Rondreis door Mexico

Vervoer: Vliegtuig en auto
Accommodatie: Hotels/Hotel Plaza Colonial
Organisatie: Selva Travel

Herman en Masha maakten in juni 2014 een prachtige rondreis door Mexico waarbij onder andere Uxmal, de Maya ruïnes werden bezocht en een jungle tour werd gemaakt. Van twee etappes tijdens deze reis maakten ze een reisverslag.

Lessons learned...

Vanavond vanuit Campeche, Hotel Plaza Colonial, een aantal lessen die we vandaag geleerd hebben:
- straatnaambordjes ontbreken en van de wegenkaart kun je ook weinig op aan. Lekker op zijn Mexicaans.
- onontdekte pareltjes van de Lonely Planet zijn niet voor niets onontdekt (zie punt 1, geen aanwijzingen en routebordjes)
- als je denkt goedkoop uit te zijn voor een Maya tempel niet te vroeg juichen want soms heb je twee kaartjes nodig (Uxmal)
- als je een enorm hoge steile tempel beklimt moet je ook weer terug (op handen en voeten is de enige optie)
- sandwiches eet je met... Patat
- als je de lokale bevolking om hulp vraagt maar ze snappen je niet dan durven ze dat niet te zeggen en wijzen ze je rustig de verkeerde kant op
- als de politie iets van je wil... Knikken en doen of je het snapt en als het puntje bij het paaltje komt zeggen dat je geen Spaans kan
- als noodweer uitbreekt staan de straten binnen no time helemaal blank, (water tot aan de autodeur) en slaat de bliksem aan alle kanten in
- tankstations maximaal om de 150 km aanwezig
- roadpizza's bestaan uit bijzondere ingrediënten (hond, hagedissen en normale beesten als in Nederland)
- hagedissen zijn niet bijzonder meer, deze kom je continu tegen

Maar boven al genieten van wat je tegenkomt en accepteren als je bepaalde dingen niet kan vinden (vandaag grotten van Loltun misgelopen en Cenote van Cuzama). Wel Uxmal bezocht en Campeche goed bereikt.

Back 2 Basic

Na 2,5 dag compleet afgesloten van de wereld zijn we weer in de lucht. Laten we bij het begin beginnen, want er is genoeg gebeurd in die dagen back 2 basic.

Zondagochtend in Palenque gewekt door een enorm geschreeuw. Het geluid ging door merg en been en deed ons denken aan de dino's uit Jurrasic Park. Stijf in bed van de schrik. Omdat we toch al wakker waren maar gaan douchen. Toen we gingen roken bleek er heel wat te zien te zijn. We bleken te zijn gewekt door Brulapen die in de bomen voor het hotel hingen. Super mooie foto's kunnen maken en ons verbaasd over het kabaal dat deze beesten maken. Na het ontbijt de auto ingestapt richting Calakmul. Geen stops vandaag dus 'gewoon' kilometers maken.

Met de auto door Mexico

Nou ja gewoon, dat is het nooit in Mexico. We zijn aangehouden door de politie (hier altijd zwaar bewapend) en die wilde ons een boete laten betalen omdat manlief reed en ik op papier als hoofdbestuurder sta. Dikke bullshit want we hebben voor twee bestuurders betaald. Dat bleek ook wel want zodra we de telefoon pakten en een nummer in begonnen te toetsen was het in ene allemaal weer goed en mochten we door rijden. Verder ging de reis super goed, in een keer de stad uit en de weg gevonden. Al heel vroeg in de middag bij het hotel aangekomen. Dat was een gevalletje soms moet je geluk hebben. Om de archeologische vindplaats Calakmul te bereiken moet je eerst entree betalen om de weg te mogen gebruiken. Wij waren in de veronderstelling dat ons hotel aan deze weg lag. Bij de slagboom stonden mensen te liften om naar het eind van de weg te komen. Toen wij aangaven dat wij niet wisten hoever wij gingen bleek de afslag van het hotel voor de slagboom te zitten. Deze weg dus ingegaan (een paadje door de jungle), kwamen we aan bij een hutje met een rietendak, de lobby van het hotel. Vooral ik, moest wel ff slikken hoe back 2 basic het hotel was. Op de plaatjes was het absoluut een stuk luxer dan in het echt. Op de foto's is het al wel redelijk te zien, maar we hadden dus en veranda met een hangmat en een hutje met rietendak waarin twee bedden met klamboes hingen en een muggennet dat ons van de jungle scheidde. Zodra ik op de wc zat sprong er al een kikker voorbij en zat de schrik erin.

