Back to basic in Zweden

Periode: 2015
Vervoer: auto, kano
Accommodatie: tent

Het idee ontstond in de winter. We wilden met een groep vrienden na de examens van 2015 lekker op vakantie. Waar anderen droomden van zonnig weer, witte stranden en veel drank en drugs, wilden wij graag de natuur in en genieten van de wonderschone blauwe meren waar Zweden bekend om staat. Om zoveel mogelijk te mogen zien van de natuur was het idee ontstaan om dit prachtige merengebied te verkennen met de kano.

Veel budget hadden we niet. Voor een zo klein mogelijke prijs wilden we op reis. Gelukkig waren de ouders van een van de groepsleden bereid om ons mee te nemen in hun volkswagenbusje naar een camping die we van tevoren hadden uitgekozen. In eerste instantie wilden we naar het merengebied, maar om de heenreis wat korter te maken hadden we uiteindelijk een camping gevonden in het zuidelijke gedeelde van Zweden in Älmhult (Småland).

Vooraf wisten we dat we onderweg maar een keer langs een dorp zouden komen waar we wat boodschappen konden doen. Dus voorafgaand aan de reis hadden we besloten om zoveel mogelijk spullen vanuit Nederland mee te nemen. Zo ongeveer alles wat in potten en blikken verpakt zit ging mee. Ook hebben we zelf biologisch afbreekbare zeep gemaakt om onszelf mee te kunnen wassen in het meer.

De grote dag was aangebroken. We werden opgehaald om te gaan. Een 12 uur durende autorit volgde. We hadden één iPod mee met een afspeellijst dat varieerde van Schnappi das kleine Krokodil, tot de Beatles en Bonnie St. Clair. Dit was het enige elektronische apparaat wat we de komende 10 dagen konden gebruiken. Hopelijk zou de batterij lang mee gaan. De reis verliep soepel op twee files en een verkeerde afslag na.

Eenmaal aangekomen in Älmhult bleek dit niet het typische, idyllische, stereotype dorp te zijn met prachtige rode houten huisjes met mooie veranda’s, maar een enorm industriegebied waar de meeste distributiecentra van Ikea zich huisvesten. Ook de wonderschone diepe blauwe meren waaruit we water zouden moeten drinken en vissen zouden vangen vielen licht tegen. Het water uit het meer had de kleur van Rivella. Gelukkig bleven we maar een dag in Älmhult zelf. De campingeigenaar bracht ons de volgende morgen naar het beginpunt van de kanotocht.

We hadden zoveel spullen meegenomen dat we bijna zelf niet meer in de kano pasten. Maar met een beetje proppen pasten we er zelf ook nog bij. De campingeigenaar gaf ons een kaart mee met de route en handige overnachtingsplekken waar je tegen betaling van een cheque gebruik kon maken van basisvoorzieningen zoals een natuurtoilet en een kampvuurplaats.

Toen we eenmaal op het meer zaten, begonnen de problemen zich op te stapelen. Zo zagen we op de route dat we halverwege het meertje een zijriviertje in moesten varen. Maar toen we dachten dat we halverwege waren zagen we natuurlijk geen zijriviertje. Na anderhalf uur peddelen op het meer vonden we dan toch een stroompje water, wat dan een rivier had moeten voorstellen. In Nederlandse begrippen ook wel een brede sloot genoemd.

Enfin, deze 'rivier´ moesten we nog een aantal kilometer vervolgen tot we de eerste overnachtingsplaats vonden. Gelegen aan de zijkant vonden we op een heuvel een kampvuurplaats. Hiervoor dienden we eerst de kano´s aan te meren en alle spullen omhoog te sjouwen, zodat niet alles nat zou worden als het zou gaan stormen. Daarna zetten we onze tenten op en begonnen we met het klaarmaken van het kampvuur. Hierop moesten we beginnen met het koken van het Rivellakleurige water. Maar door het opwaaien van de as van het kampvuur kwamen er zwarte vlokken in het water. De smaak ervan zou ik willen omschrijven als Rivella met barbecue smaak. Achter het kampvuurplaatje stond een schuurtje met stoelen. We besloten de stoelen te gebruiken deze dag, want onze konten deden al een beetje pijn van urenlang in een kano zitten en voor de rest op de grond. Een aangename vondst.

Deze overnachtingsplaats had ook een natuurtoilet. Voor degenen die daar niet zo bekend mee zijn, het is een soort compostbak met een wc-bril. De geur is niet heel aangenaam, maar als je wat antimuggenspray onder je neus smeert is het best te doen. Wel mis je de ‘plons’.

Op deze eerste avond blikten we terug op de dag. Gelukkig hadden we de weg gevonden en hadden we een degelijke eerste overnachtingsplek. Ook dachten we alvast na over de tocht van de dag erna. Een pittige reis van zeker 15 kilometer, maar gelukkig bleven we op dezelfde rivier. Verdwalen was dus geen optie.

De prachtige omgeving

De tweede dag ging fantastisch. Als groep hadden we het besluit genomen de stoelen mee te nemen in de boot, zodat we de rest van de week ook nog ergens op konden zitten. Op het water hebben we eindeloos gezongen. Inmiddels konden we het repertoire van Bonnie St. Clair dromen en ook werden er prachtige varianten van Ave Maria ten gehore gebracht. Na twee uur peddelen raakten de armen redelijk verzuurd. We besloten geen pauze te houden, want het zou nog twee kilometer zijn voordat we bij de volgende overnachtingsplek zouden aankomen. Maar net voor het einde lag er midden op de rivier een boom die was omgewaaid. We konden er niet overheen varen, dus er was geen andere optie dan de boot leeghalen, hem over de oever verslepen en vervolgens weer in te pakken. Dit kon er ook nog wel bij.

