde stad van het land. We verblijven hier in een hotel aan de rand van het centrum. Het is eindelijk tijd om te shoppen! Stortorget is het hoofdplein van de stad. hier staat o.a. een standbeeld van Karl X Gustav. In de hoek van het plein bevindt zich een apotheek uit de 16e eeuw, dit is de oudste apotheek van Zweden. Het naastgelegen plein Lilla Torg is kleiner maar met nog oudere gebouwen en gezellige restaurants, cafés en kroegen. Daar gaan we de eerste avond een hapje eten bij een Indiaas restaurant. Voor een goede prijs krijgen we hier een heerlijke maaltijd. De volgende dag lopen we wat rond door de stad om te winkelen en op het terras te zitten. De prijzen van alcohol zijn hier echt heel hoog, dus na 1 wijntje ga ik toch maar weer over op een thee. In de stad zijn veel winkels met woonaccessoires en kleding. De grote ketens die wij in Nederland in iedere grote stad zien hebben we hier niet zoveel gelukkig.

Stad Zweden, Malmo, plein

Terugreis
Via de Sontbrug (geopend in 2000) rijden wij in een half uur naar Kopenhagen om zo weer terug te reizen naar Nederland. Maar natuurlijk niet voordat Kopenhagen in vogelvlucht hebben ontdekt. We lopen o.a. door Strøget, de langste autovrije winkelstraat van Europa en nemen een kijkje bij Tivoli. Als wij weer vertrekken begint het te regenen en tot we thuis komen is het geen half uur droog geweest. Gelukkig hebben we in Zweden (op een dag na) heerlijk weer gehad en kunnen we terugkijken op een geslaagde vakantie.

Zweden is een perfecte bestemming voor iedereen die houdt van de natuur en outdoor-activiteiten. Maar ook om te shoppen of lekker te relaxen kun je prima naar Zweden op vakantie. De kinderen hebben ook genoten en dat is toch het belangrijkste!

Heb je interesse in een reis naar Zweden? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zweden, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.