Mexico-stad

Plaza de la Constitucion, Mexico-stad, Mexico

Mexico-stad ligt in het midden van Mexico, 2.240 m boven de zeespiegel. Mexico-stad is een fascinerende stad, misschien wel de meest fascinerende van de wereld. Je vindt er geweldige musea en gebouwen, maar ook armoedige krottenwijken. In de stad zelf wonen ongeveer 10 miljoen mensen en in de omliggende buitenwijken wonen nog zo`n 13 miljoen mensen. Totaal zijn dat 23 miljoen inwoners, dit aantal heeft zeker problemen met zich meegebracht. Men heeft er te kampen met luchtverontreiniging, overbevolking, grote werkloosheid, enorme verkeersdrukte en gebrek aan drinkwater en sanitaire voorzieningen. Door de hoogte van de stad kun je er last krijgen van kortademigheid en vermoeidheid. Mexico-stad is gebouwd in het Dal van Mexico. Het Dal van Mexico wordt aan alle kanten omgeven door vulkanen (waaronder de bekende Popocatépetl). De grootste universiteit van Latijns-Amerika (UNAM) bevindt zich in de stad, er studeren ongeveer 300.000 studenten aan de UNAM. In 1968 werden de Olympische Spelen in Mexico-stad georganiseerd. Het WK voetbal werd al 2x gehouden in Mexico, in 1970 en in 1986. In 1970 in het Aztekenstadion in Mexico-Stad zagen ruim 100.000 toeschouwers Italië van Duitsland winnen met 4-3, waarvan 5 doelpunten in de verlenging vielen. Het kampioenschap van 1986 werd gewonnen door Argentinië, dat in de finale wederom Duitsland versloeg. De beste reistijd om naar Mexico-stad te gaan is van oktober t/m maart. In deze maanden is de temperatuur het meest aangenaam. Vanaf april is het er een stuk warmer en vochtiger.

Patricia '', Patricia - reisexpert Playa del Carmen gratis reisvoorstel >>

• Oaxaca (399 km)
  • Guadalajara (462 km)
  • Manzanillo (545 km)
  • Puerto Vallarta (651 km)
  • Ervaringen