De camping waar we de tweede nacht overnachtten was redelijk luxe. Er was een dak waaronder we konden slapen en er was een waterpomp. Ook was er een stijger vanwaar we gemakkelijk het meer in konden om ons te wassen. De biologisch afbreekbare zeep gaf niet echt de indruk dat het werkte, maar we hadden op dat moment niet echt een andere optie. Iedereen moest even bijkomen van de zware dag. Gelukkig konden we op de kaart zien dat we de volgende dag maar 3 kilometer hoefden te kanoën. Hier was ook een dorp, zodat we ook eens vers konden eten.

De volgende dag hadden we een beetje uitgeslapen voor ons gevoel, maar hadden geen horloge mee dus zeker weten doen we het niet. Uitgerust begonnen we aan de tocht van deze dag. Maar zoals elke dag kwam er een verrassing. Deze keer geen boom die omgevallen was op de rivier, maar een houtverwerkingsfabriek van uiteraard de Ikea. Hiervoor moesten we weer eerst de boten uit het water halen en alle spullen. Toen we de aanmeerplek hadden gevonden, was hier alleen een kampvuurplaats te zien en was dit gelegen aan een bosrand. Hier was ook het dorpje Diö waar de supermarkt zou moeten zijn. We besloten snel de tent op te zetten en dan gauw te gaan winkelen. In het dorpje bleek geen supermarkt te staan, maar wel een café. Bij dit café konden we een ijsje kopen, onze iPod opladen en ook even naar een normale wc gaan. Maar om boodschapjes te doen moesten we naar het volgende dorp lopen, genaamd Liatorp (uiteraard ook de naam van een IKEA-kast). Dit was ongeveer nog 5 kilometer wandelen. In Liatorp staat een benzinepomp en een supermarkt. We besloten om gewoon eten te kopen, maar ook sjouwden we 12 liter water naar ons kamp. Hier bleven we gezien de voorzieningen twee nachtjes.

De volgende kanodag moesten we een groot meer oversteken en daarna weer op driekwart van het meer een zijriviertje opzoeken. Natuurlijk ging dit mis. We waren per ongeluk doorgevaren naar het einde van meer en wisten niet meer hoe we terug moesten. We zagen een stijger in de verte en besloten daarnaartoe te gaan. Bij de stijger bleek een pad te lopen naar een huis, welke helaas wel twee kilometer lopen bleek. Deze mensen waren erg vriendelijk en wezen ons de weg verder. We moesten net zo ver peddelen tot we bij een smal bruggetje zouden aankomen. Bij het bruggetje aangekomen bleek dit inderdaad erg smal. Het was zo laag dat we moesten bukken. Toen we onder de brug door waren kwamen we weer op een groot meer en inmiddels begon het te stormen. De laatste kilometer naar de overnachtingsplaats was heel zwaar.

Bij deze plek was geen kampvuurplaats, maar wel onderdak. Hier stopten we snel al onze spullen onder, zodat het nog een beetje droog zou blijven. We hadden een zeil bij ons dat we aan de open kant van de shelter vast hebben gemaakt als een soort gordijn. Hierdoor kwam de regen niet naar binnen gewaaid. Deze nacht was erg koud, maar wel heel gezellig met zijn allen.

De volgende ochtend was de storm verdwenen en konden we weer in een zonnetje varen naar de volgende plek. Weer moesten we een zijriviertje in. Het was hier zo ondiep dat een boot vast kwam te zitten in het zand. Na een half uur graven kwam de boot eindelijk los. De volgende overnachting zou de voorlaatste zijn. Deze accommodatie was eigenlijk een echte camping, met een echte wc en een koudwaterdouche. Dus we hadden het voor survivalbegrippen best luxe.

De laatste kanodag was aangebroken. Dit zou een extreme dag worden, want er zat veel stroming in deze rivier. Eigenlijk hoefden we amper te peddelen, alleen maar wat te sturen. Dit was verreweg de leukste dag van allemaal, omdat het wat extremer was en we dwars door een bos gingen waar de rivier doorheen stroomde. De route stopte bij Gustavsfors, een stuwmeer waar je ook absoluut niet verder kon. Hier was ook een natuurmuseum welke een beetje leek op de stonehenge, maar dan Zweeds.

Omdat hier een openluchtmuseum was, was hier geen kampvuurplaats of een geschikte plek om te overnachten. We besloten de tent op te zetten op de parkeerplaats. Aangezien er geen vuurplaats was, hebben we onze maaltijd klaargemaakt op gasbranders. De nacht was rampzalig. Continu hoorde je het geluid van het stuwmeer, het regende en de tent was lek. Gelukkig werden we de volgende dag weer opgehaald door de campingeigenaar en konden we weer gebruik maken van alledaagse voorzieningen.

Eenmaal thuisgekomen konden we intens genieten van een eigen warm bedje, een warme douche en bovenal een normaal toilet. We kijken terug op een hele bijzondere en avontuurlijke vakantie waarin we veel hebben samengewerkt. Een van de leukste vakanties ooit!

Geschreven door Jannetta op de Weegh

Heb je interesse in een reis naar Zweden? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zweden, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.