Welcome to the jungle

Tja je wil de jungle in of niet, dus er maar het beste van maken. De tank van de auto was inmiddels half leeg, normaal is er in de stadjes wel een tankstation te vinden, maar hier dus niet. We hadden twee keuzes: linksaf 100 kilometer rijden of rechtsaf 60 kilometer rijden om te tanken. En getankt moest er wel worden want de volgende dag de jungle in was anders niet wat geworden. Dus de stoute schoenen maar weer aan en tanken, we moesten ook nog pinnen dus twee vliegen in een klap. In het stadje aangekomen bleek een bank moeilijk te vinden. Met handen en voeten uitgelegd wat we wilden en bij de Super Willy's terecht gekomen (een supermarkt) en daar proberen te pinnen maar dat ging niet (ook niet bij de Amerikaan achter ons). Uiteindelijk bij het politiebureau kunnen pinnen en weer richting het hotel gegaan. Inmiddels tijd voor avondeten en weer brulapen (howler monkeys) gezien en vooral gehoord. In Calakmul waar we zaten is een biosreservaat, echte jungle met veel beesten en zelfs jaguars.

Brulapen

Die nacht de hele nacht wakker gelegen van het gebrul van de apen. Dan zijn ze toch echt wat minder leuk. Geluid lijkt ook van een veel groter beest te komen, wat mij vooral bang maakte.

De jungle tour

's Ochtends om 6 uur wakker geschrokken van een hard gebons op de deur. Bewaking... En die kan natuurlijk geen Engels. Uiteindelijk konden we eruit opmaken dat het om de auto ging dus we zijn maar meegelopen. Bleek dat onze gids er al was, klein misverstandje. Wij waren in de veronderstelling dat ze er om half 9 zou zijn en zij dacht 6 uur. Van de opzichter koffie gekregen gedoucht en rond 8 uur vertrokken.

Bianca, onze gids, vertelde dat ze de dag ervoor nog een jungle tour had gedaan en geen enkel dier had gezien. Jaguars leven hier wel maar ze had ze zelf ook nog maar vier keer gezien. Blijkbaar zijn wij qua wild spotten echte geluksvogels. Langs de lange slechte weg de jungle in hebben we verschillende beesten gespot: spelende vosjes langs de weg, een hert, een met uitsterven bedreigde vogel, heel veel kalkoenen en als klapper op de vuurpijl, ja echt waar een jaguar! Het ging allemaal zo vet snel dat we geen foto hebben kunnen maken, maar wat een kicken moment. Vlak voor de auto stak een jaguar over, wij zaten te stuiteren van enthousiasme. Wat een prachtig mooi beest. Super cool.

De Maya ruïnes

Weg vervolgd naar de Maya ruïnes in de jungle waar onze tour zou plaats vinden, al was de dag voor ons al geslaagd. Deze ruïnes zijn zo afgelegen dat er geen elektriciteit of stromend water was. Dus plassen in een gat in de grond. Plek wordt jaarlijks ook maar door een man of driehonderd bezocht, erg bijzonder. Onze gids heeft veel verteld over de plek, bomen en beesten. Zo hebben we de boom gezien waar vroeger kauwgom van gemaakt werd. Een duo boom waarvan de ene giftig is en de ander geneest. De toeristenboom wordt in de zon bruin en gaat daarna vervellen. We hebben heel veel vogels gezien, spider monkeys en een slang. Alleen de toekan helaas niet gezien. De tempels waren ook mooi en vooral heel hoog. De hoogste die we beklommen hebben was 53 meter hoog, het uitzicht prachtig. King of the world, je kon over de hele jungle uitkijken en zelfs Guatemala zien.

Maya ruines

De tour was zo'n 3 uur wandelen, maar dat vloog voorbij. Je kon kiezen voor 3, 4 of 5 uur. Toen we op het punt stonden nog een uur erbij aan te plakken begon het te regenen en rommelen in de verte. Toch maar terug gegaan naar de auto. Dan ben je wel blij dat je een gids bij je hebt want in de jungle lijken alle paadjes op elkaar. Op de terugweg naar het hotel nog prachtige grote blauwe vlinders gezien.

Eten in het hotel

Halverwege de middag weer bij het hotel aangekomen en lekker kalm aan gedaan. 's Avonds bleken wij de enige gasten te zijn in het hotel. De ober wilde bij ons aan tafel komen zitten en het ons erg naar de zin maken. We hebben als een koning en koningin gegeten, lekkere hapjes, toetjes, bier en tequila. Hele familieverhalen gehoord en Engelse les gegeven. De ober was zo blij dat het al snel amigo werd en later op de avond zelfs familie was voor hem. Tegen 9 uur kwam ook de nachtwacht erbij zitten, weer hele familieverhalen en verhalen over de beesten in de jungle. Al met al een super gezellige nacht en met een gerust hart gaan slapen omdat we wisten dat er bewaking was.

Vogels Mexico

AsiaDirect
9,2
op basis van 144 reviews
Heb je interesse in een reis naar Mexico? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Mexico, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.