op 15 september 2013 plaats: Mexico-stad, reisperiode: september 2013

MEXICO CITY Tijd voor afscheid. Het was niet emotioneel, maar wel met enige weemoed. De rondreis van Baobab door Mexico, Guatemala, Honduras, Belize en El Salvador zat er op. Het was een fantastische reis geweest, mede dankzij onze reisleidster. Ook mooi om mee te maken hoe totaal verschillende mensen, allen met hun eigen eigenaardigheden, in 3 weken tijd naar elkaar toegroeien. Ja en nu was het over. Nog even en de groep zou met de bus van Puerto Morelos naar Cancun gaan om van daaruit terug naar Nederland te vliegen. Maar wij namen nu al afscheid, want wij vertrokken een uur eerder, voor een binnenlandse vlucht naar Mexico City. Wij hadden van tevoren bedacht dat, als je naar Mexico gaat, een bezoek aan Mexico City een must is. Dus hadden we onze rondreis verlengd om op eigen houtje de stad te bezoeken. De binnenlandse vluchten en het hotel hadden we weken van tevoren al geregeld. Daar stonden we dan op het vliegveld. Een beetje spannend zo zonder reisleidster, maar alles ging van een leien dakje. Het was al schemerig toen de taxi ons voor het hotel af zette. We checkten in en besloten een restaurantje te zoeken. We vonden de buurt best donker en we schrokken van een vluchtende rat. We wilden niet te ver lopen. Zo kwamen we bij een Chinees Restaurant terecht, waar wij de enige gasten waren, maar de ober was aardig en het eten was goed. De volgende dag boekten we in het hotel 2 excursies, daarna verkenden we de stad te voet. Het is een bruisende metropool, waar veel te zien is. Gezellige drukte, kleurrijk en veel muziek. Buiten werden filmopnames gemaakt van een groep muzikanten, waar wij in mochten figureren. We bezochten het ‘Plaza de las Tres Culturas’, met de oudste kerk van Mexico City, de oude opgravingen in het centrum en natuurlijk het indrukwekkende centrale plein Zocalo, met de kathedraal. Daarna nog Plaza Garibaldi waar de muzikanten zich verzamelen, die 's avonds over de stad uitzwermen. Laat in de avond hebben we in de buurt van het hotel Mexicaans gegeten. Het werd nog even spannend toen er in het donker een man recht op ons af kwam. Hij had het duidelijk op ons voorzien! Gelukkig bleek het de ober van het Chinese restaurant, die ons herkend had en ons allerhartelijkst begroette. In de buurt van het hotel waren overdag overal stalletjes op straat en kleine eetgelegenheden waar veel Mexicanen ontbeten. Wij sloten ons daarbij aan. Daarna liepen we naar het verzamelpunt voor de excursie naar Teotihuacan. Eerst bezochten we de oudste kerk van de stad, waar we gisteren ook al geweest waren. Daarna de oude en nieuwe kathedraal van de Maagd van Guadeloupe, min of meer het religieuze centrum van de stad. Erg indrukwekkend. Daarna verlieten we de stad en zagen we de ommuurde buitenwijken op de omringende heuvels. Na een verplicht bezoek aan een commercieel centrum waar lokale producten te koop waren, inclusief de uit de agave gestookt drank, kwamen we bij Teotihuacan. We hadden op onze rondreis al veel tempelcomplexen bezocht, maar dit was absoluut de moeite waard. Geweldig. 's Avonds in de stad gegeten. Leuk om mee te maken dat de stad ‘s nachts minstens zo bruist als overdag. Na het lokale ontbijt weer naar het verzamelpunt. Deze keer voor een excursie naar de drijvende tuinen van Xochimilco. Onderweg zagen we dat er groepen mensen stonden bij het enorme Monument van de Republiek. We namen ons voor om, terug van de excursie, hier een kijkje te nemen. De minibus bracht ons eerst naar Parque Ecoarqueoelogico “Cuicuilco” De restanten van het oudste tempelcomplex van de stad. Daarna door naar het Olympisch stadion en de campus met zijn beroemde bibliotheek. Vervolgens naar de drijvende tuinen, het Venetië van Mexico. Allemaal heel commercieel, maar toch fantastisch. Al die kleurrijke boten op het water, de aangeboden handelswaar, het eten en drinken en natuurlijk weer overal muziek! Het had voor ons nog uren mogen duren. Terug natuurlijk even kijken bij het Monument van de Republiek. We wisten niet wat we zagen. Geen mensen meer, maar wat een ravage! De voorbereiding van de festiviteiten voor de inhuldiging van de nieuwe president was door demonstranten ruw verstoord. Het opgebouwde podium stond nog half overeind, maar alle stoelen waren gebruikt als projectielen. Langs de hele route tussen het Monument en het Zocalo waren glazen puien vernield, soms hingen de stoelen er nog in. Inmiddels stonden op alle cruciale plaatsen ME'ers. Later zagen we nog een groep demonstranten voorbij komen, begeleid door de ME. Ondanks de verwoestingen was de sfeer in de stad niet echt grimmig. 's Avonds waren op het Zocalo nog wat kleine groepen leuzen aan het roepen. Rond het presidentiële paleis was een enorm cordon ME'ers, maar alles verliep vreedzaam. De mensen die wij spraken waren allemaal tegen de nieuwe president, omdat hij deel uit maakte van een corrupte partij. Vreemd, want hij was toch gekozen. “Maar”, zo vertelde men ons, “in Mexico win je geen verkiezingen. Je koopt de overwinning.” De zondag was onze laatste dag. Tijdens onze voorbereiding hadden we gelezen dat sommige straten zondags afgesloten worden voor het verkeer, zodat men er ongehinderd kan fietsen en skaten. En inderdaad een aantal hoofdwegen was afgezet. Het duurde even voor wij begrepen hoe we daar gebruik van konden maken. Het werd ons uitgelegd bij een informatie kiosk. Op vertoon van een kopie van het paspoort kon je op verschillende plaatsen een fiets lenen voor 2.30 uur. Zo gezegd, zo gedaan. Wij besloten naar het eerder bezochte religieuze centrum te fietsen. Een onvergetelijke tocht. Van alle kanten stroomden mensen toe, velen hadden beelden, of afbeeldingen bij zich van de maagd van Guadeloupe. Onderweg formeerden zich diverse processies, met kleurrijke en vaak vreemd uitgedoste figuren. Onder hun eigen muzikale begeleiding dansten ze zich een weg naar de diverse kerken op het plein. Op het plein zelf kwamen alle groepen samen. Een onvergetelijke ervaring. Nadat we de fietsen weer ingeleverd hadden, gingen we, ter afsluiting, nog een keer naar de kleine winkelstraatjes achter het Zocalo, waar de waren vooral op straat verkocht worden. Wat een feest! De drukte, het lawaai, de muziek en vooral weer al die kleuren. Een waardige afsluiting van ons bezoek aan Mexico City. Die avond bij het diner namen we de vakantie nog eens door. We hadden een geweldige en indrukwekkende reis gemaakt, met heel veel hoogtepunten, maar wat waren we blij dat we er zelf nog een aantal dagen Mexico City aan vast geplakt hadden. Wat we daar gezien en meegemaakt hebben, hadden we voor geen goud willen missen! Theo en Niny Koiter Barneveld.

• Algemeen 9
    • Cultuur 9
    • Restaurants 7

Bezienswaardigheden

Hieronder vind je de bekendste bezienswaardigheden van Mexico-stad

Catedral Metropolitana (Mexico-stad)

Catedral Metropolitana in Mexico-stad is de oudste en grootste kathedraal van Latijns-Amerika. Het bevindt zich op het belangrijkste plein van de stad, het Zócalo. Het is een imposant bouwwerk. De voltooiing duurde ongeveer 250 jaar, daardoor zie je diverse architectonische stijlen terugkomen in het gebouw. De Spaanse architect Claudio de Arciniega heeft de kathedraal ontworpen en werd geïnspireerd door de gotische kathedralen in Spanje. Bijzonder zijn de twee klokkentorens die in totaal 25 klokken bevatten.

Chapultepec Park (Mexico-stad)

Chapultepec Park
    Kaart met locatie Chapultepec Park

Chapultepec Park is een groot park in de hoofdstad Mexico-stad waar je de hele dag rond kunt lopen. Er wordt zelfd beweerd dat dit het grootste stadspark ter wereld is. In het park bevindt zich een kasteel waar informatie wordt gegeven over de keizers en dictators die over Mexico hebben geheerst. Ook zijn er verschillende wandelroutes in het park en in de directe omgeving staat het Nationaal Museum voor Antropologie. De meest populaire attractie van het park is de dierentuin, die al sinds 1400 bestaat.

La Lagunilla Market (Mexico-stad)

La Lagunilla Market
    Kaart met locatie La Lagunilla Market

La Lagunilla Market in Mexico-stad is een druk bezochte markt waar het altijd gezellig is. Er zijn drie delen op de markt; een voor kleding, een voor meubels en een voor levensmiddelen. Op zondag is het aantal straatverkopers het grootst en op deze dag worden er veel tweedehands producten verkocht. Pas wel op, aangezien het er erg druk is zijn toeristen een makkelijk doelwit voor criminelen. Breng dan ook geen camera, sieraden of veel contant geld mee naar de markt.

Torre Latino (Mexico-stad)

Torre Latino in de hoofdstad Mexico-stad is een geweldige plek als je geen hoogtevrees hebt. De toren is ongeveer 70 verdiepingen hoog en open voor bezoekers. Je hebt er een geweldig uitzicht over Mexico-stad omdat je bijna 360°C rond kunt kijken.

Je kunt ook alle bezienswaardigheden van Mexico bekijken.

Vervoer

Het openbaar vervoer is goedkoop en efficiënt. Vermijdt taxi`s, die zijn niet altijd veilig.

Geschiedenis

De stad werd in 1325 als Tenochtitlán door de Azteken gesticht. Volgens de legende zou hun stamgod Huitzilopochtli de plaats aanwijzen waar de op dat moment nog nomadische Azteken zich moesten vestigen, door een adelaar op een cactus een slang te laten verslinden. Dit tafereel staat afgebeeld op het wapenschild van de vlag van Mexico. Mexico-stad werd in 1521 door de Spanjaarden gebouwd op de ruïnes van de Azteekse hoofdstad Tenochtitlán. Het werd de hoofdstad van het onderkoninkrijk Nieuw-Spanje en na 1821 van het onafhankelijke Mexico, alhoewel vanwege burgeroorlogen meerdere malen andere steden tijdelijk de hoofdstad zijn geweest. In 1847 werd Mexico-stad bezet door de Amerikanen en in 1863 door de Fransen. 19 september 1985 is een zwarte dag in de geschiedenis van Mexico-stad. Het werd toen getroffen door een zware aardbeving. Deze richtte een grote ravage aan in de stad. Duizenden mensen kwamen om het leven en een groot aantal gebouwen werd verwoest. Deskundigen hebben deze ramp zien aankomen. De stad is namelijk gebouwd op de moerassige bodem van een drooggelegd meer.

Offerteformulier

Artikelen

Vraag een gratis offerte aan voor een reis naar Mexico-stad